Zomerbandentest ANWB

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1341
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Bob Diesel » do 23 feb 2023 10:44

Morgoth schreef:
do 23 feb 2023 10:21
Toch wel grappig om te zien dat banden die ik ABSOLUUT NOOIT zou kopen (oa Nokian, Falken, Kumho) toch heel behoorlijk scoren.
Toch is Falken zo slecht niet

verkozen tot nummer één door de Amerikaanse consumentenbond, waarbij Falken 23 andere bekende bandenmerken achter zich liet, waaronder Michelin, Continental en Pirelli.
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Wie-niets » do 23 feb 2023 11:30

Eigenlijk wel een beetje vreemd die banden wereld.
-Zelfs de minste banden uit een test worden nooit afgekeurd om deze als nieuw er onder te zetten. Ook niet bij een APK , zolang immers de profieldiepte voldoet.

Dus over de factor veiligheid en andere zaken in het geding, is ra,ra, op dit vlak veel te zeggen. weenie.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door deusjevo » do 23 feb 2023 11:41

APK en banden is sowieso een wassen neus knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Micky » do 23 feb 2023 12:49

dieseltijger schreef:
do 23 feb 2023 10:43
Je kan met andere woorden soms geen peil trekken op deze tests. Ik ben helaas ooit met de Avensis betrokken geweest bij een ongeval met een ongeboren kindje zelfs. Voor mij geen reden om A merk banden te kopen.
Tja, sommige mensen leren het nooit idd knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door dieseltijger » do 23 feb 2023 12:55

Nou, een dame klapte achterop mijn Avensis toen ik zeer sterk moest afremmen in een snelrijdende file op de roemruchte A12 tijdens een schemerige, druilerige ochtendspits. De ABS bemoeide zich er mee. Toen ik uitstapte om te kijken hoe het met mijn achterligger gesteld was, bleek het een zwangere dame te zijn die - heel begrijpelijk - in alle staten was.

Nu heeft de Avensis een betere remprestatie dan bijvoorbeeld menige Volvo (lees de ADAC tests er maar op na) - maar hier hadden we dus beter minder remprestaties kunnen hebben. En een van de oorzaken van het ongeluk was natuurlijk gelegen tussen de oren (te hard en te dichtbij rijden). Naar mijn mening de meest bepalende factor qua veiligheid.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door RDDR » do 23 feb 2023 12:58

[re.gif]
Ik heb dit al lang opgegeven, maar blijf jezelf lekker voor de gek houden totdat de dag komt dat het goed mis gaat. En als je geluk hebt komt die nooit..... gokken met veiligheid. Jij liever dan ik, hoop dat die paar tientjes je dit waard is.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door dieseltijger » do 23 feb 2023 13:20

Ik zou het niet weten RDDR. Ik rij motor. Mortaliteit onder motorrijders is notoir hoog. Toch neem ik het risico.

Iedereen doet voorkomen dat de C merk banden wegglijden als je er al naar kijkt, oorverdovend lawaai maken, of het brandstofverbruik tot kosmische hoogten opstuwen.

Wel, het valt mee.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Micky » do 23 feb 2023 13:21

[re.gif] [re.gif]

dat dus en vaak is het ook nog zo dat je kunt voorkomen dat iemand achterop je rijdt, door zelf meer afstand te houden en te spiegelen bij het afremmen, heeft mij althans al diverse keren een aanrijding van achteren voorkomen, dit is ook een slecht voorbeeld.
De volgende keer rent er een kindje de straat op en daar sta je danmet je paar 10tjes besparing :(

Diesel, als ze in tests streng afgeraden worden zegt dat genoeg!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door dieseltijger » do 23 feb 2023 14:10

Ik zit ook een beetje te provoceren, ik heb die banden nu eenmaal en uiteraard ga ik bij verse bandjes exemplaren selecteren die acceptabel zijn - categorie Goodyear of Pirelli zullen we maar zeggen. Eens in de 50.000 km 130 Euro uitgeven in plaats van -zeg- 50,- daar lig ik niet wakker van.

Wat ik maar wil zeggen is: laat je niet bang maken, en ga niet kritiekloos voor een topmerk. Wat moet je er van denken als een band van een specifiek merk/type bij met afmeting X als eerste scoort, en bij afmeting Y vervolgens richting de uitgang wordt verwezen (ik meen dat het 't geval was bij een Michelin). En....ik herken niet de ervaring aan het begin van het draadje met de slippende banden en de verhoogde slijtage van de C categorie.

Het zou wat bevredigender zijn als in plaats van de toekenning van infantiele sterretjes gewoon de remweg in meters wordt aangegeven, de herrie in Decibel, en het verbruik in liters per 100 km. Voor die laatste twee ga ik echt niet de krochten van de EU website opzoeken om te kijken wat het betekent.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door troapel » do 23 feb 2023 19:36

[re.gif] [re.gif]

Precies wat jij zegt. Ik heb ook al eens op dezelfde manier een ongeluk kunnen voorkomen. Bezuinigen op banden vind ik ook een erg slechte bezuiniging. Helaas denkt niet iedereen hier hetzelfde over.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Bartjebart » do 23 feb 2023 19:54

Bezuinigen op banden is één.

Geld uitgeven aan een A-merk en blindelings aannemen dat die band beter is, is een ander uiterste.

Of banden kiezen op basis van een test in een andere maat en je daar dan veiliger op wanen, terwijl die test uiteindelijk niets over je band zegt, want een inchje groter en een paar millimeter breder doet de verhoudingen al behoorlijk anders uitkomen.

Beetje kritisch kijken naar wat je koopt is nooit verkeerd. Alle banden in de test zijn op zijn minst al door een remtest gekomen. Halen die banden de remtest niet, dan worden ze niet verder getest en komen ze niet in de uitslag.
Als je dan precies die banden wel koopt, dan vind ik het ook wel een beetje dubieus worden.

En dan kan je zelf wel veilig rijden, maar onderschat nooit de domheid van je medeweggebruikers knipoog.gif
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door WanFie » do 23 feb 2023 20:59

Ik heb altijd fatsoenlijke banden onder onze auto's gehad. Maar de laatste had winterbanden er op liggen toen we hem kochten. Gewoon opgereden ook in de zomer. Nou zijn de voorbanden versleten en vervangen door vierseizoenenbanden. Niet één keer gedacht van... owww ik heb winterbanden.

Ik denk dat je dat kind eerder redt wanneer je je aan de snelheid houd en kijkt wat er om je heen gebeurt. Hier in geldt in het hele dorp 30 km/uur. Ik ben denk ik de enige die zich daar aan houdt. Toch is de remweg met 30 km/uur veel korter dan met 50 km/uur.

Ik bedoel dus... rustig rijden, zeker in een omgeving waar kinderen kunnen spelen helpt zeker beter dan de beste banden. Vandaag nog, ik rij op m'n gemak naar Delft. Komt er in de buurt van Rotterdam zo'n petje in een verlaagde Mercedes rechts inhalen (hij kwam daar ingevoegd) terwijl ik ruim 100 km/uur rij én voor hem ruimte had gemaakt zodat hij kon invoegen. En dan zie ik hem in de tijd daarna alle stroken gebruiken om uiteindelijk twee auto's te hebben ingehaald. Wat een onveilige capriolen.

En nog wat.. autorijden op de openbare weg is NIET sportief. Saai autorijden is een stuk veiliger.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door dieseltijger » vr 24 feb 2023 06:22

Caravan rijders nemen naast de verfoeide petjes ook risico's hoor. Slechter zicht naar achteren, slechter weggedrag in de vorm van een verhoogde kans op slingeren, en een langere remweg in de praktijk (krijgen we daar weer een ellenlange discussie over).

We doen te moeilijk, en verwijten de ander een splinter in de ogen te hebben terwijl we de balk in onze eigen ogen niet bemerken. We vergeten dat we ooit ook eens jong zijn geweest met een vers rijbewijs op zak. Ik begin de originele makers van Topgear steeds meer te begrijpen die de pest hadden aan caravans (en wellicht ook de eigenaren).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Micky » vr 24 feb 2023 09:54

WanFie schreef:
do 23 feb 2023 20:59

Ik denk dat je dat kind eerder redt wanneer je je aan de snelheid houd en kijkt wat er om je heen gebeurt. Hier in geldt in het hele dorp 30 km/uur. Ik ben denk ik de enige die zich daar aan houdt. Toch is de remweg met 30 km/uur veel korter dan met 50 km/uur.
Sorry maar dat is echt onzin, met 30km/h rijden als er een kind achter een auto wegkomt en de straat op loopt, heb je niets aan je max snelheid, dan heb je gewoon grip nodig, zeker in een woonwijk hebben kinderen die neiging nog wel eens whistle.gif het gaat uiteraard niet over de normale situaties waarbij iemand oversteekt of zo, dan heeft iedereen tijd zat om te remmen, ook met habibabi banden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door RDDR » vr 24 feb 2023 10:04

dieseltijger schreef:
do 23 feb 2023 14:10
Het zou wat bevredigender zijn als in plaats van de toekenning van infantiele sterretjes gewoon de remweg in meters wordt aangegeven, de herrie in Decibel, en het verbruik in liters per 100 km. Voor die laatste twee ga ik echt niet de krochten van de EU website opzoeken om te kijken wat het betekent.
Helemaal mee eens! Die percentages en + of - zijn niet handig of inzichtelijk.
Maar check deze eens: https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Kan je echt met droge ogen vertellen dat je de Double Coin of Nankang een goed idee vind?? Zelfde vraag ook voor Wanfie.

Rustig rijden helpt zeker, maar je kan niet alles zien aankomen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Rodo » vr 24 feb 2023 10:05

[re.gif] [re.gif]

Sorry maar dat is echt onzin. Met habibabi banden sta je wel degelijk eerder stil met 30 km/u dan de beste band met 50 km/u. Het verschil in grip maakt het verschil in snelheid echt niet goed.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Morgoth » vr 24 feb 2023 10:07

[re.gif]
Ik denk persoonlijk dat bij 30kmh het verschil in remweg tussen topbanden en hangwangpang banden vrij klein zal zijn. Op hogere snelheden zal dat veel meer een issue zijn.

Nou ben ik een Michelin adept maar ik moet toegeven dat ik hier op het boerderijhoertje, waarmee ik hooguit 1500km per jaar mee rij Ovation banden heb liggen. Ik ging naar de bandenboer en wilde Michelin. Deze zouden 148 euro per stuk kosten. Hij had ook Ovation. Nooit van gehoord, kon onmogelijk iets fatsoenlijks zijn. Maar hij liet me testen zien waar ze heel behoorlijk uit kwamen. Deze banden waren slechts 77 euro per stuk. Dat verschil was me toch echt te groot voor een auto die alleen maar misbruikt wordt en nooit voor serieuze ritten wordt ingezet.
reifen.jpg
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Rodo » vr 24 feb 2023 10:36

[re.gif]

Alle A-merkbanden (wat is a-merk?) produceren ook b-merk. Niet alle komen uit China of India . Probleem is dat de ons bekende grote namen nog altijd ‘tussen de oren’ zit, als zijnde goed. Ben zelf 2x in China en 1x in India zakelijk geweest en heb de meest fantastische banden namen voorbij zien komen. Geen band van de ons bekende a-merken gezien. Lijkt me stug dat hun banden zoveel minder zijn. En, de wegen zijn in de steden beter dan hier in het algemeen.
Vriend van mij heeft een transportbedrijf met trekker-oplegger combi’s en kleine bakwagentjes. Komt niet anders meer op de velgen dan Hifly banden. Kostenplaatje en de chauffeurs merken geen onderscheid in rijbeleving.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door WillyL » vr 24 feb 2023 10:39

Laten uitschijnen dat je een mogelijke doodrijder bent omdat je op B-of C- merk rijdt is IMHO toch wat overdreven. Er zijn andere factoren die belangrijker zijn dan die (zoals snel en kortop rijden, GSM-gebruik achter stuur, kwetterende kinderen op de achterbank (die de aandacht afleiden)...).
Ik vind de discussie om aldanniet A-merken te nemen omdat die 'sowieso' beter zijn larie-en-apekool. Ook met Michelins en anderen kan je schuiven.
Iets naast de discussie, indien A-merken beter zijn waarom kopen er dan zoveel mensen toch warenhuismerken? 'Je kunt er vanuit gaan dat' A-merken beter zijn voor de gezondheid en iedereen vindt die gezondheid toch ook het belangrijkste, vooral die van je naasten en jezelf...
Het is als in de discussie over 4-seizoensbanden, daar heeft ieder zijn eigen mening over. Ze voldoen voor de ene maar de a´dere vindt ze maar niets (en gevaarlijk want in sommige omstandigheden net iets meer remafstand enzo.. ).
zucht.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door dieseltijger » vr 24 feb 2023 12:10

RDDR schreef:
vr 24 feb 2023 10:04
dieseltijger schreef:
do 23 feb 2023 14:10
Het zou wat bevredigender zijn als in plaats van de toekenning van infantiele sterretjes gewoon de remweg in meters wordt aangegeven, de herrie in Decibel, en het verbruik in liters per 100 km. Voor die laatste twee ga ik echt niet de krochten van de EU website opzoeken om te kijken wat het betekent.
Helemaal mee eens! Die percentages en + of - zijn niet handig of inzichtelijk.
Maar check deze eens: https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Kan je echt met droge ogen vertellen dat je de Double Coin of Nankang een goed idee vind?? Zelfde vraag ook voor Wanfie.

Rustig rijden helpt zeker, maar je kan niet alles zien aankomen.
@RDDR. In één woord: Geweldig! Ein-de-lijk feiten waar ik wat aan heb in plaats van nietszeggende consumentenbond tests.

Ik kan nu zelf op basis van de factoren die ik van belang vindt prioriteren. Gewoon wat ik zie:
  • Rolweerstand: 20N/1000 kg tussen de beste en de slechtste. Avensis is 1750 kilo met baasje en zooi, dus over 100 km zou het er een verschil van 3500 kJ aan rolenergie optreden. Dat staat gelijk aan 0,1 liter benzine netto - en met een rendement van 20% bij een benzinemotor dus een halve liter per 100 km. Dat wordt dus niet meer in de besluitvorming meegenomen.
  • Geluid: Yep...herkenbaar. 3 dB verschil tussen de knalharde el Cheapo band en de luidruchtigste. Dat ervaar je als twee keer zo luid, echt goed merkbaar. Kan kloppen - want mijn knalharde Rotalla's vond ik al stil terwijl iedereen op het forum loopt te schreeuwen dat de goedkope Aziaten een rotherrie maken
  • Dan: wet braking distance. Nou ja... het is nat hier he.....de Double coin doet er 14 meter langer over. Dat kan beteken dat ik iets raak met een snelheid van 50 km/u in plaats van 5 km/u.
  • Straight Aquaplaning: Yep...heeft te maken met de profieldiepte en vorm. Naarmate de band verder slijt zullen de waarden dichter bij elkaar komen. De Double coin gaat 18 km/u eerder watersporten dan de topper. Aanmerkelijke marge
Ik ben helemaal om. En zou twijfelen tussen de Pirelli Centurato of de Continental Premiumcontact
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Chris » vr 24 feb 2023 13:35

Bob Diesel schreef:
do 23 feb 2023 10:44
Morgoth schreef:
do 23 feb 2023 10:21
Toch wel grappig om te zien dat banden die ik ABSOLUUT NOOIT zou kopen (oa Nokian, Falken, Kumho) toch heel behoorlijk scoren.
Toch is Falken zo slecht niet

verkozen tot nummer één door de Amerikaanse consumentenbond, waarbij Falken 23 andere bekende bandenmerken achter zich liet, waaronder Michelin, Continental en Pirelli.
Ik heb ooit eens Falken gehad omdat die zo goed uit de test kwamen...
Nou.. binnen 10.000 km heel erg gecupt... weg ermee.
Ik hou het bij Continental of Goodyear...mijn merken voor de auto.
Hut worden Hankooks, nu Conti Vancontact.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Erwin1987 » vr 24 feb 2023 13:44

Cuppen is niet de oorzaak allen van banden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Chris » vr 24 feb 2023 13:46

Mij vertelden ze daarna dat het profiel en de auto gewoon niet bij elkaar pastten.
Terug gegaan naar de Continental's die er eerder ook opzaten, geen gecup meer...
De conti's die er op lagen bij aanschaf waren bij demontage alleen versleten, niet gecupt.
Auto is wel vierkant uitgelijn toen... de achterkant ook dus..
Nu staat de V op Goodyears... prima en tevreden mee.
Stond op Pirelli bij aanschaf auto... nog nooit een band zo snel zien slijten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door dieseltijger » vr 24 feb 2023 13:49

Wat versta je onder cuppen? Zaagtand achtig slijtage-beeld of een binnenkant die sneller slijt dan de buitenkant - waardoor de band conisch wordt?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zomerbandentest ANWB

Bericht door Chris » vr 24 feb 2023 13:52

Zaagtand... en veel meer herrie. ( rolgeluiden)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”