Stacaravan opknappen

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
jscholten
Berichten: 2
Lid geworden op: za 7 jan 2023 18:06

Stacaravan opknappen

Bericht door jscholten » za 7 jan 2023 18:45

Wij zijn van plan een stacaravan uit 2010 over te nemen. In de basis is de stacaravan prima, maar wij willen toch een aantal dingen opknappen/moderniseren.
Daarnaast twijfelen wij nog over extra isolatiemaatregelen. Hopelijk kunnen jullie ons van advies voorzien en wellicht een grove indicatie geven van de kosten.

Stacaravan buitenkant verven
De buitenkant van de stacaravan willen wij wit of grijs verven. Hij is nu wat verweerd. Het betreft een aluminium stacaravan. Ik heb een foto bijgesloten. Welke verf is geschikt en is dit goed zelf te doen met een roller?

Isoleren
De stacaravan wordt momenteel in de winter niet gebruikt. De stacaravan heeft enkelglas is ook niet geïsoleerd. De onderkant is wel afgesloten, maar er zitten geen isolatieplaten onder. Ik begreep dat het niet handig is om ramen te vervangen, omdat de stacaravan van aluminium is. De bodem willen wij wel gaan isoleren, ik lees online verschillende tips - ook PUR platen met staal?. De leidingen zijn nu ook niet geïsoleerd en in de winter afgesloten om te voorkomen dat ze knappen. Wij willen in de winterperiode er nog wel een keer een weekje of weekend gebruik van maken, dus wij willen het goed aanpakken om te voorkomen dat in de winterperiode de leidingen knappen bij koud weer. Ik heb iets gelezen over thermolint, maar dat moet je dan weer op een stroompunt aansluiten. Wat zou de makkelijkste oplossing zijn voor het isoleren van de vloer en de leidingen? En is het zinvol om de ramen te vervangen?

Keuken vervangen
Er zit nu een oudere keuken in, wij willen eventueel kijken voor een modern betaalbare IKEA keukentje. Hoe is jullie ervaring daarmee? Is dat een beetje zelf te doen? Ik ben niet heel technisch en heb weinig geduld. Een vloertje leggen en verven is nog wel aan mij besteed, maar een keukenblok vervangen heb ik geen ervaring mee.

Badkamer renoveren
De badkamer en vooral de douchekabine is wat verouderd en vooral de douchekabine is erg krap. Ook zit er een groot open rooster in de douchekabine voor de condens, maar in de winter komt er erg veel kou naar binnen. Wat is jullie ervaring met het renoveren van een badkamer in een aluminium stacaravan. Ik lees dat dit lastiger moet zijn in een aluminium stacaravan? Zie foto.

Binnenkant verven]
Wij willen alle muren opnieuw verven en het plafond ook. Hier zitten tussen de platen ook kunststof strips. Er zitten in de muren ook wel wat gaatjes en oneffigheden. Kun je deze met een standaard muurvuller opvullen en schuren? Welke verf raden jullie aan? En zijn er nog dingen waar wij rekening mee moeten houden met het opknappen van de muren en verven van de muren en het plafond?

[Bank vervangen]
Er zit nu ook een oude zitbank die wij willen vervangen. Ik kan deze eruit halen en een losse bank kopen bij de IKEA, maar praktischer is natuurlijk een bank met een handige opbergruimte eronder. Zijn er bedrijven die dat op maat kunnen leveren of hebben jullie tips waar je een goede bank met opbergruimte kan kopen?

[Verwarmen slaapkamer]
In de stacaravan zit nu een nieuwe airco die de woonruimte verwarmt. Ik verwacht niet dat veel warmte de slaapkamers bereikt tijdens de koude dagen. Hebben jullie nog tips om de slaapkamers te verwarmen in de winter? Zou een elektrisch kacheltje voldoende zijn, of kunnen wij beter een verwarmingsunit monteren in de slaapkamers?

[Vochtplekken / schimmel]
Door de slechte isolatie en omdat de stacaravan in de winter niet wordt gebruikt zitten er op een paar plekken vochtplekken en lichte schimmel. Zouden vochtvreters goed werken om dit tegen te gaan in de winterperiode als wij niet aanwezig zijn?

[Sluiting deuren]
De raamhendels en sloten zijn niet echt stevig. Als de deur op slot zit en je trekt eraan, dan kun je de deur al iets openen en ik denk met iets geweld eruit trekken. Is het zinvol om de hendels en sloten te vervangen of is het handiger om de ramen en deuren te vervangen?

Mochten jullie nog een klusbedrijf kennen in de buurt van Zeeland die ons kan ondersteunen, dan hoor ik dat ook graag.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Bijlagen
woongedeelte.jpg
Woongedeelte
douchekabine.jpg
Douchekabine
stacaravan-buiten2.jpg
Stacaravan buiten

erwin l
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 16 okt 2019 23:29

Re: Stacaravan opknappen

Bericht door erwin l » zo 8 jan 2023 00:12

Hallo jscholten,

heel verhaal zo geworden, maar wel lekker compleet in een keer qua info :-)

allereerst zou ik adviseren deze caravan alleen te kopen als de prijs heel gunstig is - er zijn nogal wat dingen niet naar jullie zin, en als het niet je hobby is om dat alles aan te passen kun je misschien beter uitkijken naar eentje die je een betere uitgangspositie geeft.

mocht je toch met deze doorgaan, dan kan ik wat dingetjes aanraden op basis van eigen ervaring. Wij kochten vorig jaar een Willerby Herald, lijkt een beetje op deze al zit er bij ons wel dubbel glas in. Maakt qua isolatie trouwens weinig uit, maar het beslaat veel minder en dat is fijn. Qua isolatie stelt een aluminium stacaravan weinig voor, het ding wordt steenkoud in de winter en bloedheet in de zomer. Dat is inherent aan de constructie en er valt weinig aan te verbeteren.
Wat heel belangrijk is: ventilatie ! Geen openingen dichtstoppen omdat je een koude luchtstroom voelt, dat is juist goed. Luchtverversing is het behoud van je leefklimaat en van je caravan. Kijk daarom goed naar de plekken die nu al vochtig zijn en probeer te achterhalen hoe dat komt. Over al dan niet vochtvreters plaatsen is hier op het forum veel te vinden.

Onze caravan is aan de binnenzijde volledig geverfd, alleen de plafonds niet. Dat heeft de vorige eigenaar gedaan, en gewoon over de plastic strips heen. Als je goede verf gebruikt (en de strips goed ontvet natuurlijk) blijft dat verrassend goed zitten.
Voor de buitenzijde geldt dat je dat heel goed moet ontvetten met Dasty of St.Marcs en ook weer goede kwaliteit verf geschikt voor buiten gebruiken. Gezien het oppervlak dat je moet doen zou dat nog wel eens aardig in de papieren kunnen lopen.......

Keuken moet niet al te moeilijk zijn, de spullen van Ikea zijn goed te monteren ook als je geen handige harry bent. Wel de tijd nemen en continu de handleiding raadplegen.

Bank er uit is ook goed te doen, gaatjes van de schroeven netjes afwerken en de boel schilderen dan zie je er niks meer van. De opbergruimte in de bank is doorgaans bedoeld voor beddengoed indien de bank als slaapgelegenheid wordt gebruikt. En dus meetelt voor het aantal slaapplaatsen in de folder. Een leuk kastje onder het raam (hebben ze ook bij Ikea) voldoet mogelijk ook en blijft qua kosten overzichtelijk.

Mogelijk is aan de scharnieren van de buitendeur nog wat te stellen zodat de afsluiting beter wordt. Ramen en deuren vervangen is een mega klus en ook kostbaar, dan verwijs ik meteen naar mijn eerste punt. Koop dan beter iets nieuwers.

Badkamer aanpassen is zo'n zelfde punt. Mega veel werk, veel geld want veel aanpassing nodig. Ja, het is veel kleiner dan thuis maar het went ook. Zolang je maar niks laat vallen :-) Vind je het echt niks kun je wellicht op de camping douchen ?

Slaapkamers verwarmen kan prima met electrische paneeltjes of de convector kachels van Action - wel even het totale vermogen in de gaten houden want je wilt ook nog koffie kunnen zetten zonder die kachels steeds aan en uit te hoeven schakelen. Het allergoedkoopste is een electrische deken in je bed leggen.

Tenslotte de isolatie en afwerking rondom de onderzijde: thermolint is een kostbaar grapje en eigenlijk alleen interessant als je in de winter vaak de caravan gebruikt en je dus het water niet afsluit en aftapt. Het verbruik is met de huidige energie prijzen (onze camping rekent momenteel 72 cent voor een kwh) ook een dingetje, reken even uit wat het kost als dat 4 maanden aan staat........

Bij onze caravan waren alle leidingen onder de vloer al voorzien van buisisolatie. Maar dat spul is gelukkig niet zo duur en gemakkelijk verkrijgbaar. Qua afwerking en isolatie rondom is hier op het forum ook van alles te vinden. Wij hebben ervoor gekozen om rockwool tegen de bodem te plaatsen en de randafwerking simpel te houden met rachels en trespa (afvalstroken in de kleur van de caravan, gevonden op marktplaats). Er zijn ook bedrijven die complete sets van sandwich panelen aanbieden, dan hoef je de bodem niet te doen.
In alle gevallen: ventilatieroosters aanbrengen zodat er lucht onder de caravan door kan stromen - anders krijg je condens en rottigheid.

Wij hebben aan het opknappen en inrichten en klaarmaken, ondanks dat het veel werk was, ook veel plezier beleefd. Het is gewoon leuk als alles wordt zoals je het zelf graag wilt. Maar de basis moet goed zijn !

Knaus440
Berichten: 3715
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Stacaravan opknappen

Bericht door Knaus440 » zo 8 jan 2023 12:04

Stacaravan onderhouden, renoveren, ombouwen, vraagt veel tijd, materiaal, know how, etc.
Na 12-13 jaar stacaravannen weet ik dat zeker.
En ook het gevoel als het klaar is, en naar jouw wens.
Nast de stacaravan ook 2 keer ervaren bij oldtimer campers.
MAAR er is wel een risico dat het merendeels een klusproject blijft, of langere periode is. Dat moet je willen.
Zou je niet overwegen een beter passende stacaravan te kopen?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Stacaravan opknappen

Bericht door deusjevo » zo 8 jan 2023 12:08

@TS:

Wellicht ten overvloede maar verdiep je ook vooral huurvoorwaarden en in de eventuele toekomstplannen voor het park.
Je zal niet de eerste zijn die z’n caravan/chalet op kan (laten) ruimen door veranderde plannen van de park/campingeigenaar
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stacaravan opknappen

Bericht door Chris » zo 8 jan 2023 16:13

Het lijkt wel op de Sunseeker van mijn ouders.
Die kleuren.... zou zomaar kunnen.

Tja... en dan..
Schilderen binnen en buiten is goed te doen.
Maar isoleren is water naar zee dragen bijna...de huidige enkele ramen, gammel hang en sluitwerk, dunne alu beplating.... bijna niet te doen zonder diep in de portemonee te duiken.
En de douche is ook zoiets..er is geen standaard pakket te koop om een nieuwe douche te bouwen... allemaal inventief gebruik maken van in de handel verkrijgbare materialen.
The Hap heeft wel het nodige, maar niks pasklaar..

En... heel belangrijk.. wat Deusejvo al zegt...
Heeft de parkbaas geen plannen, mag je ongestoort nog 10-20 jaar staan of moet je met 5 jaar wegwezen omdat er iets anders bedacht is met chalets oid.
Het moet echt een koopie zijn.... anders zou ik echt doorlopen....

Ik weet ook wat wij voor de Sunseeker van mijn ouders gekregen hebben, die was 15 jaar oud.....maar mocht nog jaren blijven staan...
Een habbekrats...

Oja...
Vochtvreters is de achterdeur uit... NOOIT aan beginnen.
Die dingen trekken juist vocht aan....

Er is maar 1 methode.... dat geld overal... ventileren..
Raampje voor en achter op een cm open...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

jscholten
Berichten: 2
Lid geworden op: za 7 jan 2023 18:06

Re: Stacaravan opknappen

Bericht door jscholten » zo 8 jan 2023 20:46

Bedankt voor jullie snelle en soms ook erg uitgebreide reactie!

Wij hebben de knoop doorgehakt en gaan het doen. Spannend, maar hebben er erg veel zin in. Ik zal de komende tijd vast nog veel gebruik maken van dit forum :)

Arthurj
Berichten: 667
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Stacaravan opknappen

Bericht door Arthurj » vr 13 jan 2023 17:19

deusjevo schreef:
zo 8 jan 2023 12:08
@TS:

Wellicht ten overvloede maar verdiep je ook vooral huurvoorwaarden en in de eventuele toekomstplannen voor het park.
Je zal niet de eerste zijn die z’n caravan/chalet op kan (laten) ruimen door veranderde plannen van de park/campingeigenaar
Het eerste wat inderdaad mijn aandacht zou hebben voordat ik verder ging kijken qua aankoop of restauraties...

Maar nu ze gekocht hebben ga ik er dan ook vanuit dat hier goed naar gekeken/uitgezocht is.

Proficiat met de aankoop en succes met de werkzaamheden, en geniet natuurlijk.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”