Verkopen of houden ??

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Verkopen of houden ??

Bericht door Chris » wo 18 jan 2023 16:32

Ik heb 2 jaar geleden een 2e hands Unico Milaan met petluifel gekocht.
Het idee was om de hut ergens op een voorseizoenplek te zetten en dan te hooi en te gras daar heen te gaan na mijn pensioen.
Vorig jaar ging dat nog helemaal niet, Masha moest naar school, en ik zat in de weekenden steevast 1 of 2 keer achter het orgel.
Een dat is dit jaar nog steeds zo, MAsha school en ik speel heel wat af..
Maar....en toen...
Reuma speelt met dit weer bij mij flink op en mijn vrouw zegt:
We kunnen dan beter gewoon een tijdje in het voorseizoen naar een warm land gaan... Spanje oid.
En MAsha gaat in 2023 op kamers...studie in eindhoven.
Dan is Spanje wel veel prettiger.... en daar hebben we altijd genoeg gehad aan de Torino.
En... heel eerlijk.... ik heb de vorige voortent weg gedaan omdat ik het opzetten een zware klus vond met mijn reuma.
De Milaan is niks lichters... eerder nog zwaarder.
Om dan de eerste dagen eerst bij te moeten komen van het tent opzetten..
Of de Torino gewoon gebruiken... as usual.
Ik sta echt in dubio... verkopen, en wanneer is dat het gunstigst, of nog effe wachten.
De Milaan eet geen brood, ligt gortdroog op zolder...verkopen kan altijd nog of houden we hem in het geval de plannen weer anders worden.

Geef eens een zinnig advies????
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 963
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door Rodo » wo 18 jan 2023 16:42

Zinnig? Kan helaas niet in de toekomst kijken, vwb reuma, planning, financiën e.d.
Maar, ik zou hem verkopen, nu. Uit ervaring weet ik, en vele met mij, dat plannen op langere termijn toch veranderd gaan worden. Wie dan leeft, wie dan zorgt!
Denk dat je er nu een leuke prijs voor krijgt, kleurstelling is dit jaar veranderd voor vele unico’s, maar ook de oudere kleuren blijven geliefd. Wil je over enkele jaren alsnog een, MP is je vriend. Enne….wie weet heb je tegen die tijd wel een andere caravan en past hij net niet. De Torino is wat flexibeler qua maat.

Succes met je keus thumbup.gif
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3997
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door Gemineye » wo 18 jan 2023 16:54

Als ik met pensioen was, dan wist ik het ook wel. Mooi in het voorseizoen naar Spanje, Kroatie, Italie of weetikhet waarheen!

mbt die tent; tja als ik het idee had dat ik hem in de toekomst wellicht nog wel eens zou willen gebruiken en hij lag me niet in de weg dan zou ik hem mooi laten liggen. Dat doe ik nu feitelijk met de Fortex ook.. Die gebruiken we onder aan de streep ook niet zoveel; voor weekendjes is het me veel teveel werk en bij mooi weer vind ik een luifeltje mooi zat.

Maar als ik een medische reden had om die tent niet meer echt lekker op te kunnen zetten dan deed ik hem zelf ook weg; de kans dat je hem dan in de toekomst nog weer gaat gebruiken is zo goed als 0 toch?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door petronella » wo 18 jan 2023 16:58

[re.gif] [re.gif] , Wij zitten met het zelfde dilemma…..Voortent te veel en te zwaar werk.
Dakluifel en Torino ideaal, vooral met zijn tweetjes..
Wij hebben besloten hem een jaar op zolder te laten liggen , gebruiken we hem niet, dan verkopen ( denken we nu knipoog.gif )
In Spanje hebben wij zo ie zo meer dan genoeg aan de Torino

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door WanFie » wo 18 jan 2023 16:59

En de volgende stap is overwinteren in Spanje... En dan is een voortent wel weer handig.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door Chris » wo 18 jan 2023 16:59

Tja... ik ben wle met pensioen maar mijn vrouw nog niet..
En dochterlief is nu 17.. eindexamen dit jaar... en dan op kamers.
Mijn voorstel richting mijn vrouw was al om dan te stoppen met werken... zo heel veel uren maakt ze ook niet meer...
Kan je beter in het warme Spanje zitten..

Wat je schrijft over die medische reden met opzetten klopt wel aardig.
De Milaan misschien wel te snel gekocht...

@ Wanfie..
Overwinteren zie ik niet zosnel gebeuren...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2677
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door sailor wim » wo 18 jan 2023 18:25

Hoi Chris,

Ik hoop voor jullie dat je ook over een aantal jaar het geluk van kleinkinderen mag ondervinden met Masha als moeder.
Mm Eindhoven studenten stad wie weet wat zij daar over een aantal jaar aan de haak slaat kus.gif
Dan ben je blij zoals ik met een voortent voor meer ruimte en bivakkeren/oppassen op een camping in de buurt van haar woonst.
En bij kinderen hoort een vader, dus die zet de voortent op.
Zoals iedereen hier weet zal het leven er niet goedkoper opworden dus wat financiële verlichting gecombineerd met wat Opa geluk is voor beide partijen misschien wel een uitkomst.
Na het gezellige bezoek bij jullie weet ik ondertussen ook dat Masha een nu goed plan heeft om haar verblijfs kosten in Eindhoven laag te houden, maar dat zijn plannen nietwaar.

Groeten van Opa Wim die oppast vanuit camping Roos.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door SBerend » wo 18 jan 2023 18:42

Persoonlijk denk ik of Masha straks nog wel tijd heeft voor pa en ma in de Eindhoven. Bouwt daar tevens een vriendennetwerk op. Praktisch vindt de jeugd om even thuis te komen om de berg was te laten doen en goedkoop eten scoren.
Vaak blijf je daar ook niet lang en zet Chris, die daar moeite mee heeft, de Milaan wel op. Ik denk het niet. En bewaren voor een eventuele volgende Knaus heeft ook geen zin. Nu kun je het nog voor een leuk weer verkopen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door mark m » wo 18 jan 2023 19:31

Tsja. Persoonlijke keuze natuurlijk…

Ik zou sowieso even wachten met de verkoop totdat het betere en warmere weer er weer aankomt. Dan is er gewoonweg meer animo en kan je er een betere prijs voor krijgen. Zoals gezegd eet t geen brood.
Bovendien heb je dan nog even de tijd om erover na te denken hoe jullie de toekomst op kampeergebied gaan invullen.
Wellicht moet je gewoon een weekje (of langer) voorseizoen boeken, misschien iets in de buurt, zodat het goed te combineren is met de rest van de verplichtingen. Dan kan je in ieder geval ondervinden of het wat voor je is, of toch teveel/inspannend werk is om op te zetten.


Je hebt dat ‘ding’ toen ook weloverwogen gekocht toch? Je was er best ‘happy’ mee. Verkopen kan altijd, kopen is soms wat lastiger (juiste maat, staat, uitvoering)
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door Paul » wo 18 jan 2023 19:33

Zeker als je wat langere tijd gaat overwinteren is het opzetten van een Milaan niet zo een probleem.
Ding hoeft toch niet in 3 uur te staan, neem je tijd desnoods doe je het in etappes over meerdere dagen.
Je staat mischien wel 3 maanden in plaats van 3 weken dus wat boeit het als je 3 dagen op je gemak bezig bent om alles op te zetten en naar wens in te richten.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door myalexx » wo 18 jan 2023 20:01

Ik zou zeggen, blijf je lang zoals Paul ook zegt..
Voortent houden en rustig aan doen, wellicht kan je vrouw ook een handje helpen..

Is het voor korte periodes,, waarom geen omnistor?
Even uitdraaien en met een goeie boormachine een paar ankers in de grond draaien..
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door mrbullmastiff » wo 18 jan 2023 20:14

Wij gaan altijd in mei naar Spanje, onze ervaring is dat een voortent dan nog heel prettig is. In de avonduren en in de ochtend is het dan vaak nog te koud om aangenaam onder een luifel te zitten maar is het aangenaam in de voortent. Ik zou daarom een voortent niet willen missen, het is natuurlijk wat meer werk maar zo groot is het verschil met jullie luifel ook niet volgens mij. Je kan het opzetten van de voortent ook verdelen over een paar dagen toch. Zet je alleen het dak op dan is het verschil met je Torino minimaal en doe je de wanden een dagje later.

Ligt het ding in de weg, tja dan wegdoen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3698
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door Niels83 » wo 18 jan 2023 20:40

Euh ik ken je tenten luifels niet.

Maar overwegingen, ook in Spanje kan het in het voorjaar nog best weleens fris of nat zijn. Trek je het als het een week 16 graden is met regen in de caravan en luifel?
.heb je ruimte en gewicht over om pas in Spanje te besluiten wat je opzet?

Mijn insteek zou zijn, gooi ze beide in de caravan en wacht nog een jaartje, bevalt het voorjaar in Spanje, kun je hem ook volgend voorjaar nog verkopen. Bevalt het zo goed dat je misschien ook in oktober november nog eens die kant op wil dan is het ws lastig om weer aan zo'n tent te komen.

Naar Spanje gaan met reuma schijnt wel heel fijn te zijn, zonder reuma ook maar dan zonder de verlichting van de pijn.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door Davendre » wo 18 jan 2023 21:10

Tja, kan en hoef voorlopig nog niet met pensioen, maar heb voor wat betreft voortent wel voor gelijksoortige keuze gestaan. Toen wij de caravan in 2011 nieuw kochten hebben we er ook een complete voortent en luifel met alle toeters en bellen gekocht. 1,5 seizoen gebruikt en na de aankoop van de zakluifel is deze op zolder komen te liggen.

Wat te doen? Verkopen of laten liggen? Wij hebben de keuze (gelukkig) gemaakt om deze niet te verkopen. Na 10 jaar werkloos op zolder te hebben gelegen deze weer opgezet tijdens een voorseizoensvakantie. Juist voor de langere momenten in voor- en najaar wordt deze opnieuw gebruikt.

Dus mijn tip: wil je in deze periodes de hut ergens voor langere tijd neerzetten? Voortent opzetten. Voor alle andere momenten voldoet een luifel meer dan prima thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door Chris » wo 18 jan 2023 21:26

Kortom...

Het kamp van de "voors" en de "tegens" is aardig in balans.
Beide met goeie argumenten.
De beste is wel dat ik deze Milaan heb en dat ie geen brood eet....en verkocht is weg..heb je die kans niet meer.
Vandaag weet je niet hoe je de plannen van morgen gaat veranderen.
En als je dan leest dat Spanje in het voorseizoen, zonder tent met alleen een luifel best fris is....

Tot op heden was natuurlijk ook altijd de drang om zo snel mogelijk de hele bubs op te bouwen, die drang kan idd over meerdere dagen verdeeld worden, de "haast" is er af.

Enne Wim...
Ik denk dat het nog wel een fix aantal jaren gaat duren voor ik op Masha's kids moet passen hoor.
Die stap is nog wel heel groot, maar zeg nooit: Nooit..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7990
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door Ron » wo 18 jan 2023 22:15

Waar je ook heen gaat in het voor seizoen.
In de ochtend of avond kan het best fris zijn.
Dan is wat extra bescherming en ruimte wel lekker.
Het zwaarste is het invoeren in de rails.
En dat kan zonder de zijwanden , en dat is net zo licht als de Torino.
Wij hebben de Verona , en die zet ik met mijn reuma ook alleen op.
Invoeren doen we met z'n tweeën.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door erichendri » wo 18 jan 2023 23:43

Zowel unico als fortex hebben een mooie tent die je kan opzetten als luifel en staat erg vlot las ik.
Met zijwandjes voor als het van opzij waait en als laatste stap met voorwand bij gebruik in voor-of naseizoen.
Oh ja, en ook nog een luifel eraan te ritsen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

RDDR
Berichten: 2790
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door RDDR » do 19 jan 2023 06:37

Weg ermee, voor mij is een voortent een no-go. Maakt van een caravan een ding met veel zwaar en frustrerend werk. Een vouwwagen staat sneller.

Uitzondering zou een deeltent zijn voor winterkampeerders.


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door dieseltijger » do 19 jan 2023 07:12

Verkopen. Met een lichtere luifel heb je genoeg beschutting tegen de zon. En je verblijft met twee personen in plaats van met de kinderen erbij.

En reuma lijkt mij een toenemende kwelling - je moet jezelf ontzien. Dus wellicht is zelfs de Unico niet de beste optie, maar een electrische Thule luifel. Minder elegant, maar minder belastend.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Volvodriver

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door Volvodriver » do 19 jan 2023 07:58

Als eerste, die Milaan eet geen brood. Dat is al eerder gezegd.
Als tweede, alleen jij kan beslissen wat je uiteindelijk doet. En hoe je de vakanties wil gaan "vieren".
Onze (mijn) advies/mening doet er dan eigenlijk helemaal niet meer toe.

Doe dan ook maar gewoon waar jij (en je vrouw) zich goed bij voelt. Er is in deze casus geen goede of foute beslissing.

Volvodriver

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door Volvodriver » do 19 jan 2023 08:00

RDDR schreef:
do 19 jan 2023 06:37
Weg ermee, voor mij is een voortent een no-go. Maakt van een caravan een ding met veel zwaar en frustrerend werk. Een vouwwagen staat sneller.

Uitzondering zou een deeltent zijn voor winterkampeerders.
Dit bedoel ik dus (niet negatief opvatten RDDR). Wat voor de één de juiste oplossing is, is voor de ander ondenkbaar. Ieder heeft een andere voorkeur/mening.

En die voorkeuren kunnen ook nog eens wijzigen met het vorderen van de tijd.
Laatst gewijzigd door Volvodriver op do 19 jan 2023 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2054
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door Aviva » do 19 jan 2023 08:01

Voor beide zijn argumenten aan te dragen mrgreen.gif

Volgens mij, als ik het goed lees, is de Milaan in combinatie met je gezondheid geen match...
Dagen bij komen als je de tent hebt opgebouwd lijkt mij ook niet fijn, of je moet de tent al laten opbouwen door een ander.
In dat opzicht denk ik verkopen en dan kun je altijd nog kijken mocht je opzoek zijn naar meer beschutting wat de mogelijk heden zijn. (Thule met zijwanden en voorwand, Unico Verona).

Aan de andere kant denk ik laat hem nog even liggen.
Je zit nu in een fase dat je net uit het werk bent en met pensioen, ik kan me voorstellen dat je nog erg zoekende bent hoe de toekomst in te delen.
Zoals je zelf ook schrijft de Milaan eet geen brood. De prijzen van nieuw stijgen super snel. Ik verwacht dat jouw op zolder liggende Milaan weinig afschrijving heeft.
Als je het geld dan (nu) niet nodig bent zou ik zeggen laat hem nog even een jaartje liggen en doe volgend jaar rond deze tijd nog eens een evaluatie.
Wie weet heb je de plannen dan wel iets bijgestuurd en komt de tent nog van te pas. En anders is hij voorjaar '24 ook zo verkocht (vermoed ik).

Keuzes, keuzes keuzes... succes Chris thumbup.gif
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19760
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door Daphne » do 19 jan 2023 08:39

De reuma had je ook al toen je de Milaan kocht, waarom zou je ‘m nu verkopen vanwege de reuma? Als ik het goed hebt, heb je ‘m nog nooit gebruikt.
Je bent nog maar net met pensioen, je moet je draai nog vinden. Dan zal er ook nog eens een kind uit huis gaan, ook dat zal veranderingen teweeg brengen. Mijn advies, klap je laptop dicht, ga op je handen zitten, en doe niets! Geen beslissingen nemen omdat het nu even niet lekker zit omdat het weer nu meer invloed heeft op reuma.

Zo maar wat scenario’s:
- Masha kan geen kamer vinden en gaat tijdelijk in de caravan wonen in de buurt van Eindhoven
- Jullie nemen een seizoensplaats in de buurt van Eindhoven om regelmatig in het mooie en gezellige Brabant te vertoeven en in de buurt van je dochter zijn. (Overigens zou ik dat niet doen, laat je dochter maar lekker met rust néh néh.gif )
- Je neemt een seizoensplek in de buurt van je huis en gaat lekker nog meer gadgets inbouwen terwijl je vrouw naar haar werk gaat.
- Je gaat toch in het voorseizoen naar Spanje, Italië of Kroatië voor een langere periode.

Je kunt gewoon niet alles zo strak plannen zoals jij een route plant. Laat het gewoon even op z’n beloop. En wat een ander zou doen, doet er even niet toe. Wij willen ook geen voortent en kopen er ook geen, maar jij hebt het ooit een goed idee gevonden om er een te kopen. Als ik het me goed herinner heb je veel tijd gestoken in de zoektocht en heb je pagina’s vol getypt op het forum over de aankoop. Nou nog een keer proberen. mrgreen.gif Je hoeft zo’n ding toch niet alleen en in 1 uur op te zetten? Al doe je er 3 dagen over, wat maakt het uit.
Laatst gewijzigd door Daphne op do 19 jan 2023 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

thundercat
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door thundercat » do 19 jan 2023 08:48

Als je er nu al tegenop ziet dan zou ik hem lekker in het voorjaar verkopen.
Zou een model als een Verona een optie zijn? Zonder de zijwanden is ie niet extreem groot/zwaar. Vergelijkbaar met je Torino.
Bij minder weer of als je beschut wil zitten kan je er 1 of 2 zijwanden in ritsen. Verder kan je hem als de behoefte er is nog uitbreiden met een voorwand. De deluxe kan je in 2 delen oprollen en dan kan je de luifel in zijn geheel dicht ritsen.
Een echte voortent gaat het nooit worden maar denk dat je met wat opties er bij wel flexibel ben om de luifel op verschillende momenten en plekken te gebruiken.
Dus eigenlijk in de basis een Torino (kan die ook in de verkoop) die je kan uitbreiden.

koning

Re: Verkopen of houden ??

Bericht door koning » do 19 jan 2023 08:54

Bij ons een vergelijkbare situatie, wij houden de Fortex vooralsnog en hebben een Dorema Magnum air force met cosy corner aangeschaft. Kost veel minder inspanning en belasting om deze op te zetten.

Gesloten

Terug naar “Voortenten en luifels”