1700 kg as en 1400 kg last
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
1700 kg as en 1400 kg last
Hoi,
Trekker weegt leeg 1425 kg, mag 1600 kg trekken, en vanwege de toekomstige 100 km sticker staat erop het caravan kenteken 1400 kg. Maar er zit een delta as onder voor 1700 kg. Wat zal ik doen om het weggedrag optimaal te krijgen?
Natuurlijk kogeldruk en belading, ik dacht ook aan de bandenspanning en naar Triorep om de as telaten stellen op het lagere maximale gewicht. Wat is wijsheid?
Groeten Wim
Trekker weegt leeg 1425 kg, mag 1600 kg trekken, en vanwege de toekomstige 100 km sticker staat erop het caravan kenteken 1400 kg. Maar er zit een delta as onder voor 1700 kg. Wat zal ik doen om het weggedrag optimaal te krijgen?
Natuurlijk kogeldruk en belading, ik dacht ook aan de bandenspanning en naar Triorep om de as telaten stellen op het lagere maximale gewicht. Wat is wijsheid?
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
Niet helemaal wat je vraagt, maar:
De caravan wordt gekeurd voor tempo 100 niet de combi. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder zich te houden aan de regels t.w. De beladen caravan mag niet zwaarder zijn dan de lege auto.
De caravan wordt gekeurd voor tempo 100 niet de combi. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder zich te houden aan de regels t.w. De beladen caravan mag niet zwaarder zijn dan de lege auto.
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
Niks doen. Alleen de bandenspanning volgens de lijst in de disselbak aanpassen.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
Niks doen Wim.
Bij de Decra keuring wordt er totaal niet naar de auto gekeken, want dat is jou deel van de verantwoording.
Zij kijken alleen naar de keurpunten.
Anti slinger koppeling
Schokbrekers.
Banden jonger dan 6 jaar.
Chassisnummering.
Mijn hut is op onze caravan parkeerstek gekeurd terwijl ik er helemaal niet bij was.
Afspraak was gemaakt... en de keurmeester was in 10 minuten klaar, ik was met de trekauto op mn werk.
En mijn banden waren 5 jaar.... prima, is minder dan 6 jaar.
Je hoeft echt niets te doen, Dekra stelt voor een nieuwe caravan, mits aan de voorwaarden voldaan is, niets voor.
Als jij hem met een dinky toy wilt trekken is dat best, maar dan geldt officieel de 100Km niet..
Werkelijk geen kip die dat zal controleren.... gewoon een dure sticker...meer niet.
Oja.. 100 in DL.
Bij de Decra keuring wordt er totaal niet naar de auto gekeken, want dat is jou deel van de verantwoording.
Zij kijken alleen naar de keurpunten.
Anti slinger koppeling
Schokbrekers.
Banden jonger dan 6 jaar.
Chassisnummering.
Mijn hut is op onze caravan parkeerstek gekeurd terwijl ik er helemaal niet bij was.
Afspraak was gemaakt... en de keurmeester was in 10 minuten klaar, ik was met de trekauto op mn werk.
En mijn banden waren 5 jaar.... prima, is minder dan 6 jaar.
Je hoeft echt niets te doen, Dekra stelt voor een nieuwe caravan, mits aan de voorwaarden voldaan is, niets voor.
Als jij hem met een dinky toy wilt trekken is dat best, maar dan geldt officieel de 100Km niet..
Werkelijk geen kip die dat zal controleren.... gewoon een dure sticker...meer niet.
Oja.. 100 in DL.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
Stap 1: goed beladen (geen al te groot links / rechts verschil, zware spullen zo laag mogelijk en dichtbij de as) en een goede kogeldruk. Meestal tegen of net over het maximum. En dan gaan rijden. Als de combi goed ligt, vooral niets meer aan doen.
Laatst gewijzigd door RDDR op do 12 jan 2023 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
Klopt niet helemaal, caravan beladen niet zwaarder dan het rijklaargewicht van de auto (dat is bijna altijd 100 kilo meer dan het lediggewicht).
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
Hoi allemaal,
Triorep gebeld, advies na 1 jaar banden slijtage bekijken.
Bij overmatige slijtage aan een profielkant dan met vakantie bepakking een afspraak maken.
Bart vertelde dat de 1500 kg as geen stelmogelijkheden heeft wat de 1700 kg wel heeft in beperkte mate.
Dus dat is een gelukje.
Elke zijde wordt dan afgesteld naar het aanwezige gewicht.
Bart verwachte niet dat de niet afstelde as een slechtere wegligging geeft als een wel gestelde as.
Groeten Wim
Triorep gebeld, advies na 1 jaar banden slijtage bekijken.
Bij overmatige slijtage aan een profielkant dan met vakantie bepakking een afspraak maken.
Bart vertelde dat de 1500 kg as geen stelmogelijkheden heeft wat de 1700 kg wel heeft in beperkte mate.
Dus dat is een gelukje.
Elke zijde wordt dan afgesteld naar het aanwezige gewicht.
Bart verwachte niet dat de niet afstelde as een slechtere wegligging geeft als een wel gestelde as.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
Zo VIP dat is 1535 kg lees ik. Inderdaad bedankt voor de aanvulling. Enfin 1400 kg op het caravan kenteken vind ik mooi inverhouding met de trekker. En geeft een laadvermogen van 200 kg in de caravan.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
Waarom zou je het gewicht op kenteken bijstellen? Daar is geen enkele reden voor. Er is alleen reden voor als dit noodzakelijk is i.v.m. het rijbewijs. Het is voldoende als je rekening houdt met werkelijk beladen gewicht van de caravan dat mag niet hoger zijn dan wat de auto mag trekken.
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
Nou de caravan mag 1700 kg wegen van origine en de auto mag maximaal 1600 kg trekken dus dat is al een reden meen ik.
Om een 100 km sticker voor Duitsland te krijgen moet het maximale caravan gewicht lager zijn als 1500 kg zoals VIP aangeeft wat een eis is voor die sticker.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
De enige reden om het kenteken gewicht te verlagen is het gebrek aan een BE rijbewijs.
Of voor de tempo 100 sticker.
Verder is het jouw verantwoording dat het daadwerkelijke gewicht onder het trekgewicht van de auto zit.
voor beide gevallen.
Ik weet voor 100% zeker dat de eventuele boete voor iets te snel rijden stukken lager is dan te zwaar beladen.
Dus het MTM gewicht van de caravan gewoon lekker op 1700 kg laten staan.
De sticker krijg je toch wel
Of voor de tempo 100 sticker.
Verder is het jouw verantwoording dat het daadwerkelijke gewicht onder het trekgewicht van de auto zit.
voor beide gevallen.
Ik weet voor 100% zeker dat de eventuele boete voor iets te snel rijden stukken lager is dan te zwaar beladen.
Dus het MTM gewicht van de caravan gewoon lekker op 1700 kg laten staan.
De sticker krijg je toch wel
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
Is hier al meerdere keren aan de orde geweest. Ik vraag me af hoe het zal gaan als je aangehouden wordt in het buitenland. Je kan wel vertellen dat je niet zwaarder bent (als je de taal tenminste machtig bent) dan is toegestaan achter de auto. Maar geloven ze je ook op de mooie blauwe ogen. Of zal je mee mogen naar een weegbrug.
Om het gedoe te voorkomen heb ik hem wel terug laten zetten op kenteken. Inmiddels een andere trekker die 300 kg meer mag trekken maar het Max gewicht caravan niet meer aangepast. We hebben genoeg aan het aangepaste gewicht. Misschien mag een volgende trekker wel weer minder trekken.
Om het gedoe te voorkomen heb ik hem wel terug laten zetten op kenteken. Inmiddels een andere trekker die 300 kg meer mag trekken maar het Max gewicht caravan niet meer aangepast. We hebben genoeg aan het aangepaste gewicht. Misschien mag een volgende trekker wel weer minder trekken.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
Het valt allemaal best mee.
Bovendien heb ik het gevoel dat die sticker eigenlijk niets voorstelt.
Ik heb 25 jaar lang door Duitsland gereden zonder die sticker.
Altijd met 100 km of nog meer. Met een boottrailer. Daar kon geen sticker op..
Nooit een bekeuring gehad. Wel eens een duimpje omhoog van een voorbijrijdende agent. Echt gebeurd.
Ik maakte me wat zorgen, die politieauto zag ik ineens in de spiegel opdoemen..en bleef effe naast me rijden.
Ik reed met een afzetunit, en een grote speedboat erachter.
Daar zat een Amerikaanse trailer onder.
Perfekt ding..met hydraulische oploopremmen.
Wel wat illegaal..er zat geen kenteken op.
Wel een kentekenplaat. Maar die was van een andere aanhanger van mij.
Ik weet het..dat mag niet. Foei..
Maar niemand interesseerde dat. Rijtechnisch was het perfect.
Iets sneller rijden dan de toegestane 80 kmu wordt door de snelwegpolizei blijkbaar ook toegejuicht.
Onofficieel dan wel.
Bovendien heb ik het gevoel dat die sticker eigenlijk niets voorstelt.
Ik heb 25 jaar lang door Duitsland gereden zonder die sticker.
Altijd met 100 km of nog meer. Met een boottrailer. Daar kon geen sticker op..
Nooit een bekeuring gehad. Wel eens een duimpje omhoog van een voorbijrijdende agent. Echt gebeurd.
Ik maakte me wat zorgen, die politieauto zag ik ineens in de spiegel opdoemen..en bleef effe naast me rijden.
Ik reed met een afzetunit, en een grote speedboat erachter.
Daar zat een Amerikaanse trailer onder.
Perfekt ding..met hydraulische oploopremmen.
Wel wat illegaal..er zat geen kenteken op.
Wel een kentekenplaat. Maar die was van een andere aanhanger van mij.
Ik weet het..dat mag niet. Foei..
Maar niemand interesseerde dat. Rijtechnisch was het perfect.
Iets sneller rijden dan de toegestane 80 kmu wordt door de snelwegpolizei blijkbaar ook toegejuicht.
Onofficieel dan wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
Het kan allemaal meevallen, en dat doet het meestal ook. Maar een paar jaar geleden zijn mijn buurman en in met de paardentrailer met 100kmh toelating achter een BMW X3 op de snelweg geflitst met 114kmh na correctie. Resultaat: 300 euro boete, een maand rijontzegging en een punt in Flensburg omdat we 34kmh te hard reden. Daarop bezwaar aangetekend en een kopie van de kentekenbewijzen van de auto en trailer opgestuurd. We kregen een correctie. 3 tientjes boete vanwege een overschrijding van 14kmh.
Wat ik wil zeggen is dat het inderdaad bijna altijd goed gaat. Maar gaat het eens een keer niet goed, dan ben je ook meteen flink het haasje. Ik zou dus het risico niet willen lopen en gewoon de boel goed voor elkaar willen hebben.
Wat ik wil zeggen is dat het inderdaad bijna altijd goed gaat. Maar gaat het eens een keer niet goed, dan ben je ook meteen flink het haasje. Ik zou dus het risico niet willen lopen en gewoon de boel goed voor elkaar willen hebben.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
Gerrie schreef: ↑vr 13 jan 2023 11:39Is hier al meerdere keren aan de orde geweest. Ik vraag me af hoe het zal gaan als je aangehouden wordt in het buitenland. Je kan wel vertellen dat je niet zwaarder bent (als je de taal tenminste machtig bent) dan is toegestaan achter de auto. Maar geloven ze je ook op de mooie blauwe ogen. Of zal je mee mogen naar een weegbrug.
Andersom, ze hoeven je niet te geloven! Zij moeten kunnen aantonen dat je te zwaar beladen bent, daar word je voor staande gehouden. En als dat betekent naar een weegbrug, so be it.
Jij hoeft niets te bewijzen, zij moeten dat wel.
En taal!? Mobieltje doet wonderen met een simpel vertaalprogramma
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
maar nu net het gedoe van naar een weegbrug moeten voorkom ik liever.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
Ze gaan echt niet naar een weegbrug, alleen omdat je caravan zwaarder MAG zijn dan wat de auto kan trekken. Als je in een fuik rijdt wordt iedereen gewogen, naar een weegbrug ga je alleen als ze gerede twijfel hebben aan het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger. Een aanhangertje met stoeptegels zal sneller naar een weegbrug worden begeleid.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: 1700 kg as en 1400 kg last
@ Gerrie,
Ik begrijp je beweegredenen wel maar.......
Misschien moet je anders om denken en er juist wel minder twijfel is als de as belasting op de papieren t.o.v. dezelfde belading i.p.v. nu 1200 kg gewoon b.v. 1300 kg staat.
Immers je weet dat nu al bij 1200 kg dit voldoet. En mocht je een keer tijdelijk bij de Caravan wel boven de 1200kg uit komen je minder "zorgen" daarover hebt.
Trouwens voor de auto c.q. motor maakt het niet veel uit want deze mag 1500 kg trekken, hoewel t.o.v. het maximale te beladen autogewicht (+/- 1811kg) ( treingewicht +/- 3311) kg de 1300 kg een betere veiligere/verhouding geeft.
Ik begrijp je beweegredenen wel maar.......
Misschien moet je anders om denken en er juist wel minder twijfel is als de as belasting op de papieren t.o.v. dezelfde belading i.p.v. nu 1200 kg gewoon b.v. 1300 kg staat.
Immers je weet dat nu al bij 1200 kg dit voldoet. En mocht je een keer tijdelijk bij de Caravan wel boven de 1200kg uit komen je minder "zorgen" daarover hebt.
Trouwens voor de auto c.q. motor maakt het niet veel uit want deze mag 1500 kg trekken, hoewel t.o.v. het maximale te beladen autogewicht (+/- 1811kg) ( treingewicht +/- 3311) kg de 1300 kg een betere veiligere/verhouding geeft.