Reservewiel beugel?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3925
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Reservewiel beugel?

Bericht door Gemineye » do 2 feb 2023 19:24

Nu ben ik 1 keer met de “nieuwe” caravan weg geweest en dat beviel top! Moet alleen wat wennen aan dat reservewiel die los onder t bed ligt. Die zou ik eigenlijk graag onder de caravan hebben zodat ik ruimte onder t bed krijg.

Nou had ik even gezocht naar reservewiel beugels, maar om te beginnen zie ik verschillende soorten (geen idee wat ik nodig heb?) en zijn nieuw toch wel heel veel duurder dan ik verwacht had.

Iemand een suggestie? Gebruikt is om mij ook prima hoor; maar dan alsnog; ik kan het niet vinden! Geen idee waar te zoeken.

Zo te zien hééft er wel al een onder gezeten ooit..


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gemineye op do 2 feb 2023 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door jeroen.25 » do 2 feb 2023 20:13

De beugel is onder andere afhankelijk van de maat van je band en dan vooral de breedtemaat.

Kan hij niet gewoon in de disselbak bij jou?
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1341
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door Bob Diesel » do 2 feb 2023 20:15

Die voorzien zit op ieder Alko chassis
Ook onder onze Advento hangt hij in de beugel

https://www.dewitschijndel.nl/al-ko-res ... WoEALw_wcB
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3925
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Reservewiel beugel?

Bericht door Gemineye » do 2 feb 2023 20:42

In de disselbak doe ik liever niet want de kogeldruk is al zo makkelijk zo hoog.

De afstand tussen de gaten is 275mm dus dat lijkt gewoon te passen. Die “maat X” die bij die maat tabel genoemd staat moet mij informatie geven over maximale banden maat, maar wat is die dan? Ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet.

Als ik die maat X opmeet kom ik op 115mm. De band die erin moet is maat 205/65-r15c. Volgens spec lijkt dat te passen. Maar waar ik die maat X dan voor nodig heb?? Maakt de breedte van het onderstel nog uit of is dat dan weer standaard?
Laatst gewijzigd door Gemineye op do 2 feb 2023 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door Rodo » do 2 feb 2023 20:50

En let op, er zijn meerdere lengtes verkrijgbaar. Heeft te maken met de breedte vd caravan. ff de breedte tussen de balken opmeten
Succes
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3925
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door Gemineye » do 2 feb 2023 20:56

Oh die zal ik nog even opmeten dan. Dank!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door Chris » do 2 feb 2023 20:56

De kleine ALKO beugels zijn voor 2 mtr brede ( smalle) caravans.
Enige waar jij naar moet kijken is de band dikte..
Hier staan wat maten: https://www.alko-tech.com/nl_nl/Voertui ... er_pdt_550
Ik denk dat jij een type C nodig hebt, dat is met 230 caravans de meest gebruikte.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Riegert
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 23 aug 2009 13:54

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door Riegert » ma 6 feb 2023 16:42

Een Endurobeugel is er in 1 maat, past op elke caravan en is op vrijwel elke plek te plaatsen. Is ook geschikt voor elke bandbreedte.
Fendt Saphir 490 TF, Truma SE-R, Toyota Avensis 1.8 vvti cvt 2011

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door Chris » ma 6 feb 2023 17:26

Klopt helemaal wat je zet..
alleen...
Lastiger in gebruik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door WillyL » ma 6 feb 2023 17:50

Die verplaatsbaarheid van de Endurobeugel is ook zijn beter punt. Ook de poedercoating helpt tegen (vast)roesten.
Zit er ergens iets in de weg waar de band komt dan kan je wat schuiven (bv een afvoer) dan kan je wat schuiven.
Wel niet gans achteraan, de band kan dan tegen de grond komen bij het nemen van een put of verkeersdrempels. Trek een lijn/koord van de steuntjes achteraan (tegen de caravanvloer) tot de onderkant van een wiel en je weet waar je zeker niet voorbij mag monteren (de reserveband kan er tegen de weg schuren).
Erg naar achteren is ook niet goed voor de gewichtverdeling.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door Jaap van Duijn » ma 6 feb 2023 18:09

@TS,

En eenmaal de beugel en reserve wiel geplaatst DAN:
Zeker jaarlijks, liever in voor en najaar, de beugel losmaken, de band met velg er even af en alles invetten.
Zodat e.a. weer goed gangbaar is.
Gelijk even de reserve band nazien op leeftijd en scheuren.
De velg even roest eraf - als dat er op zit - en likje verf doet wonderen.
En als je de beugel laat plaatsen of het zelf doet aan RECHTER zijde de demontage.
Dit ingeval je met lekke band komt je niet het reserve wiel er van onder moet halen langs de rijbaan en voorbij vliegend verkeer.
Dom zeg je, ja wij kochten een echte Engelse caravan Swift met reserve wiel houder er onder, zat wel aan verkeerd kant, voor ons dus links zoals ook de ingang deur.
Dus die werd omgezet van links naar rechts.

Succes maar hopen dat je nooit het reserve wiel nodig hebt.
En of je moet mazzel hebben dat je auto reserve wiel/velg gelijk is en dan ben ja helemaal klaar.
Dat had ik met de FIAT Ritmo en de Corsair paste prachtig.

groeten Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3925
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door Gemineye » vr 14 apr 2023 18:43

Omdat jullie terugkoppelingen zo belangrijk vinden; het is zojuist gelukt hoor!! Ik heb weer ruimte onder t bed!

Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door iemand » vr 14 apr 2023 19:34

Nu wel blijven poetsen... glimt zo mooi thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door Chris » vr 14 apr 2023 19:35

Beetje vet op de 2 draadeinden... helemaal die van die dikke vleugelmoer bij het wiel..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

FVO
Berichten: 6
Lid geworden op: di 3 okt 2023 19:17

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door FVO » di 3 okt 2023 20:04

Goede dag,
Zelf dus ook die alko reservewiel beugel besteld en ontvangen vandaag. Ik heb zelf 2 linker handen, maar dit zou niet moeilijk moeten zijn. Toch? Beugel zit inmiddels aan elkaar met de montageplaat met kettinkje. Maar dan… de handleiding vind ik erg summier en ik loop dan ook vast. De voor en achterkant snap ik wel. Foto 1 zijn de materialen die nodig zijn voor de voor en achterzijdd. Probleem voor mij zit hem in de midden beugel waar het reservere wiel op gemonteerd moet gaan worden. Geen idee welke moer, bout en ring waar en in welke volgorde geplaatstmoet gaan worden. Zie foto 2. Dit komt allemaal toch op en aan die midden beugel? Waar moet de dunne moer, waar moet die dikke conische moer? 2 x 2 verschillende moeren? Waar moeten die? Moet er mogelijk toch iets van wat op foto 1 staat naar foto 2, of anders om? Weet iemand anders een montage video te vinden op het web? Ik heb er geen kunnen vinden. Dank voor jullie hulp en advies.
Bijlagen
IMG_1001.jpeg
Foto 2
IMG_1003.jpeg
Foto 1

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door Hans1954 » di 3 okt 2023 20:12

Chris schreef:
vr 14 apr 2023 19:35
Beetje vet op de 2 draadeinden... helemaal die van die dikke vleugelmoer bij het wiel..
Goed idee Chris. Deed ik ook altijd. Verder schoof ik jaarlijks de beugel helemaal uit en smeerde kopervet op de schuifstangen. Die willen op den duur ook weleens vast gaan zitten.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door Chris » di 3 okt 2023 20:20

FVO schreef:
di 3 okt 2023 20:04
Goede dag,
Zelf dus ook die alko reservewiel beugel besteld en ontvangen vandaag. Ik heb zelf 2 linker handen, maar dit zou niet moeilijk moeten zijn. Toch? Beugel zit inmiddels aan elkaar met de montageplaat met kettinkje. Maar dan… de handleiding vind ik erg summier en ik loop dan ook vast. De voor en achterkant snap ik wel. Foto 1 zijn de materialen die nodig zijn voor de voor en achterzijdd. Probleem voor mij zit hem in de midden beugel waar het reservere wiel op gemonteerd moet gaan worden. Geen idee welke moer, bout en ring waar en in welke volgorde geplaatstmoet gaan worden. Zie foto 2. Dit komt allemaal toch op en aan die midden beugel? Waar moet de dunne moer, waar moet die dikke conische moer? 2 x 2 verschillende moeren? Waar moeten die? Moet er mogelijk toch iets van wat op foto 1 staat naar foto 2, of anders om? Weet iemand anders een montage video te vinden op het web? Ik heb er geen kunnen vinden. Dank voor jullie hulp en advies.
Hier haal je misschien de nodige info vandaan...
Je ziet in ieder geval hoe het in elkaar zit.
https://www.youtube.com/watch?v=1d0EZDzLvyE&t=308s
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3925
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door Gemineye » di 3 okt 2023 20:35

Even een grote foto van mijn beugel. Hopelijk schept dat wat duidelijkheid! Bij de blauwe pijlen haken de plaatjes achter elkaar vast. Bij de rode pijlen moet je die bouten met ringetjes en moertjes. Je velg komt er dan bovenop te liggen en die grote vleugel in het midden gebruik je dan om je velg vast te draaien.


Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3925
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door Gemineye » di 3 okt 2023 20:44

Dat zwarte ding met schroef (1) is om de beugel uiteindelijk vast te zetten aan rechterzijde van de caravan.

De rubber dingen (2) komen in de uitsparingen in je chassis aan de linker zijde van de caravan voordat je je houder er in schuift.

Die splitpennen (3) zijn sowieso om je beugel aan de linkerzijde van caravan vast te zetten. Die druk je er doorheen en buig je om. Volgens mij komt er ook een aan de rechterzijde bij die zwarte knop maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Die zwarte dingetjes (4) komen volgens mij aan de linkerzijde van de caravan in de uiteinden van het frame.


Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door iemand » di 3 okt 2023 20:56

En anders lees je dit nog even door
eh_359_007.pdf
(588.39 KiB) 49 keer gedownload
Zitten ook plaatjes bij thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3925
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door Gemineye » di 3 okt 2023 21:14

Nu moet het toch lukken ;-)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

FVO
Berichten: 6
Lid geworden op: di 3 okt 2023 19:17

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door FVO » di 3 okt 2023 22:28

Gemineye, dank. De foto die jij toelicht en verduidelijkt met de rode cirkels is duidelijk. Gaat meer mbt de andere foto met al die moeren en bouten. Zo zie ik dat er op jouw beugel maar 1 grote bout zit. Zoals mijn foto te zien is, heb ik er 2 van. En dan is er nog die dunne moer en die conische moer… geen idee! Bedankt voor het pdf, maar zeg nu zelf, aan plaatje 6 is toch niets duidelijk.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door Chris » di 3 okt 2023 22:32

Als je niet gewend bent om exploded view's te bekijken ben ik het met je eens.
Voor mij erg duidelijk zelfs.
Het wiel zit niet alleen met die middenbout met kom-moer vast maar ook nog met een 2e bout.
Tegen draaien, losdraaien..van het wiel
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

FVO
Berichten: 6
Lid geworden op: di 3 okt 2023 19:17

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door FVO » wo 4 okt 2023 18:00

Chris, dank. Heb jij dan wellicht een scherpere foto in de handleiding staan, want die bij mij is dat zeker niet. Die dunne moer en conische moer kan ik niet plaatsen in de foto. Waar heb jij die gemonteerd? Ziet er trouwens naar uit dat er verschillende handleidingen zijn. Zo zijn er, blijkbaar, midden beugels met maar 1 bout voor het wiel in het midden vast te zetten… dank allemaal tot zo ver.

Gebruikersavatar
zandvoorta
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 sep 2023 12:02

Re: Reservewiel beugel?

Bericht door zandvoorta » wo 4 okt 2023 18:59

Deze zomer ook zo’n rek geplaatst. Die conische moer is een extra bout met moer om het wiel te zekeren naast de middenbout. Die moer gaat in 1 van de gaten van de velg voor de velgmoeren en dan in de brede sleuf van dat dwars stuk. De conische moer in het gat van de velg, Snap je? :wink:
Nissan X-Trail 1.6 DIG-T met Fendt Platin 510
Ex: Caravelair Bamba 330, Sprite Alpine DD XL

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”