Geldigheid Duitse gascilinder keuring

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Geldigheid Duitse gascilinder keuring

Bericht door dieseltijger » wo 1 mar 2023 21:54

Ik overweeg om mijn huidige Alugas fles met een capaciteit van 11 kg propaan bij een Duitse vestiging van Hornbach in te ruilen voor een verse uitvoering. Alleszins betaalbaar, en rond eind april zijn we toch in de buurt van Koblenz.

Ik neem aan dat de Duitse equivalent van het Stoomwezen de TÜV is, ook in Duitsland moeten flessen eens in de tien jaar gekeurd worden - is een TÜV keuring van gascilinders ook hier geaccepteerd - of krijg ik bij het bijvullen in ons land een onaangename verrassing?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
DerRudy
Berichten: 114
Lid geworden op: di 27 aug 2019 11:55
Locatie: Best

Re: Geldigheid Duitse gascilinder keuring

Bericht door DerRudy » wo 1 mar 2023 22:06

De Duitse gasflessen worden gekeurd zodra ze ingeleverd worden niet jouw feestje zullen we maar zeggen, voordeel je krijgt altijd een fles retour die jonger is dan 10 jaar.
Nadeel is dat je ook wel eens een fles meekrijgt die bijvoorbeeld 9 jaar oud is maar no problem deze fles een jaar later inleveren is geen probleem men kijkt niet naar de leeftijd.
Gebruik al jaren de Duitse gasflessen in geval van nood kan je ze ook laten vullen in NL of België maar dan moeten ze natuurlijk wel jonger zijn dan 10 jaar.
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Geldigheid Duitse gascilinder keuring

Bericht door dieseltijger » wo 1 mar 2023 22:17

Ah, thx. Ik doe het vooral om gedoe te vermijden. Ik liet ze (bijna tien jaar terug dus) bij Kuipers in Eemnes herkeuren - maar omdat mijn grootmoeder overleden is - kom ik daar echt niet meer in de buurt. Aan de andere kant....ik heb ze zojuist een mailtje gestuurd, de respons zal ik hier delen.

(toepasselijke bijnaam overigens, leuk)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
DerRudy
Berichten: 114
Lid geworden op: di 27 aug 2019 11:55
Locatie: Best

Re: Geldigheid Duitse gascilinder keuring

Bericht door DerRudy » wo 1 mar 2023 22:42

Let op, is het wel een echte Duitse fles? zie afbeelding
Screenshot_20230301-222111_Chrome.jpg
Ik heb ook een tijdje gedacht om over te stappen op die aluminium flessen maar gooi ze ook vaak in zo,n gasflessen automaat (ook in Koblenz) en die accepteren alleen stalen flessen.

Maar begreep ik het goed ga jij naar Camping Wolfsmühle?
Camping heeft een beetje vreemde ligging tegen een spoorbaan aan maar de treinen in Duitsland lijken wel op rubber te rijden (hoor je haast niet) het geluid van de B-weg aan overzijde rivier is duidelijker hoorbaar maar niet hinderlijk.
Eigenaar Geert is een Nederlander doet alles om het na je zin te maken, kom hier toch eigenlijk jaarlijks in Augustus om vakantieperiode af te sluiten.



Mgr
Ruud
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Geldigheid Duitse gascilinder keuring

Bericht door dieseltijger » wo 1 mar 2023 22:55

Inderdaad, ik ga naar camping WolfsMuhle. De Alugas fles had ik aangeschaft met de idee fixe dat het gewicht belangrijk was. Niet is minder waar gebleken - bij teveel fuzz ga ik gewoon over op twee groene, stalen DIN flessen.

Qua camping: Ik heb alleen gelet op lokatie (niet te ver weg vanwege het feit dat ik maar een dikke week ga, en lekker aan het water.) Oh...loopt er een trein langs, helemaal niet op gelet - ik wen er zo aan, ook aan voortrazend verkeer - tenzij de machinist de onhebbelijke gewoonte heeft te toeteren op 50 meter afstand. Als het goed is zie ik de eigenaar alleen bij aankomst en vertrek of als ik zekeringen laat ploffen.

Het leven is goed in Duitsland: het brood is lekker, buiten eten is goedkoop - alleen de zoete witte wijn laat ik links liggen. Ik hoop daar de combi van natuur en historie (Koblenz) aan te treffen - maar ik weet niet of de stad gedurende W.O. II ehhh...overzichtelijker gemaakt is door de geallieerde bommenwerpers. Ik hou van ogenschijnlijk doelloos rondfietsen en -scharrelen in de omgeving zoals in Beringen (mijnbouw - en bijbehorende wijken), Leipzig (industrie), en Leiden (Kooijwijk) of ietwat rafelige stadsdelen daar geniet ik van.

Lekker fotograferen, en met de drones klooien - ik zie het helemaal zitten!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
DerRudy
Berichten: 114
Lid geworden op: di 27 aug 2019 11:55
Locatie: Best

Re: Geldigheid Duitse gascilinder keuring

Bericht door DerRudy » wo 1 mar 2023 23:17

Dan is die camping the place to be, bijvoorbeeld heerlijk fietsen naar Bad Ems of Nassau lang de Lahn.
Ook lekker water om als het tenminste warm genoeg is om te zwemmen, de rivier stroomt namelijk nauwelijks.
Langs de Rijn naar Boppard fietsen daar oversteken met catamaran pontje (heel bijzonder) via overkant weer naar Koblenz heerlijke route onderweg genoeg plaatsen om even stil te staan met bijvoorbeeld een bierpul.

Schrik niet van de weg naar de camping toe je denkt de eerste keer zit ik wel goed het gaat dwars door woonwijken heen maar als je zelf voorrang verleent bij die Duitsers krijg je ook vaak voorrang zullen we maar zeggen.

Vraag vooral aan Geert advies hij kent deze omgeving natuurlijk als de beste.
Italiaans restaurant overzijde Lahn bij de eerste sluis is top en het wild restaurant bovenop berg nabij congress centrum is een aanrader is te lopen maar dan moet je over stevige kuiten bezitten. awhoea.gif



Mgr
Ruud
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Geldigheid Duitse gascilinder keuring

Bericht door dieseltijger » wo 1 mar 2023 23:44

Als het Italiaanse restaurant overheerlijke Tiramisu heeft en lekker dunne pizza's zal ik het zeker bezoeken. Maar de eenvoudige, doch voedzame maaltijd heeft in het algemeen mijn voorkeur. Zoek maar eens op "Kartoffelfraulein" in Leipzig (helaas een andere eigenaar nu - of het concept hetzelfde is???), of deze: https://www.korunni.lokal.cz/?fbclid=Iw ... L_KxlDFDD4. Niet verfijnd, goed spul, lokaal bier, en blinkend wit servies in plaats van aanstellerij zoals eten uitgeserveerd op cederhouten plankjes. En vrienden die of gezinnen die een vorkje komen prikken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Geldigheid Duitse gascilinder keuring

Bericht door dieseltijger » do 2 mar 2023 08:52

(Beloofde) Update: Kuipers in Eemnes geeft aan dat zij momenteel niet de herkeuring van Alugaz flessen kunnen uitvoeren omdat zij nog geen ander keurstation hebben gevonden. Wat in de fles zit, verzuurt niet zullen we maar zeggen en anders is er niets mis met de kleine 5kg DIN rakkers.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Geldigheid Duitse gascilinder keuring

Bericht door dieseltijger » za 11 mar 2023 19:18

(Kleine) update: Vanmiddag bij brandstofhandelaar geweest om de fles tjokvol te vullen: Vrouwlief en ik willen het wel gerieflijk hebben in ijskoud Drenthe volgend weekend. tussen de 5 en 6 kg bijgevuld voor 18,-. Fles gaat tot november 2023 mee. Handelaar begon uit zichzelf erover om in Duitsland de fles om te ruilen - want hier is een Alugaz een schaars artikel. Een alternatief zou een kunststof fles zijn - inclusief vulling 160,-. Voordeel is dat je het vloeistofniveau kan zien - nadeel is de iets bredere bovenkant in verband met de kraag.

We gaan 'm in Duitsland op de terugweg vanaf Koblenz even bij de Hornbach omruilen voor een verser exemplaar.
DV_8_8824823_01_4c_DE_20221026101755.jpg
DV_8_8824823_01_4c_DE_20221026101755.jpg (19.82 KiB) 1534 keer bekeken
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Gas”