Kun je teveel kamperen...?

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Kun je teveel kamperen...?

Bericht door Reisben » zo 19 mar 2023 21:24

Kun je teveel kamperen…?

Sinds 2013 zijn wij veel met de caravan op pad. OK, de caravans zijn in die tijd gewisseld van Bürstner naar LMC, naar Beyerland en tenslotte naar de Knaus Sport 450 FU. Waarom? Wel, het is leuk om een caravan te kopen. Maar dat is niet de primaire aanleiding geweest om te wisselen. De Bürstner Averso 390 TS was een prima onderkomen maar mijn vrouw vond het een probleempje worden dat ik ’s nachts over haar heen moest klimmen als ik naar de wc wilde gaan. Én hij was wat klein voor ons als we langdurig in Spanje overwinterden. Dus de LMC Style, 490D. Een langsslaper, rondzit, tower-koelkast, en nog passend bij de Hyundai. Door omstandigheden een Beyerland Sprinter 390D gekocht, 16 jaren oud. Dwarsslaper, treinzit. Niet wat we eigenlijk wilden maar hé, wat een heerlijke caravan. Maar niet voor langdurige bewoning. Toen kwam in november 2019 de Knaus Sport 450 FU. Frans bed, rondzit, aantrekkelijk qua gewicht en lengte achter de Hyundai.

Vorig jaar, september 2022, trokken wij weer met caravan naar Spanje, om te overwinteren in de buurt van Aguilas, halverwege Almeria en Cartagena. De camping kenden we, de groep Nederlanders die er overwinteren ook. Een soort thuiskomen dus, een tweede thuis. Maar toen!

Mijn vrouw en ik keken elkaar soms aan zonder te spreken. Er broeide iets bij ons wat we nog niet uitspraken. Tot op een zeker moment, ergens begin december we alle twee een bekentenis deden aan elkaar: t’is op!
Door allerlei omstandigheden, misschien wel onbenulligheden, hadden we even de buik vol van kamperen. En beiden kwamen we ook tot de conclusie dat we misschien wel zelf debet waren aan dit gevoel, immers, vorig jaar 2022, ben ik bijvoorbeeld maar drie weken thuis geweest, dus in ons appartementje in Almere. En opeens drukten de lasten van kamperen zwaar op ons gemoed. Voor mijn vrouw speelde een rol dat ze de was moest doen in de machines van de camping waar je soms op je beurt moet wachten, waar soms je voorganger net zijn hondendekens heeft gewassen, waar de droogmolen vieze plekken achter laat in de beddenlakens. Waar toch het keukenmeubeltje in de voortent behelpen blijft, waar de koelkast eigenlijk net te klein is.
Waar ik, in december met de winter nog voor de boeg, buiten de afwas moest doen bij het licht van een schamel lampje, waar de storm het schuim uit mijn afwasbak blies, waar ik steeds op mijn hoede was als het stevig waaide, de voortent moest toch maar liever overeind blijven staan, waar ik bij hevige regen, die toch maar heel af en toe viel, de elektrische apparaten in de voortent veilig moest stellen, waar ik elke dag het chemisch toilet moest leeggooien, elke dag 30 liter water moest laden in de tank. En beiden hadden we opeens genoeg van het toilet in de caravan dat al kraakt als je er naar kijkt…
We hadden een andere camping kunnen kiezen, ik geef dat onmiddellijk toe. Maar campings met ruime percelen, eigen water en riool, en geen krijsende Spaanse kinderen, aan de zuid Spaanse kust zijn schaars. Dus namen we ook nog maar de kattenplaag op onze kamping voor lief. Jawel, de eigenaresse was een kattenmens en voerde de katten de godganse dag. Ze vermenigvuldigden als ratten hoewel er geld werd ingezameld voor een castratie/sterilisatie programma. En de katten, buikjes weer volgevreten, zochten een plekje om lekker te kakken en dat deden ze op ons perceel en op aangrenzende percelen. En katten pissen tegen alles aan, ze vechten ’s nachts onder je caravan en breken in, in de voortent, vooral als er servies staat dat op een afwasbeurt staat te wachten.

Opeens werd het teveel. En toen zeiden onze zoon en schoondochter die een appartement hebben gekocht in de buurt van Aguilas: jullie kunnen wel in ons huis! En dat was een zegen.
De caravan staat nu op de parkeerplaats van de camping. We wonen ondertussen al een tijdje in een appartement en we oriënteren ons om de volgende winter ook in de buurt van Aguilas in een huurhuis te kunnen wonen.
Zijn wij verloren voor het caravannen? Geen idee. De caravan gaat straks mee naar Nederland en een poosje op stal. We zien wel of we in het najaar weer plezier in kamperen hebben bijgetankt. Wie weet. Nu is het even teveel…
Bijlagen
IMG_0405.JPG
Het begon in 2013 met de Bürstner en de Astra
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door nonblond » zo 19 mar 2023 22:10

Jullie kunnen ook overwegen om de caravan eens heel anders te gaan gebruiken, dan langdurig ergens te staan. Wellicht brengt dat de motivatie weer terug.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door Niels83 » zo 19 mar 2023 22:23

Hoe luxe die caravan ook is in vergelijking met een tent of met 30 jaar geleden het blijft kamperen. Ik kan me goed voorstellen dat als je de caravan gebruikt als appartement voor langere tijd het op een moment op is.
De sleur van thuis komt er in, vakantie wordt wonen en dan is het primitief.

Persoonlijk wordt ik na 10 dagen op een camping echt onrustig en wil ik verder, nieuwe dingen ontdekken.

Hoop dat jullie een mooie nieuwe invulling voor het overwinteren weten te vinden. Met of zonder sleurhut.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door Ab » zo 19 mar 2023 22:35

Kun je teveel kamperen...?

Nee. Wel te lang op 1 plek.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door PD » zo 19 mar 2023 22:40

Ik vind het heel begrijpelijk dat het gaat vervelen wanneer je te lang aaneengesloten kampeert...... wij kamperen in de praktijk nooit langer dan 3 weken aaneengesloten en voorts vooral tijdens de weekends. Kamperen vinden we juist leuk en afwisselend omdat we tussentijds ook gewoon thuis zijn.

Even een break, daarna ga je het vast weer waarderen thumbup.gif

Wij hebben het er ook wel eens over hoe we gaan kamperen na pensionering; maar vooralsnog zullen dat ook geen echt langdurige trips worden, al heeft dat ook te maken met onze kids en kleinkids die we niet langer dan een aantal weken willen missen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door dieseltijger » zo 19 mar 2023 23:28

We zijn blij als we weer thuis zijn, en we zijn ook blij als we met de caravan op stap gaan. Zo simpel is het bij ons. Dus "niet te lang" en "niet altijd" is onze manier van vakantie vieren. Permanent in een caravan leven zoals jullie Reisben - ik moet er niet aan denken. Elk weekend weg: idem. We "spelen" met onze vakanties, bestemmingen en typen onderkomens. De caravan zien wij als één van de mogelijkheden om vakantie te vieren.

En daarnaast een stukje binding, gehechtheid, sentiment. We hebben dat ding al 20 jaar - als wij de hort op gaan in Nederland dan komt het regelmatig voor dat een van de kinderen langskomt, een tentje bijplaatst, of....op hun oude plekje in de caravan gaan slapen.

Dus kan je teveel kamperen: yep.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door Rodo » ma 20 mar 2023 09:20

Wij gaan graag weg, maar komen ook weer graag thuis. Het is juist de afwisseling tussen het ‘normale’ thuis zijn en nieuwe dingen beleven. 7 dagen op een camping vinden wij al lang. Het is de afwisseling die het leuk houd. Zo deden we het pre-pensioen en nu dus ook nog. Zit je maanden in een caravan op dezelfde plek dan is het wonen geworden, met beperkte ruimte en mogelijkheden. En dat gaat tegenstaan. 4 tot 5 weken achter elkaar weg, vinden we beide goed genoeg. En dit 3x per jaar geeft ons net de voldoening en afwisseling die we nodig hebben. Weekend weg met kids en kleinkids op een camping is genieten. Sinds het pensioen zijn we wat vaker weg, en dit schema wat we hebben bevalt prima.
Te veel kamperen………? Zoek je ritme…….!
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door Ton37 » ma 20 mar 2023 09:30

Het lijkt erop dat jullie het 'caravannen' door 'wonen' hebt vervangen. Zoals jij het beschrijft zo zou ik niet willen 'wonen'. Je appartement/huis/thuis kun je nergens naar toe meenemen (alleen maar verhuizen kan dan). Jullie caravan is mobiel. Kan je overal mee naar toe nemen. Bevalt het je 'ergens' of 'op dat moment' niet meer.... wegwezen... op naar een volgend stekje of anders naar huis. De intrinsieke motivatie is dat je kamperen leuk vind, die 'vrijheid', die afwisseling enz. Als extrinsieke motivatie zou kunnen zijn: een mooie caravan/een mooie auto, goedkoper dan huisje huren etc. etc. Het lijkt erop dat bij jullie de intrinsieke motivatie 'op' is: je ergert je aan de omgeving, de herrie, het weer, het huishouden, je vind het niet meer zo leuk ... enz. enz. Caravannen is 'slechts' één van de mogelijkheden om jullie tijd aan te besteden. Er zijn plenty andere mogelijkheden. Dus zou ik zeggen: stop er gewoon mee, maak het 'probleem' niet te groot. Misschien is een andere manier om jullie leven in te vullen op dit moment een veel beter idee. Doe dat dan 'gewoon' . Er zijn genoeg mensen die de 'drive' om te kamperen/caravannen niet hebben en het ook niet missen. Gelukkig, anders zaten de campings nog voller ;-) .Gaat het toch weer kriebelen: huur dan een caravan? Geniet in ieder geval van de dingen des levens, zolang je dat kan.... ;-))

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door Knaus440 » ma 20 mar 2023 09:54

We hebben jaren een caravan en een stacaravan gehad. Met de caravan gingen we op vakantie.
De stacaravan was ons buitenhuis. Eerst op 170 km afstand. Later op 4 km afstand, omdat we in de buurt een appartement kochten.
In 2021 verkochten we de stacaravan.

De combinatie was juist heel erg fijn.
Zeker in de eerste corona periode; konden we wel naar de camping terwijl alles verder dicht was.
De contacten met de buren waren altijd leuk en goed. En na de verkoop missen we het tuintje bij de stacaravan. We hebben na verhuizing naar ons appartement geen tuin meer.
Ik mis nu de stacaravan, ons vaste plekje, ons buitenverblijf. Maar zou onze knaus niet weg willen doen. We hebben nu veel ruimte om naar verschillende plekken te gaan. Dan mis ik de stacaravan dus niet!
Wel mis ik de ruimte, stacaravan was 370 bij 1050 cm, schuurtje met wasmachine, eigen toilet, badkamer met douche. En alles op de riolering aangesloten.
Dat heeft onze knaus 440, behalve eigen toilet, dus niet.

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer onze oude knaus, 1996, af is, er iets komt van stacaravan of chalet. Of een grotere caravan, zolang we mobiel genoeg blijven.
Maar zoals jullie reisben, langer op 1 plek verblijven met een tourcaravan, spreekt mij zeker niet aan. Dat zou dan chalet/stacaravan met eigen voorzieningen en stukje eigen tuin, moeten zijn.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door Daphne » ma 20 mar 2023 10:09

Als kamperen wonen wordt dan is het geen kamperen meer. Overwinteren zie ik als een soort van wonen op de camping. Ik begrijp heel goed dat je er het vakantie/kampeergevoel bij kwijtraakt.

We hebben een jaar op een camping in de caravan gewoond tijdens de bouw van ons huis. Dan ervaar je de ongemakken van kamperen, wat je normaal niet als ongemak ervaart maar juist vakantiegevoel geeft. Maar als het geen vakantie meer is, en je meer bezig bent met het sjouwen van water, en het legen van het toilet, zoals mijn echtgenoot het omschrijft, is het kampeergevoel snel voorbij. Het was een mooie tijd om op terug te kijken, maar dit vrijwillig doen als alternatief voor een huis, omdat het wellicht wat mooier weer is in Spanje, nee echt niet. Onze mooie zeer comfortabele huis in een rustige en landelijke omgeving ruilen voor hutje mutje op een Spaanse camping zitten met vrijwel alleen maar leeftijdsgenoten om ons heen, nee dank je.


Toen we weer in een huis woonden waren we het kampeergevoel nog steeds kwijt. Geen zin meer in weekendjes weg gaan, wat we daarvoor zo graag deden. Dat kon natuurlijk komen omdat we nog lekker in ons huis en tuin bezig waren met inrichten. We gaven onszelf nog een jaar om het gevoel terug te krijgen en anders ging de caravan er uit. Toen kwam corona en hebben we dat uitgesteld. We zijn in die tijd wel een paar keer met de caravan weggegaan maar gezien de bijzondere omstandigheden vonden we dat we geen beslissing konden nemen.
Corona heeft er wel voor gezorgd dat we blij waren dat we een caravan hadden en nog weg konden gaan. De run op kampeermiddelen veroorzaakte ook nog eens gekte op de markt, dat we hebben besloten de caravan, waar we een jaar in hadden gewoond, in te ruilen omdat we telkens het gevoel hadden dat we ons hele huis meesleepten en alles een gedoe bleef. Dat gevoel raakten we niet kwijt.
Reisben schreef:
zo 19 mar 2023 21:24
En beiden hadden we opeens genoeg van het toilet in de caravan dat al kraakt als je er naar kijkt…
Deze is heel herkenbaar! Zo blij dat we geen Dometic toilet meer hebben.

We hebben de ruime Knaus ingeruild voor een compacte Eriba en na de eerste vakantie was het kampeergevoel weer terug! We hebben een paar heerlijke rondreizen met de Eriba achter de rug en hebben het geen enkele keer als gedoe ervaren. En geen krakend toilet meer, een Thetford toilet staat voortaan op de lijst van eisen.

Ik zou de caravan nog niet wegdoen. Geef het de tijd en ga weer af en toe kamperen. Krijg je het gevoel na een jaar niet terug kun je altijd nog verkopen.

We gaan niet meer zoveel weekendjes weg omdat ons sociale leven thuis best druk is en we het thuis gewoon ontzettend naar onze zin hebben.
In juni gaan we weer 4 weken rondtrekken, dat was ons vorig jaar zo goed bevallen dat we het dit jaar weer doen. In september kunnen we dan weer een week of 2 weken weg. Vorig jaar was 1 week met de 2 weekenden eraan, effectief toch 10 dagen weg en voldoende om de hele Romantische Straße te doen.

We kijken dus weer echt uit naar onze kampeerreizen maar we hoeven niet meer zo nodig elk vrije weekend met de caravan weg. We gaan liever wat langer en iets verder weg dan een weekend in de nabije omgeving staan, want dan zitten we liever thuis en gaan vanuit huis wandelen, fietsen, uit eten en terrasjes doen. Daar hebben we de caravan niet voor nodig.
Laatst gewijzigd door Daphne op ma 20 mar 2023 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door WillyL » ma 20 mar 2023 10:16

Tja, zulk een caravan is - denk ik - net te klein om 'permanent' te wonen.
Voor de was zou ik een kleine draagbare wasmachiene nemen -al zal die niet zo goed wassen en een plaats met watertappunt en afvoer plus op de caravan ook een citywater aansluiting. Dan ben je tenminste van het dagelijkse gezeul met water van af en kan iedereen water gebruiken zoals thuis (nog zuinig). En ook een grotere warmwatervoorziening (ev. 2 trumatherms in serie).

Rondtrekken met dat ding en af en toe wat meer thuis zijn zou een oplossing zijn - al is het maar om te wassen en plassen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door sailor wim » ma 20 mar 2023 10:17

Reisben een goed besluit lekker doorgaan met recreëren/genieten op een andere manier.
Ik heb 4 jaar geleden de boot verkocht omdat het tijd werd voor wat anders.
Succes met het besluit.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door Bob Diesel » ma 20 mar 2023 10:45

Ik lees eigenlijk de dingen waarom wij zijn gestopt met het ,, overwinteren,,
Vind eerst maar eens een mooie GROTE plek ,in de zon ,beschut tegen de wind
Heb je die niet , dan blijkt dat je niet voor 10.00 uur de hut uit kan en om 16.00 weer naar binnen mag
Tenzij je ergens aanschuift op een plek waar ze wel zon hebben en daar van geheelonthouder in 3 maanden alcoholist worden
Hebben het geprobeerd 7/8 maanden weg 4 maanden op 1 plek,was niks

Dan ieder weekend de vast spaanse bewoners met hun afgodjes welke tot midden in de nacht alles mogen
20 afwasbakken en maar 1 warmwater tappunt,,

De meeste campings in zuid Spanje halen het wat kwaliteit aangaat totaal niet bij bv de Costa Brava
Maar daar is het dan weer geen overwinterweer

En ja zo als alles wat je langer doet , er komt sleur in , id regelmatig iets anders
En dan kom je op een moment tot de ontdekking , in een bepaalde regio bevalt je die ene camping het beste

Wij zijn nu 5 maanden thuis , ga in de winter echt niet hier in NL op een camping staan
Ik had al weer weg willen zijn ,vrouw dus niet
Blijven we toch nog ff thuis, niks is nl verplicht

Voor TS , ga deze zomer na je thuiskomst gewoon lekker thuis blijven ,een beetje afstand vd caravan/camping
en in het najaar nog een week of 6 een rondje Frankrijk
En daarna thuis wachten tot dat je het grijze natte thuis ook zat ben , en dan pas omstreeks deze tijd weer de hut klaarmaken
1 april gaan er weer veel open , en zijn er zeeeeeeer grote plekken soms wel een hele straat voor jou
op rustige campings met fatsoenlijke faciliteiten
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door WanFie » ma 20 mar 2023 10:46

We beginnen met twee weken vakantie en een tent. We genieten van de morgen tot de avond. Zelfs met de simpele campings van "toen".

Dan gaat het zoals het meestal gaat....

En hebben we een té grote caravan, té veel tijd en té veel geld. Het genieten wordt sleur en omdat we ouder worden kijken we ook steeds meer tegen al het "gedoe" op.

Mijn idee... hou 't zo klein mogelijk en hou verschil tussen vakantie en wonen. Als pensionado heb je ook recht op vakantie.... (al denken de kinderen en kleinkinderen daar anders over).
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door wolf » ma 20 mar 2023 12:01

wij blijven zolang op een camping totdat we alle uitstappen in de buurt gedaan hebben. 1 dag "gewoon" op een camping blijven zonder iets te doen zijn we direct kotsbeu.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door Ron » ma 20 mar 2023 12:43

Wat TS doet is geen kamperen maar "wonen"
En wonen wil je zo comfortabel mogelijk doen.
En laten we heel eerlijk zijn , er is niets zo comfortabel als een gewoon huis.
Met vaste water en riolering , eigen wasmachine en warmwater voorzieningen.
Daphne omschrijft het heel goed.
Zet de caravan een tijd in de stalling.
Ga bij mooi weer eens een weekje of zo weer met de hut op stap.
Zodat het echt weer vakantie wordt met de caravan in plaats van wonen.

Als je een appartement in Spanje koopt/huurt is het ook geen vakantie meer .
Maar dan woon je er , alleen is het wat warmer en mis je de kinderen en kleinkinderen.
Dat zouden wij tenminste wel hebben.
Voorlopig moet ik nog 5 jaar werken.
We zullen best wel langer wegblijven dan nu.
Maar toch minimaal 6 -8 maanden gewoon thuis (in onze stenen woning) zijn.
Met de kinderen en kleinkinderen in de buurt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door yarrah » ma 20 mar 2023 13:53

Tja, het kan. Wij wilden ook graag overwinteren in Spanje volgend jaar. Maar ik denk dat we dat niet doen te lang op een plek blijven zou ik helemaal gek worden. En ik heb ook geen zin om lang op een plek te staan als ik de taal niet spreek. Ik denk dat het overwinteren gewoon op onze oude vertrouwde plek thuis word. We gaan volgend jaar eerst proberen hoe het is om 2 maanden te overzomeren😄 in de UK. Niet de onze gebruikelijke 2 nachten op een camping, maar wat langer b.v. 4 nachten. We spreken allebei vloeiend de taal ook de vele dialecten is daar geen probleem, we voelen ons daar op ons gemak en juist dat maakt het heel plezierig om daar wat langer te zijn. Onze (engelse) caravan heeft ruimte voor 10 en heeft een fijne badkamer. De bedden 2 langslapers liggen top.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door petronella » ma 20 mar 2023 16:07

Ook wij hadden dat. Vorig jaar door omstandigheden in juni 4 weken en in september 4 op 1 plek gestaan.
We hadden er ook genoeg van.
Caravan de stalling in en een paar weken terug een weekje Veluwe, het oude gevoel was weer terug.
Te veel en te lang op een plek staan is niks voor ons.
Ondertussen wachten we op een beetje goed weer en dan gaan we weer oppad knipoog.gif

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door Philmar » ma 20 mar 2023 18:46

Wij zouden het niet kunnen overwinteren in Spanje en zeker niet in een caravan. Ok, die van ons is niet geschikt om x aantal weken in te ‘wonen’, maar dan nog. Ik zou veel missen, het opa zijn, af en toe helpen in het atelier (opruimen) van onze zoon, vrijwilligerswerk, cinema, theater, vrienden uitnodigen, uitgenodigd worden, uit eten gaan….
In mei starten wij met de caravan voor een wknd en dan in juni 3 weken richting Italië. In juli een week met kleinzoon, zonder oma, naar de baai van de Somme, en in september een tweetal weken ergens. Ook gaan wij graag op vakantie zonder caravan.

Philmar

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door Hans1954 » di 21 mar 2023 09:29

Om de vraag te beantwoorden: Ja! Het kan teveel worden. Aan de ene kant is er de oorzaak waarom je zo lang van huis wilt en er is ook een oorzaak waarom je het op een bepaald moment tegen gaat staan. Het moge duidelijk zijn dat die oorzaken nogal persoonlijk zijn hoewel in het tweede geval toch vaak het (kleine) ongemak wat samenhangt met het kamperen bijdraagt aan de wens weer naar huis te gaan. Na het verlies van mijn vrouw en kort daarna het scheuren van een achillespees, had ik lang genoeg alleen thuis gezeten. De muren kwamen op mij af en dat deed me mentaal niet goed. Ik dacht dat ik op onze vertrouwde camping in Kroatië herstel kon vinden. Dat bleek ook waar. Alle vrienden en kennissen die mij steun gaven. 2 maanden geweest. Komt toch weer in een ander gemoed thuis. Na 4,5 maand thuis geweest te zijn weer de behoefte om weg te gaan. 55 dagen Oostenrijk. Weer die steun die me zo goed deed. Maar op een goed moment kwam er een sleur in. Ik mistte het gemak waarmee je thuis dingen doet. Sinds vorige week weer thuis. Het gemak van thuis waardeer ik voorlopig. De muren zijn voorlopig op afstand. Ik weet echter zeker dat ze weer komen. En dan vertrek ik wel weer.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door Reisben » di 21 mar 2023 20:53

Dank voor jullie opbeurende woorden jongens. Natuurlijk weet ik wel dat onze kampeerstop deels aan ons eigen gedrag is te wijten. We zijn gaan overwinteren om de kou, regen, sneeuw, gladheid, donkere dagen, terreur rond oud-en-nieuw te mijden. En dat lukt in zuid Spanje prima. Al zijn niet in januari, februari alle dag zonnig, de temperaturen zijn zelden lager dan tien graden, meestal rond vijftien graden in de schaduw. Zonnetje erop en je kunt met een vestje aan op een terras een koffie drinken. Dat is het doorslaggevend verschil. Toch was het leven in een caravan op een kamping opeens teveel.
Jullie hebben het over verkassen, niet te lang op één plaats blijven, bewegen. Dat ben ik met jullie eens.
Wat er tegen dit argument spreekt is het feit dat wij meestal in september naar Spanje vertrokken en het volgende jaar in mei weer richting huis gingen. Pakweg negen maanden dus. Dat is ongeveer 36 weken. Als je dan twee campings per week aandoet, om die sleur te voorkomen, betekent dat 72 campings. Ik vermoed dat dit ook niet bevordelijk is voor de inwendige rust, nog afgezien dat verkassen omwille van het verkassen ook gaat tegenstaan, denk ik. Ik probeer mij hier even een voorstelling te maken van dat verkassen.

Misschien dat wij een uitzondering zijn als ik beweer dat geld ook een aspect is om bij stil te staan. Niet elke portemonnee is onbegrensd. Long stay is veelal goedkoper dan het short stay ACSI-tarief. En we praten in ons hypothetische geval van 36 weken, dus 250 dagen, over een verschil in tarief van €4 à €5 per dag. Dan verwaarloos ik gemakshalve het benzineverbruik, want ik rij hier in Spanje niet elke dag in de auto, in tegenstelling tot veel verkassen.

Dan heb ik het nog niet over drukte. Het overwinterseizoen in zuid Spanje is topdrukte; campings zijn met name dit jaar overvol tot vol, veelal met campers, dat wel. Verkassen om het verkassen en krampachtig een plekje zoeken terwijl regelmatig een camping het bordje complet bij de poort heeft staan nodigt niet uit. Op de plaatselijke camping bij het strand stonden campers dagenlang voor de poort, wachtend op een plekje...
Het gebied waar overwinteren de voorkeur heeft ligt pakweg tussen Valencia en Gibraltar. Hier is met enige zekerheid aantrekkelijk weer te vinden. Voorbij Gibraltar en langs de Portugese zuidkust kun je prima kamperen maar de koude Atlantische Oceaan kan daar vaker een spelbreker zijn. Dat mag iedereen ontstrijden en er zullen best jaren zijn waarin daar een aangename temperatuur optreedt. Maar 72 campings bezoeken in zuid Spanje is denk ik, ook op zijn eigen manier vervelend.

Gelukkig zijn wij nu niet in mineur, in tegendeel. We wonen nu in een mooi appartement met twee slaapkamers, twee badkamers, groot dakterras, wasmachine en vaatwasser, airco en luchtverwarming via de warmtepomp, voor een prijs die concurreert met de camping. We onderzoeken of we voor de winter ’23/’24 iets kunnen huren, het appartement van onze zoon en schoondochter willen we niet zo’n lange periode claimen, dat is niet goed voor de familierelaties. Met familie moet je wandelen en niet handelen, zei ooit iemand.

Ondertussen maken we plannen om met de caravan richting huis te gaan. Zullen we de route via de Costa’s nemen of midden door Spanje via Granada en Madrid en westelijk door Frankrijk of pakken we de route via Portugal? Als dit voorlopig de laatste rit wordt met caravan in Spanje dan is Portugal, nog maagdelijk voor ons, nu onze laatste kans. Kortom: ideeën, plannen, puzzelen, en wie weet herboren enthousiasme?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door Bob Diesel » di 21 mar 2023 21:16

In jullie geval is het dus TE, Lang weg ,TE Lang op 1 plek
En je slaat de spijker op z,n kop, je kan ook niet TE veel verkassen
Dus word het een sleur met al de bijbehorende beperkinge

Wij hadden dit ook na 2 x proberen in de gaten ,trokken de zelfde conclusie
Het overwinteren is niet zaligmakend

Gaat wel zekers via Portugal retour , daar begint nu de lente
En het is absoluut heel anders als de costa,s

Kijk eens op de site van mijn vrouw voor tips
De voorjaarsreis 2022 is met de caravan gedaan
Daarvoor jaren met de camper

https://freubels-van-elly.jouwweb.nl/voorjaarsreis-2022
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door Ron » di 21 mar 2023 23:08

72 camping zou wel erg veel zijn.
Wij zijn ook niet zo van het trekken .
en staan ook altijd 3 weken (ik werk nog) op een camping.
Maar in jullie geval kan je ook een maand of 2 a 3 op een camping staan en dan verkassen.
Nou is 9 manden wel heel erg lang.
Maar volgend jaar eerst maar eens een appartement.
Ook dan is 9 maanden erg lang hoor.
Het gevoel van kamperen komt wel weer terug.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door Techn » wo 22 mar 2023 07:53

9 maanden je huis vermijden???

Volgens mij staat jullie huis op de verkeerde locatie??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Kun je teveel kamperen...?

Bericht door freekvo » wo 22 mar 2023 08:16

Als ik 9 maanden van huis zou zijn, zou ik dat ook niet in een caravan of camper willen doen. Wij zijn net terug van 3 maanden met de camper in Spanje.
Voor de Kerst zijn we aangekomen in Alcala-de-Xivert om daar een week te blijven en daarna verder naar het zuiden te gaan. Dat laatste zijn we niet aan toegekomen omdat a) het weer verder naar het zuiden niet veel beter was, b) we best wel een grote camperplek hadden en c) (niet onbelangrijk) we € 10 per dag betaalden incl. elektra. De drang om verder te trekken hadden we niet. Heb je daar dan een camper voor? Ja, want in de winter kamperen is toch weer anders dan in de zomer (dan gaan we 3 maanden met de caravan weg). Maar op een gegeven moment wil je dan ook wel weer terug naar de 'luxe' van je eigen huis. Bij een langer verblijf zouden wij dat zeker in een 'vast huis' willen doen met toch iets meer comfort (omdat we daar nu eenmaal aan gewend zijn, toch?)
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”