Dat hoef je niet. Als je een ongeval krijgt waarbij aannemelijk is dat het gewicht van de caravan de oorzaak daarvan was, dan moet de tegenpartij aantonen dat de caravan te zwaar was. Jij hoeft nooit je onschuld te bewijzen bij een ongeval.
Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Niet helemaal waar. In een dergelijk geval, waar de politie bij komt, zal deze, willen ze met succes proces-verbaal kunnen opmaken, de overbelading moeten aantonen. Op zich niet heel moeilijk bij een hut die nog heel is maar bij een hut die aan stront gereden is, wordt dat toch nog een iets andere bezigheid
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Juist, ze zullen moeten kunnen aantonen!! Je zegt het. Niet jij, zij, politie of verz.mij. Ook al mag de caravan meer wegen dan de auto mag trekken, ze moeten kunnen hard maken dat dat op dat moment ook zo was. Niet meer niet minder.
En bij een caravan die in puin ligt word het moeilijk, maar niet ondoenlijk.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Bij een caravan die in puin ligt is het ook geen probleem. Alles wat eruit geslingerd is gaat gewoon mee met het bergingsvoertuig en alles gaat de weegbrug op. Lossen en de het lege bergingsvoertuig even opnieuw wegen en voila, daar is je gewicht. Ben je ook je "voordeel" van je kogeldruk kwijt......
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Waarom zo moeilijk doen, zet gewoon die 1650kg op kenteken..
Alleen wel duidelijk navragen mocht je ooit een grotere trekker kunnen rijden, dat niet de af fabriek Max massa 1650kg word
Alleen wel duidelijk navragen mocht je ooit een grotere trekker kunnen rijden, dat niet de af fabriek Max massa 1650kg word
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Waarom moeilijk doen? Gewoon niets omzetten en tot Max. auto beladen en gaan
Hoef je niets na te vragen, niet aan het omzetten blijven en origineel houden.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Ondanks het mag zou het mij persoonlijk wat rust geven..
De ts twijfelt, bij twijfel lekker die 1650kg doen..
Of het wel of niet mag, er is geen ruimte voor discussies met welke instantie dan ook..
De ts twijfelt, bij twijfel lekker die 1650kg doen..
Of het wel of niet mag, er is geen ruimte voor discussies met welke instantie dan ook..
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Het enige voordeel aan terugkeuren is dat je in veel landen een marge krijgt om over te beladen. Vaak is dat 5 of zoals in Nederland 10%. Als je niet terugkeurt is, wat je max. mag trekken volgens de autopapieren, wat je ook daadwerkelijk mag wegen. Maar zoals gezegd. Er moet worden gewogen. Ook na een ongeval zal d.m.v. weging moeten worden aangetoond dat het gewicht de oorzaak is. Je voldoet aan de nederlandse wet, dus er is geen reden om te worden uitgesloten door de verzekering, zoals Daphne al heel goed heeft aangegeven. Ik rijd zelf een relatief kleine auto, maar desondanks nooit in het buitenland gecontroleerd. Voldoe ook aan de eisen en ook toen ik hetzelfde model met een veel lichtere motor reed, nooit problemen gehad. Hoe dan ook. Dus eigen keus, maar vergeet niet dat veel mensen je nodeloos bang maken voor zaken die niet zullen spelen.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Er zijn genoeg ‘buitenlanden’ waar overbelasting niet getolereerd word. Dat de Nederlandse politie zo lekker de wet naar hun hand heeft gezet is uitzonderlijk. Veel landen zijn niet zo tolerant en is overgewicht gewoon strafbaar.
Als TS met zijn 1650 kg uitkomt wat heeft terugkeuren dan voor zin? Hij voldoet aan de EU wetgeving met zijn standaard caravan. Gemoedsrust? Bang om buitenlandse overheden te woord te staan? Vertaalprogramma’s zat.
Terugkeuren en later eventueel weer naar de standaard is nodeloos en geld wegsmijten. De kans op een controle is 1 op…….? Kans op ongeluk is 1 op…….?
Je kunt in het leven niet alles voorzien en voorblijven. Niet moeilijk denken in de trant van als… en als…… Pas iets ondernemen als als….. om de hoek komt kijken.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Dat sluit dus ook aan op mijn reactie. Ook mijn caravan mag ik minder beladen i.v.m. het max. trekgewicht van de auto. Rijd zo al heel wat jaren zonder problemen rond.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Toen wij in 2019 op vakantie waren in Noord-Macedonië ben ik een keer staande gehouden omdat ze me hadden gelazerd. Ik had een bord met 60 had gemist en reed dus nog 90.
De agenten konden geen woord Engels, maar ik kreeg een telefoon in de handen gedrukt met een collega aan de lijn die wel Engels kon. Alles is netjes uitgelegd, heb het bewijs nog even mogen zien en daarna netjes €26,- met de creditcard afgerekend.
Het lijkt me dus niet gauw dat taal een probleem gaat zijn.
De agenten konden geen woord Engels, maar ik kreeg een telefoon in de handen gedrukt met een collega aan de lijn die wel Engels kon. Alles is netjes uitgelegd, heb het bewijs nog even mogen zien en daarna netjes €26,- met de creditcard afgerekend.
Het lijkt me dus niet gauw dat taal een probleem gaat zijn.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Ondertussen even mijn eigen polis erop nageslagen en helemaal correct Daphne, dit staat er letterlijk.
Ik lees hier heel veel "ja, maar je mag 10% overbeladen zijn in Nederland en sommige buitenlanden 5%. Dat wordt gedoogd". Dat is mooi, maar als het niet in de wet staat dan voldoet je combinatie dus niet aan de wet.Schade is niet verzekerd als:
• uw auto niet aan de wet voldoet;
• uw auto samen met de aanhanger niet aan de wet voldoet;
Zelfde geldt een beetje voor het gewicht op de kogel...
De soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend, maar als de veroorzaakte schade flink in de papieren loopt (iemand invalide rijden bijvoorbeeld) dan loop je het risico dat de verzeker gaat kijken of ze eronder uit kunnen komen....
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Maar je mag 10% overbeladen zijn kun je niet stellen.
Je geeft zelf al aan het wordt gedoogd...hier in Nederland. Maar wettelijk MAG je niet 10 % overbeladen zijn.
Gedogen = bewust niet vervolgen van een bepaalde strafbare handeling.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Juist, helemaal gelijk. Nederland is één grote gedoogzone. Snelheid, lading, alcohol in het verkeer enz. enz.
Maar nu weer on topic.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Je mag niet 10% overbeladen.
Maar wordt er altijd rekening met de tolerantie van de weeg apparatuur gehouden.
Waarbij 10% ook nogal overdreven is.
Maar wordt er altijd rekening met de tolerantie van de weeg apparatuur gehouden.
Waarbij 10% ook nogal overdreven is.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
“Gedogen” is niets meer dan een noodzakelijke marge om afwijkingen in de gebruikte weegmeethodes op te vangen. Dat in Nederland daar iets ruimer mee wordt omgegaan is alleen maar fijn. De boetes zijn hier meestal hoger dan in de landen om ons heen.
Edit: Ronk is me net voor
Edit: Ronk is me net voor
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Er staat toch ook nergens in een wet dat je de kogeldruk mag aftrekken van het totaal gewicht van de caravan?
Dat is ook nog zoiets dat ook gedogen wordt.
Mijn caravanneke is tijdens een vrijwillige controle (in Belgie) gewogen zonder aangekoppeld te zijn.
Dat is ook nog zoiets dat ook gedogen wordt.
Mijn caravanneke is tijdens een vrijwillige controle (in Belgie) gewogen zonder aangekoppeld te zijn.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Reden te meer om het kentekengewicht van de caravan niet aan te laten passen Voor het bepalen of de MTM van de caravan niet wordt overschreden, dient de caravan los te worden gewogen.
Om te bepalen of het maximum trekgewicht niet wordt overschreden, is een weging op de as voldoende. Kogeldruk hoort bij de belading van de auto.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Ik vind wel een duidelijke/verhelderende uitleg;
Naar mijn mening is het een beetje een krom verhaal geworden. Je moet namelijk twee zaken onderscheiden: je kunt praten over permanente eisen en over gebruikseisen. De gebruikseisen zijn van toepassing als je op de weg rijdt met een voertuigcombinatie, bestaande uit trekkend motorrijtuig en een aanhangwagen. De permanente eisen zijn van toepassing op de voertuigen als je ze afzonderlijk beschouwt, namelijk de aanhangwagen (losgekoppeld) en het trekkend motorrijtuig (als daaraan geen aanhangwagen is gekoppeld).
Als je het trekkend motorrijtuig beschouwt en je raadpleegt het kentekenbewijs, dan kun je daarin lezen wat de maximum massa is van de aanhangwagen die door dit motorrijtuig getrokken mag worden en dan wordt er onderscheid gemaakt in een ongeremde en een geremde aanhangwagen.
Als je het kentekenbewijs van de aanhangwagen raadpleegt, kun je daarin lezen, wat het eigen gewicht van die aanhangwagen is en wat de toegestane maximum massa is (TMM); door beide getallen van elkaar af te trekken, kun je dan bepalen, wat de maximale massa (gewicht) is van de lading die met die aanhangwagen vervoerd mag worden.
Als je nu beide voertuigen gaat koppelen en je gaat ermee over de weg rijden, moet er worden voldaan aan de zogenaamde gebruikseisen. Een van die eisen heeft betrekking op de koppelingsdruk en die eis bestaat om ervoor te zorgen, dat de lading van een middenasaanhangwagen oordeelkundig over die aanhangwagen is verdeeld. Dit om te voorkomen dat er teveel of te weinig druk op de koppeling komt en het trekkend voertuig daardoor of aan de achterzijde of aan de voorzijde 'gelift' wordt.
Bij aanhangwagens met een TMM < 750 kg bedraagt deze koppelingsdruk maximaal 50 kg en mag de druk niet omhoog zijn gericht; bij aanhangwagens met een TMM >750 kg mag de koppelingsdruk niet minder bedragen dan 1% van de TMM van de aanhangwagen, maar hoeft ook niet meer te bedragen dan 50 kg.
Bij controle op de eisen, kun je van 2 situaties uitgaan: of er wordt gewogen met een gekoppelde aanhangwagen en dan meet men onder de wielen van de aanhangwagen, waardoor eigenlijk de koppelingsdruk niet wordt meegewogen, omdat die nu eenmaal op de koppeling drukt, of er wordt gewogen terwijl de aanhangwagen losgekoppeld is en dan zal de koppelingsdruk wegvallen en dus meegewogen worden.
In de meeste gevallen zal er met een gekoppelde aanhangwagen worden gewogen en wordt er dus eigenlijk een meetfout gemaakt van ongeveer 50 kg, maar het is niet zo, dat je wettelijk gezien de koppelingsdruk standaard bij de massa van het trekkend voertuig mag rekenen.
Juridisch gaat het er namelijk om, hoeveel massa er in een bepaalde situatie door een auto wordt voorgetrokken en dan wordt bedoeld: de massa van de beladen aanhangwagen, zonder dat deze gekoppeld zou zijn aan het trekkend voertuig, omdat de eis van de koppelingsdruk met een geheel andere bedoeling is ingevoerd.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Dit begint er al een beetje op de lijken.Arthurj schreef: ↑vr 3 mar 2023 22:08Juridisch gaat het er namelijk om, hoeveel massa er in een bepaalde situatie door een auto wordt voorgetrokken en dan wordt bedoeld: de massa van de beladen aanhangwagen, zonder dat deze gekoppeld zou zijn aan het trekkend voertuig, omdat de eis van de koppelingsdruk met een geheel andere bedoeling is ingevoerd.
Leuk dat gewicht op de kogel, maar voor het vermogen om de boel tot stilstand te brengen maakt het geen ruk uit of dat gewicht op de kogel zit of op de as van de trailer.
En zoals ik al eerder heb aangehaald, zijn er na een ongeluk twijfels dan gaat de caravan op het bergingsvoertuig en gaat die op de weegbrug en dat is het gewicht, zeg maar dag met je handje naar de kogeldruk. Ook het laadvermogen vermeld door de fabrikant laat kogeldruk volledig buiten beeld.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Eensch, alleen is de vraag wat er nog te wegen valt als de aanhanger[caravan] dusdanig in de poeier ligt en grotendeels verspreid ligt over het asfalt.... incl. inboedel/inventaris uit welk onderdeel van de combinatie dan ook. Hoe stel je dat nog vast? Dan moeten de claims wel in de miljoenen lopen willen de kosten van een dergelijk gedetailleerd/juridisch onderzoek [a la MH17?] dat rechtvaardigen? In de meeste gevallen zal het zo'n vaart niet lopen. En voor de verzekeraar geldt dat hij die overbelading moet bewijzen.... en die berekent vooraf ook zijn kansen van succes t.o.v. de [juridische] kosten.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Allemaal helemaal juist maar in geval van een ongeval/aanrijding zal de boel zo snel mogelijk opgeruimd worden, althans in Nederland. Behalve.......als er zwaar lichamelijk letsel te betreuren valt of nog erger de dood van een persoon aan het ongeval te wijten. In die gevallen zal de politie een uitgebreid onderzoek doen uitgevoerd door specialisten van VOA. In Nederland dan he, niets meer en niets minder.
Maar blijft mijn vraag tot nu toe, hoe werkt dat in Spanje (en kennelijk ook Frankrijk) als je gecontroleerd wordt. Kan je een bekeuring krijgen in die landen alleen op basis van controle van de documenten. Hoe het in Nederland werkt weet ik wel.
Maar goed, het is kennelijk wel een item dat de gemoederen bezig houdt. Voor de mensen die hier nog niet zoveel kennis van hebben zijn er in dit item hele heldere antwoorden en uitleg.
Overigens heb ik inmiddels besloten om toch te gaan voor verlaging van de TMM van de caravan. Ik weet dat ik over heb en de vering het niet zwaar te verduren heeft.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Stel even dat de Fendt Bianco 515 SG (1418kg) voorzien is van asverhoging (+26kg), vloerverwarming (+7kg), bedverbreding (+11kg), mover(+40kg), fietsenrek met 2 E-bikes (+70kg), airco (+25kg) en een luifel (+40kg).
Dan zit je al op 1637kg. Zit er dan nog 13kg in de koelkast, dan zit je al op 1650kg
Ik houd zelf van alles bij hoeveel het weegt en verbaas me er over hoe snel als de kilo's oplopen.
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
Nee
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.
mooie duidelijke tekst van Arthurj, alleen...
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.