Agm batterij

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gerrit 1976
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 2 okt 2022 09:47

Agm batterij

Bericht door Gerrit 1976 » za 11 feb 2023 00:55

Ik heb een agm batterij Ecobat Deep Cycle 12V-100Ah.
Deze staat in bestelwagen om een planar 2d te voorzien van stroom omdat we daar heel uitzonderlijk in overnachten. Er is 80 watt zonnepaneel om batterij te onderhouden en bij te vullen. Ook aangesloten op motor met relais tussen.

Ik merk dat het toestel tussen paneel en batterij de batterij nooit volgeladen krijgt. Nl 70 tot 80%. Als ik batterij dan aan lader hang zegt die ook ong 70% maar binnen 30min is batterij vol met 7.5ampere lader. Dus ze is vol maar beiden geven verkeerd niveau.

Iemand die weet wat reden is?

Gebruikersavatar
DerRudy
Berichten: 114
Lid geworden op: di 27 aug 2019 11:55
Locatie: Best

Re: Agm batterij

Bericht door DerRudy » za 11 feb 2023 01:11

Wat vaak fout gaat/staat bij zonnepaneel laders is het juiste type accu.
Vaak moet je de accu in de stalling loskoppelen en dan valt zonnepaneel lader terug op de standaard waarde vaak een traditionele lood accu terwijl een AGM accu geladen dient te worden met 14,7 V.
Ik moet mijn zonnepaneel lader ivm ook een AGM accu ipv type1 op type3 zetten.
Daarna zie ik ook dat accu uiteindelijk een spanning van 14,7 V voor zijn kiezen krijgt.
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.

Gerrit 1976
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 2 okt 2022 09:47

Re: Agm batterij

Bericht door Gerrit 1976 » za 11 feb 2023 04:15

Ok ga ik eens bekijken. Wist niet eens dat het in te stellen was. Ik heb de SCM20 PWM van mastervolt.

Ik heb batterij nu verbonden met frigobox van 70watt. Na 2u gaf lader via app nog 30% aan. Na 3.5u nog 15 en na 5u nog 5. Normaal moet ze dat 10u aankunnen. Dus die waarden kloppen niet. Lader stond op agm. Tijdens testen stond lader natuurlijk uit. Enkel om te controleren even aangekoppeld. Morgen ga ik laden met 7.5 a lader en tijd opnemen. Zo ga ik mss idee hebben wat er uit was. Normaal 5u maal 7a is 35a. Dus op kleine 5u moet batterij volgeladen zijn.
Bijlagen
Screenshot_20230210-184221_ProUser Check & Charge 20.jpg
Screenshot_20230210-201110_ProUser Check & Charge 20.jpg
Screenshot_20230210-233522_ProUser Check & Charge 20.jpg

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Agm batterij

Bericht door Bartjebart » za 11 feb 2023 08:13

Als de accu te vaak diep is ontladen gaat de capaciteit achteruit. Zowel je lader vanuit zonnepalenen als je andere lader staan op agm ingesteld? Te vaak verkeerd laden geeft een luie accu. Let wel op dat met een intelligent laadprogramma de stroom niet de hele tijd hetzelfde zal zijn.

Als er 35Ah in gaat is het ook niet gek dat je koeler hem snel leegtrekt. 70W is 6A
35/6= minder dan 6 uur.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Agm batterij

Bericht door dieseltijger » za 11 feb 2023 08:21

Is het apparaat tussen het zonnepaneel en de accu in staat om de juiste laadspanning af te leveren? Ik zou dat maar eerst eens vaststellen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrit 1976
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 2 okt 2022 09:47

Re: Agm batterij

Bericht door Gerrit 1976 » za 11 feb 2023 10:06

dieseltijger schreef:
za 11 feb 2023 08:21
Is het apparaat tussen het zonnepaneel en de accu in staat om de juiste laadspanning af te leveren? Ik zou dat maar eerst eens vaststellen.
Heb het net opgezocht en is idd mogelijk. Maar ik wist het dus niet. Ik ga batterij straks terug instaleren en dan instellin op agm.

Gerrit 1976
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 2 okt 2022 09:47

Re: Agm batterij

Bericht door Gerrit 1976 » za 11 feb 2023 10:12

Bartjebart schreef:
za 11 feb 2023 08:13
Als de accu te vaak diep is ontladen gaat de capaciteit achteruit. Zowel je lader vanuit zonnepalenen als je andere lader staan op agm ingesteld? Te vaak verkeerd laden geeft een luie accu. Let wel op dat met een intelligent laadprogramma de stroom niet de hele tijd hetzelfde zal zijn.

Als er 35Ah in gaat is het ook niet gek dat je koeler hem snel leegtrekt. 70W is 6A
35/6= minder dan 6 uur.
Ik ben vanuit volgeladen accu gestart met test. Na 5u aan 70watt verbruik stond ze volgens lader nog op 5% wat eigenlijk niet kan. Lader vanuit zonnepaneel heb ik nooit ingesteld dus zal waarschijnlijk verkeerd zijn. Ik stel het straks in. Lader 220v staat wel op agm. Momenteel is ze 4u aan het laden.

Laatste meting gaf ze 12.2v en 5%. Volgens sommige tabellen is dat nog 50%.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Agm batterij

Bericht door dieseltijger » za 11 feb 2023 10:55

Kijk eens hier naar: https://www.victronenergy.nl/solar-char ... #downloads

Zonnepaneel in, 14,5 Volt uit. Drie laadmodi. Precies wat je nodig hebt en voor minder dan 50 Euro te koop. Gerenommeerde leverancier, goed spul, goede support. Precies wat je nodig hebt.

Je hebt ook duurdere modellen met power optimalisatie - maar dat is apekool voor recreatief gebruik.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Agm batterij

Bericht door Chris » za 11 feb 2023 13:59

AGM ideale laadspanning is 14,7 - 14,8 volt.
Er komt dus te weinig uit het zonnepanneel.

En... de lader zei dat de accu nog maar 5 % was ????
Een AGM mag je niet meer dan 50-60 % ontladen, verder is heel slecht voor de levensduur van de accu.
5% is zelf mogelijk terminaal...en dat blijkt al meerdere keren gebeurd te zijn als ik zo lees.... ojeee ojee.

Ik zou de accu maar eens meenemen naar een accuboer en laten testen.... ik vrees met grote vreze...
En dan... heel belangrijke ....
Alle laadspanningen goed zetten...
In de stalling 1 accuklem los tegen sluipverbruikers..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gerrit 1976
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 2 okt 2022 09:47

Re: Agm batterij

Bericht door Gerrit 1976 » za 11 feb 2023 14:43

Chris schreef:
za 11 feb 2023 13:59
AGM ideale laadspanning is 14,7 - 14,8 volt.
Er komt dus te weinig uit het zonnepanneel.

En... de lader zei dat de accu nog maar 5 % was ????
Een AGM mag je niet meer dan 50-60 % ontladen, verder is heel slecht voor de levensduur van de accu.
5% is zelf mogelijk terminaal...en dat blijkt al meerdere keren gebeurd te zijn als ik zo lees.... ojeee ojee.

Ik zou de accu maar eens meenemen naar een accuboer en laten testen.... ik vrees met grote vreze...
En dan... heel belangrijke ....
Alle laadspanningen goed zetten...
In de stalling 1 accuklem los tegen sluipverbruikers..
Ze is 2 weken geleden getest bij de wit schijndel en was ok. Maar ik snap niet waarom ze niet naar 100% wil. Die 5% klopt niet want batterij zat nog boven 12volt. Deze mag tot 80% worden ontladen. Ik wou net met mijn post duidelijk maken dat die percentages niet kloppen.

De batterij zit in bestelwagen die ik dagelijks gebruik. Laad ook bij via motor. Nu net volledig volgeladen met lader aan 220v en terug geplaatst. 80% geladen zegt toestel en staat intussen op agm. Dus de waarden kloppen gewoon niet.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Agm batterij

Bericht door meeder » za 11 feb 2023 14:54

80% ontladen is gewoon slecht voor welke loodaccu dan ook.
Hij zal van één keer niet direct kapot gaan maar de levensduur holt bij elke diepe ontlading achteruit.
Een deep-cycle cq AGM kan er beter tegen maar gezond is het per definitie niet.

Gerrit 1976
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 2 okt 2022 09:47

Re: Agm batterij

Bericht door Gerrit 1976 » za 11 feb 2023 15:03

meeder schreef:
za 11 feb 2023 14:54
80% ontladen is gewoon slecht voor welke loodaccu dan ook.
Hij zal van één keer niet direct kapot gaan maar de levensduur holt bij elke diepe ontlading achteruit.
Een deep-cycle cq AGM kan er beter tegen maar gezond is het per definitie niet.
Ze is nooit zo diep ontladen hoor. Nachtverwarming is max 29 watt maar staat op laagste stand en dat is 10watt. En dat max uurtje of 8....
Frigobox voor te testen is 70 watt maal 5u dus 35a. Na 5u was batterij ook terug vol met lader van 7.5a.

Zolang je boven 12v blijft heb je geen schade.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Agm batterij

Bericht door Chris » za 11 feb 2023 15:55

Ik kreeg mijn AGM, een Optima Yellowtop nooit hoger dan 98% lading.
Al stond ie er een jaar aan.

Maar waar haal jij de info vandaan dat jou AGM accu tot 80% ontladen mag worden??
Het accu systeen is AGM... Absorbed Glass Material, en inherent aan dit systeem accu's, dus de product eigenschappen hiervan, zijn dat ze niet verder dan 50-60% ontladen mogen worden.
Dieper ontladen is funest....en al helemaal niet regelmatig.
Als je tot 80% ontlaad, en dan na een uurtje de spanning meet, dan zal je idd een hogere spanning meten dan op het moment voordat je loskoppelt van de verbruiker.
De chemische reactie in de accu zal tot rust komen en hij recovered een beetje..
Daar haal jij denk ik de 12 volt vandaan.
En ...even rekenen... jou accu was nieuw 100Ah.
Max 60% ontlading is ook 60 ampere verbruiken.
Ondertussen vrees ik dat de accu niet "nieuw" meer is...
Wat je dan overhoud.... meten is weten.
Ik heb mijn Optima Yellowtop jarenlang regelmatig gemonitort en ook bijgehouden in een tabel.
JE zie gewoon de degradatie in de loop der jaren.
De CCA gaat achteruit.
Weet jij de CCA van jou accu Nieuw en Nu ??
Mijn Optima begon met een waarde van 1135.... en op het lest was het nog maar 950 CCA.
En... jij was vertroeteld, ik heb wat accukennis, weet wat een accu technsch inhoud.

De momentopname van de W in S is leuk om te weten, maar wat waren de cijfers??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2018
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Agm batterij

Bericht door doubleyou » za 11 feb 2023 16:38

Chris schreef:
za 11 feb 2023 13:59
5% is zelf mogelijk terminaal...en dat blijkt al meerdere keren gebeurd te zijn als ik zo lees.... ojeee ojee.

Ik zou de accu maar eens meenemen naar een accuboer en laten testen.... ik vrees met grote vreze...
Chris, misschien iets minder snel een conclusie trekken scratch.gif . Je liet mij ooit in mijn topic met vragen over mijn accu weten dat mijn YT 55ah waarschijnlijk kapot was. Dat bleek gelukkig niet het geval maar ik schrok aangezien ik er geen verstand van heb. De accu doet het nog steeds :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gerrit 1976
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 2 okt 2022 09:47

Re: Agm batterij

Bericht door Gerrit 1976 » za 11 feb 2023 16:45

Met de tip van dieseltijger kwam ik tot de vaststelling dat mijn voltmaster op gel stond. En dus blijkbaar de agm batterij in de stand niet boven 80% kreeg. Intussen kunnen instellen en zit nu na 2u van 80% naar 86%. Heb ook maar 80watt paneel en is bewolkt. Dus probleem opgelost.

Straf dat verkopers dat niet weten van hun eigen producten!

Dikke merci allemaal 😉

Gerrit 1976
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 2 okt 2022 09:47

Re: Agm batterij

Bericht door Gerrit 1976 » za 11 feb 2023 17:12

Chris schreef:
za 11 feb 2023 15:55
Ik kreeg mijn AGM, een Optima Yellowtop nooit hoger dan 98% lading.
Al stond ie er een jaar aan.

Maar waar haal jij de info vandaan dat jou AGM accu tot 80% ontladen mag worden??
Het accu systeen is AGM... Absorbed Glass Material, en inherent aan dit systeem accu's, dus de product eigenschappen hiervan, zijn dat ze niet verder dan 50-60% ontladen mogen worden.
Dieper ontladen is funest....en al helemaal niet regelmatig.
Als je tot 80% ontlaad, en dan na een uurtje de spanning meet, dan zal je idd een hogere spanning meten dan op het moment voordat je loskoppelt van de verbruiker.
De chemische reactie in de accu zal tot rust komen en hij recovered een beetje..
Daar haal jij denk ik de 12 volt vandaan.
En ...even rekenen... jou accu was nieuw 100Ah.
Max 60% ontlading is ook 60 ampere verbruiken.
Ondertussen vrees ik dat de accu niet "nieuw" meer is...
Wat je dan overhoud.... meten is weten.
Ik heb mijn Optima Yellowtop jarenlang regelmatig gemonitort en ook bijgehouden in een tabel.
JE zie gewoon de degradatie in de loop der jaren.
De CCA gaat achteruit.
Weet jij de CCA van jou accu Nieuw en Nu ??
Mijn Optima begon met een waarde van 1135.... en op het lest was het nog maar 950 CCA.
En... jij was vertroeteld, ik heb wat accukennis, weet wat een accu technsch inhoud.

De momentopname van de W in S is leuk om te weten, maar wat waren de cijfers??
Ik had antwoord vezonden maar is blijkbaar verdwenen.

Batterij is van maart 2022. Was niet stuk en alles werkte. Planar 2d werkte vroeger via startbatterij zonder problemen maar niet ideaal. Verbruik is tussen 20a en 40a per nacht afhankelijk van instellingen verwarming.

Mijn Batterij mag tot 80 % ontladen maar is ter info. Ik koos voor 100ah en dus ruim. Geen andere verbruikers.

De wit schijndel teste batterijwaarde en printe dat af en we vergeleken. Was als nieuw.

Probleem was dat ze niet boven 80% wou laden maar intussen de voltmaster kunnen instellen op agm en nu zit ze al op 86%.

Dus oorzaak is mijn voltmaster stond op gel. En batterijlader gebruiken voltage voor batterijniveau wat indicatie is.
Bijlagen
Screenshot_20230211-161140_Chrome.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Agm batterij

Bericht door Chris » za 11 feb 2023 18:53

Ik heb geprobeerd om meer info te vinden van deze accu, tot op heden zonder succes.
Ik zou graag ergens de fabrieksopgave van de CCA willen zien.
Die CCA... ( Cold Crancking Amperage) is eigenlijk wat een accu kan presteren... hoe hoger hoe beter.
En echt 80% snap ik niet... de eerste keer dat ik dat hoor/lees.
Evengoed...
Meten is weten... verkeerde ( te lage) spanning met laden heeft een luie accu als eindresultaat.

Benieuwd wat met de veranderde instelling gaat gebeuren..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Agm batterij

Bericht door Ab » za 11 feb 2023 21:00

De CCA heb je vlgs mij niets aan bij een huishoud of tractie accu.

Dat is het max. aantal Amps dat een accu kan leveren gedurende 30 seconden bij een temperatuur van 18 graden onder nul.

Dat kan maar zo 600 Ampère zijn of nog veel meer.
In feite wordt zo ongeveer de kortsluitstroom gemeten.
Dat geeft een beetje een beeld hoe een accu presteert als je daar een koude motor mee wilt starten bij strenge vorst.

Dat is niet relevant voor een huishoudaccu of een (semi)tractie accu.
Die accu's zijn niet specifiek gebouwd voor het starten (cranking) van een motor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gerrit 1976
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 2 okt 2022 09:47

Re: Agm batterij

Bericht door Gerrit 1976 » ma 13 feb 2023 14:34

De batterij staat op 99%. Dus het lag puur aan instellingen voltmaster. Zo lui gaat ze niet zijn want op camping is ze regelmatig geladen met agm lader op 220v.
Bijlagen
20230213_141220.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Agm batterij

Bericht door Chris » ma 13 feb 2023 14:43

Lui worden ze pas als ze nooit goed geladen worden....en dan duurt het ook nog best wel lang.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Agm batterij

Bericht door Xecto » ma 22 mei 2023 13:05

Ik vrees hier ook voor een kapotte accu, maar wellicht is het tegendeel waar:

- zowel druppellader als ingebouwde lader in caravan geven 13,7V
- bij afkoppelen geeft accu 12,4v
- na een uur geeft de accu 11,1v

De accu zal een jaar of 4 oud zijn, fabrieksaf ingebouwd. We hebben de mover eind april nog gebruikt met over de oprit rijden, op de camping in Frankrijk rijden en een week later met de camping afkomen. Thuis deed ie nog een paar meter en toen was t klaar. Ik heb de walstroom eraan gehangen en kon toen in stapjes de caravan op z’n stallingsplek zetten.

Nu heb ik het idee dat de accu op de camping of onderweg wellicht niet is bijgeladen door een los contact en er daardoor een te diepe ontlading is ontstaan. Kan de accu dan meteen overleden zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Agm batterij

Bericht door dieseltijger » ma 22 mei 2023 15:00

Yep Dat kan zelfs extreem snel gaan. Ooit een nieuwe centurion recreatie accu naar z'n grootje laten gaan. Je laadt m, alles lijkt ok - tot je m heel licht belast. Dan zakt de spanning in elkaar.

Jouw gemeten elf Volt is - vrees ik - een overlijdensbericht. Dus kijk even goed naar de mogelijkheid om de lading in stand te houden, diepontlading te voorkomen, en de eisen die je stelt aan gewicht en capaciteit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Agm batterij

Bericht door Chris » ma 22 mei 2023 15:03

Xecto..

Je laadspanning is 13,7 volt.
Dat is goed voor een ouwerwetse dikke Lood accu.
Een AGM accu moet met 14,8 volt minimaal geladen worden.
De vraag natuurlijk..
Over welke accu heb je het ??

En helaas.... over levensduur van accu's kan je boekwerken vol schrijven.
Je kan mazzel hebben maar je kan ook pech hebben.
Maar diep ontladen is een terminaal risico..

Tip..
Neem die accu even mee naar een accuboer... die test hem zo voor je..
En dan geen spanning maar capaciteit..
Laatst gewijzigd door Chris op ma 22 mei 2023 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Agm batterij

Bericht door Xecto » ma 22 mei 2023 15:05

Tnx voor de antwoorden, ik was er al bang voor… de huidige accu is een Varta LA95. Aangezien deze door Dethleffs icm de mover is ingebouwd lijkt me dat de gehele installatie voldoet. Op de ingebouwde regelaar zit ook een selectie voor het type accu. Nog tips om een grotere kans langere levensduur te hebben? Andere capaciteit oid?

Normaal laat ik voor vertrek thuis en bij vertrek vanaf de camping de walstroom er aan hangen tot ie achter de auto hangt, kan dat kwaad? Bij vertrek van de camping wel een meter of 20 door de bagger moeten sjouwen dus diepontlading is een mogelijkheid, maar toen hing ie dus wel aan de walstroom.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Agm batterij

Bericht door Chris » ma 22 mei 2023 15:10

[re.gif]
Nee hoor... laad gewoon lekker vol.
En overvol kan niet.

Wat je kan bedenken is een accu met een gunstiger ontlaad karacteristiek.
Een AGM is daar beter in..
Je haalt denk ik met een Optima Yellowtop van 55 Ah net zoveel power uit die accu als nu uit je Varta van 95 Ah.

Nog gekker, maar veel duurder zijn Lifepo4 accu's.
Kosten een bak geld, maar veilig bijna volledig te ontladen en super lichtgewicht.
Je zal dan toch wel aan een 30 of 40Ah versie moeten denken.
B.v. een Victron PPP40 of een PowerXtreme X40...

Schrik dan niet van de prijs... eerst even luchthappen... dan kijken.
Gulden middenweg die Optima Yellowtop serie.
Is er trouwens ook in een 75 Ah versie...
Doorgaans zijn dat heel goede accu's.

p.s.
Door de bagger sjouwen... ik geloof dat elke moverstuurkast een onderspannings beveiliging heeft.
Dus die zal je accu niet tot op de bodem leegtrekken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”