Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Maar niet mijn mening/tekst maar gevonden online en geplaatst hier, ik kon me er wel in vinden, met name de losse voertuigen en vervolgens de combinatie en de soort van meet/weegfout.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
- Locatie: Ekeren-Antwerpen
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Niet hier in België.Jan van Vijven schreef: ↑ma 27 feb 2023 09:28Een caravan is een gewone aanhanger, bij twijfel word dat ding gewogen, leeg gaan ze meestal van het lege gewicht uit.
Als je het lege gewicht achter de auto mag hebben is er niets aan de hand, is voor een caravan eigenlijk het zelfde maar dat is niet direct zichtbaar dus wegen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een caravan moet hier om de 2 jaar naar de keuring en een aanhangwagen jaarlijks.
Ook word er hier gekeken naar de gewichten wat op papier staat bij controle.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Volgens de wet ( EU ) is een caravan een aanhangwagen.
Porsche + Tabbert
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Niet alle EU regels (wetten) zijn op alle landen van toepassing en v.w.b. auto's , aanhangers/caravans zijn de regels in België heel anders dan bij ons.
Zo kun je hier in Nederland zonder problemen een auto met een registratie uit een ander EU land bij de RDW invoeren, dat werkt bij onze zuiderburen heel anders, met name als er geen COC bij zit.
En laat er bij de jaarlijkse keuring in België, onze APK, niet iets op de auto zitten wat niet origineel af fabriek is.......
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Deze topic gaat toch niet over keuren?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Ah gossie, je hebt helemaal gelijk.Jan van Vijven schreef: ↑zo 5 mar 2023 10:40Deze topic gaat toch niet over keuren?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zal mij in het vervolg onthouden van posten op dit forum!
Dag Jan!
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Dat keuren in andere landen anders gaat veranderd niets aan de voertuig eisen of papieren gewichten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Nog wat extremer Ron...
Op de weegplaten van de RDW zit een sticker met daarop de tekst dat ze per weegplaat eerst 20 Kg af moeten trekken van de afgelezen waarde....ivm meetfout !!
Daarna gaan ze googelen met die 10% gedoog...
In NEDERLAND...
Dat stickertje zal er in een ander land niet op zitten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
En ik vermoed wanneer ze een overtreding constateren dat er dan naar een gecertificeerde weegbrug gereden wordt.
En daar de officiële weging gedaan wordt voor het procesverbaal.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
-
- Berichten: 2414
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Dat denk ik dan weer van niet,
Ook die losse platen kunnen geëikt worden, en als er geconstateerd wordt dat je te zwaar bent dan zal dat ook zeker wel zo zijn.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Als ze geijkt zijn houden ze toch geen afwijking van 10% aan?
Zijn hooguit gekalibreerd denk ik?
Zijn hooguit gekalibreerd denk ik?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
We weten allemaal hoeveel verschillende waardes je kan krijgen met de Reich weegplaten.
Dat is met de weegplaten van de politie hetzelfde.
Een iets ongelijke ondergrond en je hebt al een afwijking.
Een andere snelheid -> afwijking
DE afwijking kan zowel negatief als positief zijn.
Dus je kan soms geluk hebben.
Ik ben regelmatig bij een kalibratie en certificering van onze weegschalen aanwezig. ( we hebben er zeker een stuk of 40)
Zelfs een nieuw beeldscherm op een bestaande weegschaal moet opnieuw gekalibreerd en gecertificeerd worden.
Dat geld voor handels doeleinden , maar zeker voor juridische zaken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Het IJkwezen zorgt voor certificering. En zoals Ron aangeeft, voor handels- en juridische zaken. Ben ooit onder een snelheidsboetes uitgekomen omdat de laser geen ijksticker had en men ter plekke geen certificaat kon overleggen.
Een gekalibreerde weegplaat zegt niets, enkel dat hij is aangepast aan de norm, bv de ondergrond. Om discussie te voorkomen houd men dus een marge aan, die altijd betwistbaar is. Om volledige zekerheid te krijgen zal men naar een geijkte en statische weegbrug moeten.
Een gekalibreerde weegplaat zegt niets, enkel dat hij is aangepast aan de norm, bv de ondergrond. Om discussie te voorkomen houd men dus een marge aan, die altijd betwistbaar is. Om volledige zekerheid te krijgen zal men naar een geijkte en statische weegbrug moeten.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Het IJkwezen bestaat al niet meer sinds 1989 (NMi) en de IJkwet al niet meer sinds 2006 (Metrologiewet). Sinds 2006 wordt er dan ook niet meer geijkt.
Weegplaten passen uitstekend binnen de Metrologiewet, net zoals weegbruggen. Beiden hebben een meet/weegfout die binnen een gespecificeerde bandbreedte moet blijven om de keuring door te komen. Goede weegplaten zijn betrouwbaarder dan een weegbrug, simpelweg omdat het weegbereik doelgeschikter is. Een caravan op een weegbrug is als een pakje boter voor die 50-60 ton's weeginstallatie
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Kunnen we na 5 pagina's ouwehoeren constateren dat groter niet altijd beter is? Iedereen moet een zo groot mogelijke caravan en een zo klein mogelijke auto. Dat past niet samen. Grote caravan = grote auto. Kleinere auto = kleinere caravan.
Sorry TS, maar ik begrijp niet dat iemand een caravan aanschaft die hij met zijn auto eigenlijk niet met goed fatsoen kan/mag trekken.
Sorry TS, maar ik begrijp niet dat iemand een caravan aanschaft die hij met zijn auto eigenlijk niet met goed fatsoen kan/mag trekken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
laatste zin vind ik ook,maar ik wou het niet zeggen.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Valt allemaal wel mee, TS wil juist de boel afwaarderen waardoor hij op papier aan alle wettelijke eisen voldoet tevens geeft hij aan dat de daadwerkelijke gewichten niet aan de Max komen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Ik heb het niet over het NMI.
Maar daarom moet alles wat voor handels doeleinden en juridische zaken wel gecertificeerd worden.
oftewel een verispec .
Die wordt vaak gedaan door de producent van de apparatuur.
Maar wel door gecertificeerde mensen volgens de door de wet aangegeven methodes.
En binnen bepaalde marges.
Soms gaat er een weegschaal defect.
Dan repareert de ene monteur deze, en de volgende dag komt een collega de verispec doen.
Als we geluk hebben is het op dezelfde dag door dezelfde monteur.
Die mag dan beide doen.
Die plakt ook de stickers op de weegschalen , maar ook tank installaties.
En nog op veel meer dingen.
Keuring kost een paar centjes.
We hebben weegschalen van 100 gram tot 60 ton in gebruik.
En een aantal waarvoor geen certificaat nodig is, silo metingen bijvoorbeeld (50 Ton)
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Ik weet hoe het werkt, van mijn werkzame leven heb ik 25 jaar bij De Dienst vh IJkwezen en het NMi gewerkt
Dat woordje "ijken" blijft telkens de kop opsteken, het kan al sinds 2006 niet meer want ijken deed men conform de IJkwet, maar die bestaat dus niet meer
Typegoedkeuringen worden Europees verleend, o.a. door het NMi, de individuele overeenstemmingskeuring veelal door gecertifceerde bedrijven, dat was ook één van de uitgangspunten destijds om de DvhIJ in 1989 te privatiseren.
Verispect is iets heel anders; dat is de wettelijke toezichthouder die betaald wordt door met Ministerie van EZ; een onafhankelijke overheidsbetaalde toezichthouder die uitsluitend steeksproefgewijs controles op naleving uitvoert op alle meetmiddelen die in de Metrologiewet geregeld zijn. Zij hebben opsporingsbevoegdheid en kunnen boetes opleggen en/of meetmiddelen buiten gebruik stellen. Verispect deed destijds ook het Toezicht op de Kansspelen (loterijen, kansspelmachines, casino's etc) maar of dat laatste nog zo is, weet ik niet, ik ben er alweer 10 jaar uit.
Maar we dwalen af On-topic dus maar weer...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Waar het om gaat.
Bij een controle houd men een veilige marge, vanwege de afwijking.
Voor een daadwerkelijke boete zal men naar een gecertificeerde weegschaal moeten.
Want de rij platen houden geen stand bij de rechter.
Wat de regels betreft.
Ook op een papier te zware caravan mag in Spanje rijden.
Zolang het daadwerkelijke gewicht maar binnen de grenzen van het trekkende voertuig zit.
Bij een controle houd men een veilige marge, vanwege de afwijking.
Voor een daadwerkelijke boete zal men naar een gecertificeerde weegschaal moeten.
Want de rij platen houden geen stand bij de rechter.
Wat de regels betreft.
Ook op een papier te zware caravan mag in Spanje rijden.
Zolang het daadwerkelijke gewicht maar binnen de grenzen van het trekkende voertuig zit.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Er staan altijd minimaal twee gewichten op je kentekencard.
Onder F.1 de maximaal totale massa en onder F,2 de maximaal toegelaten massa.
Als onder F.1 en F.2 dezelfde gewichten staan is de caravan niet terug gekeurd .
Indien F.2 minder gewicht staat dan onder F.1 is de caravan terug gekeurd.
Soms staat er ook nog een derde gewicht, onder F.3 dat is het gewicht wat de totale combi mag wegen, het treingewicht z.g.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Als ze ge-ijkt zijn wel hoor.
Als je in een controle valt en je bent het niet eens met de verbalisant kun je m altijd naar het ijkingscertificaat van zijn platen vragen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Bij weegplaten krijg je al verschil met een andere opstelling.
Zet thuis maar eens je eigen weegschaal op een andere ondergrond.
Zet thuis maar eens je eigen weegschaal op een andere ondergrond.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Mijn weegschaal thuis geeft gewoon ALTIJD teveel aan..
Niks moeilijks aan...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Klopt helemaalronk schreef: ↑di 28 feb 2023 09:26Mijn vader is zijn hele leven vrachtwagenchauffeur geweest door heel Europa.
Omdat hij veel met containers reed.
Had hij iedere dag wel een ander chassis met ongetwijfeld een andere MTM
Daar werd echt niet naar gekeken of dit wel mocht achter de trekker.
En die werd iedere maand wel ergens in Europa gecontroleerd.
Waarbij wel heel streng gekeken werd naar het totale werkelijke gewicht. (naast de rijtijdenwet)
En niet wat het maximale papieren gewicht was.
Ik denk dat Eurotrotter dit wel zo kan bevestigen.
Zelfs met een vrachtwagen word de soep niet zo warm gegeten als dat hij word opgediend; in Duitsland en Frankrijk is een gewichts tolerantie van 10 % gangbaar.
Behalve de rijtijdenwet: dat dient niet de verkeersveiligheid of het sociaal welzijn van de chauffeur , maar is voor veel overheden gewoon een ordinair verdienmodel.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.