Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Chris » do 4 mei 2023 22:22

KnausamSee schreef:
do 4 mei 2023 11:09
Thanks. Ik probeer het te begrijpen.
Kan ik dan niet gewoon de schakelaar gebruiken die nu al voor de dompelpomp wordt gebruikt? Deze zit namelijk al in het keukenfrontje. Deze gaat naar de pomp toe om hem in te schakelen en de andere draad gaat naar het 12v circuit.

Zoals het nu is geïnstalleerd (is hoe ik hem kocht) is het volgens mij zo.

Stekker voor 220v stopcontact vanaf de omvormer
Draad van dompelschakelaar (keukenblokje) naar dompelpomp
Draad van dompelschakelaar (keukenblokje) naar 12v circuit
Draad van omvormer naar 12v circuit
Draad van omvormer naar 12v (koelkast, niet gebruikt)
Hi...

ik denk dat ik je begrijp.
Alleen die 12 volt voor de koelkast... ook niet gaan gebruiken, tenzij het is voor een lampje in de KK.
De omvormer is totaal ongeschikt om het 12 volt koelsysteem van spanning te voorzien... dan komt er een fataal rookpluimpje uit.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » zo 11 jun 2023 19:53

Inmiddels ben ik weer wat opgeschoten! Het frame van het bed is nagenoeg af. De veren die erbij zaten zijn helaas te sterk, wat ik al wel verwacht had. Ik probeer hier nu minder krachtige gasveren voor te krijgen in de juiste maat..


IMG20230611170430_01.jpg

In het keukentje heb ik een gat gemaakt om de kraan te plaatsen. Het watersysteem (de oude dompelpomp + 12v schakelaar op keukenframe) werkt! Ik ga de oude afvoerplug gebruiken en deze monteer ik vervolgens in de houten bak wat als gootsteen gaat fungeren. Vraag: welke kit/lijm kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ik heb nog Dekasyl MS-2 liggen. Is deze hier geschikt voor?


IMG20230610120251.jpg


De huidige 19mm (binnendiameter) afvoerslang is helaas te kort om te gebruiken aangezien de locatie van de afvoerplug meer naar het midden wordt verplaatst. Hier bestel ik dus een andere voor. Ik zie dat ze tegenwoordig veel ribbelslangen verkopen. Bij mij zit er een 'gewone' slang met binnendiameter 19mm en buitendiameter 24,5 cm in: dit lijkt me een vrij standaard formaat tuinslang.. zit er nog een voordeel aan de ribbelslang? De doorgang naar buiten is voor de 'tuinslang' gemaakt.


Hier nog een foto van de bovenkastjes met knopjes


IMG20230610120230.jpg

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door iemand » zo 11 jun 2023 20:20

het wordt mooi thumbup.gif

mbt de kracht van de veren voor je bed.... had je het matras en beddegoed er ook al op gehad ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door WanFie » ma 12 jun 2023 18:15

Vaak zit er een klein gaatje op de kopse kant van de gasveer. Daar zit een kogeltje achter. Wanneer je daar een spijker in steekt en daar kortebklappen met een hamer op geeft loopt de druk in de gasveer terug en is hij dus minder krachtig.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » di 13 jun 2023 18:39

WanFie schreef:
ma 12 jun 2023 18:15
Vaak zit er een klein gaatje op de kopse kant van de gasveer. Daar zit een kogeltje achter. Wanneer je daar een spijker in steekt en daar kortebklappen met een hamer op geeft loopt de druk in de gasveer terug en is hij dus minder krachtig.
Bedankt voor de tip. Ga morgen kijken of dat lukt!

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » di 13 jun 2023 18:40

iemand schreef:
zo 11 jun 2023 20:20
het wordt mooi thumbup.gif

mbt de kracht van de veren voor je bed.... had je het matras en beddegoed er ook al op gehad ?
Ik krijg hem zelf niet eens naar beneden als ik er hard op druk: althans, nog niet maximaal geprobeerd om niks te beschadigden aan de constructie haha

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » di 13 jun 2023 18:42

Kan iemand me informeren wat betreft de Dekasyl ms2? Geschikt? En wat betreft de afvoerslang? Ribbelslang koppelen aan de afvoerplug of een gewone tuinslang ook goed?

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door WanFie » di 13 jun 2023 21:47

KnausamSee schreef:
di 13 jun 2023 18:39
WanFie schreef:
ma 12 jun 2023 18:15
Vaak zit er een klein gaatje op de kopse kant van de gasveer. Daar zit een kogeltje achter. Wanneer je daar een spijker in steekt en daar kortebklappen met een hamer op geeft loopt de druk in de gasveer terug en is hij dus minder krachtig.
Bedankt voor de tip. Ga morgen kijken of dat lukt!
Je kunt met een personenweegschaal meten wat de kracht is. Een blokje hout er op en daar het uiteinde van de gasveer op. Eventueel een gaatje er in boren om weg schieten te voorkomen. Eenzelfde blokje aan de andere kant en er dan met je volle gewicht op gaan hangen. Na het onluchten kun je zo weer meten wat er aan kracht over is. Een gasveer beweegt altijd gedempt.
Maar ik zou er eerst eens alles wat er op komt opleggen. Het is samen meer dan je denkt. Matras, kussens lakens en dekbed.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » wo 26 jul 2023 16:29

Het is goed gekomen met het bed. Blijft keurig plat liggen met het gewicht van het matras erop. Veer is wat aan de sterke kant dus ik moet hem wat tegenhouden als hij omhoog gaat, nu wel mooi de ruimte eronder voor het e.e.a. Ik heb de montage van het frame op de caravan nog wat verstevigd en het matras op maat gezaagd met een elektrische (vlees)mes, werkte uitstekend!

De keuken is ook af. De wasbak werkt, de kraan doet het en is aangesloten op een vuil- en verswatertank. De slangen zijn vernieuwd en de oude omvormer naar 12v deed het nog i.c.m. het dompelpompje! In wezen wordt de kraan dus nu gebruikt als eenvoudige doorloop door op de knop op het keukenframe te drukken. Werkt prima zo en ziet er m.i. een stuk leuker uit dan de standaard 12v pompjes.

Ik laat jullie binnenkort weer een foto serie of filmpje zien. De gordijnen worden gemaakt momenteel. De nieuwe kussenhoezen en kussens zijn al binnen en staan erg leuk.

Bert81
Berichten: 84
Lid geworden op: di 18 jul 2023 20:04
Locatie: Veendam

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Bert81 » do 27 jul 2023 10:27

Ik heb mij even geabonneerd op dit topic. Je bent goed bezig en ik moet ook wat vochtschade repareren links voor en wil een vast bed maken.

Ga zo door thumbup.gif
VW Golf Plus 1.2 TSI 2011 + Burstner Club 1989

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » do 27 jul 2023 22:18

Bert81 schreef:
do 27 jul 2023 10:27
Ik heb mij even geabonneerd op dit topic. Je bent goed bezig en ik moet ook wat vochtschade repareren links voor en wil een vast bed maken.

Ga zo door thumbup.gif
Leuk! Hopelijk heb je wat aan de fotoserie en de berichten. Als je vragen hebt dan stel ze gerust. Succes met het repareren :)

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » di 8 aug 2023 21:13

Tijd voor een update!

De caravan is van binnen zo goed als klaar. De verlichting is opgehangen (3 warm-witte LED lampen). De drukschakelaars van de oude verlichting heb ik gedemonteerd en op de nieuwe verlichting gezet zodat ik iedere lamp apart aan kan zetten. Ook heb ik 6 LED druk-spotjes geplaatst die met een afstandsbediening kan bedienen. Om de oude kussens is stretch-stof met naden gedaan. Zo lijkt het alsof het opnieuw bekleed is; echter is dit veel makkelijker. De (verduisterende) gordijnen komen 'gewoon' van de action en heb ik op maat geknipt. M'n ma is zo lief geweest er een caravanband (voor het ophangen) aan te naaien i.c.m. de zoomen te maken blij.gif
Achter de keuken is een zwarte bamboe-rolgordijnen geplaatst. Hiervoor heb ik een grotere kleiner gemaakt. Ook zijn er nog wat kleinere klusjes opgelost: o.a. zijn raamaantrekkers bij de keuken zijn vervangen (waren gescheurd door uitdroging) en de onderste deurklem is weer gemonteerd (deze was uit de deur 'gescheurd'). Er zijn wat kussens en andere attributen voor de styling gekocht zoals te zien op de foto's :)


IMG20230805153147.jpg


IMG20230727185541.jpg


IMG20230805152931.jpg

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » di 8 aug 2023 21:23

Dan nog een vraag voor het voorkomen van een her-lekkage in de hoek waar de eerdere lekkage zat: alles is van binnen weer strak en vernieuwd. Van buiten moet er uiteraard voor gezorgd worden dat het niet weer gebeurd. Ik heb het biesje los gehaald. Deze zat tegen de onderkant van de caravan aan ge-niet. Nu steekt deze wat uit zoals op de foto's te zien is. Echter zit er nog een kleine 'gleuf' bij het samenkomen van de achterkant en de onderkant/zijkant van de caravan. Hier kan nu nog water blijven staan en wederom in het hout trekken lijkt me. Wat is slim denken jullie? Deze weer vastnieten? Verder ombuigen zodat het water naar beneden loopt? Waterdicht kit ertussen zodat er geen water bij kan komen?

Graag jullie advies



IMG20230726190014.jpg

IMG20230726190004.jpg

IMG20230726185842.jpg

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » di 8 aug 2023 21:24

Nog een paar foto's


IMG20230726185950.jpg

IMG20230726185830.jpg

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3983
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Gemineye » di 8 aug 2023 21:25

Gewoon los laten hangen zodat het water er af kan druppen. Niet vast nieten, want dan komt het water bij de bodem.

Edit; ik zie dat dat bij jou niet echt zo is want er zit nog een stukje plaatwerk daar. Desondanks; mooi los laten hangen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

KnausamSee
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 19:04

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door KnausamSee » do 28 sep 2023 19:05

We hebben de caravan begin September voor het eerst uitgeprobeerd. Het was fantastisch. Alles werkte zoals het zou moeten werken, de kraan, het bed, de koelkast, kastjes, elektriciteit en sluitingen was allemaal top. Ook de voortent (voor de eerste keer) opzetten ging verbazingwekkend goed en het weer was super. Maar dan.... na 7 uur rijden en nog 1 uur te gaan gaf de auto het op.. conclusie: oververhitte motor door een gescheurde slang naar het koelreservoir. Motor moet vervangen worden. Was dus een vakantie met een nare nasmaak. Gelukkig is met de caravan alles helemaal goed gegaan. Een paar foto's !

Wat we in de caravan wel merkte is dat de vloer wat veert. Op het forum al het e.e.a. gelezen over Permacol 5663 inspuiten vanuit de onderplaat. Klusje voor de volgende keer.
IMG_6763.JPG

IMG_9333.jpeg
IMG_9305.jpeg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Chris » do 28 sep 2023 20:06

Prachtig....
De caravan is echt jou "Eigen" caravan, geen tweede te vinden in de hele wereld.
Gewoon super.

Mja..
Wrang dat de auto de geest geeft...
Ik weet niet of ik ergens gelezen hebt waar de de beauty mee trekt.... is dat een Fiesta??
Of corrigeer me als ik fout zit..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Ducati 900 » do 28 sep 2023 20:39

Goh echt sneu van de motorschade zeg maar je caravan is echt heel mooi geworden
Welke gasveren heb je gebruikt en heb je enig idee wat het gewicht van jouw bed is?
Kon je de speciale scharnieren gakkelijk vinden?

Ben.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11130
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door dieseltijger » do 28 sep 2023 21:54

KnausamSee schreef:
do 28 sep 2023 19:05
We hebben de caravan begin September voor het eerst uitgeprobeerd. Het was fantastisch. Alles werkte zoals het zou moeten werken, de kraan, het bed, de koelkast, kastjes, elektriciteit en sluitingen was allemaal top. Ook de voortent (voor de eerste keer) opzetten ging verbazingwekkend goed en het weer was super. Maar dan.... na 7 uur rijden en nog 1 uur te gaan gaf de auto het op.. conclusie: oververhitte motor door een gescheurde slang naar het koelreservoir. Motor moet vervangen worden. Was dus een vakantie met een nare nasmaak. Gelukkig is met de caravan alles helemaal goed gegaan. Een paar foto's !

Wat we in de caravan wel merkte is dat de vloer wat veert. Op het forum al het e.e.a. gelezen over Permacol 5663 inspuiten vanuit de onderplaat. Klusje voor de volgende keer.

IMG_6763.JPG



IMG_9333.jpeg


IMG_9305.jpeg
Uiterst fraai resultaat. Smaakvol en licht. Gaan jullie echt veel plezier aan beleven. Het gaat iets vertrouwds hebben.

Zuur van de auto: Als het koelwater wegloopt dan heeft de temperatuurmeter waarschijnlijk ook droog gestaan en niets gemeten. "Alle nadeel heeft z'n voordeel", denk rustig na.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door mrbullmastiff » do 28 sep 2023 23:57

Jammer van de pech met jullie auto. Eer van het werk aan de caravan, hij is mooi geworden en sfeervol aangekleed.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Morgoth » vr 29 sep 2023 12:55

De caravan is prachtig geworden! En klote van de auto.
dieseltijger schreef:
do 28 sep 2023 21:54
Zuur van de auto: Als het koelwater wegloopt dan heeft de temperatuurmeter waarschijnlijk ook droog gestaan en niets gemeten.
Als de temperatuurmeter niet in het water zit meet ie de temperatuur van de lucht in het systeem. En dat is vele malen hoger dan het water. Je temperatuurmeter schiet dat de hoek in. Alleen... Mijn ouders hebben ook zo'n Fiesta. Ik kan me zo niet herinneren of er wel een temperatuurmeter in zit.
Een radiatorslang kan ook scheuren door een te hoger druk in het koelsysteem als gevolg van motorschade of lekke koppakking.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11130
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door dieseltijger » vr 29 sep 2023 14:13

Da's een goeie. Een hele tijd geleden had ik een lekkende radiator (mocht ook wel: het betrof een oude Carina met meer dan 400k op de klok. Ik zag de temperatuur langzaam oplopen en heb toen - motor stationair draaiend ivm de koelvoeistofcirculatie - de auto laten uitrollen. Dat hielp niet, dus de motor uitgeschakeld.

ANWB heeft mij toen geholpen met radweld in combinatie met een paar liter water. Motor stationair laten draaien en aan de slangen gevoeld of er pulsering merkbaar was - een indicatie van een kromme cylinderkop en lekkage langs de koppakking. Dat was gelukkig niet het geval. Toen hoorde ik van de ANWB meneer dat soms de sensor droog kon staan en dus niet meer signaleerde dat de temperatuur opliep.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Ron » vr 29 sep 2023 14:50

Er zaten er altijd 2 in.
1 boven in de radiateur die bij lekkage inderdaad niets of niet juist meet.
En een op de waterpomp behuizing.
Voor o.a de ventilator , maar ook voor het alarm.
Een ploffende slang zie je direct door de stoomwolken die zelfs het interieur binnen komen.
1 liter water geeft 1700 liter stoom om even een indicatie te geven.
En een lekkage ruik je .
Koelvloeistof heeft een kenmerkende zoete geur.

Hoe dan ook , het is gewoon verschrikkelijk balen.
Defecte motor kost nogal wat euro's
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11130
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door dieseltijger » vr 29 sep 2023 15:47

Ik zie dat Fiesta motoren zo rond de 600,- tot 800,- kosten op de sloop. 20 mensuren werk (gok ik) a 70,- (of leef ik onder een steen) Rond de 2k. En....is de motor echt een stevige vastloper of kan er (inmiddels afgekoeld) nog mee gereden worden - met groeven en al op de zuiger?

Dan kan je even rustig kijken en nadenken - want een andere auto kopen is iets anders dan een emmer water leeggooien.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Herstel van vochtschade in de hoek en renovatie van een Knaus Eiffeland 350 uit 1980

Bericht door Chris » vr 29 sep 2023 15:49

Als dit een Ecoboost motor is kan het ook nog wel eens gekomen zijn door de gekoelde turbo.
De stalen koelslang aansluitingen van die turbo wilden graag roesten....ook doorroesten.. met als gevolg dat je koelwater in een keer weg was.
Een oud collega heeft ook zo zijn Ecoboost motor naar de vaantjes geholpen.

Dat helpt TS helaas niks meer nu..

@ Diesel...
Een Ecoboost motor kost iets meer.... mag dat?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”