Stacaravan verkopen

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
RickieB
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 5 mar 2023 11:46

Stacaravan verkopen

Bericht door RickieB » zo 5 mar 2023 12:06

Hallo allemaal ik ben nieuw op dit forum en hopelijk kunnen jullie mij helpen met wat advies.

Het is namelijk zo:
Als trotse bezitter van een stacaravan op een camping in Zeeland, weten we dat dit het laatste seizoen is.
Nadat we er meer dan 30 jaar hebben gestaan op deze camping.
Aankomend zomerseizoen 2023, hebben we het sta geld al betaald

Nu moeten dus vanaf 1 november 2023 alle stacaravans van het camping terrein af, hiervoor komen chalets in de plaats.

Mijn stacaravan is ongeveer 8 jaar oud en ziet er nog erg goed uit, elk jaar goed onderhouden.
Ook zit er nog een betegelde grond bij en een opberg schuurtje.

Nu geeft de camping eigenaar een nog nader te bepalen bedrag voor de stacaravan, hiervan gaat nog af het opruimen van de plaats en het bijbehorend schuurtje.
Uiteraard vermoed ik dat de prijs die ervoor krijg ---veel te weinig is --- ik heb immers geen idee wat de exacte waarde van de caravan is.

Mogelijk dat het verstandig is om een caravan makelaar in te schakelen die alles regelt en mogelijk een iets beter prijs geeft dan de camping eigenaar.

Hebben jullie enige tips en of ervaringen met een soortgelijke situatie om mijn stacaravan te verkopen.
Want ik heb het idee/gevoel dat de camping-eigenaar voor hem een win-win situatie van maakt.

Graag zou ik van jullie enig advies willen ontvangen, wat ik het beste kan doen om mijn caravan te verkopen.
Ik verwacht er ook geen goud voor te krijgen, maar heb er geen goed gevoel bij als de stacaravan aan de camping eigenaar verkocht wordt.

Dank je alvast voor het antwoord.

MVG Rickie B

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stacaravan verkopen

Bericht door Chris » zo 5 mar 2023 12:18

Ik weet helaas van mijn ouders dat zij dit ook 2x meegemaakt hebben.
Je hebt als "gast" wel heel weinig rechten helaas.... wel zat plichten.
Mijn ouders pakten het de 1e keer anders aan.
Die ruilden hun sta-caravan in en kochten een nieuwe die ze op een ander park lieten plaatsen.
De inruil was veel beter dan de verkoop aan de campingbaas.
Voor die campingbaas is het idd een win win verhaaal, de sentimentele waarde is niets voor hem.
Is dat nog een idee misschien??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4042
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Stacaravan verkopen

Bericht door Gemineye » zo 5 mar 2023 12:19

Je kunt bij opkopers informeren, daar zijn er meerdere van. Helaas is mij gebleken dat stacaravans zonder staplaats niet veel opleveren. De kosten voor transport komen er immers altijd nog bij.

Particulieren kopen bijna nooit stacaravans zonder staplaats is me opgevallen. Blijkbaar teveel gedoe. Dus de kans is groot dat je bij een opkoper of camping eigenaar terecht komt.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

RickieB
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 5 mar 2023 11:46

Re: Stacaravan verkopen

Bericht door RickieB » zo 5 mar 2023 12:45

Bedankt alvast voor jullie snelle reactie.

Ik zal binnenkort is een ruwe berekening maken wat de stacaravan oplevert als ik hem verkoop via de camping eigenaar.
Na wat te hebben google-en bij de caravan handelaars heb ik toch wel een idee van de verkoopprijs van soortgelijke stacaravans bij de handelaren, vergelijkbaar met mijn caravan.
uiteraard is de verkoopprijs altijd vele malen lager dan de inkoopprijs van de caravan door deze handelaren.
Maar elke 100 euro meer die ik ervoor kan krijgen is toch wel mooi meegenomen.

Uiteraard meer tips en of idee-en zijn welkom.

Ik houdt jullie op de hoogte.

MVG Ricky B

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Stacaravan verkopen

Bericht door buddo » ma 6 mar 2023 18:56

Gemineye schreef:
zo 5 mar 2023 12:19
JParticulieren kopen bijna nooit stacaravans zonder staplaats is me opgevallen. Blijkbaar teveel gedoe. Dus de kans is groot dat je bij een opkoper of camping eigenaar terecht komt.
Dat klopt statistisch gezien natuurlijk niet... waar gaan alle caravans uit de handel naar toe? Voor het merendeel toch naar een camping.
Natuurlijk, een nieuwe eigenaar die alles kant en klaar wil, die koopt een caravan die al op een plek staat. Maar er zijn er ook genoeg die zelf een caravan kopen en op een plek laten zetten (een lege plek of een plek waar een andere caravan weg gaat).

Voor de topic starter, je kunt wellicht ook op meerdere paarden tegelijk wedden. Je caravan op marktplaats zetten voor een scherpe prijs en dan in de advertentie zetten dat deze op kosten van de koper verwijderd moet worden. Kan hij of naar een andere camping of naar iemand die bijvoorbeeld zijn huis verbouwt en op het erf komt. En tegelijk een opkoper eens vragen of het aanbod van de caravan eigenaar. Je hebt nog tijd genoeg, dus nog geen reden voor paniek en een laag bod te accepteren.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4042
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Stacaravan verkopen

Bericht door Gemineye » ma 6 mar 2023 19:16

Nou ja ik kan natuurlijk pech hebben gehad, maar ik ben betrokken geweest bij verkoop meerdere stacaravans van familie&vrienden&collegas hier in de buurt. In alle gevallen was verkoop aan particulieren echt helemaal niet in trek. Die gingen allemaal naar opkopers/handelaren. Natuurlijk verkopen die ze weer door aan particulieren, maar rechtstreeks viel naar mijn ervaring niet mee.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

erwin l
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 16 okt 2019 23:29

Re: Stacaravan verkopen

Bericht door erwin l » wo 8 mar 2023 00:31

Je moet een beetje geluk hebben, maar je kunt er ook wel zelf wat mee.
Ruim een jaar geleden zochten wij een stacaravan, wij hadden wel een plek maar er stond niets op. Wij vonden de stacaravans bij de handelaren (waaronder ook een jarenlang bestaand en goed bekend bedrijf) zwaar overtrokken qua prijs en wat je daarvoor kreeg. Oude troep voor 5000 euro was heel normaal. Wij zijn ook op campings geweest die opgedoekt werden, en daar werd je helemaal diep triest van. Ik zal je de details besparen. Maar het komt er op neer dat de caravans die ze voor 500 tot 1000 euro opkochten, en dan voor een paar honderd euro door een stel polen de plek lieten ruimen, dat dat dezelfde caravans waren die wij voor 5000 mochten kopen.
Wij zijn toen in contact gekomen met mensen die een knappe caravan hadden op een camping die ging stoppen. Ook zij hadden een schijtbod gekregen maar namen gelukkig de moeite hem zelf te koop aan te bieden. Inclusief het weghijsen vanaf de plek en transport over 185 km en stellen op de nieuwe plek waren wij nog vele duizenden euro's goedkoper uit dan voor een gelijksoortige caravan bij de handel. Zij vingen een betere prijs, wij betaalden minder - iedereen blij.

Wat ik maar zeggen wil: bied de caravan vooral overal aan waar je maar kunt, het zou zomaar kunnen dat je hem nog goed verkoopt. "weggeven" aan de handel kan altijd nog.
Succes !

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2075
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Stacaravan verkopen

Bericht door Aviva » wo 8 mar 2023 08:44

Wat mij betreft drie opties:

- Prijs opvragen bij campingeigenaar indien voor jouw hoog genoeg daar aan verkopen
- Opkoper bellen en vragen wat daar de prijs is
- Als je ergens anders weer iets nieuws wil naar een stacaravan handelaar gaan en kijken of je ergens nieuw kan plaatsen met inruil van de oude
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2075
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Stacaravan verkopen

Bericht door Aviva » wo 8 mar 2023 08:53

erwin l schreef:
wo 8 mar 2023 00:31
Wij zijn ook op campings geweest die opgedoekt werden, en daar werd je helemaal diep triest van. Ik zal je de details besparen. Maar het komt er op neer dat de caravans die ze voor 500 tot 1000 euro opkochten, en dan voor een paar honderd euro door een stel polen de plek lieten ruimen, dat dat dezelfde caravans waren die wij voor 5000 mochten kopen.
Er is markt voor en daarom springen ze erin. Veel mensen willen worden ont zorgt voor het opruimen van hun staanplaats. Ze willen er zelf geen werk van hebben. Dat heeft een prijs.
Vaak een alles in één deal. Of de caravan gaat gratis weg en ze zorgen ervoor dat alles opgeruimd wordt of je krijgt nog een bedrag als je caravan een grotere waarde heeft.

Heb ze ook gezien waar vrienden / kennissen meehielpen en ze op een zaterdag het hele plek leeg hadden. Caravan handelaar hoeft alleen de caravan nog op te laden, je krijgt dan een veel betere prijs voor je caravan.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU

erwin l
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 16 okt 2019 23:29

Re: Stacaravan verkopen

Bericht door erwin l » do 9 mar 2023 00:05

Klopt helemaal. Als het om 1 caravan/plek gaat valt het allemaal nog mee. Maar bij tientallen tegelijk, en onder tijdsdruk, voelen mensen zich met de rug tegen de muur staan en gaan ze noodgedwongen akkoord met "gratis" opruimen. Want de handelaren gaan voor die ene dwarsligger echt geen kwartje extra geven.

Het was eigenlijk een bizarre situatie. We zagen een mogelijk interessante caravan op marktplaats, maakten een afspraak voor bezichtiging en reden anderhalf uur daarheen. Op de parkeerplaats aangekomen belden we volgens afspraak de beste man dat we er waren. Toen kwam de aap uit de mouw: hij was daar helemaal niet, wij moesten zelf maar de camping oplopen, hij wist zelfs niet eens waar het ding stond....... langs de paden op de camping stonden allerlei van hun plaats getrokken stacaravans, achter het raam een A4-tje met de naam van de handelaar (er waren zo te zien drie partijen bij betrokken) en een nummer. Kostte ons aardig wat tijd om het ding te vinden en het bleek een barrel.
Dan loop je wat rond op zo'n camping en dan spreek je wat mensen en dan begrijp je hoe het gespeeld wordt. Heel leerzaam.
Uiteindelijk hebben we zelf ook van zo'n situatie geprofiteerd, maar dat ging net even wat vriendelijker en menselijker.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”