DC-DC converter
DC-DC converter
Om het laden van de caravan accu onderweg beter te laten verlopen ben ik eigenlijk opzoek naar een instelbare DC-DC converter.
Victron heeft hele mooie converters in de vorm van de Orion TR Smart serie maar je kan daar niet de maximale stroom van instellen zodat je bijvoorbeeld kan kiezen voor maximaal 10A laadstroom. De rest van de instelmogelijkheden zijn wel erg mooi zoals een automatische detectie van het draaien van de motor van het trekkende voertuig en instelbare spanningsgrenzen.
Weet iemand van het bestaan af van een DC-DC converter die doet wat ik graag zou willen? Dus de functionaliteit van wat Victron heeft maar dan uitgebreid met een instelbare laadstroom?
Victron heeft hele mooie converters in de vorm van de Orion TR Smart serie maar je kan daar niet de maximale stroom van instellen zodat je bijvoorbeeld kan kiezen voor maximaal 10A laadstroom. De rest van de instelmogelijkheden zijn wel erg mooi zoals een automatische detectie van het draaien van de motor van het trekkende voertuig en instelbare spanningsgrenzen.
Weet iemand van het bestaan af van een DC-DC converter die doet wat ik graag zou willen? Dus de functionaliteit van wat Victron heeft maar dan uitgebreid met een instelbare laadstroom?
Re: DC-DC converter
Ik heb overigens al wel de Victron Buck-Boost converter gezien die doet voor een groot deel wat ik wil maar €550 is voor de hobby misschien wat overdreven ;-)
Re: DC-DC converter
Ken jij deze dingen??
DC-DC converter, max 1800 Watt.
Alles instelbaar.... kost geen fluit.
Ik heb er hier een werkeloos liggen, was voor een projectje maar dat ging niet door.
Ik zal de link er ook even bijzoeken...
https://nl.aliexpress.com/item/40012757 ... XJ1zQzA9f1
.
DC-DC converter, max 1800 Watt.
Alles instelbaar.... kost geen fluit.
Ik heb er hier een werkeloos liggen, was voor een projectje maar dat ging niet door.
Ik zal de link er ook even bijzoeken...
https://nl.aliexpress.com/item/40012757 ... XJ1zQzA9f1
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: DC-DC converter
Dankjewel Chris, ik ga er naar kijken.
Re: DC-DC converter
Je mag met dat ding van mij best wel eens spelen als je dat wilt hoor.
Ik had hem op mijn werk aan de nodige testapparatuur gehangen.
Ballasten kon ik niet tot 1800 watt... bij 1000 was het voor ons maximum
1800 watt is ook echt heel veel.
Maar ook al was het maar 1000 watt.... prima en zonder enige problemen.
Input en output zijn prima in te stellen.
Ik had hem op mijn werk aan de nodige testapparatuur gehangen.
Ballasten kon ik niet tot 1800 watt... bij 1000 was het voor ons maximum
1800 watt is ook echt heel veel.
Maar ook al was het maar 1000 watt.... prima en zonder enige problemen.
Input en output zijn prima in te stellen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: DC-DC converter
Dat is volgens mij geen buck-boost converter, alleen een boost converter (uitgangsspanning moet altijd hoger zijn dan de ingang)
In mijn project geruik ik wel een buck-boost, deze is om mijn lifepo4 accu te laden (van zowel de 12V board als vanaf de auto)
Voordeel je kan zowel de uitgangstroom begrenzen, maar ook de ingangsstroom.
Ik heb er zelf een DAC aan gekoppeld zodat de microprocessor stroombegrenzing en spanning in kan stellen. (maar dat kan ook zonder)
hier de link: https://nl.aliexpress.com/item/32839612 ... e79d2mPI6y
Vaak is boost genoeg.
In mijn project geruik ik wel een buck-boost, deze is om mijn lifepo4 accu te laden (van zowel de 12V board als vanaf de auto)
Voordeel je kan zowel de uitgangstroom begrenzen, maar ook de ingangsstroom.
Ik heb er zelf een DAC aan gekoppeld zodat de microprocessor stroombegrenzing en spanning in kan stellen. (maar dat kan ook zonder)
hier de link: https://nl.aliexpress.com/item/32839612 ... e79d2mPI6y
Vaak is boost genoeg.
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm
Re: DC-DC converter
Dat moet je toch juist net hebben?
Door spanningsverliezen had ik in mijn vorige hut nog maar 11.2 volt over als de KK aan stond.
Op de jaeger aansluiting van de auto stond nog 12,8 volt.
Een Lifepo heeft een BMS aan boord die daar meestal mee overweg kan, maar mijn vorige accu, een AGM, moest 14,8 volt hebben om te laden.
Daar ben ik toen mee aan het spelen geweest alleen de hut werd tussentijds ingeruild.
En nu heb ik een Lifepo4 accu die al bij 11,4 volt laad.
In mijn huidige hut is de spanning achter de auto 12,7 volt.... mooi voldoende.
DC-DC booster in onbruik geraakt daardoor.
Wat jij laat zien is wel heel slim om de uitgang te stabiliseren...
En 15 Ampere max... meer dan zat..hoeft niet...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: DC-DC converter
Valt heel erg mee hoor.
De laatste maanden komt er geen pakje binnen hier.
Maar het zijn er ook wel eens 3-4 per maand geweest.
Gelijk maar even gekeken, de laatste 3 bestellingen waren voor dochterlief en daarvoor had ik een 2,5" SSD behuizingkje ...overtallige interne SSD een externe van gemaakt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: DC-DC converter
Chris,
Helemaal waar.
Vandaar ook mijn laatste regel "Vaak is boost genoeg."
Maar mocht het voorkomen dat je toch ook lager wil laden, of je wil je accu ook kunnen laden met een zonnepaneel, dan is een buck-boost beter, en omdat je stroom kan limiteren op de ingang werkt deze perfect als tracker.
Maar alleen voor de auto laden, ik denk dat in het geval de spanning vanaf de auto in de caravan hoger is dan de 14,4V de rook al onder het dashboard vandaan komt.
Dus in dat geval, boost ok
Helemaal waar.
Vandaar ook mijn laatste regel "Vaak is boost genoeg."
Maar mocht het voorkomen dat je toch ook lager wil laden, of je wil je accu ook kunnen laden met een zonnepaneel, dan is een buck-boost beter, en omdat je stroom kan limiteren op de ingang werkt deze perfect als tracker.
Maar alleen voor de auto laden, ik denk dat in het geval de spanning vanaf de auto in de caravan hoger is dan de 14,4V de rook al onder het dashboard vandaan komt.
Dus in dat geval, boost ok
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm
Re: DC-DC converter
14,4 volt uit de auto in de caravan??
Dat zal bij een wens blijven als je geen extra elektronica inzet.
Zonder extra elektronica ertussen kom je niet aan 13 volt denk ik.
Caravans hebben doorgaans met veel spanningsverlies te maken.
En nog meer als de koelkast onderweg op 12 volt moet werken.
Die lurkt zomaar dik 10 ampere..
Ik snap jou rook onder het dashboard alleen nog niet.
Dat zal bij een wens blijven als je geen extra elektronica inzet.
Zonder extra elektronica ertussen kom je niet aan 13 volt denk ik.
Caravans hebben doorgaans met veel spanningsverlies te maken.
En nog meer als de koelkast onderweg op 12 volt moet werken.
Die lurkt zomaar dik 10 ampere..
Ik snap jou rook onder het dashboard alleen nog niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
DC-DC converter
Mijn auto levert tijdens het rijden 14,2 volt, met af en toe een kort moment van 14,3 volt.
En de dynamo is 12 (14,2) volt 140 Ampère.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: DC-DC converter
En nu achterop de koelkast meten Theo..
Je slaat steil achterover, zoveel spanningsverlies
Je slaat steil achterover, zoveel spanningsverlies
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
DC-DC converter
Ik weet dat ik met een ingeschakelde koelkast achter de auto een fikse spanningsverlies heb.
Omdat ik niet precies weet hoeveel, zal ik bij de eerste de beste keer, wanneer de caravan achter de auto hangt, dit eens meten !
Ik heb zins enige tijd op advies van iemand (Erik) een sensor met een app op de telefoon, om de accu in de gaten te houden.
En deze kan ik zeker voor deze meting goed gebruiken.
Dus te zijner tijd, laat ik dat (met foto) wel horen.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: DC-DC converter
Op de accu meten heeft niet zoveel zin.
Bij ons komt bij de accu netjes 14,4V uit, bij de koelkast moet ik het ook nog meten.
Ik wacht nog even tot Victron met de nieuwe generatie Orion TR Smart DC-DC/B2B laders komt.
Bij ons komt bij de accu netjes 14,4V uit, bij de koelkast moet ik het ook nog meten.
Ik wacht nog even tot Victron met de nieuwe generatie Orion TR Smart DC-DC/B2B laders komt.
Re: DC-DC converter
Op de koelkast meten is waar dat ding het onderweg mee moet doen.
Ik snapte wel waarom hij bij mijn vorige hut ontdooide.... ruim onder de 11 volt nog..
Dat te weinig.
Probleem is niet alleen een max kabeldikte van 2,5 mm2 maar ook al die connectoren onderweg van de autoaccu naar b.v. de koelkast.
Ik snapte wel waarom hij bij mijn vorige hut ontdooide.... ruim onder de 11 volt nog..
Dat te weinig.
Probleem is niet alleen een max kabeldikte van 2,5 mm2 maar ook al die connectoren onderweg van de autoaccu naar b.v. de koelkast.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: DC-DC converter
Ik ben wel enigszins verbaasd dat je tegenwoordig een Lifepo4 in de caravan hebt staan. Ik kan me herinneren dat je daar in het verleden niet zo'n voorstander van was?
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: DC-DC converter
Iets genuanceerder.... ik vond Lifepo eerder te duur, daarom AGM.
Nu jaren verder werd die drempel lager.
Nu jaren verder werd die drempel lager.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.