route naar vsar

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: route naar vsar

Bericht door Chris » di 2 mei 2023 14:13

Hoe je het ook wend of keert... je komt altijd door SLovenie als je naar Kroatie tuft.
JE moet dat tolvignet dus hebben.
Als je vanaf Villach rechtdoor de Karenwankentunnel neemt en over Ljubljana rijd maak je alleen meer km in Slovenie.
Als je via Udine - Trieste rijd is het deel in Slovenie veel korter, maar wel door Slovenie... dus vignet.

Die Chiemsee hebben wij vorig jaar alle campings afgereden voor een overnachting... niks..
Toen zaten we idd in het (bijna) hoogseizoen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Pensioenopreis
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: route naar vsar

Bericht door Pensioenopreis » di 2 mei 2023 14:29

Ja, klopt, altijd door Slovenië, maar we hadden daar dag of 10 bij bled en de grotten bedacht, maar kijken of we dat dan op de terugweg doen. Idee is nu dus via Udine door naar richting Vrsar etc
Dat is het voordeel van de vrijheid 😄

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: route naar vsar

Bericht door troapel » di 2 mei 2023 15:18

Volgens mij ben je aan tol door Italië al meer kwijt dan een vignet voor Slovenië. Mijn herinnering is dat Italië qua tol best prijzig is en ik vind dat stuk van Italië best saai. Maar ik ben ook geen Italië-fan en dat is een mening. Dan vind ik Slovenië veel mooier om doorheen te rijden.

Mochten jullie op de terugweg nog in Slovenië verblijven, mag ik dan de grotten van Postojna aanbevelen? Ik ben daar inmiddels 2-3 keer geweest en blijf het geweldig vinden!
Linkje:
https://www.postojnska-jama.eu/nl/
Of jullie moeten dit al in gedachten hebben.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Pensioenopreis
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: route naar vsar

Bericht door Pensioenopreis » di 2 mei 2023 15:37

Het gaat mij niet om de goedkoopste weg, maar het weer in Slovenië is momenteel niet best en de verwachtingen ook niet, vandaar het idee om de route om te gooien.
En dan pakken we zeker de grotten mee op de terugweg en ja het vignet moet ik toch wel hebben 😄

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: route naar vsar

Bericht door troapel » di 2 mei 2023 15:49

[re.gif]
Gelukkig zijn we allemaal verschillend. Ik ga denk ik liever via regenachtig Slovenië dan via zonnig Italië. En als het goed is denkt mijn vrouw er net zo over. awhoea.gif awhoea.gif

Dat is het fijne van geen vaste planning hebben. Je kan zo een andere route kiezen.
Wij zijn in dat opzicht heel anders. Wij houden van zekerheid en plannen. knipoog.gif


Maar de route via Italië is als in het goed heb zelfs makkelijker te rijden met minder hoogteverschillen. Dat staat mij tenminste bij. Maar dat is alweer een aantal jaartjes terug dat ik/wij daar langs zijn gekomen.

En die grotten blijf ik geweldig vinden. Zal er zo weer heen willen. Ge-wel-dig! Ook alleen al door het ritje met het treintje de berg in en uit. blij.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Pensioenopreis
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: route naar vsar

Bericht door Pensioenopreis » di 2 mei 2023 16:03

Haha, duidelijk geen Italië fan 😄, maar ik zou inderdaad ook de keuze kunnen maken door Slovenië en door te rijden, als dat een mooiere route is. De grotten met het treintje staan inderdaad op onze lijst. Het lastige is dat de weersverwachting slecht is, maar we hebben tot zondag om de beslissing uit te stellen, mocht het toch de Karawanka tunnel worden, lijkt me zondag in ieder geval de beste optie 😄

Is de weg zo steil dan, via Slovenië?

Bedankt voor het meedenken

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: route naar vsar

Bericht door troapel » di 2 mei 2023 16:23

Niet echt nee. whistle.gif
Maar ik moet erbij zeggen dat ik niet veel verder ben gekomen dan de Alpen (en Venetië), dus om nou te zeggen dat ik weet hoe heel Italië is…
Maar het trekt me gewoon niet. Dan ga ik liever naar Oostenrijk of voormalig Joegoslavië.

Het is niet ontzettend steil en best goed te doen hoor, maar wel meer stijgen en dalen. Doet me een beetje denken aan omgeving Kassel (D) bijvoorbeeld. Is ook te doen, maar wel meer werken voor auto en chauffeur. En dat is niet erg natuurlijk, maar ik denk dat op dat gebied via Udine vlakker en dus makkelijker te rijden is.
Mocht iemand er anders over denken, corrigeer me even. thumbup.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: route naar vsar

Bericht door Chris » di 2 mei 2023 16:32

troapel schreef:
di 2 mei 2023 15:18
Volgens mij ben je aan tol door Italië al meer kwijt dan een vignet voor Slovenië. Mijn herinnering is dat Italië qua tol best prijzig is en ik vind dat stuk van Italië best saai. Maar ik ben ook geen Italië-fan en dat is een mening. Dan vind ik Slovenië veel mooier om doorheen te rijden.

Mochten jullie op de terugweg nog in Slovenië verblijven, mag ik dan de grotten van Postojna aanbevelen? Ik ben daar inmiddels 2-3 keer geweest en blijf het geweldig vinden!
Linkje:
https://www.postojnska-jama.eu/nl/
Of jullie moeten dit al in gedachten hebben.
Even voor je gekeken naar mijn factuur van 2022....door Italie naar Villach, schitterend door de Alpen.. ( Udine en Trieste)
€ 16,30

Slovenie mag dan mooi zijn, veel snelwegen zijn er nog niet, of houden plots op en worden een B weg uit het jaar 1880.
Vorig jaar door de borden en de Navi de rimboe ingestuurd...Postoyna naar Rupa..56 km hotsen en bubsen door de binnenlanden...
Terug gekozen voor Trieste.... dan heb je maar een klein stukje van die rimboe.

Geef mij dan maar Italie.
Al was het maar voor het werkelijk schitterende uitzicht over de baai bij Treiste.. Magnefiek gewoon.
Gelukkig allemaal andere wensen... top thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: route naar vsar

Bericht door workel » di 2 mei 2023 16:43

[re.gif]
Weer in Vrsar vandaag (2-5) ook niet best, weet zeker dat de tent en Fendt 100% waterdicht is, hele nacht geregend van overdag buien, 17:30 is het droog dan Vrsar ff naar Pizza2000 hapje eten, koken met dit weer is kansloos.

Maar............morgen (3-5) zonnig 21 Gr is de voorspelling, top dus.

Wij zijn via Slovenië gereden, 21-4 was lekker rustig, geen op onthoud bij de grens (koper) geen douane beamte gezien. Donderdag gaan wij rustig terug naar NL, dagje Bled en dan zaterdag weer thuis, zien wel waar wij vrijdag overnachten.

Geniet van jullie reis

Pensioenopreis
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: route naar vsar

Bericht door Pensioenopreis » di 2 mei 2023 18:17

Via Lubiljana naar Koper is een grote goede weg hoorde ik van iemand, daar ben je blijkbaar afgegaan richting de hobbelweg 🙈

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: route naar vsar

Bericht door troapel » di 2 mei 2023 19:31

[re.gif]
De weg naar Koper is zeker van goede kwaliteit. Daar zijn we afgelopen najaar nog solo overheen gekomen van en naar Porec. Het laatste stukje van Koper naar de autosnelweg in Kroatië is dan nog wel wat pittiger. Daar zitten nog wel wat steilere stukken tussen, maar dat heb je ook als je via Triëst naar Koper rijdt. Dan kom je op dezelfde plek uit. Maar kwalitatief is de weg van prima kwaliteit. Beter dan heel wat ‘provinciale’ wegen in Duitsland. Maar ik heb in Slovenië nooit last gehad van slechte wegen.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: route naar vsar

Bericht door JosD » di 2 mei 2023 22:11

workel schreef:
di 2 mei 2023 16:43
[re.gif]
Weer in Vrsar vandaag (2-5) ook niet best, weet zeker dat de tent en Fendt 100% waterdicht is, hele nacht geregend van overdag buien, 17:30 is het droog dan Vrsar ff naar Pizza2000 hapje eten, koken met dit weer is kansloos.

Maar............morgen (3-5) zonnig 21 Gr is de voorspelling, top dus.

Wij zijn via Slovenië gereden, 21-4 was lekker rustig, geen op onthoud bij de grens (koper) geen douane beamte gezien. Donderdag gaan wij rustig terug naar NL, dagje Bled en dan zaterdag weer thuis, zien wel waar wij vrijdag overnachten.

Geniet van jullie reis
Hey Workel,

Als ik je een tip mag geven voor een prachtig restaurantje dan kun je bij Orlandin prima terecht. Ik weet niet of ze zo vroeg in het seizoen al open zijn, maar kijk maar effe!
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: route naar vsar

Bericht door deemster07 » wo 3 mei 2023 09:50

Chris schreef:Hoe je het ook wend of keert... je komt altijd door SLovenie als je naar Kroatie tuft.
JE moet dat tolvignet dus hebben.
Als je vanaf Villach rechtdoor de Karenwankentunnel neemt en over Ljubljana rijd maak je alleen meer km in Slovenie.
Als je via Udine - Trieste rijd is het deel in Slovenie veel korter, maar wel door Slovenie... dus vignet.

Die Chiemsee hebben wij vorig jaar alle campings afgereden voor een overnachting... niks..
Toen zaten we idd in het (bijna) hoogseizoen.
Pfff hou maar op. Wij hebben ons ook gek gebeld om een camping te vinden voor twee combinaties rond de Chiemsee in het hoogseizoen. Uiteindelijk nam deze camping de telefoon op en konden we terecht. Precies op tijd want de koek was op en het was tijd voor een biertje.

Campingplatz und Ferienhaus Hofbauer
+49 8051 4136
https://maps.app.goo.gl/1bqcc7SH73dEjwLn9?g_st=ic
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Pensioenopreis
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: route naar vsar

Bericht door Pensioenopreis » vr 5 mei 2023 19:51

Dit was vanmiddag de drukte in de Karawanka tunnel 😄

Nu heerlijk aan het meer van Bled
IMG-20230505-WA0026.jpg
IMG-20230505-WA0017_(1).jpg
CWW_2466.JPG

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: route naar vsar

Bericht door SBerend » vr 5 mei 2023 21:05

Vanaf de 21e zien wij dat ook. Veel plezier verder. Wij genieten wel van al de mooie foto's. Ga zo door.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: route naar vsar

Bericht door Chris » vr 5 mei 2023 21:45

Die Karenwanken tunnel is echt onvoorspelbaar.

Je foto's zijn prachtig.
Ik begrijp dat Mevrouw Opreis ook helpt met foto's....b.v. bij-in de tunnel. thumbup.gif A Cam.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Pensioenopreis
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: route naar vsar

Bericht door Pensioenopreis » vr 5 mei 2023 21:52

Haha ja klopt , die maakt onderweg af en toe onderweg ook fotos, en hele mooie moet ik zeggen :)
Voor de liefhebbers staat het bijzondere filmpje van de tunnel op pensioenopreis fb :)
Laatst gewijzigd door Pensioenopreis op vr 5 mei 2023 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: route naar vsar

Bericht door Chris » vr 5 mei 2023 21:53

Ik wist het... awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”