Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Wellicht interessant:
https://www.campingtrend.nl/nieuws/verh ... -in-zicht/
Met vriendelijke groet Dunya
https://www.campingtrend.nl/nieuws/verh ... -in-zicht/
Met vriendelijke groet Dunya
Bergland 3.6 getrokken door een Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 121 Luxury Automaat
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Ben benieuwd of je met B dan ook meer mag wegen.
Beetje phev of ev zit al gauw op 2500 kg bijvoorbeeld.
Dar mag je nu maar 999.99 kg achter hangen.
Zodadelijk dan eventueel max 1749kg of wat de fabrikant aangeeft.
Voor camperaars zeker een mooi voorruitzicht bij aankoop nieuw.
Gebruikt is niet altijd te verhogen.
Ook mooi voor ev campers.
Eric
Beetje phev of ev zit al gauw op 2500 kg bijvoorbeeld.
Dar mag je nu maar 999.99 kg achter hangen.
Zodadelijk dan eventueel max 1749kg of wat de fabrikant aangeeft.
Voor camperaars zeker een mooi voorruitzicht bij aankoop nieuw.
Gebruikt is niet altijd te verhogen.
Ook mooi voor ev campers.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Gewoon 1000 kg hoor. Pas bij meer dan 3500 kg is een E rijbewijs noodzakelijk. Combi van precies 3500 kg mag nog met alleen B.
En ik denk dat de camperlobby harder heeft gewerkt dan de caravanlobby. Er is nergens sprake van een aanpassing in de 3500 kg combinatie voor alleen B.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Ja.. Het is nu niet mogelijk om de populaire klasse campers vanaf ca 7 meter te bouwen met een electrische uitvoering.
Het gewicht van de accu's snoept al het laadvermogen weg.
Hetzelfde geldt voor bedrijfsbusjes en pickuptrucks.
Ford bijv, heeft een F150 in volledig elektrische uitvoering.
Met een grote accu, voor een toch vrij goed rijbereik.
Voor de Amerikaanse markt niet zo spannend, maar als je die hier zou hebben, heb je practisch geen laadvermogen over.
Met 3 personen in de cabine kan het al te zwaar worden.
Met normaal laadvermogen van slechts 750 kg moet ie al als vrachtwagen gekeurd worden.
Elektrisch rijden verhoogt het gewicht fors..
Het duurt al veel te lang voor de politiek dat eindelijk eens inziet..
Men heeft veel te lang alleen naar personenwagens gekeken.
Maar ook de monteurs, bouwvakkers, en besteldiensten worden geacht om op elektrisch rijden over te gaan in de nabije toekomst.
De fabrikanten doen nu niks om wat grotere busjes of campers in elektrische uitvoering te bouwen, omdat een groot deel van de huidige markt er nu niks aan heeft.
3500 kg max moet zeker 750 kg omhoog in Europa.
1000 kg zou nog beter zijn en meer mogelijkheden bieden voor het segment onder de vrachtwagen.
Het gewicht van de accu's snoept al het laadvermogen weg.
Hetzelfde geldt voor bedrijfsbusjes en pickuptrucks.
Ford bijv, heeft een F150 in volledig elektrische uitvoering.
Met een grote accu, voor een toch vrij goed rijbereik.
Voor de Amerikaanse markt niet zo spannend, maar als je die hier zou hebben, heb je practisch geen laadvermogen over.
Met 3 personen in de cabine kan het al te zwaar worden.
Met normaal laadvermogen van slechts 750 kg moet ie al als vrachtwagen gekeurd worden.
Elektrisch rijden verhoogt het gewicht fors..
Het duurt al veel te lang voor de politiek dat eindelijk eens inziet..
Men heeft veel te lang alleen naar personenwagens gekeken.
Maar ook de monteurs, bouwvakkers, en besteldiensten worden geacht om op elektrisch rijden over te gaan in de nabije toekomst.
De fabrikanten doen nu niks om wat grotere busjes of campers in elektrische uitvoering te bouwen, omdat een groot deel van de huidige markt er nu niks aan heeft.
3500 kg max moet zeker 750 kg omhoog in Europa.
1000 kg zou nog beter zijn en meer mogelijkheden bieden voor het segment onder de vrachtwagen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Het gaat toch juist om het B rijbewijs ?
Dan zou dat ook gelden voor de combinatie.
Dan zou dat ook gelden voor de combinatie.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Hoop het wel, anders beginnen heel veel caravanners weer te zeuren
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Waarom? Het is echt niet vanzelfsprekend dat dan ineens combinatiegewichten ook worden opgetrokken.
4250 kg geldt al voor combinaties met B. Alleen mag de aanhanger dan een MTM van 750 kg hebben. Dan zou het betekenen dat de maximale toegestane massa zelfs opgerekt moeten worden naar 5000 kg voor combinaties. Maar misschien gebeurt dat wel omdat camperaars ook een aanhanger van 750 kg moeten kunnen trekken met een B rijbewijs.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Ik denk meer om zoals AB aangeeft de meeste EV veel zwaarder zijn.
En daardoor dus geen aanhanger boven 750kg kunnen trekken met B.
Dat geld ook straks voor de aannemers met busjes en aanhangers.
Dat wij caravaners nou er toevallig ook van profiteren.
Voor mij maakt het niets uit.
(Ron heeft het hele alfabet aan rijbewijzen )
En daardoor dus geen aanhanger boven 750kg kunnen trekken met B.
Dat geld ook straks voor de aannemers met busjes en aanhangers.
Dat wij caravaners nou er toevallig ook van profiteren.
Voor mij maakt het niets uit.
(Ron heeft het hele alfabet aan rijbewijzen )
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Verhogen naar 4.250 kg voor B betekent slechts dat de huidige compacte 3,5 ton’s campers niet langer overbeladen rondrijden. Wij hebben ons recent georiënteerd op een camper die de ruimte incl. Queensbed biedt van onze Brillant en dan komen we op ca. 5.500 kg voor de camper…. C blijft dan ook een voorwaarde voor een comfortabele camper waar je ook in het voor/naseizoen mee op pad kunt.
Laatst gewijzigd door PD op vr 27 jan 2023 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Dat kan de reden niet zijn. Ik denk dat je een verkeerde link legt. Boven de 750 kg moeten de busjes, campers en een heleboel “gewone” auto- caravancombinties sowieso al een E rijbewijs hebben. Daar heeft het optrekken van het maximum gewicht van het voertuig waarvoor je B nodig hebt, niets mee te maken.
Als het gaat om aanhangers t/m 750 kg, is er wel een probleem met de mogelijke verhoging naar 4250 kg. Er zal dus nog veel moeten worden dichtgetimmerd voordat het gewicht simpel verhoogd kan worden. Of caravanners daar van mee kunnen profiteren is nog maar de vraag. Er is geen enkele noodzaak om het maximum combinatiegewicht aan te passen omdat mensen buiten de boot vallen. Die kunnen gewoon een E rijbewijs halen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Iemand met een camper kan ook C halen.
Dat is dezelfde redenatie.
Dat de auto's zwaarder worden door de accu's is een feit.
Dat het niet zomaar vanzelfsprekend is dat het ook voor combinaties gaat gelden ben ik met je eens.
De discussie dat het sowieso beter is om E te halen gaan we hier maar niet herhalen
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Het punt is dat een EV camper of bus haast niet onder de 3500 kg kan worden gebouwd en dan ook nog laadvermogen over te houden. Daarom wordt er wel gepraat over het optrekken van het gewicht voor rijbewijs B. Het is niet begonnen om het camperaars makkelijker te maken om voor een zwaardere camper te kiezen zodat ze geen C rijbewijs hoeven te halen.
Een EV auto kan nog steeds met een MTM van 3500 kg worden gebouwd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
We gaan het wel zien.
Ze praten er al een tijdje over.
Ze praten er al een tijdje over.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Volgens mij zien bentley en rolls royce ook het liefst dat het gewicht naar 4250kg gaat ivm met hun aanstaande 100% elektrische modellen.
Eric
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Ik kom net dit tegen waarbij het volgende geschreven wordt aangaande B/BE.
"...New trailer rules for car driving licences
Category B allows to drive a vehicle of 3500 kg and a trailer of 750 kg.
With regard to vehicle-trailer combinations within category B, trailers of a weight exceeding 750 kg may be coupled to the towing vehicle, as long as the combination does not exceed 4250 kg and the rules on type-approval are respected (that fix the relation between the vehicle and the trailer).
However, for such combinations within category B that exceed the weight of 3500 kg, a training, a test or both a training and a test will be imposed. This provision will allow to drive bigger combinations within category B in the future than is the case today, pending a training and/or test is passed.
With regard to category BE, one will be allowed to tow trailers with a maximum authorized mass of 3500 kg. Combinations with a towing vehicle in category B and a trailer exceeding 3500 kg will fall within category C1E..."
bron: https://ec.europa.eu/commission/pressco ... MEMO_13_10
Het bijzondere is dus dat je met B straks dus wel tot 4250kg mag gaan maar dat er wel een training, een test of beide aan verbonden kan worden. Dus wordt het dan makkelijker of houden we de situtie zoals met B96 waarbij het examen gelijk is aan BE en het in de praktijk dus totaal nutteloos is om voor B96 te kiezen. Want als ik het zo lees zijn het de B96 regels die ze benoemen.
"...New trailer rules for car driving licences
Category B allows to drive a vehicle of 3500 kg and a trailer of 750 kg.
With regard to vehicle-trailer combinations within category B, trailers of a weight exceeding 750 kg may be coupled to the towing vehicle, as long as the combination does not exceed 4250 kg and the rules on type-approval are respected (that fix the relation between the vehicle and the trailer).
However, for such combinations within category B that exceed the weight of 3500 kg, a training, a test or both a training and a test will be imposed. This provision will allow to drive bigger combinations within category B in the future than is the case today, pending a training and/or test is passed.
With regard to category BE, one will be allowed to tow trailers with a maximum authorized mass of 3500 kg. Combinations with a towing vehicle in category B and a trailer exceeding 3500 kg will fall within category C1E..."
bron: https://ec.europa.eu/commission/pressco ... MEMO_13_10
Het bijzondere is dus dat je met B straks dus wel tot 4250kg mag gaan maar dat er wel een training, een test of beide aan verbonden kan worden. Dus wordt het dan makkelijker of houden we de situtie zoals met B96 waarbij het examen gelijk is aan BE en het in de praktijk dus totaal nutteloos is om voor B96 te kiezen. Want als ik het zo lees zijn het de B96 regels die ze benoemen.
Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Er word bedoelt dat zonder E de combinatie niet boven de 3500kg mag komen.Daphne schreef:
Het punt is dat een EV camper of bus haast niet onder de 3500 kg kan worden gebouwd en dan ook nog laadvermogen over te houden. Daarom wordt er wel gepraat over het optrekken van het gewicht voor rijbewijs B. Het is niet begonnen om het camperaars makkelijker te maken om voor een zwaardere camper te kiezen zodat ze geen C rijbewijs hoeven te halen.
Een EV auto kan nog steeds met een MTM van 3500 kg worden gebouwd.
Dus als je een ev koopt van regulier model moet je in het vervolg dan altijd en E halen.. ( nu eigenlijk ook al )
Terwijl zelfde auto als benzine met zelfde caravan binnen b passen..
Ik kan makkelijk praten met E, mijn mening is sowieso caravan erachter = E rijbewijs..
Waarom, omdat je in die cursus leert omgaan met de lengte het keren etc.. maar dat ter zijde
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Een hoop raden, gissen, hopen en insinuaties. Hoopvol om alles in ons voordeel uit te leggen.
Er is nog niets bekend!! Het memo waar Meeder aan refereert is van 2013, 9 jaar geleden. Dit ivm de derde EU rijbewijs harmonisatie. Er werd toen geopperd om het gewicht te verhogen. Niet meer, niet minder. Of het al dan niet gerealiseerd word…..? Voortschrijdend inzicht zal uiteindelijk de uitkomst bepalen. Tot die tijd………………
Er is nog niets bekend!! Het memo waar Meeder aan refereert is van 2013, 9 jaar geleden. Dit ivm de derde EU rijbewijs harmonisatie. Er werd toen geopperd om het gewicht te verhogen. Niet meer, niet minder. Of het al dan niet gerealiseerd word…..? Voortschrijdend inzicht zal uiteindelijk de uitkomst bepalen. Tot die tijd………………
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Ik snap heel goed wat er wordt bedoeld Maar geen enkel bericht hierover duidt erop dat ook de 3500 kg combinatieregeling zal worden aangepast als voor B een voertuig t/m 4250 kg mag worden bestuurd. Er is dus nog geen sprake van goed nieuws voor degene die liever een zwaardere caravan wil maar nog geen E heeft.
Dat straks mogelijk voor een B rijbewijs 4250 kg mag worden bestuurd heeft voor de meesten onder ons geen meerwaarde. Er rijden nog genoeg EV’s onder de 3500 kg.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Je hebt gelijk! Helemaal niet goed gezien. Excuses voor de verwarring. Het is rustig afwachten dus.Rodo schreef:Een hoop raden, gissen, hopen en insinuaties. Hoopvol om alles in ons voordeel uit te leggen.
Er is nog niets bekend!! Het memo waar Meeder aan refereert is van 2013, 9 jaar geleden. Dit ivm de derde EU rijbewijs harmonisatie. Er werd toen geopperd om het gewicht te verhogen. Niet meer, niet minder. Of het al dan niet gerealiseerd word…..? Voortschrijdend inzicht zal uiteindelijk de uitkomst bepalen. Tot die tijd………………
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Volgens mij bestaat een B plus rijbewijs al jaren. Alleen er werd weinig of niet gebruik van gemaakt.
Frans
Frans
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Het B+ of B96 rijbewijs bestaat al langer maar in Nederland moet je hetzelfde examen doen als voor E waardoor de kosten niet opwegen tegen de voordelen van E. Ik woon in Duitsland en heb wel het B96 rijbewijs. Hier volg je een dagcursus met praktijk en theorie waarna je geen examen meer hoeft te doen. Dit is stukken goedkoper. Ik heb begrepen dat dit is wat je in Nederland straks ook krijgt. Onze combi is 4240 kg en mag ik nu rijden.
Re: Verhoging B-rijbewijs naar 4250 kilo in zicht?
Dit is nieuw voor me. Geen examen in Duitsland?
Is wellicht iets voor mijn wederhelft. Heeft ook alleen B maar het kan allemaal maar net. Ze ziet echter enorm tegen een eventueel Duits examen op, met alle bureaucratie en amtelijke duitse bewoordingen. Maar een dagje cursus zonder examen is natuurlijk prima te doen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988