schema elektra goed?
schema elektra goed?
Sinds kort zijn we trotse eigenaar van een oude Eriba Pan Familia (bj 1977? Model 1978). De energievoorziening was hopeloos en de zekeringen sloegen er vanuit de auto steeds uit. Dit is inmiddels opgelost. Nu wil ik binnen een “los” 12v netwerkje aanleggen voor de keren dat er geen walstroom is en natuurlijk voor het waterpompje .
Ik zat vrij simpel te denken aan een acculader die rechtstreeks en constant verbonden is aan de walstroom/ thuisstekker en hierop een accu te maken waar alle 12v onderdelen op worden aangesloten. Hiermee blijft de accu lekker vol en heb je er geen omkijken naar. O ja direct naast de rode accupunt ook een zekering van 50A(?)
alvast bedankt voor het meedenken!
De verschillende componenten heb ik inmiddels in huis maar voordat ik ze installeer hoor ik graag van experts, komt dit goed of vergeet ik iets essentieels?
Ik zat vrij simpel te denken aan een acculader die rechtstreeks en constant verbonden is aan de walstroom/ thuisstekker en hierop een accu te maken waar alle 12v onderdelen op worden aangesloten. Hiermee blijft de accu lekker vol en heb je er geen omkijken naar. O ja direct naast de rode accupunt ook een zekering van 50A(?)
alvast bedankt voor het meedenken!
De verschillende componenten heb ik inmiddels in huis maar voordat ik ze installeer hoor ik graag van experts, komt dit goed of vergeet ik iets essentieels?
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18953
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: schema elektra goed?
Als er verder geen mover aan de accu "hangd" vindt ik 50 A voor de zekering wel erg hoog. Bij een sluiting in een pompje of lampje gaat deze er zeker niet uit. Een pompje heeft maat een stroom van max 4 A nodig.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: schema elektra goed?
Prima schema in de opstelling zoals je schetst.
En ook de opmerking wat Hobby Linka al schreef: 50 Ampere is echt veel te veel.
De bedrading is allang gesmolten voor de zekering eruit klapt bij een sluiting.
Ik denk veel eerder aan 10 of max 15 ampere.
Nu is dit een werkelijk perfecte opstelling voor LED verlichting.
LED verbruikt vele malen minder stroom dan gloeilampen, en de accu zal dus veel langer kunnen voorzien in spanning als je eens spanningsloos staat....wat prima kan zo.
En met LED is die 10 Ampere zekering al veel.... de pomp en telefoonlader(s) komen er nog bij... nog steeds zat..
50 Ampere is echt veel en veel te zware zekering.
Wel een andere opmerking...
Onderaan de tekening zie ik de CEE aansluitdoos in de caravanwand die ongezekerd naar een WCD Ra gaat...
Die 230 volt kant moet ook gezekerd worden, liefst zelfs in combinatie met een aardlek schakelaar.
Deze heb je ook gecombineerd.... Zekeringautomaat met aardlekschakelaar in een behuizing, heet dan combi automaat.
De bedrading in het 230 volt deel heeft officieel als kleuren
Fase draad = Bruin
Nul draad = Blauw
Aardedraad = Geel/Groen
En ook de opmerking wat Hobby Linka al schreef: 50 Ampere is echt veel te veel.
De bedrading is allang gesmolten voor de zekering eruit klapt bij een sluiting.
Ik denk veel eerder aan 10 of max 15 ampere.
Nu is dit een werkelijk perfecte opstelling voor LED verlichting.
LED verbruikt vele malen minder stroom dan gloeilampen, en de accu zal dus veel langer kunnen voorzien in spanning als je eens spanningsloos staat....wat prima kan zo.
En met LED is die 10 Ampere zekering al veel.... de pomp en telefoonlader(s) komen er nog bij... nog steeds zat..
50 Ampere is echt veel en veel te zware zekering.
Wel een andere opmerking...
Onderaan de tekening zie ik de CEE aansluitdoos in de caravanwand die ongezekerd naar een WCD Ra gaat...
Die 230 volt kant moet ook gezekerd worden, liefst zelfs in combinatie met een aardlek schakelaar.
Deze heb je ook gecombineerd.... Zekeringautomaat met aardlekschakelaar in een behuizing, heet dan combi automaat.
De bedrading in het 230 volt deel heeft officieel als kleuren
Fase draad = Bruin
Nul draad = Blauw
Aardedraad = Geel/Groen
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Bartjebart
- Berichten: 412
- Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
- Locatie: Coevorden
Re: schema elektra goed?
Je kan ook voor zoiets gaan. Kun je iedere aansluiting apart afzekeren met de juiste zekering. Neem als zekering maximaal het dubbele van de aansluitwaarde van de aangesloten componenten en nooit een grotere zekering dan wat je bedrading aan kan.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)
Re: schema elektra goed?
Ik lees lekker en gezellig mee.
Wat is bij een caravan eigenlijk een gangbare automaat, gewoon een 16A met B-karakteristiek zoals in woningen?
Predom N126-D / Volvo XC90 2.9T6 AWD
Re: schema elektra goed?
Wat fijn zo snel een bericht terug! ik zal de hoogte van de zekering aanpassen naar 10A. Dat de acculader constant aan de stroomstaat en daarmee constant de accu oplaad is ook oke?Hobby Linka schreef: ↑wo 22 feb 2023 10:22
Als er verder geen mover aan de accu "hangd" vindt ik 50 A voor de zekering wel erg hoog. Bij een sluiting in een pompje of lampje gaat deze er zeker niet uit. Een pompje heeft maat een stroom van max 4 A nodig.
Re: schema elektra goed?
jij ook bedankt voor je reactie, ik ga de hoogte van de zekering aanpassen!Chris schreef: ↑wo 22 feb 2023 11:15Prima schema in de opstelling zoals je schetst.
En ook de opmerking wat Hobby Linka al schreef: 50 Ampere is echt veel te veel.
De bedrading is allang gesmolten voor de zekering eruit klapt bij een sluiting.
Ik denk veel eerder aan 10 of max 15 ampere.
Nu is dit een werkelijk perfecte opstelling voor LED verlichting.
LED verbruikt vele malen minder stroom dan gloeilampen, en de accu zal dus veel langer kunnen voorzien in spanning als je eens spanningsloos staat....wat prima kan zo.
En met LED is die 10 Ampere zekering al veel.... de pomp en telefoonlader(s) komen er nog bij... nog steeds zat..
50 Ampere is echt veel en veel te zware zekering.
Wel een andere opmerking...
Onderaan de tekening zie ik de CEE aansluitdoos in de caravanwand die ongezekerd naar een WCD Ra gaat...
Die 230 volt kant moet ook gezekerd worden, liefst zelfs in combinatie met een aardlek schakelaar.
Deze heb je ook gecombineerd.... Zekeringautomaat met aardlekschakelaar in een behuizing, heet dan combi automaat.
De bedrading in het 230 volt deel heeft officieel als kleuren
Fase draad = Bruin
Nul draad = Blauw
Aardedraad = Geel/Groen
ik heb inderdaad ook een aardlekautomaat er tussen zitten (combi) die was ik vergeten te tekenen. ook voor jou de aanvullende vraag of je de acculader gewoon constant aan de stroom kunt houden als je bijvoorbeeld op de camping staat
Re: schema elektra goed?
ik heb deze ertussen zitten
Haba installatiekast 230 volt met aardlek en zekeringautomaat, de aardlek is 25 ampère en de zekering is 10 ampère.
- Bartjebart
- Berichten: 412
- Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
- Locatie: Coevorden
Re: schema elektra goed?
De accu kan in principe prima aan de lader blijven staan. In theorie is het beter dat de accu bij 100% van de lader gaat en er bij 30% weer aan wordt gezet, maar dat verschil ga je in de praktijk niet merken denk ik. De accu zal vast een bms hebben en de victron weet prima op tijd uit te schakelen, waardoor dit prima kan. Wel de lader op de juiste instelling zetten (Li-Ion) ivm de juiste laad- en afschakelspanning.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)
Re: schema elektra goed?
Dank je goede tip! daar had ik nog niet bij stil gestaan. Had ook niet direct inde gaten dat een AGM het zelfde was als een Li-ion
Re: schema elektra goed?
euh....in de tekst bij Schijndel en de Wit staat letterlijk "Deze Crusader installatiekast 230 volt beschikt over aardlek en zekeringautomaat. Wanneer een aardlekschakelaar wordt gecombineerd met een zekeringautomaat spreekt men van een aardlekautomaat. Deze beveiligt een elektrische installatie zowel tegen een te hoge stroom, zoals bij kortsluiting, als tegen te hoge lekstroom, waarbij elektriciteit wegvloeit buiten de installatie. Het is dus een enkele behuizing waarin een zekeringautomaat in serie staat met een aardlekschakelaar. De aardlek is 25 ampère en de zekering is 10 ampère."Dat lijkt wel 25A te zijn....
- Bartjebart
- Berichten: 412
- Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
- Locatie: Coevorden
Re: schema elektra goed?
Sorry, mijn fout!! Dacht dat je een LiFePo accu had, dat is hetzelfde als Li Ion qua settings. Je moet je Victron lader met een AGM accu instellen op high (14,7 V). Andere merken hebben vaak een specifieke AGM stand, die op hetzelfde neerkomt.
Een AGM accu heeft juist geen BMS, maar gaat er juist wel goed op als je die aan de lader laat staan.
Normale afschakeldifferentieel is 30mA, dat zal deze aardlek hoogstwaarschijnlijk ook zijn.
Zie onderstaand voorbeeld. Een aardlek die maximaal 40A kan doorlaten (rode cirkel) maar die afschakelt bij een stroomverlies groter dan 30mA (oranje cirkel).
Een AGM accu heeft juist geen BMS, maar gaat er juist wel goed op als je die aan de lader laat staan.
Zal een aardlek zijn die maximaal 25A kan doorlaten, wat niets zegt over het afschakeldifferentieel. De aardlek moet altijd meer stroom kunnen doorlaten dan de groep die erachter zit, anders vormt het een bottleneck.
Normale afschakeldifferentieel is 30mA, dat zal deze aardlek hoogstwaarschijnlijk ook zijn.
Zie onderstaand voorbeeld. Een aardlek die maximaal 40A kan doorlaten (rode cirkel) maar die afschakelt bij een stroomverlies groter dan 30mA (oranje cirkel).
Laatst gewijzigd door Bartjebart op wo 22 feb 2023 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18953
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: schema elektra goed?
Waarschijnlijk wordt met 25A de maximale stroom door de aardlekschakelaar bedoeld. 25mA is ook niet goed, dit moet 30mA zijn. (om het makkelijker te maken).
Google maar eens op aarlekschakelaar. Dan vind je verschillende types vanaf 16a tot ..... ze schakelelen allemaal af bij 30 mA.
. 25A - 30mA versie.
Edit: Bartjebart was me net voor.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: schema elektra goed?
Dit is een AGM accu.Bartjebart schreef: ↑wo 22 feb 2023 12:36De accu kan in principe prima aan de lader blijven staan. In theorie is het beter dat de accu bij 100% van de lader gaat en er bij 30% weer aan wordt gezet, maar dat verschil ga je in de praktijk niet merken denk ik. De accu zal vast een bms hebben en de victron weet prima op tijd uit te schakelen, waardoor dit prima kan. Wel de lader op de juiste instelling zetten (Li-Ion) ivm de juiste laad- en afschakelspanning.
Daar zit nooit een BMS in.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Bartjebart
- Berichten: 412
- Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
- Locatie: Coevorden
Re: schema elektra goed?
Zie ook mijn tweede post
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)
Re: schema elektra goed?
en die mooie lader heb ik ook net gekocht.
en ik zag dat je hem ook kunt gebruiken als omvormer. zie handleiding.
ook kan deze lader continu aan de accu blijven zitten. zie handleiding
en ik kon zien op de app dat mijn kl.... accu naar de galamiezen was. wel gemakkelijk dat dan weer wel.
en ik zag dat je hem ook kunt gebruiken als omvormer. zie handleiding.
ook kan deze lader continu aan de accu blijven zitten. zie handleiding
en ik kon zien op de app dat mijn kl.... accu naar de galamiezen was. wel gemakkelijk dat dan weer wel.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Re: schema elektra goed?
Dank allemaal voor het meedenken, top zo'n forum!
Re: schema elektra goed?
Ik neem aan dat je nu wel weet dat dit NIET hetzelfde is.
Twee volledig verschillende accu systemen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.