LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Hallo Allemaal,
ik zit met een probleempje.
In mijn caravan trigano trend 420 zit voorin onder het bed een 100Ah lood-zuur accu deze is vrij zwaar(ruim 25 kg) en zit onhandig ver voorin wat nadelig is voor de kogeldruk.
Het plan was deze te vervangen door een LiFePo4 accu ( 50Ah).
De omvormer/lader is een Nordelecttronica NE324_TVDL, deze schijnt niet geschikt voor het laden van een dergelijke accu en kan dan ook gevaar opleveren voor de dynamo van de auto.. Wat dan deze nord verwijderen en een geschikte plaatsen? Ik heb geen idee en vraag advies.
bij voorbaat dank
André
ik zit met een probleempje.
In mijn caravan trigano trend 420 zit voorin onder het bed een 100Ah lood-zuur accu deze is vrij zwaar(ruim 25 kg) en zit onhandig ver voorin wat nadelig is voor de kogeldruk.
Het plan was deze te vervangen door een LiFePo4 accu ( 50Ah).
De omvormer/lader is een Nordelecttronica NE324_TVDL, deze schijnt niet geschikt voor het laden van een dergelijke accu en kan dan ook gevaar opleveren voor de dynamo van de auto.. Wat dan deze nord verwijderen en een geschikte plaatsen? Ik heb geen idee en vraag advies.
bij voorbaat dank
André
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Beste André,
Wat zit er allemaal op de accu aangesloten en ga je ook zonder 230v ergens kamperen bijvoorbeeld op de accu ?
Qua accu zou ik even kijken naar victron ppp30 of ppp40.
Kunnen laden via dynamo en heb ook een eigen lader voor 230v walstroom
Wat zit er allemaal op de accu aangesloten en ga je ook zonder 230v ergens kamperen bijvoorbeeld op de accu ?
Qua accu zou ik even kijken naar victron ppp30 of ppp40.
Kunnen laden via dynamo en heb ook een eigen lader voor 230v walstroom
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
De huidige omvormer, Nordelettronica is nu ook niet in gebruik om de accu te laden denk ik.
Want dit is een omvormer voor de verlichting in de caravan.
Er komt wel een keurige gelijkspanning uit, 13,5 volt, uitstekend voor b.v. LED verlichting.
Maar de accu laden is ie niet voor gemaakt.
Deze omvormer heeft geen specifieke Accu laad-aansluiting.
1e vraag...
Waar wordt de accu voor gebruikt?
Is dat een mover?
of alleen als je "vrij" en zonder walstroom wilt staan?
Waarom ik dit vraag....
Lifepo4 accu's zijn dure dingen, daarom>>> heb je wel 50 Ah nodig.
Dat is wel heel erg veel voor een Trigano..
Ik heb voor mijn 1700 Kg caravan net een Lifepo4 van 30Ah gekocht.... moet echt zat zijn.
Ook kan ik die als noodstroom voorziening inzetten, alle verlichting in de hut is LED.
Maar... hij is aan boord voor de mover... dat is de basis.
Bij de meeste Lifepo4 accu's is een lader bijgeleverd.
Maar, sommigen kunnen ook onderweg achter de auto, door de dynamo geladen worden.
Anderen hebben daar een booster voor nodig.
Of een zonnepaneel, kan ook nog.
Maar eigenlijk hoef je de Nordeletta niet in te zetten als lader voor de Lifepo4 dus... een WCD is alles wat je extra nodig hebt, WCD voor de lader die meegeleverd is bij de accu.
Ik koos voor een Victron PPP30... kost ong. € 550,-
Maar ook PowerXtreme is een hele goede.
En er zijn er nog meer, Sencell, Reich, etc etc.
Want dit is een omvormer voor de verlichting in de caravan.
Er komt wel een keurige gelijkspanning uit, 13,5 volt, uitstekend voor b.v. LED verlichting.
Maar de accu laden is ie niet voor gemaakt.
Deze omvormer heeft geen specifieke Accu laad-aansluiting.
1e vraag...
Waar wordt de accu voor gebruikt?
Is dat een mover?
of alleen als je "vrij" en zonder walstroom wilt staan?
Waarom ik dit vraag....
Lifepo4 accu's zijn dure dingen, daarom>>> heb je wel 50 Ah nodig.
Dat is wel heel erg veel voor een Trigano..
Ik heb voor mijn 1700 Kg caravan net een Lifepo4 van 30Ah gekocht.... moet echt zat zijn.
Ook kan ik die als noodstroom voorziening inzetten, alle verlichting in de hut is LED.
Maar... hij is aan boord voor de mover... dat is de basis.
Bij de meeste Lifepo4 accu's is een lader bijgeleverd.
Maar, sommigen kunnen ook onderweg achter de auto, door de dynamo geladen worden.
Anderen hebben daar een booster voor nodig.
Of een zonnepaneel, kan ook nog.
Maar eigenlijk hoef je de Nordeletta niet in te zetten als lader voor de Lifepo4 dus... een WCD is alles wat je extra nodig hebt, WCD voor de lader die meegeleverd is bij de accu.
Ik koos voor een Victron PPP30... kost ong. € 550,-
Maar ook PowerXtreme is een hele goede.
En er zijn er nog meer, Sencell, Reich, etc etc.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
hallo Chris,
Bedankt voor de reactie.
Er is inderdaad een mover en een elektrisch he dak. Vrij kamperen doen we niet veel maar soms is er op een camping een prachtige plek maar geen stroom aansluiting
dan is het wel fijn om daar toch een paar dagen te kunnen staan.
In principe kan ik dus gewoon een Lifepo4 accu met lader installeren en die verbinden met de Nord opdat die de stroom verdeelt over de gebruikers en ook een verbinding maken met 230V laadpunt.
Mijn angst was dat de Nord ook de accu ging opladen indien aan de auto gekoppeld en dat kan niet zomaar met lifepo4 accu.
Inderdaad het grote voordeel is een kleine en veel lichtere accu en dus minder kogeldruk het scheelt gauw 20 kg.
vriendelijke groet
André
Bedankt voor de reactie.
Er is inderdaad een mover en een elektrisch he dak. Vrij kamperen doen we niet veel maar soms is er op een camping een prachtige plek maar geen stroom aansluiting
dan is het wel fijn om daar toch een paar dagen te kunnen staan.
In principe kan ik dus gewoon een Lifepo4 accu met lader installeren en die verbinden met de Nord opdat die de stroom verdeelt over de gebruikers en ook een verbinding maken met 230V laadpunt.
Mijn angst was dat de Nord ook de accu ging opladen indien aan de auto gekoppeld en dat kan niet zomaar met lifepo4 accu.
Inderdaad het grote voordeel is een kleine en veel lichtere accu en dus minder kogeldruk het scheelt gauw 20 kg.
vriendelijke groet
André
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Je powersupply is al eens eerder besproken op het forum.
Er zit WELeen acculader in.... Als er een huishoudaccu is aangesloten op J2 en J26 werkt de NE234 als lader.
Er zit WELeen acculader in.... Als er een huishoudaccu is aangesloten op J2 en J26 werkt de NE234 als lader.
Laatst gewijzigd door iemand op za 25 feb 2023 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Nee...
Je kan de uitgang van de accu NIET direct op de huidige omvormer aansluiten.
Dat geeft een groot risico.
Dan kan de situatie ontstaan dat de auto is aangekoppeld maar tegelijk ook de mover accu is aangekoppeld
Dat is 2 totaal verschillende accu's in 1 circuit.
Dan kunnen er enorm grote vereffening stromen gaan lopen...zo groot dat kabelbrand niet ondenkbaar is.
Dat moet je dus niet doen.
Maar je kan wel heel eenvoudig, maar op een andere manier de moveraccu als noodstroom accu gebruiken.
Met een los kabeltje en een contra 13 polige Jaeger stekker.
Zo'n kabeltje is 100% foolproof...kan niets fout gaan.
Wil je daarvan een uitleg hebben?
Je kan de uitgang van de accu NIET direct op de huidige omvormer aansluiten.
Dat geeft een groot risico.
Dan kan de situatie ontstaan dat de auto is aangekoppeld maar tegelijk ook de mover accu is aangekoppeld
Dat is 2 totaal verschillende accu's in 1 circuit.
Dan kunnen er enorm grote vereffening stromen gaan lopen...zo groot dat kabelbrand niet ondenkbaar is.
Dat moet je dus niet doen.
Maar je kan wel heel eenvoudig, maar op een andere manier de moveraccu als noodstroom accu gebruiken.
Met een los kabeltje en een contra 13 polige Jaeger stekker.
Zo'n kabeltje is 100% foolproof...kan niets fout gaan.
Wil je daarvan een uitleg hebben?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Hee....nieuwe info??iemand schreef: ↑za 25 feb 2023 10:05Je powersupply is al eens eerder besproken op het forum.
Er zit WELeen acculader in.... Als er een huishoudaccu is aangesloten op J2 en J26 werkt de NE234 als lader.
Is de accu gescheiden van de Jaeger input ???
Dat maakt het idd makkelijker..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Chris,
Een uitleg zou welkom zijn, (schema , tekening)
bij voorbaat dank
Een uitleg zou welkom zijn, (schema , tekening)
bij voorbaat dank
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
DAe accu is inderdaad aangesloten op de J2 en de J26
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Als ik zo even het schema bekijk op de link dan zitten beide accu’s apart aangesloten
En zit er intern een schakeling om te kiezen tussen de accu’s welke mag leveren
De huishoudaccu zit daarintegen rechtstreeks op de uitgang van de omvormer aangesloten dus die zal door de omvormer voorzien worden van spanning
Ook zit er een schakelaar getekend tussen de + van de autoaccu aansluiting en de aansluiting van de huishoudaccu wat impliceert dat de huishoudaccu ook geladen kan worden als de auto aangekoppeld is en loopt.
Maar dan zouden beide accu’s dus rechtstreeks aan elkaar gekoppeld worden en dat zou problemen kunnen geven volgens @chris of er is een stuk hardware wat niet in het schema getekend is.
En zit er intern een schakeling om te kiezen tussen de accu’s welke mag leveren
De huishoudaccu zit daarintegen rechtstreeks op de uitgang van de omvormer aangesloten dus die zal door de omvormer voorzien worden van spanning
Ook zit er een schakelaar getekend tussen de + van de autoaccu aansluiting en de aansluiting van de huishoudaccu wat impliceert dat de huishoudaccu ook geladen kan worden als de auto aangekoppeld is en loopt.
Maar dan zouden beide accu’s dus rechtstreeks aan elkaar gekoppeld worden en dat zou problemen kunnen geven volgens @chris of er is een stuk hardware wat niet in het schema getekend is.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Kijk.... een onverwachte luxe op deze omvormer.
Je hoeft dus geen extra maatregelen te nemen om de accu als noodstroom voorziening in te zetten.
Gewoon weer aansluiten zoals ie nu ook is aangesloten.
Ik zou dan wel een type Lifepo4 kiezen die via de accupolen geladen kan worden....maakt het makkelijker.
B.v. de Powerxtreme of de Enduro of Sencell... die zijn aansluit technisch het makkelijkst.
Mijn Victron is weer net even anders bedacht, heeft andere aansluitingen.
@ Paul Vingerhoets.
Ik denk dat dit blokschema niet een compleet schema is.
Er is duidelijk over nagedacht, maar dingen als kontakt RE3 zaaien wel verwarring.
Die zal pas kunnen sluiten als er geen CAR spanning en geen 230 volt is... maar dat is allemaal niet getekend.
In dde handleiding is het redelijk duidelijk beschreven... duits was voor mij te lezen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
lifepo4 accu die via de polen geladen wordt dus op de camping gewoon snoertje en 230V aansluiting?
Maar hoe voorkom ik dan dat de omvormer hem wil laden, want hij moet wel stroom leveren aan het systeem niet alleen de mover.
want anders is de accu snel stuk
Maar hoe voorkom ik dan dat de omvormer hem wil laden, want hij moet wel stroom leveren aan het systeem niet alleen de mover.
want anders is de accu snel stuk
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
is het niet mogelijk op J2 en J26 gewoon een dc-dc lader te zetten die geschikt is voor lifepo4?
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Via een dikke diode op J2 aansluiten, ljjkt me een prima oplossing.
De NE324 kan dan niet je accu laden, maar je accu is wel aangesloten tbv Autark aangesloten.
Maar hoe kom jij aan een dikke diode van 20 a 30 Ampere.
En contrastekker is makkelijker te verkrijgen en dan aan te sluiten.
zie hier op forum.
De NE324 kan dan niet je accu laden, maar je accu is wel aangesloten tbv Autark aangesloten.
Maar hoe kom jij aan een dikke diode van 20 a 30 Ampere.
En contrastekker is makkelijker te verkrijgen en dan aan te sluiten.
zie hier op forum.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Hele dikke diode's heb ik nog wel liggen.
Ooit over gehouden ergens..
Uit mn hoofd weet ik geen type alleen..
25 ampere oid..
.
Ooit over gehouden ergens..
Uit mn hoofd weet ik geen type alleen..
25 ampere oid..
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
ik moet zeggen dat dit mijn beperkte elektrotechnische kennis ver te boven gaat,
hoe je daar een diode tussen zet, tja voor de vakman begrijpelijk maar helaas noet voor mij.
voor mij moet het echt in jip en janneke taal
hoe je daar een diode tussen zet, tja voor de vakman begrijpelijk maar helaas noet voor mij.
voor mij moet het echt in jip en janneke taal
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Als Jip nou de diode vast houdt en Janneke de soldeerbout.
Dan kan Jip met z'n andere hand .....
Dan kan Jip met z'n andere hand .....
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Maar... @ Dito..
Waar het om gaat is dat de beide accu's NOOIT samen aan 1 draadje mogen hangen.
Dat kan met een dikke diode.... zie foto, dat zijn 35 ampere exemplaren...
( voor iedereen gratis, portokosten voor jezelf....zijn over..)
Als je 200% safe wilt zijn is de eenvoudige noodstroomkabel ideaal, simpel en goedkoop te maken.
HEt voordeel van die kabel is dat nooit beide accu's aangesloten kunnen zijn.
De auto accu is d.m.v. de 13 polige disselsteker naar de caravan verbonden, en je kan dan onderweg de verlichting en de pompjes gebruiken als de auto en caravan aangesloten zijn.
Als je dan een kabel maakt die dezelfde aansluitingen gebruikt als wat er op de auto aangeboden wordt hiervoor, en die kabel op de mover accu aansluit, kan je ook pompjes en licht in de caravan verzorgen.
Grote voordeel.... je kan echt nooit beide aangesloten hebben op die 13 polige Jaeger bij de dissel.
200% foolproof dus.
Dat kabeltje, b.v een mooi stukje huishoudsnoer of ook wel VMVL genaamd kan je met oogjes of klemmen aan de accu verbinden.
In die kabel MOET een zekering opgenomen worden... 10 ampere is doorgaans meer dan voldoende.
Aan het andere einde vana die kabel komt een Contra Jaeger 13 polige Kabel steker.
Nu komt het oplettertje...
De + ( plus ) van de accu moet op pen 9 komen en de - (min) draad moet op pen 13 komen.
Verwissel dat niet... dat levert problemen op....
Die kabel is 2x 2,5 mm2 meer dan zat maar in VMVL zal je dat niet kunnen vinden denk ik, wle 3x 2,5mm2
Is ook prima, heb je 1 loos draadje... reserve..
De contra jaeger ziet er zo uit..
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
heb even moeten denken voor ik hem snapte maar door de eenvoud briljant.
De lifepo4 accu kan je dan gewoon via 230v lader opladen en aan de stroompaal laten hangen op de camping. klopt dat?
De lifepo4 accu kan je dan gewoon via 230v lader opladen en aan de stroompaal laten hangen op de camping. klopt dat?
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Ja hoor...
Gewoon aan de lader laten hangen op de camping.
( ik zou hem trouwens niet altijd aan de lader laten hangen, verschillende merken geven hier verschillende adviezen over... effe lezen dus)
En als de spanning eens weg valt, of als je eens zonder 230 volt staat heb je aan dat kabeltje zat.
Denk nog wel eens aan de lampjes die er nu in jou hut zitten.
Zijn dat gloeilampjes of is dat al LED.
Want LED verbruikt veel en veel minder stroom, maw... je hebt met led veel langer licht uit de accu.
Ik heb zo'n zelfde "noodstroomkabel", alleen heb ik er een aansluitdoosje in de disselkast voor gemaakt.
Met dat "kastje" heb ik nog wat extra knutsels toegevoegd.
Klussen (bedenken) aan mijn hut blijf ik leuk vinden.
Dus ik stop in dat aansluitdoosje een connnector met aan de andere kant een Jaeger 13 polig.
.
Gewoon aan de lader laten hangen op de camping.
( ik zou hem trouwens niet altijd aan de lader laten hangen, verschillende merken geven hier verschillende adviezen over... effe lezen dus)
En als de spanning eens weg valt, of als je eens zonder 230 volt staat heb je aan dat kabeltje zat.
Denk nog wel eens aan de lampjes die er nu in jou hut zitten.
Zijn dat gloeilampjes of is dat al LED.
Want LED verbruikt veel en veel minder stroom, maw... je hebt met led veel langer licht uit de accu.
Ik heb zo'n zelfde "noodstroomkabel", alleen heb ik er een aansluitdoosje in de disselkast voor gemaakt.
Met dat "kastje" heb ik nog wat extra knutsels toegevoegd.
Klussen (bedenken) aan mijn hut blijf ik leuk vinden.
Dus ik stop in dat aansluitdoosje een connnector met aan de andere kant een Jaeger 13 polig.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Chris, je verwittigt voor risico op kabelbrand bij aansluiten van de autoaccu op fe caravanaccu. Dat dit niet mag bij de meeste accu's OK en ook die grote stromen zouden zowaar kunnen lopen maar dan toch maar heel even? Er ZOU toch op die autoleiding ergens een zekering moeten zitten die in geval van te hoge stroom dadelijk moet doorbranden. Daar dienen zekeringen toch voor, net die kabelbranden voorkomen.
1 dikke diode plaatsen is ook niet voldoende, het moeten er 2 zijn. De eerste op de caravanaccu naar de binnenverlichting en de tweede op de leiding vanuit de auto. Zo zijn de beide accu's volledig gescheiden in de twee richtingen.
1 dikke diode plaatsen is ook niet voldoende, het moeten er 2 zijn. De eerste op de caravanaccu naar de binnenverlichting en de tweede op de leiding vanuit de auto. Zo zijn de beide accu's volledig gescheiden in de twee richtingen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Leuk idee hoor, die vette diode's, maar houden we wel rekening met de drempelspanning? Kan zomaar meer dan 1,5 volt zijn. Om deze reden wordt in campers niet vaak meer voor deze oplossing gekozen. Als je het toch doet monteer hem dan wel met isolatiemateriaal op een stevig koelblok.
Subaru Forester met Solifer Artic 520
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Al dit druist ernstig in tegen het KISS principe...
Een simpel kabeltje maken.
Net als ik ook ooit deed. 10 minuten werk.
14 jaar gehad.
2 x gebruikt, en eigenlijk was het niet eens nodig.
Per saldo..10 minuten verprutst.
Een simpel kabeltje maken.
Net als ik ook ooit deed. 10 minuten werk.
14 jaar gehad.
2 x gebruikt, en eigenlijk was het niet eens nodig.
Per saldo..10 minuten verprutst.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
De constante spanning aansluiting is, als het goed aangesloten is, afgezekerd met max 30 AWillyL schreef: ↑zo 26 feb 2023 15:26Chris, je verwittigt voor risico op kabelbrand bij aansluiten van de autoaccu op fe caravanaccu. Dat dit niet mag bij de meeste accu's OK en ook die grote stromen zouden zowaar kunnen lopen maar dan toch maar heel even? Er ZOU toch op die autoleiding ergens een zekering moeten zitten die in geval van te hoge stroom dadelijk moet doorbranden. Daar dienen zekeringen toch voor, net die kabelbranden voorkomen.
1 dikke diode plaatsen is ook niet voldoende, het moeten er 2 zijn. De eerste op de caravanaccu naar de binnenverlichting en de tweede op de leiding vanuit de auto. Zo zijn de beide accu's volledig gescheiden in de twee richtingen.
Nu is de kans klein dat een caravan aangesloten wordt op een auto met lege accu de kans dat er een hoge stroom gaat lopen naar de autoaccu zal dan ook een stuk kleiner zijn dan andersom, als een caravan een aantal dagen niet aan de paal gestaan heeft en de caravan accu dus een flink stuk leeg getrokken is
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: LiFePo4 accu Nordelettronica NE324-TVDL
Exact....
Ik ben ook niet van de dikke diode's ertussen, daarom schrijf ik er ook niets over verder..
Maar wel een volledige "Simpele kabel die 200% foolproof" is....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.