Verhogingssetje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Verhogingssetje

Bericht door dieseltijger » ma 6 feb 2023 07:43

Beetje onjuiste titel, maar het gaat om het volgende: de good old Avensis krijgt wat preventief onderhoud want ik wil nog 5 jaar met de dame vooruit: dan staat er zo'n half miljoen km op de klok en is ze 19 jaar oud.

Naast nieuwe koplampen komen er achter wat stuggere of hogere schroefveren in, en als ze toch bezig zijn dan maar tegelijk nieuwe schokdempers. Mag ook wel met bijna 350k op de teller.

Ook de voorkant komt aan de beurt een keer.....zijn bij een mc pherson systeem de veren los te vervangen door hogere uitvoeringen? 2 cm meer bodemvrijheid boven de huidige 14 cm scheelt wat schraapgeluiden op sommige weggetjes. Heb ik een SUV zonder de nadelen, hihihi .

Ik hou me aanbevolen voor wat ervaringen
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

bobke
Berichten: 11
Lid geworden op: za 17 okt 2015 21:29

Re: Verhogingssetje

Bericht door bobke » ma 6 feb 2023 07:52

Zou je dan niet gelijk aan de voorzijde ook nieuwe dempers laten plaatsen?
Onder het motto, alles in 1 keer goed? Weet natuurlijk niet hoe lang de voordempers al eronder zitten, ook al 350K of zijn deze tussentijds al eens vervangen?
De garoeten van Bobke! awhoea.gif
Kip 47 TEB 2004

Mlandzaat
Berichten: 166
Lid geworden op: za 20 nov 2021 22:20

Re: Verhogingssetje

Bericht door Mlandzaat » ma 6 feb 2023 09:04

Een soort Subaru Outback minus de nadelen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verhogingssetje

Bericht door dieseltijger » ma 6 feb 2023 09:22

Ja, zoiets, en minus de vierwielaandrijving. Ik ga eens bellen met mijn garagehouder. Ik meen dat qua achtervering de veren naast de schokbrekers gemonteerd zijn, maar je moet meer loshalen dan je denkt bij een Avensis. Heb een keer gebroken veren bij een mc pherson systeem vervangen, het werken met veerspanners was niet echt leuk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verhogingssetje

Bericht door Micky » ma 6 feb 2023 10:45

[re.gif]

Met het juiste gereedschap is dat echt een eitje, in december nog gedaan, maar dan om te verlagen ipv te verhogen, dat rijdt namelijk lekker strak met de hut erachter en je hebt ook geen last van doorhangen mrgreen.gif

8619FA58-4149-4076-A1B5-1B81AC27B4E9.jpeg
4DF582E6-3258-41DA-BFE5-DD88F90B7BEB_1_201_a.jpeg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Verhogingssetje

Bericht door refram » ma 6 feb 2023 15:10

Verleden jaar dacht ik ook hulpveren van MAD achteraan te laten plaatsen.
Uit voorzorg was ik toch maar eens gaan praten met de stationschef van de Technische Keuring. Gelukkig, want het bleek dat in Vlaanderen hulpveren vanaf 2018 verboden zijn. En laat nu net onze auto van eind 2018 zijn. :(
Dus voor ons geen alternatief, tenzij een andere auto kopen.
Auto's van na 2018 worden op de TK afgekeurd als men ziet dat er hulpveren aanwezig zijn. boos.gif
Ik vraag me nog steeds af waarom?
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verhogingssetje

Bericht door dieseltijger » ma 6 feb 2023 18:39

@Micky: H
Hihihi....zoek eens Avensis op bij de Bilstein site: Geen resultaat. Waarschijnlijk omdat deze firma had ingeschat dat de doelgroep elastiekvering met fietspomp dempers al goed genoeg zou vinden. Bij een RAV4 plugin met 306 pk is het een ander verhaal - ik moet bij het optrekken een wekker zetten.

@Refram: vermoedelijk omdat de keuringsinstantie er van uit gaat dat er een zwaardere belasting op de auto wordt losgelaten dan voorzien door de fabrikant. Nu is het zo dat er geen hulpveren worden toegepast - maar dat de hele veer wordt vervangen door een exemplaar met een hogere veerconstante. Ook goed. Een paar smaken: Veren van de wagon of MAD-achtige exemplaren.

Het geschraap speelt vooral aan de voorkant - en rafels aan mijn bumper laten mij koud - maar een gat in de carterpan is minder.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Verhogingssetje

Bericht door meeder » ma 6 feb 2023 19:22

Als hulpveren niet mogen zou je kunnen kijken of er vanuit de fabrikant geen andere veren zijn.
Bij Toyota en bij VW zijn er voor veel auto's slecht wegdek veren/dempers verkrijgbaar. Voor andere fabrikanten zullen ze er ook wel zijn. Je moet soms een beetje zoeken om de onderdeelnummers te vinden maar ze zijn er wel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Verhogingssetje

Bericht door Morgoth » vr 10 feb 2023 11:56

McPherson voorpoten kun je niet verhogen door er een hogere veer in te zetten. De schokdempers kunnen de langere slag niet aan. Verlagen kan wel, zelfs met de zelfde schokdempers want dan gebruik je gewoon een deel van de slag. Heb je progressieve dempers dan is dat laatste niet erg verstandig.

Je kunt wel stuggere veren erop zetten, bijvoorbeeld van een model met zwaardere motor. Maar of dat de rijkwaliteiten verbeterd waag ik te betwijfelen.
Wat je eventueel ook kunt doen is een ring zetten tussen de bovenste veerschotel en de veerbevestiging in het binnenspatbord. Ik weet alleen niet of dit is toegestaan. Daarbij verandert waarschijnlijk je caster bij het verhogen zodat ook je rechtuit stabiliteit anders wordt.

Samengevat: Ik zou er niet aan beginnen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verhogingssetje

Bericht door dieseltijger » vr 10 feb 2023 15:25

De verhoging van de achterkant is "bijvangst". Er komen hulpveren bij, die in de bestaande veren worden geplaatst. Aangezien veren inzakken in de loop van de tijd verwacht ik dat de achterkant iets hoger komt te liggen. Die achterkant is het belangrijkste om de kogeldruk te compenseren - plus dat ik vanaf het begin af aan al merkte dat in de woonwijk van mijn ouders de trekhaak af en toe het trottoir raakt bij opritten. Heel leuk een bodemvrijheid van 14 centimeter.

Ik laat in één moeite door alle dempers en hoezen vervangen. Mag ook wel na 14 jaar trouwe dienst. Mogelijk dat zelfs ik het verschil ga merken, want de slijtage komt sluipenderwijs immers.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Verhogingssetje

Bericht door Ron » vr 10 feb 2023 18:20

Dus eigenlijk komt de auto weer op de oorspronkelijke rijhoogte te staan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verhogingssetje

Bericht door dieseltijger » vr 10 feb 2023 19:21

Geen flauw idee. Ik ben niet zo kritisch - ik let er niet zo op. Als ik maar van het geschraap af ben bij opritjes.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Een SUV voor weinig

Bericht door dieseltijger » vr 17 feb 2023 19:00

SUV.jpg
Et voilá: Nieuwe schokbrekers en MAD hulpveren die de bejaarde schroefveren ondersteunen, en voor een paar honderd Euri heb je een echte SUV. De achterkant staat zomaar een paar centimeter hoger! Nu nog even naar de bouwmarkt om een paar chromen brievenbusopeningen aan te schaffen en ter hoogte van de uitlaat te plaatsen en klaar is Klara. (Zal ik de klepjes erop laten of niet?). Wellicht een stukje nep-traanplaat bij de bumper plakken, en een spuitbusje kunstmodder op de zijkanten spuiten.....

.....Alleen hebben de heren monteurs geconstateerd dat de bijbehorende bus bij de zuigerstang te kort was, en hebben dat trachten te compenseren met vulringen. Nu rammelt de Avensis aan de achterkant als een melkkar. "Storend" is de eufemistische kwalificatie. De eigenaar van de garage wist het al meteen: "O, dan hebben ze een verkeerde schokbreker gemonteerd - die gaan we vervangen". Wordt vervolgd. Het leven van een SUV rijder is allesbehalve SUF.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Verhogingssetje

Bericht door meeder » vr 17 feb 2023 20:01

Is de achtervering veel stugger geworden of valt het mee?

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Verhogingssetje

Bericht door sjaak109 » vr 17 feb 2023 20:24

mooi man,
heb mijn Megane ook wat hoger.
en ook heb ik ipv, de platte michelin banden om te racen, iets hogere banden er onder laten zetten.
dan stuitert mijn prostaat ook niet zo als ik weer eens in het terrein zit.
Afbeelding
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verhogingssetje

Bericht door dieseltijger » vr 17 feb 2023 22:41

De vering zal wel iets stugger geworden zijn - maar ik merk het niet zo, eigenlijk - maar ik ben zowiezo niet de persoon om subtiliteiten qua weggedrag op te merken. Ik merk ook niet dat er verse dempers onder zitten bij drempels. Behalve dan dat rottige klappende geluid.

Deze actie is ingegeven omdat de Avensis nogal naar achteren helt met een caravan eraan, en nog veel meer omdat de trekhaak bij het rijden op een zgn. Wadi bestrating vaak de grond aantikt.En als je dan toch de boel los hebt liggen - en half-en-half van plan bent om nog minimaal 5 jaar te rijden met de auto - dan mogen de dempers ook een verjongingskuur krijgen.

Eerder heeft de auto al een staaroperatie gekregen in de vorm van nieuwe, heldere koplamp units. Dat is wèl een duidelijk merkbare verbetering.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verhogingssetje

Bericht door dieseltijger » za 18 feb 2023 00:10

[re.gif] [re.gif] Terrein rijden is niet mijn ambitie - maar ik zou wel veilig willen rijden op wegen a la kanaaldijk zuid tussen Houten en Wijk bij Duurstede, waar de sporen dieper dan 12 centimeter diep zijn. Ehhhheen Megane in het terrein?????Leg eens uit?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Verhogingssetje

Bericht door sjaak109 » za 18 feb 2023 18:16

op de een of andere manier kom ik altijd in de prut of op zandpaden uit.
het trekt bij mij als een magneet.
ooit met mijn dacia mcv.(ook extra veren, dikkere banden en stalen skidplate) de smokkelaars route in de Pyreneeën gereden. van Frankrijk naar Spanje.
op diverse 4x4 forums zie je prachtige beelden van stoere 4x4,s die daar rijden.
en oja ik ook met mijn Dacia, alleen toen ik over een boomstam moest, ging het niet verder. (kettingzaag niet bij me)
dus keren op een gravel bergweg met aan 1 kant een ravijn van uch mtr.diep.
aan de andere kant een rots wand. het pad was net 4 mtr breed denk ik.
dit doe ik al sinds ik mijn rijbewijs heb. boldly go where nobody has gone before. of zo iets.
(en ik vergeet wel eens om mijn navigatie van 4x4 af te zetten als ik hem in de land rover gebruikt heb(flauwe smoes)
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verhogingssetje

Bericht door dieseltijger » za 18 feb 2023 18:33

Ah....duidelijk. Bij mij is het wat tammer. Het blijft beperkt tot af-en-toe-een-zandpaadje naar een cirque, klooster of andere bestemming. Of om in de avond een mooie stek bij een causse te betrekken met mijn equipment om te fotograferen of sterren te kijken. Nu ja...bij de geringste spoorvorming heb ik al een probleem met de lage bodemvrijheid.

Sprak vanmiddag tijdens het sjouwen nog een "Subarist". Samengevat: Niet stuk te krijgen - maar wel dorstige dames die Subarus. 1:8 voor een Impreza 2.0 Turbo, en 1:10 als er heeeeel netjes gereden wordt. De opvolger van de Avensis wordt of een Soeb of een RAV4 AWD. Maar we hebben geen haast.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Verhogingssetje

Bericht door troapel » za 18 feb 2023 23:33

[re.gif] [re.gif]

Heel herkenbaar! Misschien moet ik de auto dan ook maar gaan verhogen. Afgelopen jaar klonk het op sommige Kroatische binnendoor-weggetjes wel heel erg pijnlijk vanonder de auto. 🙈
Ik ben een aantal keren aan het eind uitgestapt om te kijken of de bumpers ed nog wel heel waren. Gelukkig was dat steeds wel het geval. whistle.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Henri Berends
Berichten: 1120
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Verhogingssetje

Bericht door Henri Berends » zo 19 feb 2023 18:33

[re.gif] Hier net zo. We rijden al lange tijd in auto's die hoger op de wielen staan. 4x4's in de vorm van Suzuki Grand Vitara's en Toyota Landcruiser. Deze laatste heeft plaats moeten maken voor een Volvo XC60 AWD. Tov de gereden 4x4's mag de Volvo wel wat stuggere demping hebben. Dus ben me aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn.

Voor het echte terreinrijden en 'buitenspelen' staan hier nog 2 Suzuki's 4x4. Een LJ80 van 1980 en een Jimny. De laatste heeft een verenlift van 3inch gehad.
Bijlagen
FB_IMG_1676227588869.jpg
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verhogingssetje

Bericht door dieseltijger » zo 19 feb 2023 18:36

Ik heb niet meer aspiraties dan het heel houden van mijn carterpan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Verhogingssetje

Bericht door troapel » ma 20 feb 2023 01:58

[re.gif] [re.gif]

Mijn Talisman heeft alleen niet zoveel bodemvrijheid. 🙈🙈
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verhogingssetje

Bericht door Micky » ma 20 feb 2023 18:54

Dan zorgen dat hij niet te ver in veert is meer dan voldoende, maar dat heb ik al vaker verkondigt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Verhogingssetje

Bericht door troapel » ma 20 feb 2023 23:09

[re.gif]

Als je er langzamer dan kruipend overheen gaat en het nog akelige geluiden geeft heeft het nog weinig met inveren te maken lijkt mij. Heb vering op Sport staan. Standje Comfort is veels te zacht en kan je al niet fatsoenlijk over drempels heen. Heeeeel erg Frans geveerd dan. 🙈
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”