Zen and the Art of Kip Maintenance

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door dieseltijger » di 7 mar 2023 15:16

Goed, de Kip Shuttle viert ongeveer haar twintig-jarige verjaardag. Het verjaardagsfeestje:
  • Grote beurt met alle blows & whistles zoals gasslangen, breekkabels en wiellagers
    Asrubbers
  • Het loshalen van een serviceluik, opnieuw kitten en grotere schroeven in het frame (er waren een paar dolgedraaid)
  • De UFO schotel + mast verwijderen en het dakgat dichten
  • De mover stuurunit was doorgefikt (volgens mij m'n eigen schuld omdat de afstand band-moverrollen te klein was omdat de kleber- commercial banden een iets grotere diameter hebben
  • Nieuwe mover stuurunit == nieuwe afstandsbediening omdat de oude niet compatibel is
Totaal: 2000,- ongeveer

Geertruida (= de Avensis) vierde haar 14 jarige verjaardag, en werd jaloers dus:
  • Staaroperatie (nieuwe koplampunits ter vervanging van de gele doffe exemplaren) 650,-
  • Orthopedische ingreep (Nieuwe schokbrekers rondom en MAD hulpveren achter
  • Kleine beurt
  • APK (het mot he....)
Zal ook wel rond de 2000,- zijn

Goed onderhoud bespaart geld. Nou.......

Nu ik nog: Ogen laseren (want: kippig), face lift (zie eruit als een hush puuy), duckface siliconenlippen, aardbei neus reconstructie (Madurese neus, koloniale genen)

Dure maand, dure maand.....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door Bob Diesel » di 7 mar 2023 15:25

Je kan je hier melden knipoog.gif

viewtopic.php?t=48181
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door dieseltijger » di 7 mar 2023 15:33

Hahaha....ik zag net een artikel van Rolls Royce...die gaan gasturbines leveren om.....de Amerikaanse B52 vloot te upgraden, 650 stuks maar liefst. De vloot dateert van 1955 - dat is pas groot onderhoud, met die gedachte troost ik mij maar....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36077
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door Chris » di 7 mar 2023 16:04

[re.gif]
Wij werkten aan de USAF KDC10 tanker vloot.... ook iets van 300 van die dingen.
1e vlucht 1971...ook 52 jaar oud.
Vergelijk een plane maar niet met een Kip of Avensis.
Dan zit je nog heel lang aan beide vast n.l.

Mja...
Als je zelf dingen sloopt moet je niet huilen dat de reparatie geld kost.
Een nieuwe stuurkast en AB hakt al flink in de rekening van de kipvertroetelaar...
Asrubbertjes erbij en het schiet al lekker op.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

koning

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door koning » di 7 mar 2023 16:16

Zolang je die hele lijst kunt betalen is er toch geen probleem? whistle.gif awhoea.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door dieseltijger » di 7 mar 2023 16:28

Nee, inderdaad - de waslijst en de betaling er van vormt gelukkig geen enkel probleem. Maandelijks wordt er in een apart potje wat opzij gelegd. En op preventief onderhoud wordt niet bezuinigd. Er moet binnenkort de versnellingsbak olie van Geertruida vervangen worden. dat doe ik eens in de 150 duizend kilometer - ook al zegt het onderhoudsschema dat alleen het niveau geinspecteerd moet worden.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op di 7 mar 2023 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36077
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door Chris » di 7 mar 2023 16:38

Dus Diesel...
Niet druppelen maar doorpiesen.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 210
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door wim » wo 8 mar 2023 09:01

dieseltijger schreef:
di 7 mar 2023 15:16
Goed, de Kip Shuttle viert ongeveer haar twintig-jarige verjaardag. Het verjaardagsfeestje:
  • Grote beurt met alle blows & whistles zoals gasslangen, breekkabels en wiellagers
    Asrubbers
  • Het loshalen van een serviceluik, opnieuw kitten en grotere schroeven in het frame (er waren een paar dolgedraaid)
  • De UFO schotel + mast verwijderen en het dakgat dichten
  • De mover stuurunit was doorgefikt (volgens mij m'n eigen schuld omdat de afstand band-moverrollen te klein was omdat de kleber- commercial banden een iets grotere diameter hebben
  • Nieuwe mover stuurunit == nieuwe afstandsbediening omdat de oude niet compatibel is
Totaal: 2000,- ongeveer

Geertruida (= de Avensis) vierde haar 14 jarige verjaardag, en werd jaloers dus:
  • Staaroperatie (nieuwe koplampunits ter vervanging van de gele doffe exemplaren) 650,-
  • Orthopedische ingreep (Nieuwe schokbrekers rondom en MAD hulpveren achter
  • Kleine beurt
  • APK (het mot he....)
Zal ook wel rond de 2000,- zijn

Goed onderhoud bespaart geld. Nou.......

Nu ik nog: Ogen laseren (want: kippig), face lift (zie eruit als een hush puuy), duckface siliconenlippen, aardbei neus reconstructie (Madurese neus, koloniale genen)

Dure maand, dure maand.....
Je kunt ook de koplampglazen polijsten. Scheelt een hoop in prijs.

https://www.autolakopmaat.nl/lakschade- ... polijsten/
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door Hobbyrijder » wo 8 mar 2023 14:32

Pas op, hè. De hoofpersoon uit "Zen... " werd langzaam gek cool.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door dieseltijger » do 9 mar 2023 01:14

[re.gif] [re.gif] Helaas....er zaten ook barstjes in de bovenzijde - en het deel waar het licht gebundeld door heen scheen had ook een rechthoekig mat oppervlak. En aangezien ik er nog minimaal 4 jaar mee wil doorrijden had ik wel geld over voor een "heldere blik" . Voor de vervanging was er duidelijk minder licht op de weg en veel verstrooid licht waardoor hooggeplaatste routeborden zelfs oplichtten. Dat is nu een stuk minder en er wordt meer licht recht vooruit geprojecteerd. Dat is merkbaar.

[re.gif] Dat haalde ik er niet uit toen ik het 30 jaar geleden las!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door dieseltijger » do 9 mar 2023 01:33

.....en de epiloog in de vorm van een factuur en een bovag rapport. Wellicht zijn de items op de factuur informatief voor sommigen. Het pluimvee is weer "bij".
Werkplaatsfactuur.pdf
(770.19 KiB) 81 keer gedownload
Bovagzwart.pdf
(308.32 KiB) 57 keer gedownload
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

koning

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door koning » do 9 mar 2023 11:24

En dat om 1.30 uur s'nachts knipoog.gif ...Maar inderdaad:duur, duur.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door dieseltijger » do 9 mar 2023 11:42

Ja....ontwerpfoutje van ons zonnestelsel: Een etmaal duurt slechts 24 uur, en nachtrust, reizen, werken, twee privé bezoekjes gisteren na werktijd ....there you go!

Duur....duur...als je de mogelijkheden en het plezier wat wij aan de Kip beleven in ogenschouw neemt - is het 't meer dan waard. Het enige minpunt aan de Shuttle was de gebogen Polymax voorruit die de neiging heeft om vlak te worden. En voor de rest: geen problemen gehad met vochtpenetratie, loszittend of verblekend interieur, de bekleding en de kussen vulling en -bekleding is nog prima.

We zijn geen grootverbruikers qua spullen, de Kip was ehhhh....bovengemiddeld qua aanschafprijs - maar gaat lekker lang mee. Houden zo.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
alko
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 25 dec 2016 11:39

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door alko » do 9 mar 2023 16:10

Een nieuwe Kip is een stuk duurder, en wat heb je dan? Wat modernere kleuren. Je kunt ook zelf de kwast ter hand nemen.
Volvo V60phev met Eriba Nova 465 GL.
Voorzien van Fiammaluifel, satelietschotel, Ultraheat als extra's.

Knaus440
Berichten: 3715
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door Knaus440 » do 9 mar 2023 16:17

Hoeveel km heeft Geertruida ervaring met haar 14 jaar?
Onze Honda is bijna 15 en gaat richting de 300000km.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door Rene_13 » do 9 mar 2023 16:17

...Staaroperatie (nieuwe koplampunits ter vervanging van de gele doffe exemplaren)

Is er niks op de sloop? in die 14 jaar zijn er vast wel een paar naar de Ludolfs (https://nl.wikipedia.org/wiki/Die_Ludolfs) gegaan
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door dieseltijger » do 9 mar 2023 16:32

@Knaus 440:

340 duizend. Het 1.8 motorblok is redelijk zuinig (zo'n 1:16...1:17 op de snelweg, en 1:19 met een fluwelen voet). Met een caravan erachter is het verbruik rond de 1:9..1:10 en als je rond de 100 rijdt met een caravan dan zit je ongeveer aan de 1:7,5. Verbruikt nog geen spat olie, originele koppelingsplaten, wel een waterpomp gewisseld - en ik had de dynamo vervangen (mijn fout: de herrie was afkomstig van de waterpomp).

@Rene_13: Ik ben een gemakzuchtig tiep geworden. En met die koude drukte rondom de hoge prijzen en lange wachttijden en EV's en het feit dat Geertruida zeer ruim, gerieflijk en goedkoop in de houderschapsbelasting is bedacht ik: Ik doe er nog een jaartje of zes mee. Ik ben geen grootverbruiker. Dus kloek besluit genomen: niet bezuinigen op onderhoud.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door dieseltijger » do 9 mar 2023 16:36

alko schreef:
do 9 mar 2023 16:10
Een nieuwe Kip is een stuk duurder, en wat heb je dan? Wat modernere kleuren. Je kunt ook zelf de kwast ter hand nemen.
Weet je: ik geef weinig om looks. Ik koop een caravan, motor of auto voor mezelf - niet voor de buren, hahaha!

Hoewel....Een vast bed en een rondzit zouden wel leuk zijn, en.....we laten het bij de gedachte. Veel relaxter. En als tentkampeerder ervaar ik de caravan als pure luxe - en ben er stiekem na 20 jaar nog aan gehecht ook. Het enige schilderwerk wat we gedaan hebben is het opnieuw spuiten van de vergelende kunststof spatbordjes. Primer, Alu verf, blanke lak. Leuk en dankbaar klusje. Ik loop als een spinnende kater als ik het eindresultaat zie.

Ik had de factuur maar eens geupload - leek me wel eens handig wat feitelijke informatie (voor welk doel dan ook), zeker voor beginnende caravanners.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1389
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door Gerrie » do 9 mar 2023 20:25

[re.gif] zou het ook kunnen zijn dat mensen gewoon een nieuwe caravan kopen voor hun zelf en het verbeterde comfort. Je reactie lijkt een beetje een vooroordeel.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door dieseltijger » do 9 mar 2023 20:36

Oh nee hoor! Niets leukers dan nieuw spul. Alleen: voor ons staat de meerwaarde niet in verhouding tot de kosten en het gedoe. Het zwaartepunt bij vakanties ligt bij ons bij beleving, dus waar staan we, wat doen we, wat zien we - en minder bij het verblijf in de caravan. En zoals ik aangaf: we zijn er aan gehecht. We kennen de opbergplekjes, de (on)handigheden, het verwarmingsmatje zit precies op het juiste plekje.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1389
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door Gerrie » do 9 mar 2023 20:43

[re.gif] ik denk toch dat je, je stukje nog eens terug moet lezen. Dat denk ik trouwens wel vaker.
Het gaat over je vooroordeel. Het kan zijn dat je het zelf niet in de gaten hebt, je doet het regelmatig. Daarom mijn advies om je stukjes eens te lezen.
Ik zeg toch ook niet dat je in je spullen blijft rijden en camperen omdat je je het niet veroorloven kan om iets nieuws te kopen.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16281
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door Jan van Vijven » do 9 mar 2023 21:05

[re.gif]
Ik ben blij dat er van die slimme zeurders zijn, die kopen tenminste mijn afgetrapte zooi voor veel te veel geld op Afbeelding
Beetje waardering andersom zou ook leuk zijn, als niemand wat nieuws koopt is er voor die groep niets meer te scoren ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door dieseltijger » do 9 mar 2023 21:27

@Gerrie: Hmmm... ik sloeg aan op "modernere kleuren". Ah duidelijk - bij nader inzien kan het zijn dat daar het interieur mee bedoeld werd, en niet het exterieur. Op de buitenkant let ik niet zo. Mja...we hadden de huidige Kip een beetje onder tijdsdruk gekocht, en de inrichting is redelijk tijdloos. Onze behoefte verandert langzaam omdat de kinderen niet meer meegaan - maar om daar nou veel geld en moeite aan te spenderen - nee. We passen ons wel aan. Dus de voorkeur voor behoud en aanpassen kan je een vooroordeel noemen.

@Jan, die afgetrapte zooi mag je aan een ander verkopen en zeker voor veel te veel geld. En op dit forum wordt zat nieuw gekocht zo is mijn indruk - dus jouw angst is denk ik ongegrond. En zeiken en spotten is all inclusive.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door dieseltijger » ma 13 mar 2023 19:10

Vanmiddag naar de stalling om het pluimvee op te halen. Kreeg de nieuwe Enduro afstandsbediening mee. Een stuk prettiger te bedienen dan de oude unit. Deze laatste had membraantoetsjes met een vervagende opdruk - en ik zag dat deze unit in vergelijking met andere merken goed betaalbaar is (100,-)
E0001.jpg
Bij het wegrijden een idioot schrapend rotgeluid. Abnormaal gewoon. Uitgestapt, in de wielkasten gevoeld of de wielen vrij liepen (ja) en zelfs ik met niet-timmermansogen kon zien dat de caravan 5 cm omhoog gekomen was dankzij de as revisie. (Even meten vanavond, altijd handig om vast te stellen wanneer de rubbers teveel vervormd zijn in de toekomst). Nog een stukje gereden - alweer die herrie. Dus op mijn buik op de grond de onderkant van de caravan beloerd: er hing een stuk plastic van de bodemplaat op de grond. Verder gekropen - wat blijkt: het kunststof opstapje werd met de poten omhoog door de as meegesleept.

Last but not least: de kogel van de trekhaak zat lekker in het lagervet - dus in de lichte najaarsstorm (vlgen van windkracht 9 bij IJmuiden, dus hier zal er windkracht 7 a acht van overgebleven zijn) zonder afgesloten frictiekoppeling de 20 kilometer naar huis gereden - de wind kwam lekker van opzij. Ja je voelt wel de rukken aan de auto - maar slingeren (resoneren) nee. Dat weten we dus ook weer. Just to be sure niet harder dan 60..70 km/u gereden - sta ik een keer aan de kop van de file in plaats van een Fendt of John Deere. De MAD hulpveren doen merkbaar hun werk. Geen flauw idee of de wegligging beter is - maar a) het eeuwige geschraap van het neusziel bij verkeersdrempels is verleden tijd, b) Je merkt dat de achtervering -eenmaal belast - fiks stugger is in vergelijking met het rijden zonder caravan.

Zodirect even de frictie elementen ontvetten, en kijken welke stommiteiten ik nog meer kan uithalen
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Kipke98
Berichten: 554
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Zen and the Art of Kip Maintenance

Bericht door Kipke98 » di 14 mar 2023 07:40

Kan je de gemeten hoogte hier delen? Eventueel ook de totale hoogte nu en in de folder. Handig voor vergelijkbare Kippen.
Na 25 jaar zal mijn Kompakte Kipje er ook nog wel een keer aan moeten geloven.

De opgegeven hoogte in de folder is 210. Ik moet nog steeds de volle mep betalen bij de tolpoortjes dus meer dan 10cm ben ik niet kwijtgeraakt.

Hé .... 25 jaar da's een reden voor een feestje!

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”