Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door A3jaan » za 25 feb 2023 23:18

Op de Mercedes GLK heb ik nu Milenco spiegels. Als mijn vrouw gaat rijden moeten we de spiegels verstellen. Dat is altijd een gedoe. Bovendien komen er bij het verstellen behoorlijk wat krachten op het kunststof van de autospiegels. Vooral bij het kantelen van de spiegels moet je opletten dat het stangetje niet meedraait.

Vandaag hebben we een Mercedes GLC gekocht. Het afleveren duurt nog een paar weken. Ik zag vandaag dat het glas van de autospiegels van de GLC vrijwel klem zit tegen de kunststof behuizing. Ik vraag me af of er voldoende ruimte is om de klemmetjes van de Milenco er tussen te wurmen.
Ik lees goede ervaringen over de Emuk-spiegels, maar vind weinig terug over de moeite (of gemak) als ze versteld moeten worden als er van chauffeur gewisseld wordt. Daarom 2 vragen:
- Is het verstellen van de Emuk spiegels eenvoudiger dan bij de Milenco?
- Zou een XL spiegel het verstellen overbodig maken? Er is immers een veel groter zichtveld. Wie heeft hier ervaring mee? De chauffeurs zijn 1,91 m en 1,75 m.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4307
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door WillyL » zo 26 feb 2023 00:03

Op mijn huidige MB-B200 pasten de Milenco's niet (die met de 2 klemmen en in elk 2 schroeven (). Het lipje was inderdaad de dik om tussen spiegel en de omkapping te kunnen. Bij de vorige B200-den lukte dat wel.
Daarom kocht ik nu dus de modelspecifieke Emuk's.
De Milenco's trilden al weinig, de Emuks nog minder.
Met 1 chauffeur moet je ze ook (bijna) nooit meer afregelen eens eenmaal gedaan. Bij het naderhand terugplaatsen staan ze dadelijk goed.
Met 2 chauffeurs is het moeilijker. Bij de Emuks zit een (belachelijk slap) moersleuteltje waarmee je de spiegel (muurvast) kunt vastzetten. Kantelen is dan moeilijk maar gaat toch nog door dat moertje niet al te vast te draaien.
Je trekt en duwt natuurlijk wel op de rand van het spiegelhuis maar dat is bij mijn MB sterk genoeg.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door Hans 555 » zo 26 feb 2023 05:36

Onlangs heb ik de Emuk XL spiegels aangeschaft. Stevige spiegel overigens die ook stevig om de spiegelkap grijpt en blijft zitten. Ik ken het probleem van TS niet omdat ik de enige ben die in de auto rijdt met de caravan erachter. Eenmaal de spiegels afgesteld en voor altijd goed. Bij het wisselen van chauffeur zal de passagier misschien moeten helpen bij het afstellen. Om de spiegelkap van de auto niet te zwaar te belasten zal de stang/houder van de caravanspiegel vastgehouden moeten worden en met de andere hand de spiegel verdraaien.
Dat zal met elke andere caravanspiegel ook zo (moeten) gaan wil je niet de spiegelkap beschadigen.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door redriver » zo 26 feb 2023 09:25

Wij hebben Milenco spiegels op de Octavia. Met 2 klemmen om de bovenste spiegelrand, past er net tussen ! Tip is dan om de autospiegels eerst goed te zetten, richten op de onderzijde van de caravan. Daarna de Milenco spiegels erop en afstellen voor normaal zicht naar achteren. Heb je aan beide zijden 2 kijkhoeken. Milenco is niet 100% trillingsvrij heb ik wel gemerkt. Mogelijk Emuk dat wel ?

Milenco versteld trouwens wel heel zwaar om het kogelgewricht van de spiegel, maar bij ons is er maar 1 chauffeur die met de sleurhut rijdt, dus eenmaal goed komen we er niet meer aan.
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door Chris » zo 26 feb 2023 11:24

Ik denk dat je met 2 chauffeurs er niet aan ontkomt om te verstellen.
Welk merk je ook kiest... altijd verstellen.
Omdat Emuk een z.g. Dedicated spiegel is, speciaal voor jou auto gemaakt, past het veel beter dan een universele spiegel.
Waar je een Milenco ALTIJD in moet stellen, ook als de laatste chauffeur weer achter het stuur kruipt, is dat bij de Emuk niet.
Eenmaal goed ingesteld kan je ze op en afnemen zo vaak je wilt, de instelling blijft gelijk.
Omdat de pasform als een maatpak is voor jou spiegel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door JanPunne » zo 26 feb 2023 11:39

[re.gif]
Niet bij ons!
We zijn beiden bijna even lang en we hoeven de spiegels (Emuk XL) niet te verstellen als de ander achter het stuur plaats neemt.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3469
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door troapel » zo 26 feb 2023 11:40

Chris schreef:
zo 26 feb 2023 11:24
Eenmaal goed ingesteld kan je ze op en afnemen zo vaak je wilt, de instelling blijft gelijk.
Dit kan ik met de Milenco’s ook. Ik pak ze eraf en kan ze er ook zo weer opzetten zonder dat ik de spiegels opnieuw hoef af te stellen.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door Chris » zo 26 feb 2023 13:32

Dat is mij niet erg gelukt in de jaren dat ik nog geen Emuk maar Milenco had.
Altijd wel wat verstellen.... globaal wel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door Hobby Linka » zo 26 feb 2023 15:30

redriver schreef:
zo 26 feb 2023 09:25
Wij hebben Milenco spiegels op de Octavia. Met 2 klemmen om de bovenste spiegelrand, past er net tussen ! Tip is dan om de autospiegels eerst goed te zetten, richten op de onderzijde van de caravan.
Dank je voor de tip. We gaan morgen voor het eerst op weg met onze Yeti. We hebben ook Milenco spiegels. Had er geen pijn in mijn buik over maar was wel benieuwd hoe het op de Skoda zou passen t.o.v. de vorige Peugeot.

Plaats wel een foto als het gelukt is.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3469
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door troapel » zo 26 feb 2023 20:50

[re.gif] [re.gif]

Ik pak ze er altijd heel voorzichtig af en berg ze ook heel voorzichtig op. Is steeds goed gegaan met de instellingen. Heb uiteindelijk wel twee keer moeten verstellen omdat dit auto nummer 3 is. mrgreen.gif mrgreen.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2524
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door SBerend » zo 26 feb 2023 21:37

Bij de Milenco is het afstelling mede afhankelijk hoe strak de verbindingen op de spiegel aangedraaid worden. Wij hebben nu de Emuk op onze Volvo. Beiden
In huis. Maar bij de Emuk spiegels heb je minder instelwerk en zijn trillingsvrij.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Paul Vingerhoets
Berichten: 2415
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 27 feb 2023 07:41

De hoogte afstelling is bij de Emuk spiegels ook afhankelijk van hoe vast de klem op de stang gezet is.

Zet je ze te los zal de spiegel op den duur naar beneden zakken door trillingen, te vast dan beek je de zaak het sleuteltje is met een reden zo klein gehouden :wink:

Je zal even proefondervindelijk uit moeten testen wat werkt voor jullie.
De xl spiegels geven meer zicht, maar goed afgestelde spiegels is belangrijk
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door Daphne » ma 27 feb 2023 07:53

Emuk spiegels zijn niet makkelijk te verstellen daarom heeft manlief de spiegels geüpgrade met een hendeltje Afbeelding

Afbeelding
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door Hans 555 » ma 27 feb 2023 09:51

En hoe ben je aan die upgrade gekomen, bestellen bij EMUK of is dit in de reguliere winkels te koop. Klinkt als een handig iets.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door Daphne » ma 27 feb 2023 13:11

[re.gif]

Komt in ieder geval niet van Emuk. Ik weet dat hij het ergens heeft besteld maar geen idee waar weenie.gif kan ook zomaar via het werk zijn geweest.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door redriver » ma 27 feb 2023 13:40

Ik denk dat dat wel bij Hornbach te krijgen is, mits het metrische draad is.
Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 966
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door Rodo » ma 27 feb 2023 14:24

Als de milenco’s aan de bovenzijde van de spiegel behuizing niet passen, probeer de onderkant van de behuizing. Ipv de spiegelstang naar beneden te laten lopen laat je ze dan omhoog lopen naast de auto spiegel. Werkt perfect.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2524
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door SBerend » ma 27 feb 2023 15:50

@Daphe en DD Wel een goed idee. Even afhankelijk van de stoel instelling door mijn vrouw, zodra zij met de caravan rijdt, moet ik de spiegel ook iets bijstellen. Normaal hoeven wij de bestuurdersstoel niet bij te stellen. Echter met de caravan wil ze iets hoger zitten.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door Hobby Linka » ma 27 feb 2023 17:21

Hobby Linka schreef:
zo 26 feb 2023 15:30
redriver schreef:
zo 26 feb 2023 09:25
Wij hebben Milenco spiegels op de Octavia. Met 2 klemmen om de bovenste spiegelrand, past er net tussen ! Tip is dan om de autospiegels eerst goed te zetten, richten op de onderzijde van de caravan.
Dank je voor de tip. We gaan morgen voor het eerst op weg met onze Yeti. We hebben ook Milenco spiegels. Had er geen pijn in mijn buik over maar was wel benieuwd hoe het op de Skoda zou passen t.o.v. de vorige Peugeot.

Plaats wel een foto als het gelukt is.
Vandaag voor het eerst met de Yeti en caravan op pad geweest. De caravan ligt er als een blok achter. En ook de spiegels gaven geen probleem, ik moest ze wel even opnieuw afstellen.
.
20230227_135614.jpg
.
20230227_135609.jpg
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door Chris » ma 27 feb 2023 17:25

Je had er ook zeker top weer voor om de eerste km met deze combi te maken. thumbup.gif
Fijn dat je het lekker rijden vind.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door nonblond » ma 27 feb 2023 18:23

Ik vraag mij altijd af waarom er zo moeilijk wordt gedaan over het verstellen van spiegels. Het is een fluitje van een cent ook als je alleen bent. Heb het al vaker geschreven en ook hoe je dat doet. Gebruik de zoek functie maar.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door Chris » ma 27 feb 2023 18:52

Jou truuk daarvoor was zeker een heel goeie.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2524
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door SBerend » ma 27 feb 2023 19:27

Je schrijft het mooi. Als je alleen bent. Vaak is de afstelling voor een ander familielid. Mij vrouw brengt zelf de spiegels aan zodra ik de caravan aankoppel. Maar vaak iets te los.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Henri Berends
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door Henri Berends » ma 27 feb 2023 22:23

Ervaring leert inmiddels de Emuk eenmaal afgesteld is meteen ook OK voor de volgende keer. Niets nastellen. Handig als je alleen moet aankoppelen.
Heb wel de spiegels die specifiek voor de Volvo XC60 zijn ontworpen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Re: Spiegels verstellen, Milenco vs Emuk

Bericht door A3jaan » di 28 feb 2023 19:52

Bedankt voor alle reacties.
Ik heb de tip van @nonblond gelezen en ik herinner me nu dat een caravanverhuurbedrijf dat ook zo deed toen ik een caravan kwam ophalen. Nog voordat de caravan er aan stond had hij de spiegels vrijwel 100% goed staan.

Voor de onlangs gekochte Mercedes GLC ga ik EMUK's met XL-spiegels kopen, want ik voel wel wat voor het grote voordeel dat daarmee ook de fijnafstelling achterwege kan blijven. Iets wat bij de Milenco's (bij mij) niet het geval was. De enkele keer dat mijn vrouw rijdt moet er dan maar wat bijgesteld worden. Het is niet anders.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”