Koordje plicé deurverduistering losgeschoten

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Koordje plicé deurverduistering losgeschoten

Bericht door refram » di 14 feb 2023 08:35

Het koordje van onze Fendt 515 Bianco Activ van 2020 is langs één kant losgeschoten, vermoedelijk het knoopje gelost.
Denkelijk is het best te wachten tot de zomer bij hoge temperaturen omdat dan er minder snel iets afbreekt.
Ik heb wel al eens een plicé vliegendeur uit mekaar gehaald, maar deze lijkt me toch nog moeilijker.
Maar hoe begin ik hieraan om de deur uit mekaar te halen, er zijn geen schroeven te zien. scratch.gif

Afbeelding
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koordje plicé deurverduistering losgeschoten

Bericht door Ab » di 14 feb 2023 10:54

Vlgs mij hoeft ie ook niet uit elkaar.
Ik vermoed dat het onderste gedeelte erin geklikt zit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Koordje plicé deurverduistering losgeschoten

Bericht door VIP » di 14 feb 2023 16:21

Je hebt PB
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Koordje plicé deurverduistering losgeschoten

Bericht door refram » di 14 feb 2023 17:08

Het onderste gedeelte zit er niet ingeklikt.
Ik heb geprobeerd er op het warmste van de dag in volle zon onderaan er tussen te komen, gaat helemaal niet.
Denkelijk is de enige methode om het binnenpaneel van het buitenpaneel te verwijderen. Maar dit kan denkelijk enkel met de deur los te schroeven en vlak op een tafel te leggen. Onderaan zie ik twee minuscule schroefjes waar het buitenkader mee vaststaat.
Binnen enkele maanden als we terug thuis zijn het eens rustig bekijken.

'k Heb al gezocht naar een You-Tube filmpje maar nog niets gevonden. Ook staat er nergens een merk op de deur. In campers ken ik wel Hartal deuren, maar deze is toch net anders.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Koordje plicé deurverduistering losgeschoten

Bericht door VIP » di 14 feb 2023 19:00

[re.gif]

De deur hoeft er niet uit.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koordje plicé deurverduistering losgeschoten

Bericht door Chris » di 14 feb 2023 19:12

Onder de Chrome eindkappen van de deurbeugel zitten per kant 2 of 3 schroeven .
Wellicht houden die schroeven de binnen en buitendelen bij elkaar.
Die eindkappen moeten er op een of andere manier af kunnen... zijn gewoon opgeklikt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Koordje plicé deurverduistering losgeschoten

Bericht door refram » di 14 feb 2023 22:53

@ VIP,
'k Heb nog alle tijd om het eens rustig te bestuderen, als het wat warmer is. Zelfs nu is het aan de Costa Blanca redelijk fris en dat is niet bevorderlijk om veel kracht op plastic te zetten.
Het is al makkelijker als de deur er niet uit hoeft.

@ Chris,
Inderdaad houd de binnen handgreep het binnen en buitendeel van de deur in het midden samen. Achter de chrome eindkappen zitten bouten. Ook het slot zal achter een sierkapje nog wel een schroef verbergen.
Maar langs de deurranden vind ik achter de dichtingrubber nergens een schroef. Waarschijnlijk houd de volledige aluminium buitenrand aan de rubber de twee delen ook samen.

Grootste probleem zal het uitzoeken worden hoe de draad juist achter de verduistering plicé loopt.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Koordje plicé deurverduistering losgeschoten

Bericht door VIP » wo 15 feb 2023 08:50

[re.gif]

Zoals in de PB gemeld, bel me maar voor een uitleg hoe te demonteren ( De deur hoeft er niet uit).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Koordje plicé deurverduistering losgeschoten

Bericht door Hans 555 » wo 15 feb 2023 08:58

@VIP:
Aan de berichtgeving te lezen weet jij kennelijk hoe het moet. Is het dan misschien mogelijk om de oplossing ook hier te plaatsen zodat anderen er (later) ook iets mee kunnen. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Koordje plicé deurverduistering losgeschoten

Bericht door refram » ma 13 mar 2023 12:48

Na een mooie uitleg via WhatsApp met beeld door VIP ben ik er vandaag aan begonnen.

Om het binnenpaneel te verwijderen is het beter om deze klus te klaren met hogere temperaturen.
Werkwijze:
- Eerst het sierdeksel aan het slot verwijderen, recht achteruit trekken.
- Vervolgens twee kruisschroeven van het vuilbakje verwijderen. De witte plastic topjes in de zijkant mogen blijven zitten.
- Dan de sierkapjes van de handgreep verwijderen, recht achteruit trekken, vier kruisschroeven verwijderen. Dan de handgreep horizontaal verschuiven zodat de middensteun van het handvat door het gat kan achter de handgreep. Men kan dit gat voelen door met een vinger te voelen achter de handgreep.
- Vervolgens de middensteun verwijderen.
- Dan langs de kant van de scharnieren de binnenplaat zo ver mogelijk indrukken zodat deze vanachter de deurrand uitkomt.
- Het binnenpaneel kan zo volledig van de deur gehaald worden.

- De deurverduistering zit met kit vast in de deur. Deze kit op de hoeken met een mes los snijden.
- De deurverduistering zelf zit ook in mekaar gelijmd, deze is wel voorzichtig uit mekaar te halen door op de hoeken met een kleine platte schroevendraaier tussen de profielen te wringen of een klopje te geven.

Bij ons was het draadje (snaar) net gebroken aan het klemstukje. Door het klemstukje aan de andere zijde helemaal op het uiteinde van de draad te plaatsen kwam ik net toe zonder een nieuwe draad te steken. Want dit lijkt me nog een veel moeilijker en omslachtiger werk. De draad die ik had gekocht was trouwens ook nog te dik.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Koordje plicé deurverduistering losgeschoten

Bericht door Bartjebart » ma 13 mar 2023 13:23

Haha, mekaar...

Maar goed gedaan, was eigenlijk wel benieuwd naar de plaatjes bij het praatje. Ik hoop dat dit gepriegel bij ons niet nodig gaat zijn [aschrik.gif]
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Plog
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 27 sep 2023 11:51

Re: Koordje plicé deurverduistering losgeschoten

Bericht door Plog » wo 27 sep 2023 12:56

Hay forumleden, wij hebben een Fendt 465 van 2020. Bij ons is ook een koordje gebroken of losgeschoten van het plissegordijn in de deur. De boven- en onderzijde zijn met geen mogelijkheid los te klikken oid. Wellicht weet iemand vergezeld met beelden hoe de binnendeur van de buitendeur wordt gescheiden om er beter bij te kunnen. Ook niet onbelangrijk lijkt mij om te zien hoe de koordjes lopen. Van rechtsonder naar linksboven en andersom en hoe blijven ze uit het zicht ? Bedankt voor de reacties!

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koordje plicé deurverduistering losgeschoten

Bericht door iemand » wo 27 sep 2023 13:40

Hoi plaats er wat foto's van, dan kijken we even mee.

Invoegen als bijlage en Toevoegen aan tekst....
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Koordje plicé deurverduistering losgeschoten

Bericht door refram » wo 27 sep 2023 16:57

@ Plog,

Allereerst welkom hier op het forum.
Je moet beginnen volgens de werkwijze die ik in een vorig antwoord al schreef. Zonder alles op het binnenpaneel eerst los te maken is er inderdaad geen beweging te krijgen tussen beide panelen.
Wanneer alles echter los is kan je beide panelen t.o.v. elkaar een beetje verschuiven. Dan in het midden op het zwakste punt van het binnenpaneel stevig drukken aan de scharnierzijde. Het binnenpaneel plooit dan wat naar binnen zodat je de bovenste hoek kant scharnier er uit kunt wrikken. Dan volgt de rest vanzelf.

Foto's heb ik niet.

Hopelijk is het koordje bij jullie ook maar net aan het klemmetje gebroken, zodat je het kunt herstellen met het klemmetje enkele cm op te schuiven. Een ganse nieuwe koord plaatsen is nog veel moeilijker.
Kijk voor je dit uit mekaar haalt heel aandachtig en neem foto's hoe het in mekaar zit. Anders krijg je dit niet meer goed
Veel succes. thumbup.gif
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”