Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Morgoth » di 28 feb 2023 17:31

Hans 555 schreef:
di 28 feb 2023 16:55
Maar stel ik raak betrokken bij een aanrijding (hoeft niet eens mijn schuld te zijn) kan ik dan aantonen dat mijn hut niet te zwaar is/was?
Dat hoef je niet. Als je een ongeval krijgt waarbij aannemelijk is dat het gewicht van de caravan de oorzaak daarvan was, dan moet de tegenpartij aantonen dat de caravan te zwaar was. Jij hoeft nooit je onschuld te bewijzen bij een ongeval.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Hans 555 » di 28 feb 2023 17:43

[re.gif]
Niet helemaal waar. In een dergelijk geval, waar de politie bij komt, zal deze, willen ze met succes proces-verbaal kunnen opmaken, de overbelading moeten aantonen. Op zich niet heel moeilijk bij een hut die nog heel is maar bij een hut die aan stront gereden is, wordt dat toch nog een iets andere bezigheid mrgreen.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 987
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Rodo » di 28 feb 2023 18:01

[re.gif]

Juist, ze zullen moeten kunnen aantonen!! Je zegt het. Niet jij, zij, politie of verz.mij. Ook al mag de caravan meer wegen dan de auto mag trekken, ze moeten kunnen hard maken dat dat op dat moment ook zo was. Niet meer niet minder.
En bij een caravan die in puin ligt word het moeilijk, maar niet ondoenlijk.
Spending a fortune to live like a wanderer

TFJ

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door TFJ » di 28 feb 2023 18:42

[re.gif]
Bij een caravan die in puin ligt is het ook geen probleem. Alles wat eruit geslingerd is gaat gewoon mee met het bergingsvoertuig en alles gaat de weegbrug op. Lossen en de het lege bergingsvoertuig even opnieuw wegen en voila, daar is je gewicht. Ben je ook je "voordeel" van je kogeldruk kwijt......

myalexx
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door myalexx » di 28 feb 2023 18:51

Waarom zo moeilijk doen, zet gewoon die 1650kg op kenteken..

Alleen wel duidelijk navragen mocht je ooit een grotere trekker kunnen rijden, dat niet de af fabriek Max massa 1650kg word
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 987
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Rodo » di 28 feb 2023 19:19

[re.gif]

Waarom moeilijk doen? Gewoon niets omzetten en tot Max. auto beladen en gaan thumbup.gif
Hoef je niets na te vragen, niet aan het omzetten blijven en origineel houden.
Spending a fortune to live like a wanderer

myalexx
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door myalexx » di 28 feb 2023 19:27

Ondanks het mag zou het mij persoonlijk wat rust geven..

De ts twijfelt, bij twijfel lekker die 1650kg doen..
Of het wel of niet mag, er is geen ruimte voor discussies met welke instantie dan ook..
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door nonblond » di 28 feb 2023 19:38

Het enige voordeel aan terugkeuren is dat je in veel landen een marge krijgt om over te beladen. Vaak is dat 5 of zoals in Nederland 10%. Als je niet terugkeurt is, wat je max. mag trekken volgens de autopapieren, wat je ook daadwerkelijk mag wegen. Maar zoals gezegd. Er moet worden gewogen. Ook na een ongeval zal d.m.v. weging moeten worden aangetoond dat het gewicht de oorzaak is. Je voldoet aan de nederlandse wet, dus er is geen reden om te worden uitgesloten door de verzekering, zoals Daphne al heel goed heeft aangegeven. Ik rijd zelf een relatief kleine auto, maar desondanks nooit in het buitenland gecontroleerd. Voldoe ook aan de eisen en ook toen ik hetzelfde model met een veel lichtere motor reed, nooit problemen gehad. Hoe dan ook. Dus eigen keus, maar vergeet niet dat veel mensen je nodeloos bang maken voor zaken die niet zullen spelen.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 987
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Rodo » di 28 feb 2023 20:04

[re.gif]

Er zijn genoeg ‘buitenlanden’ waar overbelasting niet getolereerd word. Dat de Nederlandse politie zo lekker de wet naar hun hand heeft gezet is uitzonderlijk. Veel landen zijn niet zo tolerant en is overgewicht gewoon strafbaar.
Als TS met zijn 1650 kg uitkomt wat heeft terugkeuren dan voor zin? Hij voldoet aan de EU wetgeving met zijn standaard caravan. Gemoedsrust? Bang om buitenlandse overheden te woord te staan? Vertaalprogramma’s zat.
Terugkeuren en later eventueel weer naar de standaard is nodeloos en geld wegsmijten. De kans op een controle is 1 op…….? Kans op ongeluk is 1 op…….?
Je kunt in het leven niet alles voorzien en voorblijven. Niet moeilijk denken in de trant van als… en als…… Pas iets ondernemen als als….. om de hoek komt kijken.
Spending a fortune to live like a wanderer

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door nonblond » di 28 feb 2023 20:35

[re.gif] Dat sluit dus ook aan op mijn reactie. Ook mijn caravan mag ik minder beladen i.v.m. het max. trekgewicht van de auto. Rijd zo al heel wat jaren zonder problemen rond.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3528
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door troapel » di 28 feb 2023 22:17

Toen wij in 2019 op vakantie waren in Noord-Macedonië ben ik een keer staande gehouden omdat ze me hadden gelazerd. Ik had een bord met 60 had gemist en reed dus nog 90. whistle.gif
De agenten konden geen woord Engels, maar ik kreeg een telefoon in de handen gedrukt met een collega aan de lijn die wel Engels kon. Alles is netjes uitgelegd, heb het bewijs nog even mogen zien en daarna netjes €26,- met de creditcard afgerekend. whistle.gif
Het lijkt me dus niet gauw dat taal een probleem gaat zijn.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

TFJ

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door TFJ » vr 3 mar 2023 08:04

Daphne schreef:
di 28 feb 2023 09:36
TFJ schreef:
di 28 feb 2023 08:56
Zijn er eigenlijk verzekeringspolissen die verzekering uitsluiten als je met een combinatie rijdt die, volgens Nederlandse wetgeving, niet aan de eisen voldoet?
Een combinatie die volgens de Nederlandse wetgeving niet aan de eisen voldoet mag de weg niet eens op. Lijkt me een uitsluiting op de polis knipoog.gif
Ondertussen even mijn eigen polis erop nageslagen en helemaal correct Daphne, dit staat er letterlijk.
Schade is niet verzekerd als:
• uw auto niet aan de wet voldoet;
• uw auto samen met de aanhanger niet aan de wet voldoet;
Ik lees hier heel veel "ja, maar je mag 10% overbeladen zijn in Nederland en sommige buitenlanden 5%. Dat wordt gedoogd". Dat is mooi, maar als het niet in de wet staat dan voldoet je combinatie dus niet aan de wet.
Zelfde geldt een beetje voor het gewicht op de kogel...

De soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend, maar als de veroorzaakte schade flink in de papieren loopt (iemand invalide rijden bijvoorbeeld) dan loop je het risico dat de verzeker gaat kijken of ze eronder uit kunnen komen....

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Wie-niets » vr 3 mar 2023 09:22

[re.gif]
Maar je mag 10% overbeladen zijn kun je niet stellen.
Je geeft zelf al aan het wordt gedoogd...hier in Nederland. Maar wettelijk MAG je niet 10 % overbeladen zijn.
Gedogen = bewust niet vervolgen van een bepaalde strafbare handeling.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Hans 555 » vr 3 mar 2023 09:26

[re.gif]
Juist, helemaal gelijk. Nederland is één grote gedoogzone. Snelheid, lading, alcohol in het verkeer enz. enz.
Maar nu weer on topic.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8041
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Ron » vr 3 mar 2023 09:30

Je mag niet 10% overbeladen.
Maar wordt er altijd rekening met de tolerantie van de weeg apparatuur gehouden.
Waarbij 10% ook nogal overdreven is.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19810
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Daphne » vr 3 mar 2023 09:32

“Gedogen” is niets meer dan een noodzakelijke marge om afwijkingen in de gebruikte weegmeethodes op te vangen. Dat in Nederland daar iets ruimer mee wordt omgegaan is alleen maar fijn. De boetes zijn hier meestal hoger dan in de landen om ons heen.

Edit: Ronk is me net voor knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door wolf » vr 3 mar 2023 19:07

Er staat toch ook nergens in een wet dat je de kogeldruk mag aftrekken van het totaal gewicht van de caravan?
Dat is ook nog zoiets dat ook gedogen wordt.
Mijn caravanneke is tijdens een vrijwillige controle (in Belgie) gewogen zonder aangekoppeld te zijn.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19810
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Daphne » vr 3 mar 2023 19:50

[re.gif]

Reden te meer om het kentekengewicht van de caravan niet aan te laten passen knipoog.gif Voor het bepalen of de MTM van de caravan niet wordt overschreden, dient de caravan los te worden gewogen.
Om te bepalen of het maximum trekgewicht niet wordt overschreden, is een weging op de as voldoende. Kogeldruk hoort bij de belading van de auto.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Arthurj
Berichten: 669
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Arthurj » vr 3 mar 2023 22:08

[re.gif]

Ik vind wel een duidelijke/verhelderende uitleg;


Naar mijn mening is het een beetje een krom verhaal geworden. Je moet namelijk twee zaken onderscheiden: je kunt praten over permanente eisen en over gebruikseisen. De gebruikseisen zijn van toepassing als je op de weg rijdt met een voertuigcombinatie, bestaande uit trekkend motorrijtuig en een aanhangwagen. De permanente eisen zijn van toepassing op de voertuigen als je ze afzonderlijk beschouwt, namelijk de aanhangwagen (losgekoppeld) en het trekkend motorrijtuig (als daaraan geen aanhangwagen is gekoppeld).

Als je het trekkend motorrijtuig beschouwt en je raadpleegt het kentekenbewijs, dan kun je daarin lezen wat de maximum massa is van de aanhangwagen die door dit motorrijtuig getrokken mag worden en dan wordt er onderscheid gemaakt in een ongeremde en een geremde aanhangwagen.

Als je het kentekenbewijs van de aanhangwagen raadpleegt, kun je daarin lezen, wat het eigen gewicht van die aanhangwagen is en wat de toegestane maximum massa is (TMM); door beide getallen van elkaar af te trekken, kun je dan bepalen, wat de maximale massa (gewicht) is van de lading die met die aanhangwagen vervoerd mag worden.

Als je nu beide voertuigen gaat koppelen en je gaat ermee over de weg rijden, moet er worden voldaan aan de zogenaamde gebruikseisen. Een van die eisen heeft betrekking op de koppelingsdruk en die eis bestaat om ervoor te zorgen, dat de lading van een middenasaanhangwagen oordeelkundig over die aanhangwagen is verdeeld. Dit om te voorkomen dat er teveel of te weinig druk op de koppeling komt en het trekkend voertuig daardoor of aan de achterzijde of aan de voorzijde 'gelift' wordt.
Bij aanhangwagens met een TMM < 750 kg bedraagt deze koppelingsdruk maximaal 50 kg en mag de druk niet omhoog zijn gericht; bij aanhangwagens met een TMM >750 kg mag de koppelingsdruk niet minder bedragen dan 1% van de TMM van de aanhangwagen, maar hoeft ook niet meer te bedragen dan 50 kg.

Bij controle op de eisen, kun je van 2 situaties uitgaan: of er wordt gewogen met een gekoppelde aanhangwagen en dan meet men onder de wielen van de aanhangwagen, waardoor eigenlijk de koppelingsdruk niet wordt meegewogen, omdat die nu eenmaal op de koppeling drukt, of er wordt gewogen terwijl de aanhangwagen losgekoppeld is en dan zal de koppelingsdruk wegvallen en dus meegewogen worden.
In de meeste gevallen zal er met een gekoppelde aanhangwagen worden gewogen en wordt er dus eigenlijk een meetfout gemaakt van ongeveer 50 kg, maar het is niet zo, dat je wettelijk gezien de koppelingsdruk standaard bij de massa van het trekkend voertuig mag rekenen.
Juridisch gaat het er namelijk om, hoeveel massa er in een bepaalde situatie door een auto wordt voorgetrokken en dan wordt bedoeld: de massa van de beladen aanhangwagen, zonder dat deze gekoppeld zou zijn aan het trekkend voertuig, omdat de eis van de koppelingsdruk met een geheel andere bedoeling is ingevoerd.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

TFJ

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door TFJ » vr 3 mar 2023 23:18

Arthurj schreef:
vr 3 mar 2023 22:08
Juridisch gaat het er namelijk om, hoeveel massa er in een bepaalde situatie door een auto wordt voorgetrokken en dan wordt bedoeld: de massa van de beladen aanhangwagen, zonder dat deze gekoppeld zou zijn aan het trekkend voertuig, omdat de eis van de koppelingsdruk met een geheel andere bedoeling is ingevoerd.
Dit begint er al een beetje op de lijken.
Leuk dat gewicht op de kogel, maar voor het vermogen om de boel tot stilstand te brengen maakt het geen ruk uit of dat gewicht op de kogel zit of op de as van de trailer.

En zoals ik al eerder heb aangehaald, zijn er na een ongeluk twijfels dan gaat de caravan op het bergingsvoertuig en gaat die op de weegbrug en dat is het gewicht, zeg maar dag met je handje naar de kogeldruk. Ook het laadvermogen vermeld door de fabrikant laat kogeldruk volledig buiten beeld.

Arthurj
Berichten: 669
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Arthurj » vr 3 mar 2023 23:43

[re.gif]

Eensch, alleen is de vraag wat er nog te wegen valt als de aanhanger[caravan] dusdanig in de poeier ligt en grotendeels verspreid ligt over het asfalt.... incl. inboedel/inventaris uit welk onderdeel van de combinatie dan ook. Hoe stel je dat nog vast? Dan moeten de claims wel in de miljoenen lopen willen de kosten van een dergelijk gedetailleerd/juridisch onderzoek [a la MH17?] dat rechtvaardigen? In de meeste gevallen zal het zo'n vaart niet lopen. En voor de verzekeraar geldt dat hij die overbelading moet bewijzen.... en die berekent vooraf ook zijn kansen van succes t.o.v. de [juridische] kosten.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door Hans 555 » za 4 mar 2023 08:34

[re.gif]
Allemaal helemaal juist maar in geval van een ongeval/aanrijding zal de boel zo snel mogelijk opgeruimd worden, althans in Nederland. Behalve.......als er zwaar lichamelijk letsel te betreuren valt of nog erger de dood van een persoon aan het ongeval te wijten. In die gevallen zal de politie een uitgebreid onderzoek doen uitgevoerd door specialisten van VOA. In Nederland dan he, niets meer en niets minder.

Maar blijft mijn vraag tot nu toe, hoe werkt dat in Spanje (en kennelijk ook Frankrijk) als je gecontroleerd wordt. Kan je een bekeuring krijgen in die landen alleen op basis van controle van de documenten. Hoe het in Nederland werkt weet ik wel.
Maar goed, het is kennelijk wel een item dat de gemoederen bezig houdt. Voor de mensen die hier nog niet zoveel kennis van hebben zijn er in dit item hele heldere antwoorden en uitleg. thumbup.gif

Overigens heb ik inmiddels besloten om toch te gaan voor verlaging van de TMM van de caravan. Ik weet dat ik over heb en de vering het niet zwaar te verduren heeft.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

TFJ

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door TFJ » za 4 mar 2023 08:40

Arthurj schreef:
vr 3 mar 2023 23:43
Hoe stel je dat nog vast?
Stel even dat de Fendt Bianco 515 SG (1418kg) voorzien is van asverhoging (+26kg), vloerverwarming (+7kg), bedverbreding (+11kg), mover(+40kg), fietsenrek met 2 E-bikes (+70kg), airco (+25kg) en een luifel (+40kg).
Dan zit je al op 1637kg. Zit er dan nog 13kg in de koelkast, dan zit je al op 1650kg knipoog.gif

Ik houd zelf van alles bij hoeveel het weegt en verbaas me er over hoe snel als de kilo's oplopen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18373
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door deusjevo » za 4 mar 2023 08:59

Hans 555 schreef:
za 4 mar 2023 08:34
[re.gif]

Maar blijft mijn vraag tot nu toe, hoe werkt dat in Spanje (en kennelijk ook Frankrijk) als je gecontroleerd wordt. Kan je een bekeuring krijgen in die landen alleen op basis van controle van de documenten.
Nee
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Rijden met (op papier) te zware caravan in Spanje.

Bericht door wolf » za 4 mar 2023 10:58

mooie duidelijke tekst van Arthurj, alleen...
Arthurj schreef:
vr 3 mar 2023 22:08
Naar mijn mening......
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”