Agm batterij
- dieseltijger
- Berichten: 11149
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Agm batterij
@Xecto: Bij een loodaccu - ongeacht de variant - zorg ervoor dat het ding geladen blijft, liefst maximaal geladen - en als dat niet kan: zodra de gelegenheid zich voordoet volledig laden. Koop een CTEK lader die geschikt is voor jouw type accu, dat is een gerenommeerd merk en ze gaan lang mee. Er zullen vast wel andere merken zijn met vergelijkbare kwalificaties, maar in de stoere, stalen kasten heb ik wel eens eens slechts drie onderdelen aangetroffen: een trafo, een enkele diode die vastgeschroefd zat op een ruw stuk aluminium, en een zekering. De CTEK's en soortgelijke gevallen bouwen de laadspanning en stroom op, en zijn in staat om de accu met precies de juiste spanning te laden en geladen te houden. Marktplaats is your best friend
Afhankelijk van de variant (Gel, Startaccu, etc etc) ontladen die dingen zichzelf sneller of langzamer in de loop van de tijd. Vuistregel: zo'n 5..10% per maand. Dat is de reden waarom motorijders de accu in de winter aan de lader hangen, en caravanners het ding losschroeven en mee naar huis nemen.
Ben je (net zoals ik) lekker lui: volg advies van Chris - de Lithium accu's die eveneens geschikt zijn om kortstondig 100 A te leveren en permanent 30 A. Dat zit je al gauw een Victron en PowerXtreme te denken. 10 Ah volstaat echt voor een kwartier moveren.
Wil je niet teveel geld uitgeven (net zoals ik ook): de gewone startaccu. Zwaar onderschat op dit forum. Zet je schrap: Een 36 Ah gevalletje van Varta, Bosch, voor rond de 45,- tot 50 Euri ben je klaar. Die kunnen loeihoge stromen leveren. Kan je ook een kwartier mee moveren, zonder dat de te ver leeg raakt en de levensduur bekort wordt. Wel (linksom of rechtsom) minimaal eens in de drie maanden volledig opladen, al dan niet thuis. Weegt 9 of 10 kilo of zo - dus eigenlijk prima te doen. Mijn motoraccu is al 7 jaar oud, en mijn auto accu is geloof ik tien jaar meegegaan.
Afhankelijk van de variant (Gel, Startaccu, etc etc) ontladen die dingen zichzelf sneller of langzamer in de loop van de tijd. Vuistregel: zo'n 5..10% per maand. Dat is de reden waarom motorijders de accu in de winter aan de lader hangen, en caravanners het ding losschroeven en mee naar huis nemen.
Ben je (net zoals ik) lekker lui: volg advies van Chris - de Lithium accu's die eveneens geschikt zijn om kortstondig 100 A te leveren en permanent 30 A. Dat zit je al gauw een Victron en PowerXtreme te denken. 10 Ah volstaat echt voor een kwartier moveren.
Wil je niet teveel geld uitgeven (net zoals ik ook): de gewone startaccu. Zwaar onderschat op dit forum. Zet je schrap: Een 36 Ah gevalletje van Varta, Bosch, voor rond de 45,- tot 50 Euri ben je klaar. Die kunnen loeihoge stromen leveren. Kan je ook een kwartier mee moveren, zonder dat de te ver leeg raakt en de levensduur bekort wordt. Wel (linksom of rechtsom) minimaal eens in de drie maanden volledig opladen, al dan niet thuis. Weegt 9 of 10 kilo of zo - dus eigenlijk prima te doen. Mijn motoraccu is al 7 jaar oud, en mijn auto accu is geloof ik tien jaar meegegaan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Agm batterij
De Varta is een AGM accu, redelijk zwaar maar wel te tillen: 26,4kg… Voor de kogeldruk kan ik beter een wat lichtere hebben, maar die moet qua ruimte wel passen.
Accu hangt in principe altijd aan de lader aangezien de caravan hier op de oprit aan de walstroom staat. Afgelopen winter de accu naar binnen gehaald en aan de CTEK (MXS 3.8) gehangen, een MXS 5.0 zou natuurlijk beter zijn. Tot nog toe probleemloos gemoverd en ineens is t over…
Ik zal eens zien of hier in de buurt ergens een accuboer is die m kan meten….
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Accu hangt in principe altijd aan de lader aangezien de caravan hier op de oprit aan de walstroom staat. Afgelopen winter de accu naar binnen gehaald en aan de CTEK (MXS 3.8) gehangen, een MXS 5.0 zou natuurlijk beter zijn. Tot nog toe probleemloos gemoverd en ineens is t over…
Ik zal eens zien of hier in de buurt ergens een accuboer is die m kan meten….
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
- dieseltijger
- Berichten: 11149
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Agm batterij
Als je de accu alleen voor de mover gebruikt, dan ben je wellicht masochistisch aangelegd. Verspilling van geld en laadvermogen. Er is een forummer die een motorfietsaccu inzet voor zijn mover.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Agm batterij
Deze zat er nu eenmaal in, onderdeel van t Autark pakket: de rest van de caravan draait er dus ook op wanneer dat moet ;) wij hebben overigens een dubbele mover want tandemasser, ik weet niet of een motorfietsaccu dat trekt: de nieuwe in m’n motor heeft al moeite om m te starten
Over laadvermogen maak ik me ook niet echt druk, die paar kilo op 2,5 ton
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Over laadvermogen maak ik me ook niet echt druk, die paar kilo op 2,5 ton
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Agm batterij
Xecto schreef: ↑ma 22 mei 2023 16:15De Varta is een AGM accu, redelijk zwaar maar wel te tillen: 26,4kg… Voor de kogeldruk kan ik beter een wat lichtere hebben, maar die moet qua ruimte wel passen.
Accu hangt in principe altijd aan de lader aangezien de caravan hier op de oprit aan de walstroom staat. Afgelopen winter de accu naar binnen gehaald en aan de CTEK (MXS 3.8) gehangen, Dat is wel een kleine lader hoor voor een 95 Ah accu, maar werkt wel als je genoeg tijd hebt.. een MXS 5.0 zou natuurlijk beter zijn. Staat er eentje te koop in de marktkraam van het forum.Tot nog toe probleemloos gemoverd en ineens is t over…
Ik zal eens zien of hier in de buurt ergens een accuboer is die m kan meten…. Kan geregeld worden, ik heb een accutester.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Agm batterij
Een CTEK 5.0 levert nauwelijks winst op tov een CTEK 3.8. Wanneer ik zou verzwaren, zou het minstens de 7.0 (of eventueel de 10.0) zijn.
Maar met de 3.8 lukt het vanzelfsprekend ook, tenzij je telkens binnen een paar uurtjes wilt verkassen
Het af-fabriek laadsysteem van onze Brillant laadt met ca. 7 A en na een moveractie van de 2,5 ton's tandemasser duurt dat laden veelal niet langer dan 1 a 1,5 uur. Dat zou met een 3.8 dus maximaal ca. 3 uur duren...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- dieseltijger
- Berichten: 11149
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Agm batterij
Onterechte waarschuwing dus. Niets aan veranderen. Gewoon weer een AGM accu erin plaatsen, die ontladen minder snel dan startaccus, kunnen tegen het gekluts en geklots van de caravan. Wel de lader in de AGM stand zetten (hogere laadspanning).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Agm batterij
Ik zal de lader in de caravan eens controleren, kan ik er meteen een plank voorlangs zetten om alles kabels te beschermen tegen het meubilair wat ook onder het bed ligt. Ik ga ervan uit dat ie goed staat, aangezien de caravan inmiddels 3,5 jaar oud is en t sinds november goed heeft gewerkt, maar je weet nooit…
Wat betreft de druppellader: die was puur om m in conditie te houden. Hoefde dus niet snel te gaan, hij hing er een paar weken aan op de ‘winterstand’ van de CTEK.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat betreft de druppellader: die was puur om m in conditie te houden. Hoefde dus niet snel te gaan, hij hing er een paar weken aan op de ‘winterstand’ van de CTEK.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
- dieseltijger
- Berichten: 11149
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Agm batterij
Het mooie is....de CTEK doet dat vollständig automatisiert. En aan de lampjes zie je in welke laadfase de setup verkeert. Sterker: je laat de CTEK achter bij de accu zonder er een paar jaar naar om te kijken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Agm batterij
CTEK is ook hofleverancier voor een aantal automerken in het hogere segment.
Re: Agm batterij
Ik heb eens even de handleiding van de laadregelaar in de caravan opgezocht: een Schaudt EBL 109-7. De schakelaar staat inderdaad op AGM: zou met 14,7v moeten laden maar de laagspanning voor in conditie houden is 13,7v. Precies wat ik meet :)
Dank voor je aanbod [mention]Chris [/mention] maar Hillegom is niet echt (echt niet ) in de buurt. Er zitten hier twee caravan boeren om de hoek, die zal ik eens bellen of ze wat kunnen meten.
Ook maar eens rondkijken naar een andere accu. €200 voor een nieuwe is acceptabel. Mijn vader kocht net een LiFePo4 van 120Ah, wat een geld
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dank voor je aanbod [mention]Chris [/mention] maar Hillegom is niet echt (echt niet ) in de buurt. Er zitten hier twee caravan boeren om de hoek, die zal ik eens bellen of ze wat kunnen meten.
Ook maar eens rondkijken naar een andere accu. €200 voor een nieuwe is acceptabel. Mijn vader kocht net een LiFePo4 van 120Ah, wat een geld
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
- dieseltijger
- Berichten: 11149
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Agm batterij
De oorzaak is dat de meter (of jij) een onjuist ladingspercentage koppelen aan de onbelaste accuspanning. Simpel experiment. We kunnen er uren over theoretiseren en elkaar bang maken, maar zie hier de spanning van een twee jaar oude -niet AGM - accu, en wel het exemplaar in mijn Toyota. Dit is de opvolger van een accu die 12 jaar is meegegaan. Oftewel: de laadregelaar van de Toyota doet blijkbaar iets goed:Gerrit 1976 schreef: ↑za 11 feb 2023 00:55<Knip> Nl 70 tot 80%. Als ik batterij dan aan lader hang zegt die ook ong 70% maar binnen 30min is batterij vol met 7.5ampere lader. Dus ze is vol maar beiden geven verkeerd niveau.
Iemand die weet wat reden is?
Volgens de tabbelletjes betekent dit een ladingsgraad van rond de 70%. Moord en brand volgens "de experts", niks aan de hand volgens de praktijk. Laat je geen niet bestaand probleem aanpraten
Wil je een hogere waarde zien? Hanteer een andere tabel, of stel jouw ladingsmeter anders in. Veel goedkoper
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje