Gasfles in Spanje

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Willem Deden
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 5 feb 2018 14:57
Locatie: Hellevoetsluis

Gasfles in Spanje

Bericht door Willem Deden » do 19 jan 2023 12:12

Vraag over gasfles in Spanje.
Ik heb een BP gasfles van 7.5 kg
Waarschijnlijk niet genoeg voor een 5 weken in Spanje.
Kun je deze daar laten vullen? of zou ik daar een fles kunnen huren?
Heb dan waarschijnlijk wel een verloop nodig denk ik.
Mazda CX-5 2.5 192PK Automaat 4x4 Benzine met Hobby 540 UL Excellent 2020

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1397
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door Bob Diesel » do 19 jan 2023 13:09

Vullen gaat je daar niet lukken,Fles huren ,soms wel
Maar probeer of de campingregelateur , werkman iets voor je kan regelen
Op grotere campings vaak ook via de receptie te regelen
Of gewoon vragen bij een tankstation of ze er 1 verkopen, normaal moet je een keuringsbewijs hebben
Soms is het geen probleem scratch.gif soms wel
Ook verkopen naar huis reizende overwinteraars hun fles, briefjes in het toilet/prikbord
Heb je eemaal een fles ,kan je hem bijna bij ieder tankstation ruilen

Wat je wel nodig heb is deze, waar je rechtstreeks je drukregelaar op zet
En vraag altijd Propano !

,
78EE7F56-F842-42D5-8BD1-8AEED75F3AAB.jpeg
.
Hier in NL bij amazon te verkrijgen ,in Spanje bij een zg Ferreteria= ijzerwarenshop

https://www.amazon.nl/Com-Gas-200084J-g ... C64&sr=8-1
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door Vino » do 19 jan 2023 15:45

Ga geen risico aan,en volg de officieel weg.Ga naar een uitgifte bureau, laat je papierenzien welke nodig zijn, betreffende de keuken en je krijgt een bewijs van goedkeuring. Betaal het gevraagde bedrag en je hebt de volgende dag een gasfles(propaan of butaan) op het aangegeven adres geleverd.Ga naar een "Spaanse" Gamma en koop hier een verloop(reduceerventiel) voor 10 Euro..Er zijn 2 soorten.Voor gebruik binnen, of voor buiten.Is de fles leeg, lever je deze in bij een tankstation,betaal de vulling en wegwezen.Uiteraard kan dit wisselen ook op de meeste campings.Vertrek je naar huis vraag je op de camping aan de receptie of je de fles tot de volgende keer kunt stallen bij hun. Zet je naam en plaats nummer op een papier en plak dit in een hoesje op de fles.Bij de volgende vakantie haal je je gasfles uit het depot van de camping, en voorruit met de geit.Flesje leeg,voor 15? euro omwisselen op de camping of een tankstation. Prijs(15 Euro) is van 2-jaar geleden.Kan wel zijn dat de aansluitslang in mm groter moet zijn de gebruikelijke in Nederland.Maar Dubro doet wonderen.Veel bak, braad-kook en warmte gewenst.

Met vriendelijke groet,

Vino.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door refram » do 19 jan 2023 16:10

[re.gif] Volledig eens met het antwoord van Bob Diesel.
Ga je veel en vaak naar Spanje, koop zo'n reductiekraan zoals op de afbeelding van Bob. De prijs is bijna in elke "fereteria" hetzelfde, rond de 15€. Opletten!!! koop er eentje met vijf stalen balletjes onderaan en geen met drie. Deze hebben een snelkoppeling die zowel op Cepsa als op Repsol gasflessen past.
Je Nederlandse ontspanner of slang past hierop en wordt op deze reduktiekraan geschroefd. (zie foto)

Zelf heb ik voor overwintering in Spanje 2 Cepsa Propano gasflessen. Deze zijn bij dezelfde inhoud van 11kg propaan 9kg lichter dan Repsol.
Een volle fles propaan van 11kg kost momenteel (19-01-23) rond de 18€.
https://www.cepsa.es/es/particular/gas- ... -y-propano

Wie geen lege fles heeft, en toch graag eentje wil kopen is veruit het voordeligst om in een "rastro" (winkel van allerhande gebruikte spullen) een lege gebruikte gasfles te kopen (+/- 10€) en deze dan te ruilen voor een volle. Let er wel op voor wintergebruik, altijd Propano. Dit is enkel het voordeligst wanneer je de gasfles wil houden.
Uiteraard kun je ook zoals Vino schrijft naar een officieel verkooppunt van Cepsa gaan, met alle papieren van de caravan. Dan krijg je na goedkeuring voor (+/-30€) een factuur waarmee je bij een winkel een volle gasfles kunt kopen.
Als je de gasfles niet mee wil nemen naar huis is dit een betere oplossing, met factuur krijg je, je geld terug bij inlevering.
Zelf heb ik enkel deze 2 Cepsa Propano gasflessen, en kom hiermee toe tot ik terug in Spanje ben. Veruit het voordeligst. thumbup.gif

Afbeelding
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1397
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door Bob Diesel » do 19 jan 2023 16:47

De getoonde koppeling is geen reductie
Het is een open/dicht kraan ,waar je eigen drukregelaar/ontspanner op komt

Een directe 30mb aansluiting heeft een palletje , open/dichten gaat de gasslang rechtstreeks op
.
F4C9CC36-D5F7-4B61-B6E6-89E4BF49E7BC.jpeg
.


BTW ,mooi dat Cepsa nu ook lichtgewicht Propaan levert
Ik heb nog steeds doe loeizware oranje Repsol
Word tijd om deze gewoon geruild te krijgen knipoog.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door refram » do 19 jan 2023 17:03

[re.gif] Vermoedelijk een verschillend taalgebruik tussen Vlamingen en Nederlanders. mrgreen.gif
Met een reductie bedoel ik een koppelstuk om van de Spaanse gasfles over te gaan naar de bij ons gebruikelijke schroefdraad.
Wat jullie een reductie noemen, heet bij ons een ontspanner of in het dialect een détendeur. knipoog.gif
Maar ik bedoelde hetzelfde.

Goed dat je een foto toont van een "reductie" (ontspanner) van Repsol, want ook al lijken ze wat op elkaar, een kraan heeft bovenop een draaiknop. De reductie of ontspanner heeft altijd een klepje.
Velen vergissen zich hierin alsnog. knipoog.gif

Inderdaad als je ergens je oranje Repsol gasfles kunt ruilen voor een Blauwe Cepsa Propano zeker doen. Scheelt je meer dan 9kg per fles voor dezelfde inhoud, en dezelfde prijs.

De prijs van huishoud gasflessen Butano en Propano worden door de Spaanse wet vastgelegd, dit in tegenstelling met de industriële gas in de grote hoge gasflessen van 35kg propaan, waarvan de prijs vrij is. Dit resulteert dat de gasprijs per kg in de kleine huishoud flessen veel goedkoper is dan in de grote flessen.
Huishoud propaan +/- 18€ voor 11 kg is 1,63€ per kg.
Industrieel propaan 75,9€ voor 35 kg is 2,16€ per kg.
https://www.rsbutano.es/botellas/bombon ... ndustrial/
Vroeger hadden veel Spaanse huizen een batterij met de grote 35kg propano gasflessen, meestal 2 X 5 flessen met wisselaar, maar door deze dure gasprijs zijn deze in sneltempo aan het verdwijnen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Willem Deden
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 5 feb 2018 14:57
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door Willem Deden » do 19 jan 2023 17:51

Volgens mij moet het zo wel gaan lukken
zitten diverse Repsol afgiftepunten rond Benicassum.
Eerste week red ik wel met mijn BP fles
Mooi de tijd om het een en ander te regelen. Verlopen heb ik al besteld.
Bedankt voor de reacties.
Mazda CX-5 2.5 192PK Automaat 4x4 Benzine met Hobby 540 UL Excellent 2020

Gebruikersavatar
dvp
Berichten: 17
Lid geworden op: di 27 dec 2016 14:47
Locatie: Leuveheim

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door dvp » di 14 feb 2023 17:29

Tussen het Spaanse ventiel of kraan en de din aansluiting moet eigenlijk wel een adapter i.v.m. schroefdraad verschil . is in Nederland te koop bij o.a. gaswinkel .com voor 6.95. en bij Spaanse campingzaken voor c.a. 14.00 euro bestelnummer bij Gaswinkel. com GS015
Hyundai Tucson.1.6 Turbo. Fendt 515 SG Saphir IC Blackline

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2025
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door doubleyou » di 14 feb 2023 18:31

[re.gif]
Ik kon mijn gasfles gewoon direct aansluiten op de drukregelaar die Bob Diesel laat zien. Geen adapter nodig!

Ik had eerst de oranje Repsol fles maar die zijn loodzwaar. En dus net als refram ben ik overgegaan op Cepsa. Scheelt een kilo of 7. Ik kon ‘m zonder enig formulier in te vullen kopen bij het Cepsa tankstation. 19,83 voor de vulling, 24 euro borg voor de fles.

Voor de Repsol fles heb ik ooit 25 euro inclusief vulling betaald, geregeld door de camping waar ik stond. Rechtstreeks via de Repsol leverancier die 1 x in de week langs kwam. Ik moest even een vaag reeds vaak gekopieerd formuliertje invullen en dat was het. Ik denk dat het niet helemaal officieel was :). De fles heb ik weggegeven aan vrienden. Daar kreeg ik niets voor terug en kon ‘m niet eens inleveren bij Repsol.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
redriver
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 08:40
Locatie: Noord Brabant

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door redriver » wo 15 feb 2023 16:18

Skoda Octavia 3 combi <> Hobby 540 UL

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door refram » wo 15 feb 2023 16:52

[re.gif]
Mooi uitgelegd op het filmpje, maar toch een opmerking.
Wat de man in het filmpje gebruikt is een "salida libre"(vrije doorgang) kraan, dus een draaiknop bovenaan. Deze kan rood of zwart zijn maar het blijft enkel een kraan.
Dezelfde grootte en uitzicht maar met een kantelklepje bovenop is altijd een ontspanner.
Dit verschil had hij in het filmpje kunnen uitleggen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7998
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door Ron » wo 15 feb 2023 19:55

[re.gif]
Ontspanner = druk reduceer.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Blok
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 8 mei 2022 16:32

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door Blok » wo 21 jun 2023 23:09

Nederlandse of Duitse din flessen hebben een rubber rand in de kraan die je aan sluit op de kunststof ring van de slang-wartel in de aansluiting van de caravan gasslang. De Spaanse afsluiter is van aluminium en wanneer de kunststof ring van de slang-wartel er op wordt geschroefd sluit de deze niet goed af. Deze kunststof ring beschadig je en de kans is aanwezig dat deze niet meer goed de kraan van de din fles afsluit. Er is daar een tussen wartel voor met een rubberen ring die wel de Spaanse afsluiter afsluit.

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door CarloBr » di 1 aug 2023 21:38

kan iemand mij de hoogte van een Repsol propaan geven, kijken of ik een monocontrol kwijt kan.
Knaus 500pf 2023

Wimmar
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 aug 2023 11:46

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door Wimmar » di 29 aug 2023 12:13

Mooi Willem Deden dat het voor jou duidelijk is.
Voor mij helaas nog steeds niet.
Ik lees her en der steeds weer verschillende dingen.
We gaan deze winter voor het eerst naar Spanje voor een maand of 4 en hebben qua (Spaans) gas nog niets!
Hieronder mijn vragen over zaken die mijn nog niet (helemaal) duidelijk zijn:
- Via de officiële weg moet de caravanpapieren getoond worden: Welke zijn dat dan?
- De fles (Cespa of Repsol) is duidelijk en de ‘ragulador de salida libre’ ook.
Hierop dient een verloop, ivm schroefdraadverschil te worden gedraaid.
Draai ik hier dan gewoon de "'Nederlandse" drukregelaar op?

alvast dank voor de reacties

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door CarloBr » di 29 aug 2023 12:58

Je kunt gewoon in Spanje bij een kringloopwinkel de “Rastro” een gebruikte repsol of cepsa kopen, de salda Libre is de zelfde linkse draad maar een verloop van Shell naar din is aan te bevelen dan past je eigen drukregelaar altijd, het verloop van Shell naar Din is te koop bij oa Bol.com.met de lege fles van de Rastro kun je die omruilen voor een volle bij benzine stations .
We zien elkaar in Spanje

https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext ... oop%20shel
Knaus 500pf 2023

Wimmar
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 aug 2023 11:46

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door Wimmar » do 7 sep 2023 16:54

Dank je CarloBr
Nippels heb ik inmiddels aangeschaft. Ook voor de andere landen voor de tussendoor vakanties knipoog.gif
Van de camping waar we naartoe gaan begrepen dat daar ook gewone volle tanks (niet duur) te koop zijn. De salida Libre kom, indien die niet bij de fles zit, ook wel aan
Wie weet idd zien we elkaar in Spanje..... ergens bij Murcia/Cartagena

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Gasfles in Spanje

Bericht door CarloBr » do 7 sep 2023 20:17

De regulator salida Libre is te koop bij een ijzerwarenwinkel (fretteria) let wel op er is ook een Spaanse gasdrukregelaar die moet je niet hebben. Murcia/Cartagena zal iets voor januari/februari worden fijne reis.
Knaus 500pf 2023

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”