Dometic slimline koelkast
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma 18 jul 2022 13:54
Dometic slimline koelkast
Ik ben in het bezit van een Fendt SQB 450 metr een slimline koelkast. Sedert de laatste vakanties heb ik problemen met mijn koelkast. Meermalen is de koelkast los gekomen uit de setting. De schroeven waarmee de koelkst in de wanden is bevestigd raken dan lo. Het is meermalen voorgekomen dat de koelkast zeket 4 centimeter uit de setting raakt. Wie kent dit probleem en hoe los ik dit op.
met vriendelijke groeten Bert
met vriendelijke groeten Bert
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Dometic slimline koelkast
@TS,
Er is iets goed mis bij U, banden druk, schokbrekers, torsie as rubbers of zo.
Ik zou er een bezoek aan de dealer aan wagen, die heeft - als t goed is - er echt verstand van, wij kunnen alleen maar gissen en kisse bissen.
Wel vernemen wij allen natuurlijk graag wat er naar voor gekomen is.
Groet en succes Jaap van Duijn
Er is iets goed mis bij U, banden druk, schokbrekers, torsie as rubbers of zo.
Ik zou er een bezoek aan de dealer aan wagen, die heeft - als t goed is - er echt verstand van, wij kunnen alleen maar gissen en kisse bissen.
Wel vernemen wij allen natuurlijk graag wat er naar voor gekomen is.
Groet en succes Jaap van Duijn
Re: Dometic slimline koelkast
Even goed aandraaien ?
Dat zou het gewoon op moeten lossen.
Dat zou het gewoon op moeten lossen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Dometic slimline koelkast
Zou ook goed kunnen dat de wielen niet zijn gebalanceerd. Niet gebalanceerde wielen kunnen een trilling teweeg brengen waardoor schroeven los trillen. Tis maar een idee maar misschien helpt het.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Dometic slimline koelkast
@Ab,
Goed aandraaien denk dat TS dat punt al voorbij is als hij schrijft "meerdere malen".
grtn Jaap van Duijn
Goed aandraaien denk dat TS dat punt al voorbij is als hij schrijft "meerdere malen".
grtn Jaap van Duijn
Re: Dometic slimline koelkast
Dat weet ik niet natuurlijk..
Maar je moet altijd bij de simpelste oplossing beginnen.
Parkers lopen nooit vanzelf los.
Dol draaien kan wel.
Dan doen ze niks meer.
Maar het blijft vreemd eigenlijk.
Een koelkast zit bijna altijd strak tussen 2 wandjes geschoven.
Door die wandjes heen zitten aan beide kanten 4 of 6 parkers.
Dwars door de wand, in de stalen buitenmantel van de koelkast.
Hoe die er allemaal uit kunnen gaan is mij een raadsel.
Ook al zit er maar 1 in, eruit kan de koelkast nooit.
Maar je moet altijd bij de simpelste oplossing beginnen.
Parkers lopen nooit vanzelf los.
Dol draaien kan wel.
Dan doen ze niks meer.
Maar het blijft vreemd eigenlijk.
Een koelkast zit bijna altijd strak tussen 2 wandjes geschoven.
Door die wandjes heen zitten aan beide kanten 4 of 6 parkers.
Dwars door de wand, in de stalen buitenmantel van de koelkast.
Hoe die er allemaal uit kunnen gaan is mij een raadsel.
Ook al zit er maar 1 in, eruit kan de koelkast nooit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Dometic slimline koelkast
Hoi Bert.
Aandraaien is vast al gedaan, en ook vast aangedraaid..... flauw woordgrapje trouwens.
Maar.... welk bouwjaar is jou Fendt?
Is dit geen garantie dan?
Want het is echt heel abnormaal, daar heb je helemaal gelijk in.
Zomaar uit de losse pols is dit moeilijk te zeggen.
Maar... geen te korte/dunne schroefjes waarmee de KK vaststaat?
Dat zou de makkelijkste zijn n.l.
KK misschien scheef ingebouwd, geen steun aan de onderkant waardoor hij "Hangt" aan de schroeven?
Alles daarna komt aan het rijgedrag van de caravan.
Gebalanceerde banden zijn al genoemd.
Misschien defecte schokbreker..
Of nog erger, een doorgezakte as waardoor er geen vering meer in de caravan zit
Dan stuitert de boel echt uit elkaar.
Zo'n doorgezakte as is wel erg naar maar het is prima te repareren.
Mijn eigen hut uit 2017 heeft idd al nieuwe rubbers, die begon ook al door te zakken. ( veel te snel naar mijn zin natuurlijk...)
Dat is dan meestal snel merkbaar in scheef afslijtende banden.
Want, Fendt ( en ook mijn hut) staan op een Alko Delta Euro / Vario as.
Die geeft bij doorzakken een verkeerde bandenstand.... en dus meer slijtage.
Ook kan je dat zien aan de diepte van het wiel in de wielbak....is dat minder geworden dan bij aflevering nieuw?
Of, de schommelarm, ( de arm waar het wiel aanzit) die moet zo'n 15-20 graden naar beneden gericht zijn.
Niet?? dat duid op versleten asrubbers.
Begin bij 1... grotere/dikkere schroeven..2...heeft ie voldoende steun voor en achter onder...
Dan 3, 4 en 5 laten controleren.
Dat moet de dealer kunnen....
Aandraaien is vast al gedaan, en ook vast aangedraaid..... flauw woordgrapje trouwens.
Maar.... welk bouwjaar is jou Fendt?
Is dit geen garantie dan?
Want het is echt heel abnormaal, daar heb je helemaal gelijk in.
Zomaar uit de losse pols is dit moeilijk te zeggen.
Maar... geen te korte/dunne schroefjes waarmee de KK vaststaat?
Dat zou de makkelijkste zijn n.l.
KK misschien scheef ingebouwd, geen steun aan de onderkant waardoor hij "Hangt" aan de schroeven?
Alles daarna komt aan het rijgedrag van de caravan.
Gebalanceerde banden zijn al genoemd.
Misschien defecte schokbreker..
Of nog erger, een doorgezakte as waardoor er geen vering meer in de caravan zit
Dan stuitert de boel echt uit elkaar.
Zo'n doorgezakte as is wel erg naar maar het is prima te repareren.
Mijn eigen hut uit 2017 heeft idd al nieuwe rubbers, die begon ook al door te zakken. ( veel te snel naar mijn zin natuurlijk...)
Dat is dan meestal snel merkbaar in scheef afslijtende banden.
Want, Fendt ( en ook mijn hut) staan op een Alko Delta Euro / Vario as.
Die geeft bij doorzakken een verkeerde bandenstand.... en dus meer slijtage.
Ook kan je dat zien aan de diepte van het wiel in de wielbak....is dat minder geworden dan bij aflevering nieuw?
Of, de schommelarm, ( de arm waar het wiel aanzit) die moet zo'n 15-20 graden naar beneden gericht zijn.
Niet?? dat duid op versleten asrubbers.
Begin bij 1... grotere/dikkere schroeven..2...heeft ie voldoende steun voor en achter onder...
Dan 3, 4 en 5 laten controleren.
Dat moet de dealer kunnen....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Dometic slimline koelkast
Hoi Bert, welkom op het forum.
Dat vraagt om foto's... dan kunnen we even meekijken.
Dat vraagt om foto's... dan kunnen we even meekijken.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma 18 jul 2022 13:54
Re: Dometic slimline koelkast
Dank jullie voor de reacties. Mijn Fendt is van 2012, nieuw gekocht. De koelkast is met slechts twee houtschroeven aan de zij want bevestigd. Na mijn laatste vakantie in 2022 heb ik mijn caravan aangeboden voor een Bovag controle/onderhoudsbeurt, de as (delta) is voorzien van ieuwe rubbers tevens zijn de wielagers vervangen. Dit jaar voor vertrek nog nieuwe banden en dan moet mijn Fendt weer helemaal top zijn. Iemand schreef dat de koelkast met meerdere schroeven is vastgezet, dat is helaas dat mij niet het geval.
Groet Bert
Groet Bert
Re: Dometic slimline koelkast
was het probleem voor het laatste onderhoud, dan is de oorzaak misschien al opgelost. je kan van de buitenzijde 4 / 6 schroeven via een houten caravanpaneel in de koelkast plaatsen, let op deze mogen niet te lang zijn en schroef ze op een plaats dat ze de koelkast niet beschadigen. (koelkast is plastic binnenzijde paar mm, dan isolatie schuim dan aluminium omhulsel
Re: Dometic slimline koelkast
Die nieuwe rubbers zijn er dus ook ingekomen ivm doorzakken... te zwaar beladen is de mededeling van de reviesiebedrijven.Bert v d Eertwegh schreef: ↑ma 6 mar 2023 20:20Dank jullie voor de reacties. Mijn Fendt is van 2012, nieuw gekocht. De koelkast is met slechts twee houtschroeven aan de zij want bevestigd. Na mijn laatste vakantie in 2022 heb ik mijn caravan aangeboden voor een Bovag controle/onderhoudsbeurt, de as (delta) is voorzien van ieuwe rubbers tevens zijn de wielagers vervangen. Dit jaar voor vertrek nog nieuwe banden en dan moet mijn Fendt weer helemaal top zijn. Iemand schreef dat de koelkast met meerdere schroeven is vastgezet, dat is helaas dat mij niet het geval.
Groet Bert
Maar... daar is al een hele grote stap gemaakt.
Echter...2 schroeven...jeemig...verkeerde bezuiniging.
Nu is er best achter een inbouw beschrijving van jou kk te komen maar dan moet je wel een merk en typenr opvissen.
Staat op een sticker aan de binnenkant van de KK.
In de inbouw handleiding staan vast meer schroefpunten... 2 is toch niks...gek hoor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Dometic slimline koelkast
2 is erg (te) weinig De koelkasten die ik er afgelopen decennia uit gehaald heb waren meestal veel lager dan een slimline, en hadden er altijd minstens 4 aan elke kant.
Je kunt probleemloos er een aantal bij zetten.
Wat ik eerder al schreef..de buitenwand is van staal. Daar achter zit een laag isolatie. Verder niks.
Daar kan je net zoveel schroeven indraaien als je zelf wilt.
Werkwijze: boor een gaatje van 2 mm, door de houten wand en het staal ( 1 mm dik) van de buitenwand van de koelkast.
Boor daarna het gaatje in de buitenwand iets groter, met een 3 mm boortje. Niet door het staal.
Draai daar een parker in, met een lengte van de houten wanddikte + 2 cm. Een 4 mm dikke. Die vreet zich muurvast in het staal.
2 boven, 2 in het midden ongeveer, en 2 ergens beneden, aan beide zijden. Gebruik bij voorkeur torx parkers, het indraaien kan zwaar gaan.
Of boor gewoon waar je er goed bij kan zonder dingen te moeten slopen.
Gegarandeerd dat je probleem over is.
Kwartiertje werk.
Nb..Ik gebruik voor dit soort klusjes zelf altijd parkers met een eigen boorpunt.
Die hoef je niet voor te boren.
De verkrijgbaarheid is wat lastiger, die moet je zoeken in de meer industriële hoek van bijv. damwandplaat bevesting op binnendozen.
De goede maat zoeken kan een probleem zijn.
Je kunt probleemloos er een aantal bij zetten.
Wat ik eerder al schreef..de buitenwand is van staal. Daar achter zit een laag isolatie. Verder niks.
Daar kan je net zoveel schroeven indraaien als je zelf wilt.
Werkwijze: boor een gaatje van 2 mm, door de houten wand en het staal ( 1 mm dik) van de buitenwand van de koelkast.
Boor daarna het gaatje in de buitenwand iets groter, met een 3 mm boortje. Niet door het staal.
Draai daar een parker in, met een lengte van de houten wanddikte + 2 cm. Een 4 mm dikke. Die vreet zich muurvast in het staal.
2 boven, 2 in het midden ongeveer, en 2 ergens beneden, aan beide zijden. Gebruik bij voorkeur torx parkers, het indraaien kan zwaar gaan.
Of boor gewoon waar je er goed bij kan zonder dingen te moeten slopen.
Gegarandeerd dat je probleem over is.
Kwartiertje werk.
Nb..Ik gebruik voor dit soort klusjes zelf altijd parkers met een eigen boorpunt.
Die hoef je niet voor te boren.
De verkrijgbaarheid is wat lastiger, die moet je zoeken in de meer industriële hoek van bijv. damwandplaat bevesting op binnendozen.
De goede maat zoeken kan een probleem zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.