Meest vlakke route naar Spanje

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FennaGijswijt
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 10:56
Locatie: Uden

Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door FennaGijswijt » vr 3 mar 2023 11:52

Hoi hoi,

Al lang niet meer op dit forum geweest maar nu toch maar weer eens iets vragen. Ik zie wel al verschillende topics over wat ik wil weten maar ik vraag het toch nog even om iets meer recente antwoorden te krijgen. Ik rijd al jaren met mijn caravan, een Hylander Design 400 (max massa 1100KG) maar krijg nu een nieuwe auto en wil eigenlijk niet te veel steile, lange hellingen rijden. Ik weet, helemaal ontlopen doe je nooit maar zo min mogelijk zou al heel fijn zijn. Ik vond de hellingen na Luik altijd al lang duren dus die wil ik een beetje ontlopen (Klein beetje om voor ons omdat wij uit Uden komen) door via Antwerpen, Brussel, Reims, Dijon (daar de A39 op) en bij Lyon de A7 weer op te gaan. Ik ben alleen nog nooit naar Spanje gereden. Ik moet naar camping Treumal, vlak onder Palamos en ik heb geen idee hoe de wegen daar zijn. Heeft iemand (vast wel) hier ervaring mee en zo ja, wat moet ik verwachten?

Mijn nieuwe auto is een Astra 1.2T, benzine, (130 pk)/5500 tpm en 230Nm koppel. Hij is leeg 1271 kg.

Ik weet hoe ik moet rijden v.w.b. het aantal toeren e.d. maar het is meer dat ik niet goed weet wat voor wegen ik na Perpignan kan verwachten. En, is de route die ik in Frankrijk heb uitgestippeld goed te doen zo? Ik wil Metz het liefst vermijden want daar heb ik al vaker lang in de file gestaan. Wij gaan 15 juli 2023 rijden, heel vroeg in de ochtend. We gaan rond Dijon op een camping, en dan rond Perpignan weer. We kunnen pas op maandag op de camping in Spanje terecht dus we hebben 3 dagen de tijd.

Misschien nog leuke tips voor campings rond Dijon en Perpignan? Liefst niet te ver van de snelweg knipoog.gif

Bedankt alvast voor de reacties.

Groetjes Fenna uit Uden.
vakantie begint op het moment dat ik in de auto stap!! haphop.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door Ab » vr 3 mar 2023 13:15

Geen zorgen Fenna.
Met hetzelfde motorvermogen reed ik met een combinatie van ruim 6000 kg naar de kust in Dalmatie.
Er waren nog geen snelwegen, dus moest ik de passen over de Karawanken en het Velebit gebergte over.
Het ging best. Het heuveltje bij Luik stelt daarbij vergeleken niks voor.
Op de gehele route kom je niks heftigers meer tegen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door Morgoth » vr 3 mar 2023 13:55

[re.gif] [re.gif]
Wat is je angst? Die auto kan het makkelijk doen. Je hebt geen steile afdalingen in die route waar je bang moet zijn voor de remmen van je caravan. De helling bij Luik doet die Astra ook echt wel. Probeer het uit je hoofd te zetten dat je als eerste boven wilt zijn of met het snellere verkeer mee wilt rijden. Op dit soort hellingen is iedereen bedacht op langzamere weggebruikers. Schakel terug naar de derde versnelling en zorg ervoor dat je blijft rijden. Dan is er niets aan de hand. En goed uitkijken en anticiperen op weggebruikers die nog veel langzamer zijn dan jij.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
FennaGijswijt
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 10:56
Locatie: Uden

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door FennaGijswijt » vr 3 mar 2023 14:02

Hey Ab,

Bedankt voor je reactie. Ik lees zoveel verschillende reacties, vooral over de route via Millau. Mijn vader heeft deze vroeger wel gereden en ook met caravan maar had een veel zwaardere auto, motor, koppel etc. Ik vind het ook wel belangrijk dat het een mooie, geen saaie, route is en ik ben niet bang om ergens te rijden waar het erg druk is of en V.w.b. het terug schakelen, weet ik ook wel wat ik moet doen. Die ervaring heb ik genoeg. Ergens keren en achteruit rijden draai ik mijn hand ook niet voor om. Het is puur het onbekende. Misschien dat we dan toch maar gewoon via Luik gaan maar files wil ik eigenlijk ook graag zoveel mogelijk verwijden. Keuze stress, hahahahaha, en voorlopig duurt het nog wel even maar.....goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze wel eens. thumbup.gif
vakantie begint op het moment dat ik in de auto stap!! haphop.gif

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1421
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door Bob Diesel » vr 3 mar 2023 14:17

Gewoon
En zeker van uit Uden
Maastricht,Luik,Luxemburg,Metz,Nacncy,Dijon ,Lyon,Orange,waar Barcelona al aan gegeven word
Helling 1 achter Luik ,nog een paar kortere tot Arlon, een kleine bij Nancy ,dan pas weer 1 bij het op gaan naar grens overgang La Jonquera en de afdaling hier van , peanuts , heel EU doet het

Wil je anders , dan bij Luik door naar Charleroi, Phillipville ,Reims,Dijon, daar de rustigere A39 tot de Ringweg Lyon
En verder door het Rhone dal

Btw
Jou combi ondervind nergens problemen knipoog.gif

Wat betreft route soleil of A75 .
Een combi is ook goed te doen
Het eerste gedeelte via Metz Nancy Dijon tot Chalons s Saone, afrit Sud
Hier naar rechts Monceau les Mines, Digoin ,Vichy via de RN naar Cl-Ferrand de A75 tolvrij verder tot Beziers

Of Metz Nancy ,Epinal,Besaçon Bourg&Bresse om zo tolvrij op de ring van Lyon uit te komen
En verder de Route Soleil te nemen
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8038
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door Ron » vr 3 mar 2023 14:30

Met die Astra vlieg je naar boven.
Jaren gereden met caravan van max 1300 kg maar beladen tot 1100 kg en een auto met 107 pk zonder Turbo.
Je hebt een Turbo op die Astra .
Dat is echt geen enkel probleem.
Ik rij nu met een Peugeot met dezelfde motor als in de Astra alleen heb ik maar 110 pk maar wel met turbo.
En ik kan je verzekeren dat deze met de huidige caravan van 1300 kg bij Luik geen enkel probleem had.
Zoonlief rijd nog met het vorige type Astra 1.0 met iets van 105 pk met onze oude caravan.
Naar zuid frankrijk op de route die jij wil rijden (heen Millau en terug Lyon).
Met 5 personen in de auto.
Ook dat ging prima.
Tenzij je met 130 km/h naar boven wil vliegen. mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door Chris » vr 3 mar 2023 15:47

Parijs Toulouse is helemaal vlak.
Iets om..dat wel vanuit Uden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door Ab » vr 3 mar 2023 19:07

Het zal waarschijnlijk wel eens druk kunnen zijn in F.
De Fransen hebben rond 15 juli een lang weekend.
Plus al het andere vakantieverkeer naar het Zuiden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1952
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door mrbullmastiff » vr 3 mar 2023 21:03

De route via Millau kan prima met jullie Astra, ik vind het ook de mooiste route om naar Spanje te rijden.
Vertrek op 15 juli, dat kan wel een vreselijk druk weekend zijn.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door Chris » vr 3 mar 2023 21:38

Ik lees/snap dat nu pas...Zaterdag 15 juli.
De dag na 14 juli... DE grote franse feestdag....en 15 zaterdag....iedereen een lang weekend in FR.
Dat is wel vragen om de file's.
Die zaterdag zal half frankrijk weer achter elkaar aansluiten in lange rijen op de snelwegen vrees ik...
Daar wil je geen deel van uitmaken.

Om dit te omzeilen ging ik vaak heel vroeg op de Zondag erna rijden.
Zo vroeg dat ik bij Parijs om 8 uur in de ochtend gewoon overal door kon rijden.
Geen file of drukte te zien... allemaal nog in hun bedje op zondagochtend.
De voorspellingen lijken daar ook op te wijzen..
https://www.frankrijk.nl/2023/01/zwarte ... utes-2023/
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2544
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door SBerend » vr 3 mar 2023 21:46

Chris de route waar TS over heeft is aan de oostzijde. via Dijon. De kaart even andere kant ophouden.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Richard117
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 15 mei 2017 19:41
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door Richard117 » za 4 mar 2023 00:22

Dat moet toch geen probleem zijn!? Ik rij nu met een Astra K 1.0 Turbo met 105pk en 1100kg zware caravan erachter en ben probleemloos heel Frankrijk door gekomen.
Vorig jaar op de heenweg richting Beziers de route via Millau genomen en op de terugweg de route via Lyon/Luxemburg/Luik. De route via Millau is inderdaad meer klimmen, maar ook bij 40 graden met de airco op volle kracht aan ging dat probleemloos en redelijk vlot.

Ik hoop op korte termijn mijn nieuwe Astra L te krijgen en heb daar juist vanwege de te verwaarlozen meerprijs voor de 1.2 Turbo 130pk motor van TS gekozen. Dus ik hoop daar dit jaar ook ervaring mee te krijgen.

Er zijn genoeg redenen te bedenken om verschillende routes richting Spanje te overwegen, maar twijfel of deze auto dat kan is er daar geen van.

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door eurotrotter » zo 5 mar 2023 13:05

Het zal best wel druk worden op zaterdag 15 juli, hier kun je de "calendrier"van Bison fûte 2023 downloaden:

https://www.bison-fute.gouv.fr/calendri ... 10739.html

Echter de grootste drukte zul je aantreffen op de vooravond en de nacht van het "grand fête "op donderdag avond en nacht van 13 op 14 juli.
Dan komt bij dat zich de grootste drukte naar het zuiden zich manifesteert ter hoogte van Dijon-Beaune - Lyon.
Als T.S dus een camping zoekt vóór Dijon zal hij van "zwarte zaterdag" weinig last hebben.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door de reiziger » zo 5 mar 2023 15:22

Fenna zegt in de openingspost dat ze niet graag over hellingen rijden.
Dan moet je niet liggen aanraden van dat toch maar te doen.

Er wordt ook gevraagd of er meer zuidelijk nog hellingen zijn.
Wel, de grensovergang Frankrijk-Spanje is nog een forse helling. Maar daarna in Spanje, langs de oostkant, niet richting binnenland, zijn er geen hellingen meer. Je kunt quasi plat rijden tot Gibraltar.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4333
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door WillyL » ma 6 mar 2023 09:55

[re.gif] Toch nog wel enkele bulten in Spanje (Lorca oa, maar niet noemenswaardig stijl).
De meeste snelwegen in Europa zijn wat hellingen betreft zijn nu niet echt klimmen. Vrachtwagen moeten die ook vlot aankunnen.
De weg midden door LDF (Limoges-Toulouse of via Cl-F.) draaien en keren wel steviger dan die langs Lyon, maar vind ik wel mooier.
Ik zal je maar niet via Zaragosa-Teruel sturen. Dat is over de hoogvlakte van Spanje, ook mooi en vooral rustig rijden maar om de hoogvlakte af te rijden moet je wel een stevig lange afdaling doen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door eurotrotter » ma 6 mar 2023 20:38

eurotrotter schreef:
zo 5 mar 2023 13:05

Als T.S dus een camping zoekt vóór Dijon zal hij van "zwarte zaterdag" weinig last hebben.
Nog vóór Dijon bevind zich camping Navarre, op de stadswallen van Langres, met eengeweldig uitzicht en midden in het mooie stads centrum.

https://www.eurocampings.nl/frankrijk/c ... re-117923/

Ook nog voor Langres bevind zich in Bannes de mooie camping Hautorelle:

https://www.eurocampings.nl/frankrijk/c ... le-104192/

Verlaat de snelweg A 31 in Montigny le roi, afrit 8, en volg de D 74 richting Langres, de camping ligt dan net na het dorp aan de linkerkant.

Omgeving Narbonne kan ik u camping La Nautique aanbevelen:

https://www.eurocampings.nl/frankrijk/l ... ue-107556/

OP en kleine 3 km van de autoroute, aan de lagune, met prive sanitaire met zwembad en restaurant.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
FennaGijswijt
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 3 mar 2023 10:56
Locatie: Uden

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door FennaGijswijt » di 7 mar 2023 10:08

dank jullie wel voor alle reacties. Ik heb er zeker wat aan. V.w.b. die 15 juli, daar had ik even niet aan gedacht maar ach, we hebben de tijd dus mocht het echt file rijden worden gaan we eraf en zoeken we een plekje. Ik heb helaas niet de keuze om een ander weekend weg te rijden.

Ik vind het zeker niet erg om hellingen te rijden maar ik vroeg mij hoofdzakelijk af wat er in Spanje nog zou komen, aangezien ik daar nog niet eerder ben geweest met een caravan. Wel ooit 20 jaar geleden met een enkele auto maar kan mij niet meer herinneren hoe dat was v.w.b. hellingen.

Ik ga gewoon via Parijs, Limoges, Toulouse en via de terugweg misschien wel anders. Dat zien we dan wel weer.

Bedankt voor de tips en wie weet tot een volgende caravan.gif
vakantie begint op het moment dat ik in de auto stap!! haphop.gif

Linda078
Berichten: 26
Lid geworden op: za 4 mar 2023 19:37

Re: Meest vlakke route naar Spanje

Bericht door Linda078 » zo 11 jun 2023 17:16

Wat de vlaktes kan ik je niet helpen.
Maar wat de overnachting bij Perpignan kunnen wij ten zeerste camping La Trivoly aanbevelen in het het plaatsje Torreilles la Plage.
Wij hebben hier 2x 3 weken gestaan en het is er heerlijk!! Over het algemeen Franstalig. Groot zwembad en glijbanen.

Fijne vakantie knipoog.gif
Chrysler grand Voyager 2.4 samen met onze Hobby Prestige 495 opweg naar zon zee strand C vak2.gif

Plaats reactie

Terug naar “Routes”