Hoelang gaan wiellagers mee?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
HansMorsch
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 6 jan 2023 19:18

Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door HansMorsch » za 7 jan 2023 15:28

Eind 2020 zijn tijdens een grote bij mijn caravan (bj. 2016) de wiellagers vervangen en wat scherts mijn verbazing dat bij de onderhoudsnota van dit najaar (2022) weer wiellagers op de rekening stonden.
Hoelang gaan wiellagers normaliter bij normaal gebruik mee??

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door Hobby Linka » za 7 jan 2023 15:39

[re.gif]

Ik denk dat het niets met het aantal jaren heeft te maken maar meer met het aantal km wat er mee gereden is. En wat is normaal. Drie weken naar de Veluwe of 2x per jaar naar Portugal met een maximaal beladen caravan.

Toevallig veel met de caravan gereden in die periode?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door Chris » za 7 jan 2023 15:49

Exact wat Hobby Linka schrijft.
Wat hebben de lagers meegemaakt.
Meestal is slijten niet de reden van vervanging maar een lager wat een "knal" gehad heeft kan deuken in de inner en outher race hebben en/of beschadigde kogels.
Dan gaat een lager grommen als het draait en kan zelfs vastlopen daardoor.
Eigenlijk lijk je "pech" te hebben dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 943
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door Rodo » za 7 jan 2023 15:57

Inderdaad, gebruik in km’s is doorslaggevend, ofschoon er ook zijn die weten dat stilstand ook slijtage veroorzaakt. Niettemin, 2 jaar vind ik wel erg vlug voor slijtage op de lagers.
Natuurlijk, zoals Chris zegt, kun je pech hebben doordat ze een knal hebben gehad, maar dat weet je zelf wel.
Persoonlijk ging ik twijfelen aan de kwaliteit van de lagers. Ze zouden bij normaal gebruik langer mee moeten gaan
Laatst gewijzigd door Rodo op za 7 jan 2023 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Spending a fortune to live like a wanderer

Jekihero

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door Jekihero » za 7 jan 2023 16:00

Lagers verslijten gebeurt niet zo vlug. Maar lager zijn wel gevoelig voor vocht en oneigenlijk gebruik.
Bij Industriële toepassingen is de vervangingstermijn meestal 20.000 bedrijfsuren en steeds vaker wordt 40.000 uur verlangd. Maar ook dan kan na 1.000 uur de boel al kapot zijn door vocht, te veel of te weinig vet of verkeerde belasting.
Als een auto 400.000 km heeft gereden met een gemiddelde snelheid van 50 km/h heeft de auto pas 8.000 bedrijfsuren gemaakt. Dat is voor een kogellager peanuts.
Lagers van een caravan moeten een caravanleven lang mee kunnen gaan, ook bij langere stilstand maar vocht en vuil liggen dan op de loer.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door Chris » za 7 jan 2023 16:17

Wat ook nog "zou" kunnen....

Als de lagers in 2020 te strak zijn gemonteerd kunnen ze nu idd "verrot" zijn.
Maar elke caravan techneut moet een lager kunnen vervangen....en op het juiste aanhaal moment vast zetten.
Dus niet echt waarschijnlijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door Ron » za 7 jan 2023 16:33

De lagers die tegenwoordig gemonteerd zijn gaan minder lang mee.
Ze zijn lichter uitgevoerd.
De delta as helpt ook niet echt.
Mijn dealer vertelde ook al dat ze tegenwoordig veel korter meegaan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door SjefGS » za 7 jan 2023 16:57

Mijn ervaring met wiellager is ook een slechte.
Caravan knaus 460EU van 2016 ( mijn vorige caravan) strandde ik in Luxemburg op de terugreis uit Frankrijk in 2018.
Dit was de 6e grote rit aangezien we 2x per jaar op vakantie gaan.
Gebeurde op donderdag bij wegrijden van de camping. Via ANWB pechhulp gekregen maar na een hele dag bellen en rondrijden door verschillende partijen uiteindelijk geen garage gevonden die het kon verhelpen. Uiteindelijk ‘s avonds iom ANWB besloten dat repretairing opgestart werd.
Dus laatste stuk zonder caravan naar huis.
Mijn les: ik heb preventief wiellager bij me. Uiteindelijk ook nog geen garantie of coulance bij de vorige dealer. Caravan in 2019 ingeruild was er klaar mee.
Mijn caravan is niet overbeladen geweest of door kuilen gereden oid. Slecht lager en kan gebeuren was her antwoord………l.
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door Wie-niets » za 7 jan 2023 16:58

Meestal gaan de wiellagers ( geldt ook voor auto's) aan de rechterkant eerder kapot dan aan de linker.

Echter kijk niet op dat de een al na een paar jaar met een kapot lager wordt geconfronteerd en de ander er langer mee doet. ( zowel in jaren c.q. kilometers.
En het is al gezegd vuil en vocht zijn vaak " moordend" [aschrik.gif]

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door WanFie » za 7 jan 2023 17:12

Hoe lang een lager meegaat bepaald de fabrikant én de manier waarop het belast wordt. Zwaar overbelasten met rijden door kuilen is funest.

Lagers worden zoals hierboven al gemeld vaak berekend op het aantal bedrijfsuren. 20.000 uur is in de industrie gebruikelijk. Maar voor b.v. een maaier in de landbouw b.v. is 500 uur voldoende. Ook een caravan met ca. 4000 km/jaar heeft maar ca. 50 bedrijfsuren per jaar. De levensduur is vrij nauwkeurig te berekenen met de rekenvoorschriften van lagerfabrikanten. Ik heb dat in mijn werkzame leven vaak gedaan en moeilijk is dat niet.

Maar er is een spreiding in de kwaliteit van lagers. Dat berekenen is dus op een gemiddelde waarde. Het kan eerder sneuvelen of veel langer mee gaan. Nu zijn lager van de gevestigde fabrikanten (SKF, FAG, INA enz) erg nauwkeurig gemaakt en de kwaliteit erg constant.

Voor een wiellager komt daar inderdaad nog de afdichting en warmlopen als probleem bij. Wanneer je met hoge snelheid van een berg af kachelt, zullen niet alleen de remschoenen verbranden, maar ook het vet verbranden en de de afdichtingen weg smelten. Dat is dus ook al weer vragen om problemen.

Een caravan heeft net als alles zijn beperkingen, en ga je daar overheen... problemen.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Jekihero

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door Jekihero » za 7 jan 2023 17:16

Bij een wat langere afdaling waarbij veelvuldig geremd moet worden kunnen de lagers het erg warm krijgen.
Zou in theorie ook kunnen bij hoge snelheid en zware belading.
Vet kan verbranden en dan zijn de rapen natuurlijk gaar.
Dat merk je soms pas de volgende ochtend als alles weer in zijn oude vorm is gekrompen.

Als je een lager moet laten vervangen vraag dan om een goed merk en doe ze altijd aan weerskanten.

Edit:
Vorige post onbedoeld dunnetjes herhaald.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door Ab » za 7 jan 2023 17:26

Ik heb mijn Fendt 12 jaar gehad.
Best wat kms. Iets van gemiddeld 8000 km per jaar.
Onderhoud deed ik zelf altijd.
Na 10 jaar de lagers vervangen.
Te strak monteren kan bij caravanlagers bijna niet.
Alleen bij de oudere conische lagers uit het verleden, daar luisterde het veel nauwer, en vereiste veel oordeelkundigere montage.
De lagers zitten er nu, 7 jaar later, bij de nieuwe eigenaar nog steeds in.
De caravan rijdt nu niet veel meer, staat op een seizoensplaats hoofdzakelijk.
Ik heb nog 2 keer onderhoud gedaan voor de eigenaar, de laatste keer 2 of 3 jaar geleden.
Alleen remkabels vervangen en grote onderstelbeurt, smeerwerk, en wat kleinigheidjes in het interieur.
De lagers was nog niks mis mee.
In het eerste jaar dat ik de caravan had, zijn de trommels 1 keer fiks heet geweest. De lagers overleefden het prima.
De remschoenen niet, die waren behoorlijk verglaasd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door WanFie » za 7 jan 2023 18:46

[re.gif]

10x 8000 km, dat is ca. 1000 uur. Prima toch.

Met de lagers heb je dan wél geluk gehad, waren de afdichtingen nog wél goed? Rollagers hebben overigens veel meer reserve dan kogellagers. Rollagers zijn die met conische rollen of cilinders.

Tegenwoordig worden er inderdaad samengestelde lagers gebruikt. Die schroef je vast en klaar, niks afstellen.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door Wally » za 7 jan 2023 18:52

HansMorsch schreef:
za 7 jan 2023 15:28
Eind 2020 zijn tijdens een grote bij mijn caravan (bj. 2016) de wiellagers vervangen en wat scherts mijn verbazing dat bij de onderhoudsnota van dit najaar (2022) weer wiellagers op de rekening stonden.
Hoelang gaan wiellagers normaliter bij normaal gebruik mee??
Een caravan leven lang.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door mrbullmastiff » za 7 jan 2023 19:27

Ik denk dat wiellagers een leuk verdienmodel zijn voor onderhoudsbedrijven. Ik geloof er niets van dat die na twee jaar bij een normaal gebruik defect kunnen zijn.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door Chris » za 7 jan 2023 19:28

Ik durf het niet te zeggen maar ik denk het ook.. whistle.gif

Bewijzen kan je niets....en wat de een goed vind vind een ander niet.
Vingerspitzengevoel ...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door WanFie » za 7 jan 2023 19:30

[re.gif]
[re.gif]

Wanneer je geen verstand hebt van lagers, kun je die het best bij elke beurt vervangen. Helaas zijn er maar weinig mensen die echt weten wanneer een lager vervangen moet worden. En er kan zo veel mis gaan met een caravanwiellager, dat preventief vervangen helemaal niet zo'n gek idee is.

Heb je enig idee, wat er kan gebeuren wanneer een wiellager er uit loopt of vastloopt?
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door SjefGS » za 7 jan 2023 19:53

WanFie schreef:
za 7 jan 2023 19:30
[re.gif]
[re.gif]

Heb je enig idee, wat er kan gebeuren wanneer een wiellager er uit loopt of vastloopt?
Ik ondertussen wel
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door Paul Vingerhoets » za 7 jan 2023 20:01

Lagers kunnen lag mee gaan.

Helaas worden lagers dikwijls zo uit de doos gemonteerd want onderhoudsvrij dus moeten ze het doen met het smeermidel dat de fabrikant erin gedaan heeft. Mijn inziens is dat maar beperkt voldoende.nu hebben de lagers van een caravan het wel zwaar vooral tijdens de rustpauze in de stalling, daar staat het gewicht 3/4 jaar op 1 punt te drukken waardoor er een putje ontstaat ter plaatse en daar gaan de rollen natuurlijk doorheen rollen zodra de caravan weer mee mag. Ook zal 1 of 2 van de rollen een beetje een platte kant gekregen hebben door het stilstaan wat ook niet bevordelijk is voor de levensduur..

Ach heb al eens een vast gelopen wiellager gehad op een opl geeft even een remgevoel en daarnaa rook( verf die van de naaf brand) daarna is het over met de pret en wordt het slijpen om de lagerschaal van de naaf te krijgen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
corina
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 12 apr 2021 13:49

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door corina » za 7 jan 2023 20:49

Volgens Caravantrekker.

Er zijn verschillende soorten lagers als het gaat om caravan assen. Ik neem aan dat bij deze Fendt zogenaamde cassettelagers zijn gebruikt. Dat zijn gesloten lagers die geen onderhoud vergen en normaal gesproken 100.000 km mee gaan. Sinds een paar jaar is de vervanging van lagers enorm toegenomen en dat geeft te denken. Na wat rond bellen en mailen ben ik in het bezit gekomen van een tiental lagers van het gesloten onderhoudsvrije type.
Een paar lagers zijn inderdaad stuk, maar van een aantal is dit zeer twijfelachtig. Dat geeft te denken. Overigens ben ik niet de enige.
Waarom gaan ze defect, zijn ze wel defect? Hoe wordt dat gecontroleerd. Hierbij heb ik vele ???????????????????
Na onderzoek van de lagers die ik in bezit heb ben ik van mening dat sommige niet defect zijn. Voor een goede beoordeling heb ik een hulpmiddel bedacht waarbij het lager, eventueel met de remtrommel in een boorkolom kunnen worden gezet en met een stethoscoop kan worden geluisterd naar het lager. Dit kan bij diverse toerentallen.
Ik heb deze methode en vinding voorgelegd aan de Bovag.
Tot op heden ben ik niet in de gelegeheid gesteld om dit te demonstreren. Ik ben van mening dat door demontage en montage van de remtrommels de lagers worden beschadigd.
Ik heb een voorbeeld van een caravan waar het vierde stel lagers is gemonteerd (het derde stel heb ik in bezit)
Niemand vraagt zich kennelijk af waarom deze lager vervangen moeten worden!
Fendt Diamant 560 SG 2019 Sevilla leer,E&P 6 Level Systeem met afstandbediening,Truma XT mover,Electrische Thule Luifel 9200 5m ,Thule Panorama,Aventa Comfort Dakairco, Electrische schotel Oyster 85 vision III SKEW,Truma Combi 6E,Alko ATC....

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door WanFie » za 7 jan 2023 20:50

Lagers krijgen geen platte kanten van stil staan. Door trilling op een stilstaand lager kan wel plaatselijke slijtage ontstaan. Dat komt dan door de miniscule bewegingen. Draaikrans en van windturbines kunnen daar last van hebben.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door WanFie » za 7 jan 2023 20:53

[re.gif]
[re.gif]
Slijptol er in en loopvlakken bekijken. Soms is er schade door pitting. Vochtinwerking kan ook.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door Hermanus » za 7 jan 2023 22:04

Een kennis van mij had hetzelfde probleem, in 4 jaar tijd 2x lagers vernieuwd.
Was het hier niet mee eens (garantie?). Zaak liep hoog op met de dealer, dus zaak naar rechtsbijstand verzekering. Deze schakelde een expert in. Deze constateerde een schade aan de delta as. Waarschijnlijk stoeprand of diepe kuil geraakt. Oorzaak lagers was dus de as. Door dealer niet gezien.
Moraal van dit verhaal, laat eens naar de as kijken.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door Gemineye » za 7 jan 2023 23:51

WanFie schreef: Wanneer je geen verstand hebt van lagers, kun je die het best bij elke beurt vervangen.
Dit is echt onzin. Behalve dat dat onzinnig veel geld kost, wil dat nog helemaal niet zeggen dat je er nooit problemen mee zal krijgen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Hoelang gaan wiellagers mee?

Bericht door mrbullmastiff » zo 8 jan 2023 00:28

[re.gif]
Helemaal mee eens.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”