Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 981
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Rodo » ma 27 feb 2023 21:07

Het is zo simpel: caravan niet zwaarder (incl. belading) als de auto mag trekken, en gaan!!
Vertrouwen ze het niet qua gewicht in Spanje, laat ze maar wegen. thumbup.gif
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Chris » ma 27 feb 2023 22:22

Leg jij het effe goed uit in het Spaans of Frans ??....ikke niet hoor.
Weetje..
Hier poldert ook de politie heel wat af, ze zijn zelfs je vriend zeggen ze.
Dat is lang niet in alle landen hetzelfde hoor..
Als de heilige hermandad daar toevallig een slechte dag heeft sta je mooi te hannesen....terwijl je net kilometers wilde maken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Niels83 » di 28 feb 2023 00:10

[re.gif]
Dat is het probleem, je hebt wel gelijk, maar krijg je dat ook.. hier doet de politie het ook geregeld fout, dan Google je even en leg je de beste man uit dat hij ongelijk heeft. Als hij twijfelt belt hij de hulp officier en grote kans dat je de gewoon weg kunt rijden.

Dat is het Spaans toch even lastiger.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Hans 555 » di 28 feb 2023 05:35

Allen bedankt voor de antwoorden maar tot voor nu ben ik er niet wijzer van geworden. Ik heb nog steeds niet kunnen vinden hoe de Franse en Spaanse politie hiermee omgaat. En nogmaals, ik ben niet bang voor een controle, ik kan het uitleggen en Google translate vertaald.
Voor de trekkracht van de auto ben ik ook niet bang, daar zit genoeg power in. De 1600 kg wegende Bürstner wordt met het grootste gemak van A naar B gesleurd.

Voor mijn eigen gemoedsrust zal ik nieuwe Fendt toch op 1650 kg laten zetten. De gedachte om de caravan met 2 tons as te uitvoeren was een praktische overweging. het verschil tussen 1,8 en 2 ton was 90 euro. Het beetje extra is wel zo lekker (en veilig) voor de vering van de hut. Met een laadvermogen nu van ruim 600 kg is een eventuele verkoop later ook weer wat makkelijker, lijkt mij.

Voor nu, allen nogmaals bedankt voor het meedenken,
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2433
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Paul Vingerhoets » di 28 feb 2023 06:59

Uit het feit dat niemand weet hoe de Franse en Spaanse controleurs ermee omgaan kun je ook stellen dat het aantal controles ook heel beperkt is.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Daphne » di 28 feb 2023 08:23

Hans 555 schreef:
di 28 feb 2023 05:35
Ik heb nog steeds niet kunnen vinden hoe de Franse en Spaanse politie hiermee omgaat. En nogmaals, ik ben niet bang voor een controle, ik kan het uitleggen en Google translate vertaald.
Die Franse en Spaanse politie zit niet te wachten op gedoe. Die wil zijn/haar dienst in alle rust afmaken. Toeristen zijn niet het doelwit. Er zijn grotere problemen. Grote verkeerscontroles worden er nauwelijks gehouden, als dat wel is, is dat meer gericht op goederenvervoer of drugscriminaliteit. Niet om de caravan kilootjes op papier “sjoemelaar” eens de oren te wassen.

Krijg je een aanrijding en komt hier de politie bij, zul je de papieren moeten overleggen. Het grootste belang is dan de schadeloosstelling van de onschuldige partij en is de verzekering van belang. En of je nu wel of niet het gewicht hebt aangepast of wel of geen aparte groene kaart voor de caravan hebt, je bent verzekerd en ontvang je hulp.

Ik begrijp heel goed dat je voor je gemoedsrust het gewicht lager op kenteken laat zetten. Meer heeft immers geen nut, je mag toch niet meer trekken. Nu kost het je ook niets extra omdat het kenteken nog niet is afgegeven. Ik heb wel het vermoeden dat het gewicht weer heel snel omhoog gaat, want ik denk dat er binnen niet al te lange tijd een andere trekker wordt gekocht met een hoger max trekgewicht. Je wil het toch mogen gebruiken. Niet omdat het moet maar omdat het kan mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

TFJ

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door TFJ » di 28 feb 2023 08:56

Daphne schreef:
di 28 feb 2023 08:23
En of je nu wel of niet het gewicht hebt aangepast of wel of geen aparte groene kaart voor de caravan hebt, je bent verzekerd en ontvang je hulp.
Zijn er eigenlijk verzekeringspolissen die verzekering uitsluiten als je met een combinatie rijdt die, volgens Nederlandse wetgeving, niet aan de eisen voldoet?
Dus in dit geval als de caravan meer dan 1650kg zou wegen (ongeacht of dat wel/niet is aangepast op het kentekenbewijs, meer dan 1650kg mag niet).

(Zie de vraag gelijk als met drank op achter het stuur kruipen, dan ben volgens de polisvoorwaarden uitgesloten van verzekering).

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18360
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door deusjevo » di 28 feb 2023 09:02

Je bent waarschijnlijk wel verzekerd en de verzekeraar zal schade uitkeren maar wel bij je terug komen halen ivm verwijtbaar gedrag.

Zal je wellicht zo snel niet gebeuren als je overbeladen bent?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8035
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Ron » di 28 feb 2023 09:26

Mijn vader is zijn hele leven vrachtwagenchauffeur geweest door heel Europa.
Omdat hij veel met containers reed.
Had hij iedere dag wel een ander chassis met ongetwijfeld een andere MTM
Daar werd echt niet naar gekeken of dit wel mocht achter de trekker.
En die werd iedere maand wel ergens in Europa gecontroleerd.
Waarbij wel heel streng gekeken werd naar het totale werkelijke gewicht. (naast de rijtijdenwet)
En niet wat het maximale papieren gewicht was.

Ik denk dat Eurotrotter dit wel zo kan bevestigen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Chris » di 28 feb 2023 09:35

Da's een totaal andere doelgroep....
Wij zijn maar "toeristjes".

Nu heb ik ook nooit een controle in BE-FR of SP meegemaakt, maar in DE zijn ze er wel regelmatig...
Echter, da's nu van de route afwijken... knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Daphne » di 28 feb 2023 09:36

TFJ schreef:
di 28 feb 2023 08:56
Zijn er eigenlijk verzekeringspolissen die verzekering uitsluiten als je met een combinatie rijdt die, volgens Nederlandse wetgeving, niet aan de eisen voldoet?
Een combinatie die volgens de Nederlandse wetgeving niet aan de eisen voldoet mag de weg niet eens op. Lijkt me een uitsluiting op de polis knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

TFJ

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door TFJ » di 28 feb 2023 09:41

Het gaat niet om controle of een eventuele boet ofzo, het gaat erom of een verzekeraar middels de polisvoorwaarden verzekering kan uitsluiten.

Stel je veroorzaakt een ongeluk waarbij de gevolgschade in de tonnen/miljoenen loopt en waarbij er aangetoond kan worden dat je overbeladen bent geweest, kan/mag de verzekeraar, op basis van de polisvoorwaarden, verzekering uitsluiten.

Ik zal zelf ook eens in de voorwaarden van de autoverzekering duiken wat daar nu precies over vermeld staat.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Daphne » di 28 feb 2023 09:48

Een verzekeraar zal eerst moeten aantonen dat het ongeval het gevolg is van overbelading.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door wolf » di 28 feb 2023 10:06

In UK mag je niet rijden met een aanhanger met MTM bv. 2000kg als je auto maar bv. 1200kg. mag trekken, zelfs niet als die aanhanger bv. leeg is.
Dat mag je ook niet als buitenlander in UK.
Het zou me sterk verwonderen dat dit in Spanje wel getolereerd wordt.

hetzelfde geldt toch ook voor vrachtwagens: het is niet omdat een vrachtwagen in China een veel zwaardere aanhanger mag trekken (dan in Nederland) dat diezelfde vrachtwagen, als die in Nederland toekomt, niet in overtreding is.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Daphne » di 28 feb 2023 10:16

wolf schreef:
di 28 feb 2023 10:06
In UK mag je niet rijden met een aanhanger met MTM bv. 2000kg als je auto maar bv. 1200kg. mag trekken, zelfs niet als die aanhanger bv. leeg is.
Dat mag je ook niet als buitenlander in UK.
Het zou me sterk verwonderen dat dit in Spanje wel getolereerd wordt.
En waarom zou je dat sterk verwonderen? Het mag in Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië, Kroatië, Oostenrijk, Polen, Hongarije (ben ik nog wat landen vergeten?)

Heb je ergens een wettekst dat het niet in de UK mag? Op de site van de ANWB wordt er met geen woord over gerept. Lijkt me heel erg van belang dat ze dat wel doen als het inderdaad zo is.

Jouw voorbeeld over de vrachtwagen schept verwarring in de discussie want het gaat om maximum toegelaten massa, niet om werkelijk zwaarder te mogen trekken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gerrie
Berichten: 1408
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Gerrie » di 28 feb 2023 10:36

Hans, je kan hem voor die 90 euro toch eerst op 2000 kg zetten en hierna terug laten zetten naar 1650 kg.
Misschien handig bij wederverkoop en met 1650 kg op het kenteken minder gezeur bij een controle in het buitenland.
Verwacht ook niet dat elke agent de (buitenlands) regels kent. Ben een jaar of zes geleden aangehouden in Duitsland ivm het negeren van een inhaalverbod. Wij hadden toen een puck van minder dan 750 kg. Mijnheer wou toch wel heel graag mijn kentekenbewijs van de caravan zien. Was een oudere agent met een jonkie bij zich. Uitgelegd dat er geen kenteken nodig was ivm met gewicht. Ik kan je vertellen dat de toon gelijk gezet was. Hoezo ik het beter weten.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Bartjebart » di 28 feb 2023 10:43

[re.gif] Dat is wel een beetje overdreven want de technische maximale massa zal door de typegoedkeuring toch automatisch op 2000 komen te staan, ongeacht hoe je hem vanaf dag 1 registreert in de toelating.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8035
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Ron » di 28 feb 2023 11:00

[re.gif]
Dat hoop ik wel voor ts.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Morgoth » di 28 feb 2023 11:08

Een mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest.

Is er op dit forum iemand die ooit in het buitenland problemen heeft gehad omdat de TMM van zijn caravan OP PAPIER te zwaar was maar in werkelijkheid niet? wij rijden met z'n allen honderdduizenden vakantiekilometers maar in die jaren dat ik hier actief ben heb ik er nooit over gelezen dat iemand problemen heeft gehad. Wel is iedereen er bang voor.

Geloof me, gewichtseisen zijn Europese eisen. Dat geldt voor trekgewichten en voor rijbewijzen. Die zijn in Spanje gelijk aan die in de rest van Europa. Elke verkeersagent kent deze eisen. Die hoef je dus niets uit te leggen in het Spaans. Geen enkele agent zal je combinatie betwijfelen als ze je zien rijden. Bij een verkeerscontrole die op caravans is gericht hebben ze altijd een weeginstallatie. Ook dan hoef je dus niets uit te leggen. Je loopt geen enkel risico.

Hoe vaak zie je in Spanje geen Renaultjes rond rijden met lege tandemasser aanhangers er achter? Die hebben allemaal een TMM die ver boven het maximale trekgewicht van de auto ligt. Zijn die dan allemaal in overtreding? Welnee. Het gaat om het werkelijke gewicht wat achter de auto hangt. Dit bepaald of je in overtreding bent of niet. Ik trek zelf met ons 306je ook wel eens de lege of bijna lege tandemasser met een TMM van 2500kg. Officieel zou zelfs de Mercedes hem niet mogen trekken.

Anders is het voor je rijbewijs. Dan tellen ze de papieren massa bij elkaar. Maar als je een BE rijbewijs hebt, dan mag je alles achter je auto hangen, zolang de werkelijke massa maar niet hoger is dan wat de auto mag trekken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door wolf » di 28 feb 2023 11:23

[re.gif] het is niet omdat je niet gecontroleerd wordt, dat het mag.
Wat jij stelt over Spanje, is toch juist de vraag van de TS: mag het of mag het niet? Wat bij een ongeval?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 981
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Rodo » di 28 feb 2023 12:12

[re.gif]

Het mag !!!
Dat je in een vreemde taal moeite hebt om het uit te leggen is een ander verhaal. Er is nergens vermeld dat de regelgeving in Spanje (of ander) anders is.
Zolang de caravan het max te trekken gewicht niet overschrijd, gewoon karren. We zoeken veel te veel spijkers op laag water. Er word van alles bijgehaald wat niets met de vraag te maken heeft en het gewoon nog onduidelijker maakt.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Morgoth » di 28 feb 2023 13:23

[re.gif]
Exact. Het mag. Er is niks aan de hand.

[re.gif] [re.gif]
Je hoeft niks uit te leggen want er valt niks uit te leggen. Ook buitenlandse politiemensen kennen de regels. Je hoeft een politieman/vrouw niet te vertellen hoe de wet in elkaar steekt. En als ze het al niet weten, dan kun je lullen als Brugman maar volgen ze toch hun eigen ideeën. Een politieagent is erop getraind om zich niet om te laten praten. Vertel mij wat. Ik ben 20 jaar getrouwd geweest met een hoofdagente. Discussiëren heeft geen enkele zin, weet ik uit ervaring.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Paul Vingerhoets
Berichten: 2433
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Paul Vingerhoets » di 28 feb 2023 13:46

[re.gif]
Discussie met je vrouw is zo ie zo onbegonnen werk, ga je altijd verliezen daar hoef het geen agente voor te zijn.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Hans 555 » di 28 feb 2023 16:55

Toch zijn er mensen die op dit item reageren maar de vragen en antwoorden, mijnerzijds, niet gelezen hebben. Ik ben niet bang voor controles, politiekorpsen in het buitenland hebben wel andere dingen aan hun hoofd net als in Nederland. Maar stel ik raak betrokken bij een aanrijding (hoeft niet eens mijn schuld te zijn) kan ik dan aantonen dat mijn hut niet te zwaar is/was? Ja, ik denk dat ik dat kan mrgreen.gif .
Alle gekheid op een stokje, vanaf mijn woonplaats richting zuid kom ik langs (met hele kleine omweg) een 30 tons weegbrug. Alles zit in de hut dat ik die vakantie nodig heb en de hut wordt losgekoppeld van de auto en gewogen. Laat die dan eens 1700 kg wegen dan ligt er altijd nog zeker 80 kg (misschien 100) op de trekhaak. Van ik die weging krijg ik een afschrift waarop alles staat vermeld (ook de ijking) van die weging. Meer dan dat kan ik niet doen.

Dan heb je nog eventuele overbelading van de hut. Hier in Nederland houdt de politie 10% aan van de totale gemeten aangekoppelde massa. (Chris kan dit beamen) Onder die 10% (overbelading )wordt in Nederland echt niet bekeurd. En ook in het buitenland zullen ze iets van een tolerantie kennen. Met 1650 kg plus 10% overbelading kom ik ruim over de 1800 kg.

Ik ben geen lid van de ANWB anders had ik het hun kunnen vragen. Maar misschien is er een forum lid die wel lid is en misschien de moeite wil nemen om "mijn" vraag daar eens neer te leggen. Tot zover even.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Jaap van Duijn » di 28 feb 2023 17:10

@Hans555,

Het staat toch op je kenteken van trekkende auto wat mag - 1x geremd en 1x ongeremd.
Op het kenteken van de caravan staat ook het gewicht 1x massa rijklaar en 1x maximaal gewicht.
Als je daar aan voldoet geld dit voor heel Europa.
Dat je in Nederland "mag" overbeladen als particulier - doe dit zeker niet bedrijfsmatig, dan word het een economisch delict met fikse boete.
Dat je in Noorwegen NIETS mag overbeladen zijn , eigenlijk nog geen kilo, wij zijn daar weggekomen in 2004 met 18Kg teveel beladen en ja caravan werd aangekoppeld gewogen en los gewogen.
Gezegd als je aan de Nederlandse regels voldoe = alle papieren kloppen moet dit ook in buitenland gelden, wat getolereerd word is weer anders.
O en onze weeg brug geeft altijd " iets meer als echte" gewicht, we houden daarmee ons zelf niet voor de gek en nemen dat voor waar aan :).

Groet Jaap van Duijn.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”