Laadbooster ivm euro 5 motor
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Misschien heb je wel gelijk, Ab en ik volg je redenering.
Ik heb hier nog een 160 watt mobiel zonnepaneel liggen.
Soms sta je op en leuke natuurcamping waar de mooiste plekken geen stroom hebben.
Verder vind ik het leuk en leerzaam om het voor elkaar te krijgen dat het werkt zoals ik dat wil.
Met een 100 Ah lithium Accu, Victron Orion-Tr Smart 12/24-10A (240W) DC-DC acculader en het zonnepaneel van 160 watt zou ik het toch moeten redden,
Iedereen bedankt voor het meedenken! Jullie hebben mij een hoop geleerd wat wel en niet mogelijk is.
Ik heb hier nog een 160 watt mobiel zonnepaneel liggen.
Soms sta je op en leuke natuurcamping waar de mooiste plekken geen stroom hebben.
Verder vind ik het leuk en leerzaam om het voor elkaar te krijgen dat het werkt zoals ik dat wil.
Met een 100 Ah lithium Accu, Victron Orion-Tr Smart 12/24-10A (240W) DC-DC acculader en het zonnepaneel van 160 watt zou ik het toch moeten redden,
Iedereen bedankt voor het meedenken! Jullie hebben mij een hoop geleerd wat wel en niet mogelijk is.
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Vergeet dan ook niet een 230 volt lifepo lader..
Misschien wel het meest belangrijke.
Een CV-CC lader als je het goed wilt doen.
Simpele lader dus eigenlijk.
Misschien wel het meest belangrijke.
Een CV-CC lader als je het goed wilt doen.
Simpele lader dus eigenlijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Op een 100ah accu gaat een compressor koelkast een hele tijd draaien, dergelijke koelkasten verbruiken alleen stroom als de compressor ook daadwerkelijk draait en dan is dat meestal maar voor een korte tijd en het opgenomen vermogen is ook nog eens een stuk lager dan van de ouderwetse absorptie koelkasten.
Ik zou zeggen ga naar een camping en plug de 220v niet in en kijk hoelang het goed gaat, heb je op dat moment een backup bij de hand.
Ik zou zeggen ga naar een camping en plug de 220v niet in en kijk hoelang het goed gaat, heb je op dat moment een backup bij de hand.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Ik verwacht (moet eerst nog kijken) dat er een acculader voor lithium batterijen in de caravan zit (ze verkopen de caravan met de optie lithium accu). Ik had die optie niet genomen omdat ik het te duur vond en nog een gewone accu had.
Ik weet niet eens of die lader geschikt is voor mijn vfm accu (mijn accu wordt wel gewoon geladen)? Ze wisten dat ik er zo 1 ging plaatsen bij de dealer, maar ze hebben niks gezegd. En om de huishoudaccu te laden via de motor moest ik een fysieke rode sleutel omdraaien (niks gezegd over een laadbooster bij euro 5 motoren).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij weinig verdiept had in stroom met een 12V circuit. Ik weet wel veel over sterkstrominstallatie.
Ik dacht altijd dat een vfm accu van 100 ah gewoon 90 ah kan leveren.
De accu is 5 jaar oud en ik heb er in januari in een huis waar ik tijdelijk geen stoom had een compressor waeco koelbox (die verbruikt tussen 0,6-0,8 A) aan gehangen met accubewaking. Die heeft er drie dagen op gedraaid.
Het wordt wel eens tijd een nieuwe lithium accu te kopen (ook vanwege het gewicht). Ik wil niet de duurste kopen van 100 ah. Ik zag dat ze voor 800 euro al beschikbaar waren. Of toch misschien een gelaccu vanwege de lagere aanschafprijs? Ik ben niet van plan om omvormers te gaan gebruiken en we gaan twee keer per jaar drie weken op vakantie.
Ook zit ik te denken de koelkast (90l) uit de caravan te halen en gewoon weer een compressor koelbox te gaan gebruiken. Die verbruikt minder energie en de compressor maakt weinig geluid. Ook zou ik die koelbox in mijn auto kunnen zetten tijdens het rijden en dan is het probleem met die laadbooster ook gelijk opgelost.
Ik weet niet eens of die lader geschikt is voor mijn vfm accu (mijn accu wordt wel gewoon geladen)? Ze wisten dat ik er zo 1 ging plaatsen bij de dealer, maar ze hebben niks gezegd. En om de huishoudaccu te laden via de motor moest ik een fysieke rode sleutel omdraaien (niks gezegd over een laadbooster bij euro 5 motoren).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij weinig verdiept had in stroom met een 12V circuit. Ik weet wel veel over sterkstrominstallatie.
Ik dacht altijd dat een vfm accu van 100 ah gewoon 90 ah kan leveren.
De accu is 5 jaar oud en ik heb er in januari in een huis waar ik tijdelijk geen stoom had een compressor waeco koelbox (die verbruikt tussen 0,6-0,8 A) aan gehangen met accubewaking. Die heeft er drie dagen op gedraaid.
Het wordt wel eens tijd een nieuwe lithium accu te kopen (ook vanwege het gewicht). Ik wil niet de duurste kopen van 100 ah. Ik zag dat ze voor 800 euro al beschikbaar waren. Of toch misschien een gelaccu vanwege de lagere aanschafprijs? Ik ben niet van plan om omvormers te gaan gebruiken en we gaan twee keer per jaar drie weken op vakantie.
Ook zit ik te denken de koelkast (90l) uit de caravan te halen en gewoon weer een compressor koelbox te gaan gebruiken. Die verbruikt minder energie en de compressor maakt weinig geluid. Ook zou ik die koelbox in mijn auto kunnen zetten tijdens het rijden en dan is het probleem met die laadbooster ook gelijk opgelost.
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Leuk! Volgens mij ben je het eerste forumlid met een Carpento. Wellicht een nieuw draadje openen en wat foto's showen?
Dus je hebt een "gewone" koelkast in de caravan? Die kan toch op gas?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Nee, het is een 12 v compressor koelkast. Die kreeg ik er gratis bij. Hij koelt wel heel goed en is denk ik van turkse oorsprong (een soort beko). Volgens de beschrijving gebruikt hij 1,5 A.
Ik zal binnenkort een review schrijven en kijken of ik foto's kan plaatsen. Op youtube zijn genoeg mooie fimpjes te vinden.
Hij bevalt heel goed. Hij rijdt als een trein en over bijna alles is goed over nagedacht. Alles is gemaakt van echt hout en de afwerking is heel goed.
Ik zal binnenkort een review schrijven en kijken of ik foto's kan plaatsen. Op youtube zijn genoeg mooie fimpjes te vinden.
Hij bevalt heel goed. Hij rijdt als een trein en over bijna alles is goed over nagedacht. Alles is gemaakt van echt hout en de afwerking is heel goed.
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Ik heb jullie adviezen eens goed overwogen en ben tot het volgende besluit gekomen:
-Ik koop een Victron Lithium Accu SuperPack 12,8V/60Ah voor 528 euroaccu en kijk hoe het bevalt (zit een lader in de caravan die geschikt is voor lithium accu's). Later kan ik er nog een exemplaar bijkopen en parallel schakelen.
(of iemand moet nog een goede suggestie hebben voor een voordelige 100Ah lithium accu. Op amazon staan china modellen voor 350 euro, maar op de youtube fiimpjes maken ze niet echt een goede indruk.
-Ik ga de Waeco compressor koelbox gebruiken (0,8 A per uur) die ik nog heb en de koelkast in de caravan verwijderen. Die sluit ik aan op de stroomdraad die loopt vanuit mijn auto naar de trekhaak in mijn caravan of anders in het aanstekercontact van de auto.
-Voor de accu te laden gebruik ik mijn 160 watt mobiele zonnepanelen op de kampeerplek.
-Het lijkt erop dat 2,5 mm bedrading loopt naar mijn trekhaak. Daar kan denk maximaal 15 ah of minder door heen. Die laadbooster laat ik maar even zitten. Misschien voor de toekomst.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
-Ik koop een Victron Lithium Accu SuperPack 12,8V/60Ah voor 528 euroaccu en kijk hoe het bevalt (zit een lader in de caravan die geschikt is voor lithium accu's). Later kan ik er nog een exemplaar bijkopen en parallel schakelen.
(of iemand moet nog een goede suggestie hebben voor een voordelige 100Ah lithium accu. Op amazon staan china modellen voor 350 euro, maar op de youtube fiimpjes maken ze niet echt een goede indruk.
-Ik ga de Waeco compressor koelbox gebruiken (0,8 A per uur) die ik nog heb en de koelkast in de caravan verwijderen. Die sluit ik aan op de stroomdraad die loopt vanuit mijn auto naar de trekhaak in mijn caravan of anders in het aanstekercontact van de auto.
-Voor de accu te laden gebruik ik mijn 160 watt mobiele zonnepanelen op de kampeerplek.
-Het lijkt erop dat 2,5 mm bedrading loopt naar mijn trekhaak. Daar kan denk maximaal 15 ah of minder door heen. Die laadbooster laat ik maar even zitten. Misschien voor de toekomst.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Die victron accu mag maar met 30A ontladen worden.
Voor een koelbox en wat verlichting helemaal prima maar een mover lukt waarschijnlijk niet.
Dit is een Nederlands bedrijf en redelijk gunstig geprijsd voor een 100ah lithium.
https://www.pureacell.nl/webshop/lifepo ... 13kwh.html
Ik heb zelf geen ervaring met dit bedrijf of hun accu’s.
Voor een koelbox en wat verlichting helemaal prima maar een mover lukt waarschijnlijk niet.
Dit is een Nederlands bedrijf en redelijk gunstig geprijsd voor een 100ah lithium.
https://www.pureacell.nl/webshop/lifepo ... 13kwh.html
Ik heb zelf geen ervaring met dit bedrijf of hun accu’s.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Ik heb twee levende movers. Mijn vriendin en ikzelf.
Dat wist ik niet van de Victron. Dan wordt die hem ook niet.
Die accu ziet er goed uit met 4 jaar garantie.
Dat wist ik niet van de Victron. Dan wordt die hem ook niet.
Die accu ziet er goed uit met 4 jaar garantie.
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
De continue belasting is dan wel 30 A, maar de piek is 80 ampere.
Voor een mover te weinig, klopt.
Ik heb de Victron PPP30.
Continue uitgangsstroom 150 A
Max 10 sec. 200A
Kortsluitstroom 300 A.
Victron heeft ook echt andere accu's hoor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Een Lifepo4 accu zelf samenstellen is goed te doen. Kijk eens bij NKON in Nuenen.
Blijft kostbaar, maar je krijgt meer vermogen.
Momenteel ben ik zelf een accu aan het bouwen. 200Ah en een JK BMS 200a.
Blijft kostbaar, maar je krijgt meer vermogen.
Momenteel ben ik zelf een accu aan het bouwen. 200Ah en een JK BMS 200a.
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Daar heb ik toevallig net naar gekeken.
Epoch B12100B Marine Accu
Ik denk dat deze het gaat worden. Staat een mooi filmpje op youtube, Daar wordt die onder water gezet en uit elkaar gehaald.
Epoch B12100B Marine Accu
Ik denk dat deze het gaat worden. Staat een mooi filmpje op youtube, Daar wordt die onder water gezet en uit elkaar gehaald.
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Ik heb besloten ook naar aanleiding van de reacties op dit forum geen laadbooster te plaatsen. Ik heb wel een opvouwbaar zonnepaneel.
Verder heb ik nu een 100Ah lithium lifeP04 geintalleerd en een nieuwe victron lader.
Ik wil mijn huishoudaccu dus NIET opladen met de de dynamo van mijn auto,omdat anders mijn dynamo naar zijn grootjes gaat. Op mijn trekhaak is wel een caravanaansluiting gemaakt.
Volgens de importeur kan ik en soort rode sleutel omzetten als ik huishoudaccu van de caravan via de dynamo van mijn euro 6 wil opladen. Dat wil ik dus niet.
Simpel denken jullie, dan zet je rode sleutel niet om.
Maar ik durf niet te vertrouwen op de informatie van de importeur. Hij had ten eerste nog nooit van een laadbooster gehoord en hij zei dat de bestaande lader in de caravan geschikt was voor lithium lifeP04 accu's. Dat bleek na controle helemaal niet het geval, vandaar dat ik deze heb vervangen door een victron lader.
Het is bovendien een turkse caravan en ik vond de bekabeling vrij slordig gemonteerd.
Ik heb geen schema van de elektra van de caravan. Hoe kan ik doormeten of de dynamo van auto de huishoudaccu laadt (wat niet de bedoeling is).
Of kan ik een kabel van de caravanaansluiting ontkoppelen zodat ik zeker weet dat die niet oplaadt.
Verder heb ik nu een 100Ah lithium lifeP04 geintalleerd en een nieuwe victron lader.
Ik wil mijn huishoudaccu dus NIET opladen met de de dynamo van mijn auto,omdat anders mijn dynamo naar zijn grootjes gaat. Op mijn trekhaak is wel een caravanaansluiting gemaakt.
Volgens de importeur kan ik en soort rode sleutel omzetten als ik huishoudaccu van de caravan via de dynamo van mijn euro 6 wil opladen. Dat wil ik dus niet.
Simpel denken jullie, dan zet je rode sleutel niet om.
Maar ik durf niet te vertrouwen op de informatie van de importeur. Hij had ten eerste nog nooit van een laadbooster gehoord en hij zei dat de bestaande lader in de caravan geschikt was voor lithium lifeP04 accu's. Dat bleek na controle helemaal niet het geval, vandaar dat ik deze heb vervangen door een victron lader.
Het is bovendien een turkse caravan en ik vond de bekabeling vrij slordig gemonteerd.
Ik heb geen schema van de elektra van de caravan. Hoe kan ik doormeten of de dynamo van auto de huishoudaccu laadt (wat niet de bedoeling is).
Of kan ik een kabel van de caravanaansluiting ontkoppelen zodat ik zeker weet dat die niet oplaadt.
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Je zal na moeten gaan op welke aansluitingen de accu zit
Als de bedrading compleet is aangesloten, dus de constante en de geschakelde spanning is het mogelijk dat op beide de accu geladen wordt vanaf de auto(zolang de spanning van de auto hoger is dan de spanning van de caravanaccu. Maar alles hangt aan het feit hoe het aangesloten is.
Als de bedrading compleet is aangesloten, dus de constante en de geschakelde spanning is het mogelijk dat op beide de accu geladen wordt vanaf de auto(zolang de spanning van de auto hoger is dan de spanning van de caravanaccu. Maar alles hangt aan het feit hoe het aangesloten is.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Dat van omzetten sleutel klopt wel wanneer je deze geplaatst hebt vlak na de accu. Is ook de veiligste manier van werken. Sleutel uit, systeem vrij van accu.
Testen of de dynamo laadt zou je kunnen doen door de stekker caravan in de auto te steken. Starten en stationair toerental wat laten oplopen.Bij de lithiumaccu zou wanneer deze geladen wordt een hogere spanning afgelezen moeten worden.
Zou dat ook niet aanraden om laden tijdens rijden, de kabels moeten daarop voorzien zijn.
Lithiums pakken alle stroom die ze maar krijgen en dat kan dus veel zijn.
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Testen of de dynamo laadt zou je kunnen doen door de stekker caravan in de auto te steken. Starten en stationair toerental wat laten oplopen.Bij de lithiumaccu zou wanneer deze geladen wordt een hogere spanning afgelezen moeten worden.
Zou dat ook niet aanraden om laden tijdens rijden, de kabels moeten daarop voorzien zijn.
Lithiums pakken alle stroom die ze maar krijgen en dat kan dus veel zijn.
Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Re.gif
Dat laatste is ook de reden waarom ik nog geen lithium heb geplaatst. Je moet er dan eigenlijk een DC-DC omzetter met stroombeperking in zetten.
Dat laatste is ook de reden waarom ik nog geen lithium heb geplaatst. Je moet er dan eigenlijk een DC-DC omzetter met stroombeperking in zetten.
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Bedankt voor de antwoorden! Daar kan ik wat mee. Ik ga hem van de week even doormeten aangesloten op de auto. Eerst met ik meet ik de spanning van de lithium accu afgekoppeld en dan met de motor aan aangekoppeld. Dan zou ik spanningsverschil moeten zien.
Als dat zo is ga ik verder met te kijken welke kabel laadt.
Als dat zo is ga ik verder met te kijken welke kabel laadt.
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Dat kan alleen maar 9 of 10 zijn.
9 met de min daarvan op 13.
10 met de min op 11.
Of op de accu een voor een de plusdraden losnemen.
Als alles blijft werken in de caravan, ( waterpomp bijv) komt de losgenomen draad die niets verandert vanaf de auto.
Die zou bij draaiende motor 14 volt (of meer ) moeten geven.
Let wel op, op 9 kan ook spanning op staan, en ook alles werken.
Die moet los.
Anders zitten je beide accu's gekoppeld.
Dit kan je ook testen.
Als je de lithium loskoppelt, en je hebt nog steeds spanning ( met de stekker in de auto) dan is 9 ook aangesloten op het elektroblok.
9 met de min daarvan op 13.
10 met de min op 11.
Of op de accu een voor een de plusdraden losnemen.
Als alles blijft werken in de caravan, ( waterpomp bijv) komt de losgenomen draad die niets verandert vanaf de auto.
Die zou bij draaiende motor 14 volt (of meer ) moeten geven.
Let wel op, op 9 kan ook spanning op staan, en ook alles werken.
Die moet los.
Anders zitten je beide accu's gekoppeld.
Dit kan je ook testen.
Als je de lithium loskoppelt, en je hebt nog steeds spanning ( met de stekker in de auto) dan is 9 ook aangesloten op het elektroblok.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Laadbooster ivm euro 5 motor
Ik heb inmiddels gekeken of de auto de huishoudaccu oplaadt. De spanning was 13,26V en bleef bij het draaien van de motor gelijk. Ook bij gas geven.
Dus het lijkt erop dat de dynamo van de auto de lithiumaccu niet laadt.
Iedereen hartelijk bedankt voor de suggesties.
Dus het lijkt erop dat de dynamo van de auto de lithiumaccu niet laadt.
Iedereen hartelijk bedankt voor de suggesties.