Koelkastvakjes slimtower

Plaats reactie
Banjer
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 23 mar 2018 17:42

Koelkastvakjes slimtower

Bericht door Banjer » do 9 mar 2023 15:55

Wij hebben een Hobby van 2017 met slimtower. Perfecte koelkast alleen de vakjes in de deur zijn zeer kwetsbaar en duur.
Heeft iemand wellicht een alternatief of oplossing. Anders kan ik ze bijna na ieder seizoen vervangen a 25 euro per stuk.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door Jaap van Duijn » do 9 mar 2023 16:46

@TS,

Ja dan zal je toch echt slimmer moeten worden als je slimtower.
Na al die koelkast/caravan/camper jaren is het ons thuis en onderweg nog nooit voorgekomen.
Wel doen we altijd voorzichtig, net of het van ons zelf is :).
Misschien helpt dat

Groeten en succes Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door Chris » do 9 mar 2023 16:54

Is het de ophanging die breekt??
Dan zou je die ophanging vol kunnen gieten met een hars b.v.
Wel een hobby pur sang klus... maar daarna het eeuwige leven en eeuwige roem natuurlijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

kastanje
Berichten: 100
Lid geworden op: do 4 apr 2019 11:27

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door kastanje » do 9 mar 2023 20:29

volgens mij moet je tijden het rijden geen zware flessen e.d. in de deur zetten
het gewicht hier van zal op en neer gaan zeker met al die drempels
je koelkast thuis staat stil hobbelt niet
wij hebben geen zwaardere dingen met rijden meer in de deur staan
suc 6

workel

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door workel » do 9 mar 2023 21:06

[re.gif]
Heel herkenbaar, onze (vorige)Hobby van 2017 had het zelfde euvel, heb alle bakjes vervangen in 2019, echt alles zat een scheur of barst in en toch zijn wij zuinig op onze spullen.
Heb de caravan verkocht in 2020 toen was alles nog heel, dus 2 seizoenen ermee doen kan zeker, knipoog.gif

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door Erik » do 9 mar 2023 22:27

@ Banjer: bekend probleem, die Dometic bakjes in de deur. De bevestigingen aan de deur breken óf af óf buigen naar binnen (en breken dan alsnog af). Ik heb ze verstevigd met aluminium strips en nu zijn ze bestand tegen slecht onderhouden Franse binnenwegen. Maar nog steeds geen érg zware dingen in zetten! Zie foto’s.
Erik
6FF13095-FBFB-4DF0-8696-93DF653831DA.jpeg
52024933-B104-45C9-AD6E-841070D18C29.jpeg
69033BD4-FED5-48BD-8718-67AD3D8EDC8A.jpeg
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door moyzo » vr 10 mar 2023 06:52

Hadden wij destijds in de eriba ook bij een hoge koelkast van dometic.
Fabrikant heeft toen ook toegegeven dat de weekmakers in het plastic niet goed waren en mij andere gestuurd maar die waren net zo zwak.
Heb toen de aansluiting ook verstevigd met die grijze tape. de greep van het diepvriesvak ging ook kapot, heb dat toen nog wel vervangen voor verkoop. Volgens mij heb ik het oude deurtje ( wat met tape nog goed functioneerde) nog ergens liggen met het idee er iemand een plezier mee te kunnen doen.
Bijlagen
eriba verkoopfoto's  (21).jpg
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door BertJan » vr 10 mar 2023 20:36

geen spullen in de deurvakken plaatsen bij het rijden en de klepbakjes dicht doen en niet uit de handen laten klappen

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door dennisb » vr 10 mar 2023 22:46

Wij hebben een hobby uit 2012, sinds 2019 iig de orginele bakjes in de koelkast. 1,5Liter flessen moeten toch liggend vervoerd worden ivm de hoogte van de fles. Wij gebruiken alle bakjes in de deur (ook tijdens het rijden).
Maar toch een goede tip om epoxy mee te nemen mocht er een barst in komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Banjer
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 23 mar 2018 17:42

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door Banjer » za 11 mar 2023 16:13

Dank voor de reacties waar ik inderdaad wat aan heb. opmerking van doe alsof het van je zelf is , hou die aub voor je en maak je nuttig.
Het betreft bij mij namelijk de klep vakjes het schierpunt is zo kwetsbaar dat dat afbreekt.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door Jaap van Duijn » za 11 mar 2023 18:48

@Banjer,

Neen dat doe ik niet.
Ik ruim 20 jaar door ons gebruik en veelvuldig winter en zomer kamperen hebben wij nog nooit ene kapot bakje gehad.
Eerlijk zal ik blijven wij hebben er nooit geen flessen in staan, alleen pakken.
De flessen liggen boven de groente lade, al hebben we ook die niet veel bij ons, kopen meestal lokaal, scheelt weer gewicht.
Maar het is jammer dat U het overkomt en ook - lees ik - nogal kostelijk, alleen lijmen lijkt mij weer niet de oplossing, maar wie ben ik ☻
Hoop dat U het nu niet meer overkomt en fijne reizen verder

Vriendelijke groeten Jaap van Duijn

Henri Berends
Berichten: 1128
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door Henri Berends » za 11 mar 2023 19:56

moyzo schreef:
vr 10 mar 2023 06:52
Hadden wij destijds in de eriba ook bij een hoge koelkast van dometic.
Fabrikant heeft toen ook toegegeven dat de weekmakers in het plastic niet goed waren en mij andere gestuurd maar die waren net zo zwak.
Heb toen de aansluiting ook verstevigd met die grijze tape. de greep van het diepvriesvak ging ook kapot, heb dat toen nog wel vervangen voor verkoop. Volgens mij heb ik het oude deurtje ( wat met tape nog goed functioneerde) nog ergens liggen met het idee er iemand een plezier mee te kunnen doen.
Heb idd. dezelfde ervaring met de hoge koelkast van Dometic.
De kunststof bakjes zijn door Dometic vervangen. Zo zijn ook groentelade en scharnierpunt van de deur van het diepvriesvak ook van slechte kwaliteit.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7117
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door karelV » za 11 mar 2023 20:14

Wij hadden bij de 1e caravan (2007) een onderbouw koelkast en daarna 3 caravans met een slimtower koelkast en nog eens 4 caravans met een superslimtower koelkast en net als Jaap van Duijn al schreef het legt toch aan jezelf hoe je er mee omspringt whistle.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Henri Berends
Berichten: 1128
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door Henri Berends » za 11 mar 2023 22:59

karelV schreef:
za 11 mar 2023 20:14
Wij hadden bij de 1e caravan (2007) een onderbouw koelkast en daarna 3 caravans met een slimtower koelkast en nog eens 4 caravans met een superslimtower koelkast en net als Jaap van Duijn al schreef het legt toch aan jezelf hoe je er mee omspringt whistle.gif
Dat zal wel. Heb het hier over Dometic. Maar wel bijzonder hoe de fabrikant met alle gemak de onderdelen wist te vervangen. Helaas nog niet de gewenste kwaliteit.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7117
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door karelV » zo 12 mar 2023 00:14

[re.gif]

Hobby caravans die wij al 9 hebben gehad werkt alleen maar met Dometic koelkasten whistle.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door Erik » zo 12 mar 2023 01:12

Dit topic teruglezend bekruipt me het gevoel dat Banjer van sommige medecaravanners adviezen krijgt die op mij nogal snerend overkomen (stijl “je bent gewoon niet voorzichtig”). Een andere medecaravanner heeft zelfs anekdotisch “bewijs” dat het aan Banjer zelf ligt (stijl: “ik heb in 16 jaar negen caravans gehad en er is nooit wat stuk gegaan”) Dat laatste is sowieso logisch: als je zó kort met een caravan doet krijgt het spul geen faire kans om stuk te gaan… Banjer, trek het je niet aan. Ik caravan al bijna een halve eeuw en heb nog nóóit een koelkastbakje beschadigd gehad, behalve sinds 2019 die gammele dingen van Dometic in onze Eriba. Vandaar mijn aluminium verstevigingen, waarmee de slimtower van Dometic zich weer als een gewone, ordentelijkecaravankoelkast kan gedragen.

Ter verduidelijking: naar mijn bescheiden mening hoort een caravankoelkast bestand te zijn tegen gebruik in een caravan, daar is ‘ie namelijk voor gemaakt. Zelfs als die caravan af en toe rijdt… Vergelijken met een koelkast thuis, zoals een medeforummer doet, lijkt me dus onjuist. Als je niks in een flessenhouder in de caravan-koelkastdeur mag zetten omdat de boel dan afbreekt, dan deugt de constructie niet. In al onze vorige caravans sinds 1973 waren de rekjes in de koelkastdeur bestand tegen normaal gebruik, dus ook een literfles cola, een fles witte wijn of een paar pilsjes zorgden niet voor afgebroken onderdelen.

Wat mij stoort in de reacties richting Banjer is dus - kort samengevat - dat er nauwelijks antwoord wordt gegeven op zijn vraag. Als je nog nooit last gehad hebt van afbrekende koelkast-onderdelen en dus geen zinniger commentaar hebt dan “mot je maar voorzichtiger zijn” zou ik voorstellen: reageer NIET. Ik krijg de indruk dat sommige medeforummers een oprechte vraag van een medecaravanner vooral gebruiken om zichzelf op het schild te hijsen als “perfecte caravanner” of een sneer uit delen naar de vragensteller. Jammer.
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD.

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 216
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door Cocoon » zo 12 mar 2023 08:07

Mooi geschreven Erik, ik had precies precies hetzelfde gevoel.
Bij andere topics ook dat denigrerende opgemerkt (beter omgaan met je spullen, beter auto leren rijden, ik heb gehoord dat de kwaliteit slecht is, etc).

Blijft ook lastig met een algemeen forum met zo'n diversiteit aan mensen en spullen. Ik vergelijk het altijd met een algemeen auto forum waarin bv een eigenaar van een oude Lada advies vraagt aan het forum en de eigenaar van een Bentley blijft herhalen dat ie zelf een Bentley heeft en daar zo blij mee is en dat het voor de TS beter is om ook een Bentley te kopen.
En dan bijval krijgen van andere Bentley eigenaren en reactie van RollsRoys eigenaren dat de RR ook een goed alternatief is...

Toch denk ik dat de meeste adviezen en gedeelde ervaringen positief (bedoeld) zijn en mij als beginnend caravanner erg geholpen hebben.

Terug on topic maar?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk


Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door moyzo » zo 12 mar 2023 09:18

Henri Berends schreef:
za 11 mar 2023 19:56


Heb idd. dezelfde ervaring met de hoge koelkast van Dometic.
De kunststof bakjes zijn door Dometic vervangen. Zo zijn ook groentelade en scharnierpunt van de deur van het diepvriesvak ook van slechte kwaliteit.
Gaat uiteraard alleen over dat type koelkast, deze serie,, we hebben in al onze andere caravans nog nooit problemen gehad en de koelkast op dezelfde manier gebruikt.

Dus ook de huidige ook van dometic is super, ook beter qua grootte want een 1,5 literfles paste slecht in de bewuste koelkast, ik had bij een rooster daarvoor een aantal spijltjes uitgezaagd zodat de flessen achter elkaar op 1 van de roosters konden staan met de hals erboven.
Tijdens zoektocht naar nieuwe caravan ook heel goed opgelet dat we weer niet zo'n koelkast rampserie als die in de eriba zat zouden kopen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2052
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door doubleyou » zo 12 mar 2023 10:48

Erik schreef:
zo 12 mar 2023 01:12
Dit topic teruglezend bekruipt me het gevoel dat Banjer van sommige medecaravanners adviezen krijgt die op mij nogal snerend overkomen (stijl “je bent gewoon niet voorzichtig”).

Ter verduidelijking: naar mijn bescheiden mening hoort een caravankoelkast bestand te zijn tegen gebruik in een caravan, daar is ‘ie namelijk voor gemaakt. Zelfs als die caravan af en toe rijdt… Vergelijken met een koelkast thuis, zoals een medeforummer doet, lijkt me dus onjuist. Als je niks in een flessenhouder in de caravan-koelkastdeur mag zetten omdat de boel dan afbreekt, dan deugt de constructie niet. In al onze vorige caravans sinds 1973 waren de rekjes in de koelkastdeur bestand tegen normaal gebruik, dus ook een literfles cola, een fles witte wijn of een paar pilsjes zorgden niet voor afgebroken onderdelen.
Ben het met je eens, op mij komen dit soort reacties ook niet prettig over. Ik lees het helaas regelmatig op het forum dat er ,vaak ongevraagd, nogal oordelend wordt gereageerd.

Een koelkastdeur moet inderdaad doen waarvoor ie is gemaakt: je moet er dingen in kunnen opbergen. Blijkbaar kon die van mij dat niet langer dan 10 maanden. De deur ging niet meer open aan de rechterkant ( deze koelkast en de is aan 2 kanten te openen) en begon steeds meer bijgeluiden te maken. De kunststof strip onderaan bij de sluiting was gebroken. Ook waren er links al een paar kleine stukjes kunststof uit diezelfde strip gevallen.
Omdat ik pas in april weer in NL ben en de deur aanvoelde alsof hij het niet lang meer zou uithouden heeft de dealer in december een nieuwe deur naar mij in Spanje gestuurd. Hij bleek makkelijk zelf te vervangen.
Zodra ik de deur eruit haalde viel de hele onderkant eraf.
Opvallend: de nieuwe deur sluit veel makkelijker dan de oude ooit heeft gedaan.

Claim met foto’s is door de dealer naar Dometic gestuurd: afgewezen want ‘de schade kan niet door normaal gebruik ontstaan zijn’. Ik mag dus zelf 350 euro aftikken…..

Er mag maximaal 7,5 kilo in de deur. Zoveel zit er bij mij nooit in: 5 of 6 kilo zit erin.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door Erik » zo 12 mar 2023 11:09

@ cocoon: klopt wat je schrijft naar mijn gevoel. Ik heb ook al tientallen goede tips en adviezen gekregen, m.n. Chris en Erik (naamgenoot!) hebben mij menigmaal geassisteerd. Maar inderdaad, terug on topic!
aknipoog001.gif
aknipoog001.gif (703 Bytes) 1468 keer bekeken
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door Erik » zo 12 mar 2023 11:15

@ doubleyou: vervelend voor jullie, blijkt dus alweer dat er kaf onder het koelkastkoren zit. Jij zult als ervaren fulltime caravanner waarschijnlijk niet het “verwijt” krijgen dat je niet weet hoe met je spullen om te gaan. Safe travel!
Erik
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door Ab » zo 12 mar 2023 13:33

Erik schreef:
zo 12 mar 2023 01:12


Wat mij stoort in de reacties richting Banjer is dus - kort samengevat - dat er nauwelijks antwoord wordt gegeven op zijn vraag. Als je nog nooit last gehad hebt van afbrekende koelkast-onderdelen en dus geen zinniger commentaar hebt dan “mot je maar voorzichtiger zijn” zou ik voorstellen: reageer NIET.
Geheel mee eens.
Bedenk voor je iets schrijft, of de vraagsteller iets kan met je anrwoord.
Heel vaak wordt er gereageerd op reacties op reacties op reacties..en binnen 1 bladzijde gaat het al weer heel ergens anders over.

In dit geval is er sprake van een inferieur product.
Wat je origineel alleen kunt vervangen door dezelfde zooi voor veel geld.
Zelf verstevigen is dus de enige goede oplossing.
Dat is altijd mogelijk in mijn beleving.
Ik heb er zelf nooit mee te maken gehad. Dus ook nooit over nagedacht. Dus onthou ik me van commentaar.
Maar voor elk probleem is oplossing.
Kom maar met goede ideeën.
Een paar zag ik er al.
Iemand ervaring met dragertjes onder de bakjes lijmen ?
Als ik het goed begrijp draait het hier om het ontlasten van de te zwakke bevestigingen.
Of die verstevigen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Banjer
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 23 mar 2018 17:42

Re: Koelkastvakjes slimtower

Bericht door Banjer » zo 12 mar 2023 16:47

Dank Erik, voor je reactie en toelichting. Ik heb inderdaad niets aan dat soort opmerkingen.
Wij hebben verschillende caravans gehad en gineng bijn net zo mooi terug als dat wij ze gekocht hebben. Wij zijn ontzettend zuinig op onze spullen, dat is ook de reden waarom het ons stoort dat die klepjes op de schaierpunten zo snel afbreken.
Ik heb het hier niet gehad over flessen houders maar geoon waar bijv een bottertje inligt. Deze breken overigens heel snel door gebuik en niet omdat er iets in ligt.
Maarja sommige mensen willen gewoon antwoorden om het antwoorden.
Dank voor de personen die mij wel begrijpen.

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”