Routebepaling met hellingspercentages

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Case
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 jan 2021 14:02

Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door Case » do 12 jan 2023 13:14

Deze zomer willen we naar de Stelvio en zoeken een relaxte route om daar naar toe te rijden. We gaan de berg niet op met de caravan en zetten deze op een camping onder aan de berg.
Zijn er online routeplanners die ook de hellingspercentages laten zien zodat we al te steile wegen kunnen ontwijken? Wat zou een goede route zijn naar de Stelvio vanuit NL?

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door doubleyou » do 12 jan 2023 13:38

Ik ben nog geen routeplanner tegengekomen die hellingpercentages aangeeft. Op de ANWB kaarten met doorgaande routes die je als lid gratis kan krijgen staan ze wel vermeld.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door Ab » do 12 jan 2023 13:42

Alle snelwegen in Europa hebben een max hellingspercentage die met elke combinatie, ook met een lichte motorisering, prima te doen zijn.
Het laatste stukje naar een camping kan ook altijd wel. Desnoods in de eerste versnelling. Dan is 20 % nog een makkie. Geen zorgen maken over wat klimmetjes, gewoon lekker gaan rijden. Een keertje vol gas geven en op tijd terugschakelen hoort ook bij het caravantrekken.
Ook doorgaande bergwegen zijn ontworpen om zonder speciale trekkers goed boven te komen.
Enkele steile bergpassen uitgezonderd, maar daar mag je niet overheen met een caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door Wim Verso » do 12 jan 2023 14:39

Op de route kaarten van de ANWB staat vermeld met caravannetjes op de route in kleur, Blauw caravannetje mag door een ervaren chauffeur, Rood caravannetje is af te raden en een rood caravannetje met een kruis er doorheen is verboden om die weg te nemen.
Duidelijk aan gegeven dus met de helling percentages erbij, ik heb daar altijd baat bij. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door WillyL » do 12 jan 2023 15:46

Online = ?

Op gedrukte Michelinkaarten staan stijlere hellingen aangeduid met pijltjes << en >>. Hoe meer hoe stijler, ik denk 3 als stijlst.

Ik kijk even of dat ook online is...


Edit... in Viamichelin zie ik geen hellingssymbolen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door Rodo » do 12 jan 2023 17:03

Via de Fernpass, dus bij Ulm rechtsaf. Is goed te doen met iedere combi. Daarna de Reschenpass nemen. Hier zitten wat steilere stukken in, vooral de laatste km’s naar het meer stijgen lekker. Maar ook hier niets onoverkomelijks voor een goede combi. Meer dan 9% stijging tref je niet. Vooral geen haast hebben, vanaf begin Fernpass alles 2 baan. Inhaal mogelijkheden op dit stuk route: nihil.
Vanaf Reutte is het ong. 155km naar het begin Stelvio, de NO kant, maar reken op gem. 3 tot 4 uur reistijd.
Spending a fortune to live like a wanderer

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door eurotrotter » do 12 jan 2023 19:27

Zoals Rodo al schrijft : via de Resiapas gaan ,de aanloop naar de Stelvio, met iets van 45 echte hairpins, begint in Spondigno de S.S 38 ,iets van 35 km overde grens vanaf het dorp Resia ( Reschen in het Duits)
DE route vanaf de grens Oostenrijk naar de afslag naar de S,S 38 is goed te doen en heeft geen extra zware klimmen of afdalingen.
Laat je echt niet verleiden om dit met de caravan te doen , buiten dat t streng verboden is ,doe je je auto,je remmen ,en zeker je medepassagiers hier geen plezier mee.
Tip: klop in Google Maps de route Resia- Naturns in een dan op "meer/campings klikken ,je krijgt dan zo een 12 tal campings te zien.

https://www.google.nl/maps/search/Campi ... m2!3m1!5e2
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Jozef0210
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 6 okt 2014 22:45

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door Jozef0210 » do 12 jan 2023 21:54

In Pratt am Stelvio zijn prachtige campings. Oa Saeghemeule, van daaruit kan u de Stelvio op. Oprijden in eerste of tweede en die kleine gaat u ook gebruiken om af te komen. U kan ook Samang bezoeken, taksvrij, wel controle van douane daar.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door Ron » do 12 jan 2023 22:43

Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door Philmar » do 12 jan 2023 23:49

In juni 2018 zijn wij naar Italië gereden om natuurlijk de Stelvio, Gavia en Mortirollo op te fietsen. Wij zijn toen via Zwitserland gereden, de Umbrailpass op die boven aansluit op de Stelvio, naar beneden gereden naar het dorpje Bormio. Het was bij aankomst donker. S’morgens zijn ze de caravan komen oppikken om naar boven te rijden, het was een terrascamping en heel steil. Onze combi was toen een Tiguan 1.4 TSI dsg met een Eriba Touring 430 aan de haak. Het was ons tweede jaar met een caravan, dus zeker geen ervaring zoals vele forumleden, maar hebben geen problemen gehad. Toen ik de dag nadien met de fiets de Stelvio op reed dacht ik bij mezelf, waaaauw, dat ik die afdaling gedaan heb met de caravan.
De camping stelde niet veel voor, het was maar voor 3 nachten. Het was in feite een wintercamping. Er stonden vele caravans ingebouwd in een houten constructie.
Ik heb altijd in D modus gereden, nooit in S modus. Ik heb wel de olietemp. steeds in beeld gehad om te controleren.
Wij bereiden nooit een reis voor en kijken zeker niet naar steiging percentages. Ik kan me wel voorstellen dat je met een zware caravan daar aan denkt.

Philmar

https://www.hotels.valtline.it/valdiden ... pineta.htm
Bijlagen
4C80874E-5E0B-4197-A2FF-B24739AB2B4C.png

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door eurotrotter » vr 13 jan 2023 12:02

Philmar schreef:
do 12 jan 2023 23:49
In juni 2018 zijn wij naar Italië gereden om natuurlijk de Stelvio, Gavia en Mortirollo op te fietsen. Wij zijn toen via Zwitserland gereden, de Umbrailpass op die boven aansluit op de Stelvio, naar beneden gereden naar het dorpje Bormio.

Philmar
Wij zijn al wat jaren geleden ,met de solo auto,van uit Zwitserland , maar over de Berninapass,naar de Stelvio gereden.
Wat ik meer van herinner is dat ertussen Bormio en de Stelvio de nodige smalle ,lage ,in de rotsen uitgehakte tunneltjes zitten waar toen ook al een paar campers de grootste moeite hadden om de boel heel te houden , je dient daar in het middenvan die (onverlichte) tunnel te blijven anders raak je met de zijkant van de caravan de rotswand ,kom je dan een tegenligger tegen zal er één achteruit moeten of in zo een refugio ( vluchtstrook) moeten gaan.

Maar ,,,,,,,,,,,eerlijk,is eerlijk;het is een geweldige ervaring om die berg te rijden.
Je zou vanuit de Val Venosta(het Vinschau, Het dal dat van de Resiapas naar Merano gaat)m een prachtige rondrit kunnen maken :
van Prad,via de Stelvio naar Tirano en dan via de Bernina naar St Moritz en verder via Zernez naar Nauders( in Oostenrijk) en dan via de Resia pas weer naar het val Venosta.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Case
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 jan 2021 14:02

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door Case » vr 20 jan 2023 08:45

Bedankt voor jullie reacties. Hiermee kan ik verder en geeft ons het gevoel dat het gaat lukken.
We hebben nog weinig ervaring met een caravan en nog niet in de bergen gereden. Misschien zijn we wat te voorzichtig. We hebben kaarten gekocht en gaan een leuke uitvalsbasis zoeken.

Groet,
Kees

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door Gerrie » vr 20 jan 2023 11:26

Zoals hier al gezegd, als je maar door kan rijden kom je altijd boven. Desnoods in de eerste versnelling. Ik zelf vind het echter ook belangrijk dat ik weer op gang kan komen wanneer ik onverwachts toch stil kom te staan. Wat zegt caravantrekker als maximum. Voor mij is/was dat ook het maximum wat ik als maximale helling nam. Bij de huidige hoef ik niet te kijken, daar lukt het altijd mee.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door eurotrotter » vr 20 jan 2023 21:21

Gerrie schreef:
vr 20 jan 2023 11:26
. Bij de huidige hoef ik niet te kijken, daar lukt het altijd mee.
mrgreen.gif mrgreen.gif
Het gaat ook niet zozeer om de helling , maar op de Stelvio is het langste rechte stuk misschien 500 meter en dan komt de volgende hairpin ( haarspeldbocht) ,van de 46.
Zodra je wat snelheid hebt moet je weer in de remmen ( het gas loshouden remt eigenlijk ook al genoeg af)zodat je bijna stilstaat als je de bocht gaat nemen.

Buiten dat : je mag de Stelvio helemaal niet op met een caravan er achter.
Indien er wat gebeurt en je moet afgesleept worden zou het vakantie budget er wel eens doorheen kunnen zijn. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door nonblond » vr 20 jan 2023 23:13

Heb jaren geleden een wintersportvakantie op Camping Morteratsch in Pontresina gestaan. Van daaruit kun je met auto, fiets etc. prima naar de Stelvio en de andere bergpassen rondom Sankt Moritz. Ben toen via Bregenz richting Chur gereden zoals de routeplanner van de ANWB aangeeft. Was toen de enige route die geopend was en waar je met de caravan mocht rijden. Wel stevig klimmen. De camping was toen goed. Maar heeft inmiddels een andere eigenaar en weet niet hoe die nu is. Zoals ik het heb onthouden viel het mee met de haarspeldbochten.
De door anderen genoemde Fernpas is ook goed te doen, maar wel veel haarspeldbochten, het stuk daarna geen ervaring met de caravan. Wel met de losse auto vanuit Prutz naar Reschen gereden. Dat stuk is goed te doen met de caravan schat ik in. Geen ervaring met het vervolg.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door eurotrotter » za 21 jan 2023 12:05

Ben je toen vanuit Pontresina ,via Tirano naar Bormio/Stelvio gereden ?
Dat gaat ,wat klimmen en dalen betreft nog wel , daar zit het venijn in de verschillende ,in de bergen uitgehouwde lage tunneltjes.
Aan de oostzijde van de Stelvio (van Stelvio naar de Val Venosta (Naturns) kom je 48 haarspeldbochten ( tornantes in het Italiaans) tegen op stijgings /dalings percentages van gemiddeld 7,4 %.

Dan word het ,met een caravan er achter,ineens een heel ander verhaal.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door Paul Vingerhoets » za 21 jan 2023 16:17

Mijn eerste vraag ,wat voor combinatie neem je mee naar je vakantie adres
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door nonblond » zo 22 jan 2023 01:00

eurotrotter schreef:
za 21 jan 2023 12:05
Ben je toen vanuit Pontresina ,via Tirano naar Bormio/Stelvio gereden ?
Dat gaat ,wat klimmen en dalen betreft nog wel , daar zit het venijn in de verschillende ,in de bergen uitgehouwde lage tunneltjes.
Aan de oostzijde van de Stelvio (van Stelvio naar de Val Venosta (Naturns) kom je 48 haarspeldbochten ( tornantes in het Italiaans) tegen op stijgings /dalings percentages van gemiddeld 7,4 %.

Dan word het ,met een caravan er achter,ineens een heel ander verhaal.
Dat heb ik niet gedaan, want de pas was toen gesloten.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door WillyL » zo 22 jan 2023 09:27

Je kunt je spangegevens ingeven op https://caravantrekker.nl/berekening/ . Dan heb je een idee van de capaciteit van je auto en of die met gemak de bergen aankan.
Vroeger moest je je gespan bij vertrek op een stijlen helling soms wel eens in een kleine < zetten. Caravan dus iets haaks. De auto kan dan net op gang komen voor de caravan. Dat spaart de koppeling.
Verder even zoeken op dit forum. Er staan wel meerdere tips om in de bergen te rijden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door eurotrotter » zo 22 jan 2023 11:52

Je kunt je ,in het geval van deze pas ,de Stelvio betreft , richten op wat de autoriteiten er daar ter plaatse van vinden :

80 haarspeldbochten, absoluut aanhangerverbod, vanaf Trafoi rijverbod voor voertuigen langer dan 10,5 m. Bormio-zijde: rijverbod voor voertuigen hoger dan 3,3 m.

Bron :https://www.alpenpaesse.de/alpenpaesse/ ... lo-stelvio.

Verderv in de beschrijving van deze pas :


De hoogste verharde bergpas van Italië is ook nummer twee in de Alpen. De verbinding tussen Zuid-Tirol en Lombardije loopt door het gelijknamige nationale park voor het spectaculaire decor van de Ortlergroep. De ongeveer 50 kilometer lange route heeft maar liefst 87 haarspeldbochten, 48 van Prato naar de top, 39 naar beneden naar Bormio. Kort na de top van de pas splitst de Umbrail-pas zich af in het Zwitserse Val Müstair.

Sommige haarspeldbochten zijn extreem smal, waardoor soepel rijden nauwelijks mogelijk is. Bovendien is er in de zomer veel verkeer, wat de vreugde van deze pas kan bederven.


Daar heb je meer aan dan een ,vanachter een bureau berekende, analyse door caravantrekker.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door mrbullmastiff » zo 22 jan 2023 11:58

Ik heb de Stelvio een paar keer met de motor gedaan. Beide keren was aangenaam rijden vrijwel niet mogelijk door de mix van fietsers, auto's en een enkele camper. Het is een mooie pas om eens gedaan te hebben met de motor, maar na een aantal haarspeldbochten heb je het eigenlijk wel gezien. Met een motor kan je makkelijk passeren maar met een auto is dat een stuk lastiger. Eigenlijk vind ik de Stelvio de minste van alle passen die ik gereden heb, met de auto is er volgens mij helemaal niets leuk aan deze pas.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door eurotrotter » zo 22 jan 2023 12:00

Maar de eigenlijke vraag van Case ( T,S,) was om een relaxte route erheen;

Welnu, gewoon over de Fernpass en de Resiapass ( reschenpass) deze zijn voor de doorsnee combi uitstekend te rijden ,na de Resiapas kom je zo in de Val Venosta , waar je in Spondigno de afslag hebt naar de Stelvio.

https://www.google.nl/maps/dir/Utrecht/ ... 343319!3e0
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door eurotrotter » zo 22 jan 2023 13:57

mrbullmastiff schreef:
zo 22 jan 2023 11:58
Eigenlijk vind ik de Stelvio de minste van alle passen die ik gereden heb, met de auto is er volgens mij helemaal niets leuk aan deze pas.
Dat klopt wel , maar dat is met alle grotere passen zo , en niet in de laatste plaats door motorrijders die soms (niet allemaal gelukkig) als ware kamikaze piloten door het verkeer razen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

iakovos
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 6 nov 2013 16:46

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door iakovos » zo 22 jan 2023 23:29

Case schreef:
do 12 jan 2023 13:14
Deze zomer willen we naar de Stelvio en zoeken een relaxte route om daar naar toe te rijden. We gaan de berg niet op met de caravan en zetten deze op een camping onder aan de berg.
Zijn er online routeplanners die ook de hellingspercentages laten zien zodat we al te steile wegen kunnen ontwijken? Wat zou een goede route zijn naar de Stelvio vanuit NL?
Wij hebben op Camping Kiefernhain gestaan in Via Pineta, 37, 39026 Prato Allo Stelvio BZ, Italië.
Va ndaaruit dse Stelvio opgegaan.
Zeer de moeite waard, erg mooi.
Bij deze ook een overzicht van bergpassen en de hellingspercentages.
Veel plezier.
Bijlagen
Berg percentages bergpassen.xlsx
(59.82 KiB) 47 keer gedownload

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Routebepaling met hellingspercentages

Bericht door Morgoth » ma 23 jan 2023 13:08

mrbullmastiff schreef:
zo 22 jan 2023 11:58
Ik heb de Stelvio een paar keer met de motor gedaan. Beide keren was aangenaam rijden vrijwel niet mogelijk door de mix van fietsers, auto's en een enkele camper. Het is een mooie pas om eens gedaan te hebben met de motor, maar na een aantal haarspeldbochten heb je het eigenlijk wel gezien. Met een motor kan je makkelijk passeren maar met een auto is dat een stuk lastiger. Eigenlijk vind ik de Stelvio de minste van alle passen die ik gereden heb, met de auto is er volgens mij helemaal niets leuk aan deze pas.
Ik ben er ook geweest met de motor en ik deel je mening. Ik neem met de motor ook liever de wat kleinere passen. Minder druk dus leuker om te rijden.

@TS:
Ik zou me van te voren niet zo heel erg druk maken om die hellingen. Zorgen dat je geen haast hebt en niet de competitiedrang voelen om als eerste boven te zijn en je komt met elke combinatie de berg op. Schakel optijd terug of zet bij een automaat de bak in de sport stand. Kom je stil te staan op een helling, zet dan de ESP van de auto uit en laat de wielen slippen in plaats van de koppeling. Het ziet er wat onbesuist uit maar beter je banden aan gort dan je koppeling.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”