Routebepaling met hellingspercentages

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door eurotrotter » ma 23 jan 2023 15:25

Morgoth schreef:
ma 23 jan 2023 13:08


@TS:
Ik zou me van te voren niet zo heel erg druk maken om die hellingen. Zorgen dat je geen haast hebt en niet de competitiedrang voelen om als eerste boven te zijn en je komt met elke combinatie de berg op.
Ik hoor het al : jij hebt de Stelvio nog nooit met een auto/caravan combi gereden. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door Morgoth » wo 25 jan 2023 09:12

[re.gif]
Dat heeft niemand volgens mij want de Stelvio mag je niet op met de caravan. Maar mijn combi is niet representatief. Zware sterke auto en lichte caravan. Geen enkele helling is een probleem.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door eurotrotter » wo 25 jan 2023 10:35

Morgoth schreef:
wo 25 jan 2023 09:12
[re.gif]
Dat heeft niemand volgens mij want de Stelvio mag je niet op met de caravan. Maar mijn combi is niet representatief. Zware sterke auto en lichte caravan. Geen enkele helling is een probleem.
De zware sterke trekauto is ook het probleem niet.
Dat is het totale plaatje : het feit dat er een aanhanger achterhangt ,de vele tornantes ( haarspeldbochten) de breedte van de weg ,en het verkeersaanbod , zoals tegenliggers .
Dit alles maakt dat dit soort passen niet geschikt zijn voor auto/caravan combi's , als je die indruk wél geeft zet je daarmee onwetende mensen ,die de pas niet kennen ,op het verkeerde been.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

PatrickdD
Berichten: 41
Lid geworden op: za 12 mar 2022 09:17

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door PatrickdD » wo 25 jan 2023 12:05

Wij hebben een aantal jaar geleden op camping Trafoi gestaan aan de voet van de Stelvio.
We zijn daar vanuit de resschenpas naartoe gereden, ik vond de klim naar deze camping al flink pittig, daarvandaan kan je perfect zonder auto de Stelvio pas op.
2007 Ford S-max 2.5T - 2022 Burstner Premio Life 490 TK

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door eurotrotter » wo 25 jan 2023 12:18

[re.gif]

Vanaf Trafoi begint eigenlijk de klim naar boven en is er een rijverbod voor voertuigen van langer dan 10,5 meter.

https://www.alpenpaesse.de/alpenpaesse/ ... lo-stelvio.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

PatrickdD
Berichten: 41
Lid geworden op: za 12 mar 2022 09:17

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door PatrickdD » wo 25 jan 2023 13:22

[re.gif]

Klopt, je slaat pal voor dat bord af.

Je klimt in 10km van 900 tot circa 1600m,. Ondanks wij een sterke auto hebben en een lichte caravan moest hij er heel serieus aan trekken.

Ik zou het niet doen met een combinatie waarvan de auto qua kracht of gewicht niet overhoudt.
2007 Ford S-max 2.5T - 2022 Burstner Premio Life 490 TK

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door Morgoth » wo 25 jan 2023 14:14

eurotrotter schreef:
wo 25 jan 2023 10:35
Morgoth schreef:
wo 25 jan 2023 09:12
[re.gif]
Dat heeft niemand volgens mij want de Stelvio mag je niet op met de caravan. Maar mijn combi is niet representatief. Zware sterke auto en lichte caravan. Geen enkele helling is een probleem.
De zware sterke trekauto is ook het probleem niet.
Dat is het totale plaatje : het feit dat er een aanhanger achterhangt ,de vele tornantes ( haarspeldbochten) de breedte van de weg ,en het verkeersaanbod , zoals tegenliggers .
Dit alles maakt dat dit soort passen niet geschikt zijn voor auto/caravan combi's , als je die indruk wél geeft zet je daarmee onwetende mensen ,die de pas niet kennen ,op het verkeerde been.
Ehhh, volgens mij begon jij over de Stelvio met de caravan en niet ik... Ik had het er over dat je met de juiste combinatie de steilste hellingen aan kunt.

Maar:
Dit bord staat er aan het begin van de Stelvio.
stelvio.jpg
Een weg met een C17 bord waarop alleen de lengte staat, mag je ook met een combinatie of samenstel langer dan 10m niet in.
Omdat hier expliciet een vrachtwagen boven staat, Zou het maar zo kunnen zijn dat je met een caravan wèl de Stelvio op mag. Ik vind het een twijfelgeval.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door eurotrotter » wo 25 jan 2023 14:59

[re.gif]

Klopt wat je zegt,over die steile hellingen en de juiste auto ,Ik heb met regelmaat van de klok de Simplonpas gereden ,dat doe je met twee vingers in de neus,terwijl deze pas ook 10 % stijgt gedurende 20 km , maar verder in niets te vergelijken met de Stelvio.
Maar het gaat meer over de hoedanigheid van het terrein waarop je deze prestatie moet verrichten ,ik bedoel: de breedte van de weg en de krapte van de haarspeld bochten en het verkeersaanbod)
En aangezien je maar heel kleine stukken hebt om rechtdoor te gaan zul je flink moeten gas geven om na een 4 a 500 meter weer in de remmen te moeten omdat je nu eenmaal niet met een behoorlijke snelheid door deze haarspeldbochten kunt gaan.
En ik denk ( weet wel zeker) dat je met een caravan combi daar behoorlijk in de problemen kan komen op deze Stelvio pas.
Verder houdt in me maar vast aan de gegevens zoals die te vinden zijn op de link die ik gaf naar Alpenpaesse en aan mijn indrukken die ik heb nadat ik de Stelvio met de enkele luxe wagen gereden heb.

Aan de westkant (in de provincie Bormio ) heb je ,buiten de nodige tornantes , ook nog eens te maken met een stuk of wat tunneltjes van max 3,30 hoogte , In de midden dan hé , aan de zijkant zijn ze beduidend lager.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Kasper

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door Kasper » zo 29 jan 2023 17:46

Prachtige route over de Simplonpass, in 2010 gereden van Zwitserland naar Italië, later nog een keer gereden van Italië naar Zwitserland. (Toen was ik nog wat jonger...) mrgreen.gif
Bijlagen
vakantie 2010 01 076 aangepast.jpg

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door meeder » zo 29 jan 2023 18:17

Ik gebruik wel eens Garmin Basecamp dan kan je eenvoudig een hoogteprofiel bekijken.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door WillyL » zo 29 jan 2023 18:24

Bergop zal het voor de remmen lukken. Bergaf = =? iTBS... jammer, niet in België en dan is er dat bord... in België is dat voor alle voertuigen of slepen. Dus ja ook verboden voor auto met caravan indien te lang.
https://www.verkeersbord.be/officieel/6 ... angeduide/
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”