Accu verwijderd en toch stroom?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Accu verwijderd en toch stroom?

Bericht door Jstevens » wo 18 jan 2023 21:07

Hallo, Afgelopen zaterdag heb ik mijn accu uit de caravan gehaald om mee naar huis te nemen zodat ik hem aan de druppellader kan hangen. Nadat ik de accu had afgekoppeld viel mij op dat de verlichting van de CERS bedieningspaneel nog bleef branden ? Uit nieuwsgierigheid heb ik groep 1 ingeschakeld en dit werkt? De caravan is voorzien van een alko automatisch uitdraaisysteem en deze kon ik ook inschakelen via de schakelaar. Ik heb niet getest of de poten ook te activeren waren. Mijn vraag nu: waar zou de andere accu dan bevinden of is dit geïntegreerd in het Cers systeem? De caravan is nu namelijk niet met 220 verbonden en de accu welke ik weet te zitten was afgekoppeld en toch heb ik nog stroom? Weet iemand hoe dit zit? Het is een Kip hyline 50tdb b.j. 2005. Er zit als extra een truma mover onder. Ik kan mij niet voorstellen dat het zonnepaneel voor deze stroom zorgt want het was een heeeel regenachtige dag afgelopen zaterdag.

Groeten, Jeroen
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Accu verwijderd en toch stroom?

Bericht door iemand » wo 18 jan 2023 21:31

Was de auto aangesloten ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu verwijderd en toch stroom?

Bericht door Chris » wo 18 jan 2023 21:33

Was de caravan met de disselsteker al aan de auto verbonden??

Want... gratis stroom willen wel allemaal wel...dus het is wel heel "spannend" hoe jij aan 12 volt komt.
Ik neem toch aan dat jij de eigen caravan wel kent, een accu stop je niet in een heel klein hoekje....die moet je tegenkomen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Accu verwijderd en toch stroom?

Bericht door Micky » do 19 jan 2023 08:10

Jstevens schreef:
wo 18 jan 2023 21:07
Hallo, Afgelopen zaterdag heb ik mijn accu uit de caravan gehaald om mee naar huis te nemen zodat ik hem aan de druppellader kan hangen. Nadat ik de accu had afgekoppeld viel mij op dat de verlichting van de CERS bedieningspaneel nog bleef branden ? Uit nieuwsgierigheid heb ik groep 1 ingeschakeld en dit werkt? De caravan is voorzien van een alko automatisch uitdraaisysteem en deze kon ik ook inschakelen via de schakelaar. Ik heb niet getest of de poten ook te activeren waren. Mijn vraag nu: waar zou de andere accu dan bevinden of is dit geïntegreerd in het Cers systeem? De caravan is nu namelijk niet met 220 verbonden en de accu welke ik weet te zitten was afgekoppeld en toch heb ik nog stroom? Weet iemand hoe dit zit? Het is een Kip hyline 50tdb b.j. 2005. Er zit als extra een truma mover onder. Ik kan mij niet voorstellen dat het zonnepaneel voor deze stroom zorgt want het was een heeeel regenachtige dag afgelopen zaterdag.

Groeten, Jeroen
ik geloof niet dat er een 2de accu inzat, eerder dat hij nog verbonden was met de auto, of de zonnepanelen deden het, dat zou ook kunnen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Nemeg
Berichten: 110
Lid geworden op: za 15 aug 2020 20:27

Re: Accu verwijderd en toch stroom?

Bericht door Nemeg » do 19 jan 2023 10:51

Schakel je zonnepaneel eens uit.
Kijk wat er gebeurt.

Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Re: Accu verwijderd en toch stroom?

Bericht door Jstevens » do 19 jan 2023 16:05

Nee, de auto stond netjes op een parkeerplek. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik het zonnepaneel kan uitschakelen om en kijken of er dan nog stroom aanwezig is. In de 10 jaar dat ik de caravan heb was mij dit nog niet opgevallen omdat ik normaal de displayverlichting van de Cers uitgeschakeld heb maar nu toevallig een keer niet. Over twee weken moet ik de accu aansluiten omdat ik de caravan met de mover ga verplaatsen, k zal dan nog eens heel goed kijken hoe het kan dat er stroom aanwezig is (voordat ik de accu aansluit ) Zal dan eens de verlichting inschakelen, kijken of die het doen. Kan mij niet voorstellen dat een zonnepaneel alle lampen kan laten branden.
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Accu verwijderd en toch stroom?

Bericht door Gemineye » do 19 jan 2023 16:07

[re.gif]

Alle lampen niet, maar wel genoeg voor dat LED display. Ik ben wel benieuwd naar de conclusie eigenlijk scratch.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Accu verwijderd en toch stroom?

Bericht door Micky » do 19 jan 2023 16:10

Jstevens schreef:
do 19 jan 2023 16:05
Nee, de auto stond netjes op een parkeerplek. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik het zonnepaneel kan uitschakelen om en kijken of er dan nog stroom aanwezig is. In de 10 jaar dat ik de caravan heb was mij dit nog niet opgevallen omdat ik normaal de displayverlichting van de Cers uitgeschakeld heb maar nu toevallig een keer niet. Over twee weken moet ik de accu aansluiten omdat ik de caravan met de mover ga verplaatsen, k zal dan nog eens heel goed kijken hoe het kan dat er stroom aanwezig is (voordat ik de accu aansluit ) Zal dan eens de verlichting inschakelen, kijken of die het doen. Kan mij niet voorstellen dat een zonnepaneel alle lampen kan laten branden.
Iets op het paneel leggen zodat er geen licht bij komt, kijken in het donker werkt ook wel mrgreen.gif

die 12v lampjes verbruiken niet veel hoor
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

2B52
Berichten: 2
Lid geworden op: do 29 jul 2021 21:38

Re: Accu verwijderd en toch stroom?

Bericht door 2B52 » do 20 jul 2023 13:59

Beste Jeroen,

Een Kip Highline uit 2005 is uitgerust met een CERS 30 A of D. er kan maximaal een zonneppaneel van 110 Wp op aangesloten worden. De accu is niet meer dan een opslagmedium voor elektrische energie. Als de accu is verwijderd kan deze dus geen energie meer leveren, maar het zonnepaneel is nog steeds aangesloten op de CERS 30. Zodra er op het zonnepaneel licht valt wekt het spanning op. De CERS 30 regelt de spanning van het zonnepaneel naar ongeveer 14,2v om de batterij op te laden en levert ook via de CERS 30 spanning aan de 12v groepen voor verlichting, waterpomp, ventilator en koelkast. Dus zonder een accu kan het zonnepaneel deze gebruikers voeden.

Echter het zonnepaneel kan maar beperkt vermogen leveren, ongeveer 5,42A. In dat geval is het mogelijk, dat de verlichting het doet misschien de waterpomp ook nog wel. Bij de mover of automatische uitdraaisteun ligt het anders, de elektronica van het systeem zal wel werken maar het zonnepaneel kan niet het vermogen leveren om de motoren te laten functioneren. De stroom van het zonnepaneel is nu de kortsluitstroom 5.84A en de spanning is nagenoeg 0v. Dus het zonnepaneel werkt wel maar is niet in staat vermogen te leveren.

Als de accu wel is geïnstalleerd zal het zonnepaneel met maximaal 5,42A via de CERS 30 de accu opladen. Zoals gezegd de accu is een opslag voor (elektrische)energie en deze kan wel vermogen leveren b.v. 100Ah dit betekent dat deze accu gedurende 1 uur 100 A kan leveren of gedurende 2 uur 50 of 4 uur 25 A enz, enz. Als je de caravan hebt verplaatst met de mover en deze heeft vermogen uit de accu verbruikt dan kan het zonnepaneel via de CERS 30 de accu weer opladen. Misschien is het iets helderder geworden.

Met vriendelijke groet,
2B52

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu verwijderd en toch stroom?

Bericht door Chris » do 20 jul 2023 16:24

[re.gif]

Je reageert op een bericht van 18 januari..
Ik denk dat Jeroen er wel achter is ondertussen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”