Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door Chris » di 24 jan 2023 11:10

Corvanwaesberge schreef:
ma 23 jan 2023 23:13
@ Chris Aanvulling:

Deze moet je hebben aan de hoge druk kant :

https://www.obelink.nl/bade-universeel- ... 8iEALw_wcB
Hele goeie Cor.... thumbup.gif thumbup.gif
Ik zie het nu ook.
Mijn slangen hebben wel de drukknop... GOK slangen.
TS kan dus de losse erop zetten...is ie ook klaar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door Erik » di 24 jan 2023 16:57

@ Ab
Dankjewel voor je reactie. Ik weet genoeg.
Caravangroet,
Erik
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD.

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door Bartjebart » wo 25 jan 2023 07:54

Corvanwaesberge schreef:
ma 23 jan 2023 23:13
@ Chris Aanvulling:

Deze moet je hebben aan de hoge druk kant :

https://www.obelink.nl/bade-universeel- ... 8iEALw_wcB
En met die weer oppassen dat je naar een 3/8 schroefdraad gaat, wat niet op alle HD gasslangen zit
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

NN

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door NN » vr 14 apr 2023 16:19

Niet echt nodig om een nieuwe topic te openen dus zal de vraag hier stellen.
Wil omdat er denkelijk geen 12 V van de auto komt de koelkast tijdens rijden op gas zetten.
Of er al dan niet 12V komt moet ik nog uitproberen, dat is er nog niet van gekomen.
Was al eens aan het kijken voor de onderdelen van de gas en zag bij Obelink een slang met gasbreukbeveiliging.
In de omschrijving staat het volgende maar dat zal zeker niet kloppen of volledig zijn:

Deze hoge druk gasslang is voorzien van een slangbreukventiel, deze voorkomt dat bij het openscheuren van de slang ongecontroleerd gas uit de fles kan ontsnappen. Dankzij de geïntegreerde slangbreukbeveiliging is het gebruik om te verwarmen tijdens het rijden in heel Europa toegelaten.

https://www.obelink.be/gok-caramatic-co ... slang.html

Zoals het er zo staat lijkt het alsof deze slang voldoende is, daar moet toch een crashsensor bij?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door Chris » vr 14 apr 2023 17:00

Simpel.

ALTIJD.....

Zo'n setje heb je nodig... eigenlijk is dit een DUO... maar je mag ook een mono gebruiken.
Alleen de slangbreuk is niet voldoende.
Dat staat ook beschreven in de link die je meestuurde... VOOR GEBRUIK MET DE GOK OF TRUMA CS systemen...
Er staat wel DUO.... maar MONO mag dus ook.
Die onderste puist met dat gele dopje midden in is de Crash Sensor..
Deze gaat volgende week tijdens het CFW in mijn hut gebouwd worden.
.
Truma Duocontrol 1.jpg
Truma Duocontrol 1.jpg (62.65 KiB) 851 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4288
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door WillyL » vr 14 apr 2023 17:27

En voor alle duidelijkheid, die crassensor sluit het laaddruk-gedeelte uit. Het zorgt er dus voor dat er geen gas meer vrijkomt bij simpele botsing.
De andere op de hogedrukleiding sluit enkel indien die breekt of scheurt. Er kan dus in geval van lichte calamiteit nog vrolijk ontbrandbaar gas wegvloeien (op lager debiet) ergens in de caravan, dus niet enkel in de disselbak, bv bij de koelkastwaakvlam of kachel (zonder verdere schade). Nu zal wanneer een waakvlam/brander dooft om een of andere reden na verloop van enige tijd de gastoevoer aan het apparaat sowieso wel uitgezet worden door de apparaatbeveiliging.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2847
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door Hans1954 » vr 14 apr 2023 17:37

Voor wie het nog niet weet, de originele Duo-Control komt nu van GOK. Heet nu Caramatic Two, maar is volledig gelijk aan de vroegere Duo-Control van Truma. Die overigens al gemaakt werd door GOK. Voordeel is dat deze tientjes goedkoper is.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Kipke98
Berichten: 554
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door Kipke98 » vr 14 apr 2023 18:51

In Frankrijk mag de koelkast ook niet op gas met een crashsensor. Daarnaast is er ook nog een wijziging na bouwjaar 2007 voor andere landen.
Een betrouwbare bron kon ik zo snel niet vinden.
Bij benzinepomp en op een veerboot mag er sowieso geen open vuur zijn en moet de koelkast dus uit.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door Chris » vr 14 apr 2023 19:13

Op een veerboot is het altijd niks..
Geen 12 volt... geen 230 volt... geen gas...
Dus... geen KK.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door Hobby Linka » vr 14 apr 2023 20:28

Chris schreef:
vr 14 apr 2023 17:00
Simpel.

ALTIJD.....
Geen onzin verkondigen Chris.

Caravans met productie datum van voor 2017 zijn dat niet verplicht. Daarna wel.

Het is wel verstandig, maar niet verplicht.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door thmeyer » vr 14 apr 2023 20:47

Chris schreef:
vr 14 apr 2023 19:13
Op een veerboot is het altijd niks..
Geen 12 volt... geen 230 volt... geen gas...
Dus... geen KK.
Vorig jaar naar Noorwegen met de boot van Eemshaven naar Kristiansand,
Geen gas, geen 12 volt en geen 230 volt, maar wel 2 bevroren flessen water in de koelkast en een temperatuur-sensor.

van 15:30 tot de volgende dag 10:30 en de KK deur potdicht zonder koeling toch nog 4°C.
Daarna nog de KK op gas 240 km naar een camping gereden !!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

NN

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door NN » za 15 apr 2023 11:47

Heb intussen een Crash en filter op de kop kunnen tikken.
De gasbuis in de caravan is 10 mm, past dat rechtstreeks op deze sensor?
Nu zit er een moer van 8mm op,
Snijring ontbreekt, maakt dat uit welke je neemt?
Vind wel een verloop van 10 glad naar 8 klem maar niet omgekeerd.
Zie foto's

Moet er een aparte topic geopend worden of kan dat hier?


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk



Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door Chris » za 15 apr 2023 11:52

Op mijn Crash Sensor zit een 10 mm aansluiting.
Ik heb even een foto gemaakt, daar liggen ook de juiste snijringen bij.
Mijn hut is ook 10 mm gaspijp, maar ik had op voorhand ook voor een 8 mm verloop gezorgd..
Vandaar beide op de foto.
Maar.
Ik mis nog een hoge drukslang met klep op jou foto's...
.
20230415_115031.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

NN

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door NN » za 15 apr 2023 12:26

Klopt, deze moet nog besteld worden.
Wilde dan tegelijkertijd de onderdelen bestellen om de andere aansluiting te maken. En een lekspray.
Moer van 10 en die van 8 hebben dezelfde binnendiameter, buitenkant is wel wat groter afgaande op jouw foto.
Een snijring van 10 mm en een moer 10 is dus het enige wat nog ontbreekt.
Die van De Wit zijn prima hiervoor?


Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk


Wally
Berichten: 1274
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door Wally » za 15 apr 2023 12:55

meeder schreef:
zo 22 jan 2023 23:47
Alleen verplicht als je de koelkast tijdens het rijden op gas wil gebruiken. Als ik dat zou willen dan komt er direct een crash sensor.
Ook niet verplicht.

Velen denken dat als er een crashsensor is gemonteerd dat men met een op gas werkende koelkast een tankstation op mag rijden.
Dat WAS en is nog STEEDS verboden. Hoe je ook went of keert een koelkast werkend op gas is en blijft OPEN VUUR.

De crashsensor is voor een totaal ander doel bestemd.

Frans

NN

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door NN » za 15 apr 2023 20:25

Chris schreef:Op mijn Crash Sensor zit een 10 mm aansluiting.
Ik heb even een foto gemaakt, daar liggen ook de juiste snijringen bij.
Mijn hut is ook 10 mm gaspijp, maar ik had op voorhand ook voor een 8 mm verloop gezorgd..
Vandaar beide op de foto.
Maar.
Ik mis nog een hoge drukslang met klep op jou foto's...
.
20230415_115031.jpg
Je zal het vast zo bedoeld hebben: Voor de aansluiting op de crashsensor moet er dus een korte leiding van 8 en dan met een verloopje naar 10 mm.
Heb namiddag bij een dealer de ontbrekende onderdelen verzameld en kan het nu inbouwen. Voor er goed bij te kunnen eerst de fietsdrager en eventueel de flessenhouders demonteren. Plezant klusje voor de zondag. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door Chris » za 15 apr 2023 20:36

Nee hoor... ik heb er een 10 mm gaspijp aansluiting op zitten.
Truma leverde er een verloop naar 8 mm bij... geen pijp en koppelingswinkel..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door refram » zo 16 apr 2023 10:27

@ Sardinis,

Het is niet nodig om de crashsensor eerst met een 8mm te koppelen. In de crashsensor past evengoed een 10mm buis, zoals Chris schrijft.
Op foto zie je bij mij de overgang van 10mm staal naar 10mm koper.
Het lijkt misschien een vreemde constructie maar door de koper buis onder een hoek van 45°te plooien hoef je twee haakse koppelingen minder te gebruiken. Wat weer minder kans geeft op lekken.

Afbeelding
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door PD » zo 16 apr 2023 10:29

Gewoon rechtstreeks op 10mm, door de dealer ingebouwd.
Omdat er slang zit tussen de fles en de drukreduceer altijd een slangbreukbeveiliging in de hogedruk direct op de fles.

Na de drukreduceer heb je slechts 30 mBar dus vrijwel geen risico op lekkage, dat krijg je eenvoudig dicht waardoor een extra koppeling niet boeit.
Bijlagen
E5C58D97-1482-4899-8A30-D73ADC51C492.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

NN

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door NN » zo 16 apr 2023 11:04

Verklaar mij maar gek, hier past geen 10 mm in. De leiding zou wel passen, alleen kan er dan geen dichtingsring overheen.
De moeren van 8 en 10 hebben ook een andere binnendiameter. Die van 10 mm is te groot. De moer van 8 past wel.
Kan zijn dat Truma dat verandert heeft, deze is de mono van 2021.

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk



Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18926
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door Hobby Linka » zo 16 apr 2023 12:30

[re.gif]

Dat zal toch niet? Dan zou je alleen maar een MonoControle kunnen gebruiken als je een 8mm aansluiting hebt.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door yarrah » zo 16 apr 2023 13:52

Dat is alleen verplicht in campers.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door Chris » zo 16 apr 2023 14:07

Nou... ik heb er maar eens even foto's van gemaakt.
Want het klopt niet helemaal wat jullie schrijven.

De crash sensor heeft af fabriek een aansluiting voor 10 mm pijp.
Zij leveren een losse verloop bij naar 8 mm.
Die losse klemt dan eerst in de 10 en heeft zelf 8 mm.

De schroefdraad van de koppeling op de Crash sensor is dus alleen voor 10 mm geschikt..
Zo komen ze van de fabriek.
Op die 10 mm past zeker geen 8 mm wartel.
Voor de duidelijkheid nog,,, mijn verloop naar 8 is de fabrieksverloop nippel, echter gebruikt, dus de snijring zit er in vast.
Ook maar even de snijringen op de goede manier in de moeren gelegd.
( mijn Duocontrol met SC is ook van 2021.)

Conclusie... er is bij jou vermoedelijk een ander eindstuk ingedraaid.

.
Duidelijk 2 verschillende maten ..8 en 10 mm..
.
20230416_140205.jpg
.
Met 10 mm gaspijp aansluiting zoals hij af fabriek geleverd wordt.
.
20230416_140111.jpg
.
Met de fabrieks verloop naar 8 mm. gaspijp.
.
20230416_140044.jpg
Laatst gewijzigd door Chris op zo 16 apr 2023 14:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2406
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 16 apr 2023 14:13

De leiding zit ook niet vast in de behuizing(aansluiting) de afdichting en montage wordt door de snijring geregeld(ding snijd niet maar ja beestje moet een naam hebben)
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

NN

Re: Slangbreuk beveiliging is dat verplicht

Bericht door NN » zo 16 apr 2023 14:57

Inderdaad , twee verschillend maten. Alleen is het bij Chris en veel anderen 10 mm. Hier is het 8mm. De moer is een 17. Die van 10 is 19 en die was te groot.
Ga daar niet voor liegen he. Tuurlijk kan je deze van 8 aansluiten, gewoon effe een verloopje tussen.
Hier is het gepiept, morgen nog ff naar de Hornbach voor een lekspray.
Wel jammer dat de leiding niet tussen de twee flessen omhoog komt.
Hoge druk slang nu enkel lang genoeg voor rechtse fles.
Ga wel wanneer deze leeg zijn over naar grotere flessen.
Een volgende klusje is de installatie van de mover onder het bed boven de as hrengen. Kom zo in de problemen met de kogeldruk. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”