Toch een vraagje over die Alde

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Gemineye » ma 23 jan 2023 22:36

Beste forumgenoten,

Komend weekend ga ik met mijn zoon even weg en ik zat alvast even te puzzelen met die Alde. Tja dat is voor mij ook even nieuw.

Ik kom er met de cryptische manual niet helemaal uit. (Of ik lees niet goed, zou ook kunnen)

De linker schuif is voor de elektrisch element. Al naar gelang de camping een bepaald vermogen beschikbaar stelt kan ik hier kiezen voor stand 1 2 of 3 (die laatste waarschijnlijk nooit, die is meer dan 3kw)

De middelste is volgens mij voor gebruik van de gasfles.

Het rechter schuifje wordt wat onduidelijk voor me. Die is voor warm tap water denk ik? 0 is geen warm tapwater?

De rechter draaiknop is dan voor de temperatuur.

Wat ik nou niet helemaal begrijp;
Wat doet dat rechter schuifje?
Warmt de Alde het tapwater op met gas?
Kan deze Alde ook doorbranden als hij niet gevuld is met water?
Kan ik nu straffeloos elektrisch en gas tegelijk gebruiken? En hoe werkt dat dan? Maximaal elektrisch en gas bij stoken?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gemineye op ma 23 jan 2023 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door BertJan » ma 23 jan 2023 22:50

3e is:
alleen warm water schuif onder, kachel en warm water schuif midden, alleen kachel schuif omhoog.

Corvanwaesberge
Berichten: 163
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Corvanwaesberge » ma 23 jan 2023 23:01

Warmt de Alde het tapwater op met gas?
Het tapwater wordt op dezelfde manier verwarmd als de verwarming. afhankelijk dus van de twee linker schuiven.
Kan deze Alde ook doorbranden als hij niet gevuld is met water?
Nee, verwarming werkt gewoon.
Kan ik nu straffeloos elektrisch en gas tegelijk gebruiken?
Kan, maar in Nederland niet aan te raden tenzij je er een Sauna van wil maken.

Recentelijk met oud en nieuw heb ik konstant verwarmd op stand 1.
Bij -10 in Oostenrijk soms op stand 2. (of alleen gas.)
Overigens hangt dit natuurlijk ook van de isolatie van je caravan af.
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Gemineye » ma 23 jan 2023 23:09

Ah kijk er komen al ervaringsdeskundigen.

Deze uitleg is al duidelijker dan hoe het in de handleiding staat! Dank. Ik ga komend weekend wel even aan de puzzel.

Ik vroeg me nog af (vorige reactie is me nog niet helemaal helder); bij een losse truma boiler moet je altijd opletten dat er echt water in de boiler zit voor je hem aanzet omdat hij anders door kan branden. Is dat bij de Alde dus niet het geval?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Corvanwaesberge
Berichten: 163
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Corvanwaesberge » ma 23 jan 2023 23:11

Nee, je moet alleen niet vergeten om hem af te tappen.
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Gemineye » ma 23 jan 2023 23:20

Thanks mannen :-)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26699
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Ab » di 24 jan 2023 00:20

Bij mij tapt ie automatisch af kwam ik achter..
Bij een temperatuur van onder de 2 graden gooit ie al het water eruit. Of dat bij alle Alde systemen zo is, weet ik echter niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Gemineye » di 24 jan 2023 07:55

Bij de mijne zit er alleen zo’n handbediend kraantje naast. Ik denk het niet dus, Ab!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Gemineye » di 24 jan 2023 10:17

Ik lees net nogmaals de gebruiksaanwijzing door. Toch grappig, eigenlijk. Die is zó technisch van aard; ik hoop oprecht dat Alde dat verbeterd heeft ondertussen mrgreen.gif

Ik citeer even een klein stukje:
De boiler bestaat uit drie excentrisch gemonteerde buizen (de warmtewisselaar, de watermantel voor het verwarmingssysteem en, aan de buitenkant, de watermantel voor warm water). De twee buitenste buizen met zijplaten en aansluitingen zijn uitgevoerd in roestvrij staal, terwijl de warmtewisselaar in aluminium is uitgevoerd. De warmtewisselaar is verdeeld in twee halve cirkels. De brander is geplaatst in de bovenste halve cirkel die dienst doet als verbrandingskamer en de uitlaatgassen worden uitgeleid via de onderste halve cirkel
Nou ja; even een willekeurig stukje, want zo kan ik nog wel even doorgaan. Even een eenvoudige instructie in jip en janneke taal over hoe het systeem te bedienen en waar op te letten staat er echter niet echt in. Dit kan vást beter scratch.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

JanP64
Berichten: 210
Lid geworden op: di 12 jan 2021 21:42
Locatie: ZW Drenthe

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door JanP64 » di 24 jan 2023 10:38

[re.gif] .. Geschreven door een engineer.
Ik kom dit vaker tegen in mijn werk.
Ik kan me voorstellen dat je dat boek al na een minuut niet meer verder leest..
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200

Ab
Moderator
Berichten: 26699
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Ab » di 24 jan 2023 12:11

Gemineye schreef:
di 24 jan 2023 07:55
Bij de mijne zit er alleen zo’n handbediend kraantje naast. Ik denk het niet dus, Ab!
Dat vermoeden had ik al.
Het blijkt maar weer eens, dat je ook systemen van een bepaald merk vaak niet een op een met elkaar kunt vergelijken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Gemineye » di 24 jan 2023 13:11

[re.gif]

Tja, en verschillende bouwjaren/types natuurlijk. De jouwe zal vast nieuwer zijn? Dit is in ieder geval wel iets om even in de gaten te houden, maar is op zich natuurlijk niet wezenlijk anders dan een truma boiler die je dus ook leeg laat lopen voordat je hem wegzet in de winter.

Na bestuderen van de technische omschrijvingen in de Alde manual kom ik tot de ontdekking dat het inderdaad niet uitmaakt of de boiler gevuld is als je de Alde aan zet; het verwarmingselement zit in de verwarmingsvloeistof van het CV systeem en brandt daarom nooit droog. Warm tapwater zit in een losse schil óm die andere verwarming heen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Gemineye » di 24 jan 2023 19:43

Ah ja ik zie het al; die stand 1-2 is mooi zat.

Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
EBCabby
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 nov 2022 09:56

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door EBCabby » wo 25 jan 2023 08:13

Gemineye schreef:
ma 23 jan 2023 22:36
Beste forumgenoten,

Komend weekend ga ik met mijn zoon even weg en ik zat alvast even te puzzelen met die Alde. Tja dat is voor mij ook even nieuw.

Ik kom er met de cryptische manual niet helemaal uit. (Of ik lees niet goed, zou ook kunnen)

De linker schuif is voor de elektrisch element. Al naar gelang de camping een bepaald vermogen beschikbaar stelt kan ik hier kiezen voor stand 1 2 of 3 (die laatste waarschijnlijk nooit, die is meer dan 3kw)

De middelste is volgens mij voor gebruik van de gasfles.

Het rechter schuifje wordt wat onduidelijk voor me. Die is voor warm tap water denk ik? 0 is geen warm tapwater?

De rechter draaiknop is dan voor de temperatuur.

Wat ik nou niet helemaal begrijp;
Wat doet dat rechter schuifje?
Warmt de Alde het tapwater op met gas?
Kan deze Alde ook doorbranden als hij niet gevuld is met water?
Kan ik nu straffeloos elektrisch en gas tegelijk gebruiken? En hoe werkt dat dan? Maximaal elektrisch en gas bij stoken?

Afbeelding
Rechter schuifschakelaar heeft ook te maken met de werking van de pomp. Stand kraantje: circulatie pomp draait niet, alleen boiler wordt opgewarmd. Stand verwarming/kraantje: circulatie draait alleen wanneer thermostaat aanslaat, hierbij worden de radiatoren en de boiler verwarmd. Bij bereiken temperatuur gaat brander en de pomp uit. Stand verwarming: circulatiepomp draait continu. Brander gaat aan op thermostaat. In de zomer, bij alleen warm water op stand 1 zetten. In de winter laten we de pomp altijd continu draaien (230v of op 12V pomp). Hoeft inderdaad geen water in te zitten bij gebruik verwarming.
Cabby 620 F3 , Skoda Kodiaq

Corvanwaesberge
Berichten: 163
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Corvanwaesberge » wo 25 jan 2023 11:24

In de Solifer handleiding wordt geadviseerd de bovenste stand uitsluitend te gebruiken bij zeer Siberische omstandigheden (minder dan -20).
Normaal gesproken volstaat de middelste stand.
Als reden wordt aangevoerd dat de pomp sneller slijt als ie konstant draait, en deze pompen zijn prijzig.
De 12 V pomp alleen gebruiken als er geen 230 V voorhanden is; de levensduur van de 12 V pomp is korter.
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Gemineye » wo 25 jan 2023 11:55

Ik heb met de kennis van dit forum en de technische handleiding erbij nog eens nagedacht; volgens mij bedient die rechter schuifschakelaar ENKEL de circulatiepomp. Dus op stand 0 draait die circulatiepomp niet. Dat houdt in de praktijk in dat alleen warm water wordt gevormd en verder niet. Op stand 1 draait die pomp afhankelijk van thermostaat, en op stand 2 draait deze continu. Als je die koelvloeistof continu door die ketel stuurt, is dat ook meteen de reden waarom tapwater een lagere temperatuur zal krijgen.

[re.gif] Wat jouw Solifer handleiding aangeeft; zo staat het ook in de Alde handleiding. Diezelfde waarschuwing mbt levesnduur van de pomp staat er ook bij. Daarbij moet ik direct zeggen; volgens mij heeft mijn systeem alleen maar een 12V pompje (thv het expansievat) en geen 230V pomp.

Daar wordt het alweer wat makkelijker van; de rechter schuif komt bij mij dus op stand 1 als ik de verwarming wil gebruiken.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Corvanwaesberge
Berichten: 163
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Corvanwaesberge » wo 25 jan 2023 12:32

Heb je wel een keuzeschakelaar 12 - 230 V? Zo ja dan lijkt mij dat er ook een pomp moet zijn. In de regel zit die vlak bij de ketel.
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Gemineye » wo 25 jan 2023 12:48

Nee, volgens mij niet…
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Gemineye » za 28 jan 2023 20:27

Nog even weer een vraag. Nu we een weekend weg zijn ligt die Alde heerlijk tevreden te snorren in de bankkast. Wat een weelde is dat met deze temperaturen! Wat een prettige warmte.

Ik heb de Alde nu zo ingesteld;
Afbeelding

Dus elektrisch 2kw, gas ingeschakeld, en circulatiepomp is thermostaatgestuurd.

Nou zou ik verwachten dat de ketel nu vooral elektrisch gaat verwarmen en alleen gas verbruikt als hij meer vermogen nodig heeft. Maar ik hoor de ketel toch regelmatig aanslaan, wat in mijn beleving inhoudt dat hij toch regelmatig eens op gas gaat draaien.

Weet iemand hoe die volgorde werkt?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Corvanwaesberge
Berichten: 163
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Corvanwaesberge » za 28 jan 2023 22:30

De volgorde weet ik ook niet zo precies, maar deze instelling lijkt me toch wel wat overkill. Ik heb eind december konstant de boel op stand 1 gehad en het is geen moment koud geweest. Als je een kWh meter hebt zou ik die eens in de gaten houden.
Als je het naadje van de kous wilt weten kun je misschien eens met Scandiccaravans contact opnemen:

Anderenseweg 1
NL-9467 PG Anloo

Tel +31 (0)592482223
Mob +31 (0)6 19712256 (ook WhatsApp)

https://www.scandiccaravans.nl/
info@ScandicCaravans.nl

KvK-nummer: 57167230

Dienstverlening bij u thuis of op de camping en werkplaatsen in heel Nederland!
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Toch een vraagje over die Alde

Bericht door Gemineye » za 28 jan 2023 22:38

Ja dat is het ook wel, ik zit een beetje te puzzelen! Ik dacht; dat elektrisch zal sowieso wel de overhand houden. Maar volgens mij is dat helemaal niet het geval; dat gas blijft hij volgens mij ook continu gebruiken.

Stand 1 houdt de caravan inderdaad ook prima op temperatuur op dit moment!

Volgens mij zou ik volgende keer gewoon gas gebruiken om hem bij aankomst of onderweg snel op temperatuur te krijgen/houden, en daarna is op stand 1 perfect.

Die Scandic caravans zit vlakbij mijn huis trouwens, ik rij er regelmatig voorlangs. Ook maar eens een onderhoud afspraak maken daar.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Toch een vraagje over die Alde

Bericht door refram » za 28 jan 2023 22:48

Gemineye schreef:
za 28 jan 2023 20:27

Nou zou ik verwachten dat de ketel nu vooral elektrisch gaat verwarmen en alleen gas verbruikt als hij meer vermogen nodig heeft. Maar ik hoor de ketel toch regelmatig aanslaan, wat in mijn beleving inhoudt dat hij toch regelmatig eens op gas gaat draaien.

Weet iemand hoe die volgorde werkt?
De volgorde is eerst EL en als dat niet voldoende is springt de gasverwarming bij.
Zoals op de foto te zien staat je EL op 2, dus 2000W, wanneer dit onvoldoende is wordt de rest verwarmd met gas.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”