voortent of casetteluifel in Istrie

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Monique6379
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 6 mar 2023 11:00

voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Monique6379 » ma 6 mar 2023 12:17

Hallo,
Ik heb me net aangemeld op het forum.
Wij hebben een Hobby 560 kmfe. We hebben nu een Unico voortent. In Spanje hebben we die samen met de zijkanten opgezet.
Nu willen we een Thule omnistar cassette 9200 gaan aanschaffen.
Ook omdat je hem dan met weekendjes makkelijker uit kan draaien.

Nou vroeg ik me af wat verstandig is voor Kroatie. We gaan in de zomer naar Istrie. Maar kan het daar net zo spoken als Gardameer?
Is een luifel of voortent beter?
Luifel is stuk makkelijker opzetten, maar als je hem met regen e.d in moet klappen zit je weer met je vloertje, tafel, stoelen, vuilnisbak, handdoekenrek ed.
Dat moet dan ook allemaal naar binnen. Hoe doen jullie dat?
Als je alle zijwanden erin zet en stormbanden hebt, kan hij dan ook nog omslaan?
En wat voor vloertje raden jullie aan? Heb al zitten te kijken naar een zeil met opblaasrand en daar nog een vloer overheen.
Maar ja als je je luifel in moet draaien, blijft daar weer het water instaan :-)

Weet iemand ook de lengte die we moeten bestellen (lengte rechte stuk)

Groetjes Monique

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Chris » ma 6 mar 2023 12:57

Wij gebruiken in Kroatie alleen de luifel. ( Een Unico Torino)
Onze Unico voortent blijft thuis.
Maar neem wel stevig ankermateriaal mee.
Gewone haringen krijg je lang niet overal de grond in.
Rotsharingen zijn al lastig soms.
Ik heb wat verschillende varianten bij me, gewapend voor vele ondergronden...
De Haba Schroefharingen bevallen nog het meest.
Soms is de grond zo hard dat je er niets in krijgt.... of je moet gaan voorboren.. scratch.gif
Ik zag dan ook meerdere keren dat mensen met wat kleinere tentjes een stuk of 6 van die grote watervaten, gevuld met zand oid, gebruikten om hun tent overeind te krijgen.
Grappig bedacht, maar niet erg windvast vrees ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Monique6379
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 6 mar 2023 11:00

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Monique6379 » ma 6 mar 2023 13:39

maar wat ik me afvraag. als het gaat waaien/stormen, dan moet die luifel in en dan zit je dus met alles wat eronder staat. waar doe je je stoelen, tafel, droogrek vuilnisbak. Of laten de meeste de luifel staan bij storm. Je leest veel verschillende verhalen...

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Daphne » ma 6 mar 2023 13:56

Als het echt gaat stormen is het verstandig om alles op te ruimen. Bij gewoon (harde) wind laten we alles staan. Wij hebben een cassetteluifel zonder zijwanden. We houden wel rekening met de plaatsing van de caravan dat de wind niet vol onder de luifel waait.

Overigens hebben wij nooit veel spullen buiten staan. Tafel, stoelen en een kleine koelbox. Alles zit zo onder het bed of in de auto.
Vloerkleed alleen als er geen gras is, en die kan wel tegen een buitje.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door PD » ma 6 mar 2023 14:34

[re.gif] [re.gif]
De enkele keer dat wij de cassetteluifel indraaien gaan de ingeklapte stoelen en tafel(s) in een ingekorte matraszak die we er bovenlangs overheen trekken. Ter borging een spanbandje eromheen. Omdat wij het liefst op campings staan waar de auto op een centrale parkeerplaats staat, is de auto veelal geen optie voor ons. Een droogrek, koelbox en/of vuilnisbak hebben we niet buiten staan:
Bijlagen
IMG_7067.JPEG
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Ab » ma 6 mar 2023 14:55

Wij komen al in Kroatie vanaf de tijd dat het nog niet eens bestond..elk jaar wel, ook gedurende de oorlog zelfs, afgezien van 1990.
Het kan er wel eens hard waaien. Meestal niet, maar de laatste jaren komt het meer voor dan vroeger.
Een voortent zetten we nooit op. Veel te heet onder zo'n dak.
De cassetteluifel gebruiken we alleen als we geen schaduw hebben, of als het regent.
Vastzetten doen we bij voorkeur aan een paar bomen, of net wat er voorhanden is.
Zijn die mogelijkheden er niet, dan sla ik 2 zelfgemaakte rotspennen van 12 mm RVS de grond in, of 2 stalen schroefharingen, net afhankelijk van de grondsoort.
De meeste gangbare haringen die je in de winkel vindt, voldoen niet aan de kust in Kroatie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Chris » ma 6 mar 2023 15:13

Monique6379 schreef:
ma 6 mar 2023 13:39
maar wat ik me afvraag. als het gaat waaien/stormen, dan moet die luifel in en dan zit je dus met alles wat eronder staat. waar doe je je stoelen, tafel, droogrek vuilnisbak. Of laten de meeste de luifel staan bij storm. Je leest veel verschillende verhalen...
Ik heb een Unico Torino, en die heb ik nog nooit weggehaald als alleen aan het einde van de vakantie.
Op model en weer/windvastheid uitgezocht juist.
Alles blijft dus staan. ( event nog een middenpoot en stormlijn erbij als het heel slecht wordt.)
Nu staan we dit jaar eigenlijk op een z.g. Seaside plaats, nog net wat bomen voor ons.
Benieuwd wat het daar gaat worden..
Vorig jaar 1x een bui met wat kleine hagel gehad, niks aan de hand.
Maar nogmaals..
Zorg voor een perfecte verankering van alles wat je aan de caravan maakt.... luifel, tent etc.
En..
De "indraaigrens" blijkt voor iedereen anders te zijn.
Daar zijn al vele topics over vol geschreven hie.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Chrisje113 » ma 6 mar 2023 15:30

Wij komen al enkele jaren in Kroatië en sinds een paar jaar met de luifel zonder tent.
De luifel zetten we met een stormband vast met een grote haring (anker). zorg wel dat je goede haringen bij je hebt want de normale haringen zullen het niet doen in de rots grond(eerder ook al aangegeven door mijn naamgenoot knipoog.gif ) we gebruikten de rotspennen/spijkers en sinds vorig jaar gebruiken we de tellerkopschroeven van 200mm. nadeel is wel dat je een accuboormachine bij moet hebben met volle accu's(zelf ooit met lege accu's gestaan whistle.gif ) Nu zijn deze schroeven ook niet altijd bestand tegen de rots ondergrond van Kroatië maar wel makkelijker te plaatsen dan de spijkerharingen, scheelt in ieder geval enkele zweetdruppels.
Als we de luifel indraaien voor als het weer echt om slaat zetten we de spullen in een schuurtentje neer zodat deze niet over de campingplaats verspreid liggen. De schuurtent gebruiken we ook om de koelkast en dergelijke in op te zetten wat we normaal in de tent hadden staan voor als het weer om slaat, zo hoeven we niet teveel op te ruimen bij slecht weer.

De lengte die je nodig hebt weten ze wel bij de dealer en anders even opmeten hoelang het rechte stuk op het dak is.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Chris » ma 6 mar 2023 15:38

[re.gif]

Je schrijft dat zo mooi he... dat die grond haring slopers kan zijn.
Vorig jaar met opbreken had ik 5 haringen/stalen spijkers/haba schroef die ik er niet uitkreeg.
Nu is mijn insteek... Ze MOETEN eruit... de volgende bewoner van die plek zou zomaar een band aan flarden kunnen rijden.
( Dat maakte een buurman in Spanje eens mee...ben je echt niet blij mee )
Dus ze moesten eruit.... dat is gelukt.... maar.... als kurkentrekkers waren ze.
Ik had er een foto van, maar waar die is... geen idee...het was gewoon komisch om die wokkels te zien.

Dus... goede rots haringen is echt een voorwaarde.. ( En een flinke stalen hamer... vuistje oid)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door SBerend » ma 6 mar 2023 15:50

Wij gebruiken altijd de rotspennen model spijker van 23 cm. Ook wij dit jaar voor het eerst naar Slovenië en dan richting Kroatië en mogelijk ook aan de kust. Als ik het dus zo lees moet ik een beton/steenboor meenemen. De Makita gaat vanwege de poten altijd mee. Maar de lange stormharingen,dat grote model rotspen, hoe krijg je die er dan in. Met een moker?
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Chris » ma 6 mar 2023 16:17

Ik heb ooit eens ergens een cheap setje lange steenboren in kleine maten opgescharrelt.
12 en 16 mm... 40 cm lang....zwerven in mijn kratje "fasteners" in de caravan.
Met voorboren kom je dan zeker vast in de grond.... maar ik heb die boren nog nooit gebruikt..
Echt voldoende aan de Haba schroef haringen... ( wel eentje waar er 2 samen in een kruis in de grond zaten ) en stalen rotspennen.
Wel een vuistje bij me... zo'n hamer van 1,5 kg geloof ik.
Dat mept goed..
Klauwhamer is om walnoten te kraken..en handig met wokkelharingen uit de grond krijgen... maar erin met een klauwhamer.... oeps.. [aschrik.gif]
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Monique6379
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 6 mar 2023 11:00

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Monique6379 » ma 6 mar 2023 16:18

Op zich goed idee zon schuurtentje. Alleen neem ik geen voortent mee vanwege opzetten, afbreken en schoonmaken, maar dan moet je dat wel bij de schuurtentje doen toch? Oh leuk zon beginnende kampeerder hahaha

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Chris » ma 6 mar 2023 16:25

Schuurtenten??
Die waaien nog beter weg aan de kust...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Daphne » ma 6 mar 2023 16:33

Monique6379 schreef:
ma 6 mar 2023 12:17
Wij hebben een Hobby 560 kmfe. We hebben nu een Unico voortent. In Spanje hebben we die samen met de zijkanten opgezet.
Nu willen we een Thule omnistar cassette 9200 gaan aanschaffen.
Ook omdat je hem dan met weekendjes makkelijker uit kan draaien.
Zet voor de vakantie gewoon de Unico op. Ik neem aan dat je kinderen hebt gezien de indeling van de caravan en dat je een langere periode op dezelfde camping blijft staan. Je hebt dan meer spullen dan wanneer je net zoals wij met tweetjes kampeert. De tent goed vastzetten en je kunt alles laten staan.
De cassetteluifel kun je dan bij weekendjes weg gebruiken en eventueel onderweg bij een overnachting.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Ab » ma 6 mar 2023 16:40

Een schuurtent zou ik lekker thuislaten..
Het regent practisch nooit in Kroatie in de zomer na juni.
Tenminste, nooit lang.
Het kan best eens een keer stortregenen, maar na een uurtje of zo is het meestal weer over.
Alles wat nat wordt is ook zo weer droog.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Chrisje113 » ma 6 mar 2023 16:55

Schuurtentje zet ik altijd vast met 2 stormbanden per zijde. we hebben de tent nog over van de seizoenen die we kampeerden en kunnen er nog geen afstand van doen knipoog.gif. De tent heeft al diverse bora's mee gemaakt en beweegt mooi in de wind mee.

Voor het plaatsen van de haringen had ik een vuistje van 1,5kg en een koevoet voor het verwijderen van de haringen.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door henry12 » ma 6 mar 2023 17:02

Van welk jaar is jou hobby , de mijne is van 2006 en daar is het rechte deel 4,3 meter
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Ron » ma 6 mar 2023 17:15

Monique6379 schreef:
ma 6 mar 2023 12:17
Weet iemand ook de lengte die we moeten bestellen (lengte rechte stuk)

Groetjes Monique
Hier staan alle caravanmerken in tot 2021
Obelink_rechte_raillengte_120821.pdf
(805.58 KiB) 52 keer gedownload
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Chris » ma 6 mar 2023 18:42

Nou Ron..

Lijkt een leuk lijstje maar het geeft wel vraagtekens.
Jou of mijn hut als voorbeeld....
Knaus sudwind 500 EU is de opgave 400 EN 420 cm....kies maar..
Bij de Sport 420 is de opgave 300 en 325 cm.

Ik zou effe zelf gaan meten...20 cm korter dan mogelijk is echt zonde..
Cassetteluifels zijn al alleen maar over het rechte deel.... moet je elke cm van benutten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Ron » ma 6 mar 2023 19:15

[re.gif]
Don't shoot the messenger. [aschrik.gif]
Ik heb de lijst ook maar gedownload bij Obelink. weenie.gif

Meestal zijn de luifels in trappen van maten.
in mijn geval de 310
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Arthurj
Berichten: 661
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Arthurj » ma 6 mar 2023 19:21

[re.gif]

Die lijst is leuk als je weet welke je maat hebt [net zoals hier inmiddels] maar ik zou er niet vanuit durven te gaan.... Te kort is één maar te lang [achteraf], tja.....
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: voortent of casetteluifel in Istrie

Bericht door Gemineye » ma 6 mar 2023 20:12

Als we naar echt warme plekken gaan, dan doen we meestal een etuiluifel. Hoe simpeler hoe beter. Op de grond leggen we liefst niks, maar als het vies is of modderig dan leg ik een simpel tenttapijt op de grond.

We stonden ook ooit op een mooie schaduw plek en toen heb ik helemaal niks voor de caravan gezet. Dient dan geen enkel nut.

Het kan in Kroatië flink spoken, en dat moet je dus wel wat in de gaten houden. Maar ik zou me er niet door laten afschrikken.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”