Hoelang gaan wiellagers mee?
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Als jochie zat ik vaak met lagers en lagerkogels te spelen die mijn vader van de fabriek meebracht. Zo heb ik geleerd om te voelen of een lager OK is. Hij had dat weer geleerd tijdens dwangarbeid in de oorlog in Duitsland. Enkele jaren geleden ben ik erachter gekomen dat hij aan de motoren van de eerste straaljager heeft moeten werken.
Van hem leerde ik hoe ik een stelbaar lager moest afstellen en hoe ik slijtage kon herkennen. Dat levert me nu nog steeds wat op:
Een kapot lager uit de eindaandrijving van mijn motorfiets. Net op tijd. Ik hoorde en voelde wat, de laatste km's. Oorzaak: Waarschijnlijk een periode van langere stilstand bij één van de vorige eigenaren. Dit lager loopt tot halverwege in de olie. Bij lang stilstaan (vooral buiten) zakt de olie er uit, ontstaat er vliegroest op de loopbanen en dan is het een kwestie van tijd.
Levensduur is afhankelijk van zoveel factoren dat je er eigenlijk weinig van kunt zeggen. Zo was zijn les naar mij.
Van hem leerde ik hoe ik een stelbaar lager moest afstellen en hoe ik slijtage kon herkennen. Dat levert me nu nog steeds wat op:
Een kapot lager uit de eindaandrijving van mijn motorfiets. Net op tijd. Ik hoorde en voelde wat, de laatste km's. Oorzaak: Waarschijnlijk een periode van langere stilstand bij één van de vorige eigenaren. Dit lager loopt tot halverwege in de olie. Bij lang stilstaan (vooral buiten) zakt de olie er uit, ontstaat er vliegroest op de loopbanen en dan is het een kwestie van tijd.
Levensduur is afhankelijk van zoveel factoren dat je er eigenlijk weinig van kunt zeggen. Zo was zijn les naar mij.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Wat waren de kosten voor het vervangen van de lagers? Het zou netjes zijn dat je eerst geïnformeerd werd, of was het de moeite van het vermelden niet waard?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
bij elk onderhoud? Is er dan geen leidraad zoals voor onderhoud van een auto. Daar worden de lagers ook niet vaak vervangen. Caravan zijn toch soortgelijk? Rijden ook in vervuild water ed..m, zelfs baker in (droge) zomers.
Ik denk ook eerder aan een verdienmodel
Ik denk ook eerder aan een verdienmodel
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Ik denk dat Morgoth wel een punt heeft.
Als de naven er af gaan voor de remvoeringen.
Neem je preventief de lagers mee.
De extra kosten zijn niet zo heel hoog.
Er is altijd een hele kleine kans op beschadigen tijdens de demontage van de naven.
De naven gaan er niet iedere onderhoudsbeurt af voor controle van de remvoeringen.
Als de naven er af gaan voor de remvoeringen.
Neem je preventief de lagers mee.
De extra kosten zijn niet zo heel hoog.
Er is altijd een hele kleine kans op beschadigen tijdens de demontage van de naven.
De naven gaan er niet iedere onderhoudsbeurt af voor controle van de remvoeringen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Nee, dat schreef ik ook al.
Afgelopen 45 jaar ( de laatste 10 jaar wat minder) ben ik heel veel bezig geweest met aanhangers, die heel veel reden. Zo goed als elke dag, en best veel kms.
1 keer per maand was zaterdag onderhoudsdag.
En af en toe tussendoor bij calamiteiten.
Remmen stellen, verlichting loshalen, stekkers vervangen, remkabels vernieuwen enz.
De trommels gingen er nomaal gesproken alleen af als de remmen 5 keer opgesteld waren. Dat hielden we bij. Dan was het bijna altijd tijd voor nieuwe remvoeringen.
Vaak werden de lagers dan ook meteen vervangen.
Die kostten geen drol..rechtstreeks van SKF of INA.
Afgelopen 45 jaar ( de laatste 10 jaar wat minder) ben ik heel veel bezig geweest met aanhangers, die heel veel reden. Zo goed als elke dag, en best veel kms.
1 keer per maand was zaterdag onderhoudsdag.
En af en toe tussendoor bij calamiteiten.
Remmen stellen, verlichting loshalen, stekkers vervangen, remkabels vernieuwen enz.
De trommels gingen er nomaal gesproken alleen af als de remmen 5 keer opgesteld waren. Dat hielden we bij. Dan was het bijna altijd tijd voor nieuwe remvoeringen.
Vaak werden de lagers dan ook meteen vervangen.
Die kostten geen drol..rechtstreeks van SKF of INA.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Zover ik weet hebben caravans remtrommels met een vast compactlager er in. Dus de remtrommels moeten met lager en al gedemonteerd worden bij een Bovag onderhoudsbeurt om de remmen te controleren, te reinigen en bewegende delen te smeren.( Dat is onderhoud) Bij mij stond ook bij onderhoud 2 naafmoeren op de rekening.Ab schreef: ↑zo 8 jan 2023 15:19Het is ook onzin om wieltrommels eraf te trekken compleet met lagers. Dat doe je niet bij een onderhoudsbeurt. Is nergens voor nodig, tenzij de trommel uitgedraaid of vervangen moet worden.
Wat alleen voorkomt bij ver achterstallig onderhoud en volledig versleten of kapotte remvoeringen. Of een gescheurde trommel, wat practisch zo goed als bijna nooit voorkomt bij normaal gebruik.
Zolang lagers en remschoenen goed zijn, ga je geen trommels en lagers van de as aftrekken. Het is prima te beoordelen wat de staat van de lagers is zonder die uit de trommel te halen. Je moet daar wel gevoel en ervaring voor hebben.
Pers je de lagers eruit, dan vervang je ze.
80.000 of zelfs veel meer kms met een set wiellagers rijden is niks bijzonders.
Ook met een Delta as.
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Klopt
En lagers hoeven niet te beschadigen bij de-en montage van de trommels zolang ze netjes aangedraaid worden volgens moment maar zeker niet te vast zullen de lagerschalen ook niet vervormen
Preventief vervangen, tja, noodzakelijk dikwijls niet ,maar niemand wil na een onderhoudsbeurt langs de kant komen staan met een warm gelopen lager zal de dealer zeggen dus maar vooraf vervangen of het nodig is of niet..
En lagers hoeven niet te beschadigen bij de-en montage van de trommels zolang ze netjes aangedraaid worden volgens moment maar zeker niet te vast zullen de lagerschalen ook niet vervormen
Preventief vervangen, tja, noodzakelijk dikwijls niet ,maar niemand wil na een onderhoudsbeurt langs de kant komen staan met een warm gelopen lager zal de dealer zeggen dus maar vooraf vervangen of het nodig is of niet..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Hier loopt alles gelukkig na 20 jaar nog op (dezelfde) rolletjes. En relativerend: hetzelfde is het geval bij de auto die meer dan honderd lagers en lagertjes bevat. Dus we kunnen ons wel heel erg focussen op die twee of vier exemplaren onder onze witte doos die het grootste deel van de tijd niks zitten te doen - maar al die aandacht is van betrekkelijk weinig nut.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Er rijden ook nog honderdduizenden caravans rond met conische lagers ipv compactlagers.wim schreef: ↑ma 9 jan 2023 12:58Zover ik weet hebben caravans remtrommels met een vast compactlager er in. Dus de remtrommels moeten met lager en al gedemonteerd worden bij een Bovag onderhoudsbeurt om de remmen te controleren, te reinigen en bewegende delen te smeren.( Dat is onderhoud) Bij mij stond ook bij onderhoud 2 naafmoeren op de rekening.Ab schreef: ↑zo 8 jan 2023 15:19Het is ook onzin om wieltrommels eraf te trekken compleet met lagers. Dat doe je niet bij een onderhoudsbeurt. Is nergens voor nodig, tenzij de trommel uitgedraaid of vervangen moet worden.
Wat alleen voorkomt bij ver achterstallig onderhoud en volledig versleten of kapotte remvoeringen. Of een gescheurde trommel, wat practisch zo goed als bijna nooit voorkomt bij normaal gebruik.
Zolang lagers en remschoenen goed zijn, ga je geen trommels en lagers van de as aftrekken. Het is prima te beoordelen wat de staat van de lagers is zonder die uit de trommel te halen. Je moet daar wel gevoel en ervaring voor hebben.
Pers je de lagers eruit, dan vervang je ze.
80.000 of zelfs veel meer kms met een set wiellagers rijden is niks bijzonders.
Ook met een Delta as.
Porsche + Tabbert
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Dan heb je niet mijn bericht van 8 januari gelezen. Daar heb ik het ook over konischelagers
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Dat zijn wel de oudjes..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
En toen wogen de caravan natuurlijk stukken minder dan de huidige. Dus de druk op de wiellagers was stukken minder wat zij nu te verduren krijgen.
Overigens bij een van de links kwam ik onder andere bij SFK statische lagerbelasting bij een paar kernpunten over slijtage tegen.
Een er van past/geldt wel bij de meeste Caravans....:Gedurende langere tijd stilstaan onder zware belasting.
En zo maar een weetje over de Audiometrie.
Heel veel mensen zijn bij nader onderzoek X% slecht ( er) horend dan de norm van 100% ( of hebben gehoorbeschadiging)
M.a.w. de een hoort bij wiellagers controle niets terwijl een ander wel wat hoort.
Overigens bij een van de links kwam ik onder andere bij SFK statische lagerbelasting bij een paar kernpunten over slijtage tegen.
Een er van past/geldt wel bij de meeste Caravans....:Gedurende langere tijd stilstaan onder zware belasting.
En zo maar een weetje over de Audiometrie.
Heel veel mensen zijn bij nader onderzoek X% slecht ( er) horend dan de norm van 100% ( of hebben gehoorbeschadiging)
M.a.w. de een hoort bij wiellagers controle niets terwijl een ander wel wat hoort.
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Over de statische belasting zou ik me toch niet zo'n zorgen maken. De max. statische belasting van een lager is altijd lager dan de max. dynamische. Dit Is afhankelijk van het lagertype. Daar staat tegenover dat de dynamische belasting is berekend onder ideale omstandigheden en een levensduur van 1000 uur bij 1000 rpm. Ofwel 1.000.000 omwentelingen. Dus geen stoten en scheve belastingen. Nou draait een caravanwiel gelukkig geen 1000 rpm. En worden er factoren en berekeningen toegepast. Er wordt dus vrijwel altijd een lager gekozen met een veel hogere dynamische belasting. En de statische "groeit" dan automatisch mee.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Oren zijn ook niet zo heel belangrijk..
Gevoelige vingers zijn veel belangrijker bij lagercontrole.
Dat geldt overigens voor gedemonteerde lagers.
Een stethoscoop helpt ook veel als er niet gedemonteerd is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Dat klopt helemaal....
En hoe gek het ook klinkt... ik voel het met mijn middelvinger echt veel beter dan met mn wijsvinger.... bijna 100% zeker heeft dat met eelt te maken.
Nu praat ik wel over mini-mini lagertjes...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Bartjebart
- Berichten: 412
- Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
- Locatie: Coevorden
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
1000 x 60 x 1000 = 60.000.000
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Dat zijn heeeel veul kilometers..
Effe een gokje..omtrek wiel iets van 2 meter..
60.000.000 x 2 meter: 120.000.000 meter.
Globaal: 120.000 km.
Ik heb er wel eens veel langer mee gedaan..
Antwoord op de vraag hoe lang gaan wiellagers mee?
We zijn eruit.
Lang genoeg..
Effe een gokje..omtrek wiel iets van 2 meter..
60.000.000 x 2 meter: 120.000.000 meter.
Globaal: 120.000 km.
Ik heb er wel eens veel langer mee gedaan..
Antwoord op de vraag hoe lang gaan wiellagers mee?
We zijn eruit.
Lang genoeg..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Dus ..... alweer een probleem wat geen probleem is. Nu: wiellagers bij de Delta-as. We moeten toch een probleem hebben...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Grapjas....
Ach, het was weer leerzaam vooral al die leerstof hier over.
Maar.... worden we nu wel of niet bedonderd ....dat blijft misschien de vraag?
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Of....zijn we achterdochtig, wantrouwend, argwanend? En bang voor alles (want: een caravan zit technisch zo bere-simpel in elkaar - dan moet je wel ellenlang millimeteren - wat zeg ik - micrometeren over die twee of vier simpele rotlagers (ne excusez pas les mots)).
Terwijl jouw auto die ervoor hangt stikt van de lagers. Uiterst vermakelijk zoals wij non-problemen uitvergroten. (Maar laten we ons niet weerhouden door deze opspelende gedachte).
Dus bericht nummer 70 in dit draadje: "Beste Topic Starter: Wiellagers gaan een eeuwigheid mee. Enkele uitzonderingen daargelaten."
Kom maar op.
Terwijl jouw auto die ervoor hangt stikt van de lagers. Uiterst vermakelijk zoals wij non-problemen uitvergroten. (Maar laten we ons niet weerhouden door deze opspelende gedachte).
Dus bericht nummer 70 in dit draadje: "Beste Topic Starter: Wiellagers gaan een eeuwigheid mee. Enkele uitzonderingen daargelaten."
Kom maar op.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Sorry, inderdaad de factor 60 vergeten (al weer bijna 8 jaar met pensioen). Die 1.000.000 omwentelingen volgens ISO kloppen wél. Het is dus bij 1000 rpm 1.000.000/1000/60 = 16,66 uur.
Voor een caravanwiel met een omtrek van inderdaad ca. 2 m omtrek en 80 km/uur gemiddeld is dat dus 80.000/2 = 40.000 rpm/h. Met de dynamisch toegestane rekenbelasting volgens ISO (C) is dat dan 25 uur. En dat bij gunstige laboratoriumomstandigheden.
Met een slechtverende as, stotende belasting én zijdelingse krachten bij het door de bocht gaan enz. is de belasting veel hoger. Temperatuur en smering tellen ook nog mee.
Maar hier hoeven wij ons niet druk over te maken, dat hebben Alko, Mercedes, Kia, Gazelle enz. al voor ons gedaan. En dat gebeurd zeker verantwoord. Dat er onverantwoorde dingen met voertuigen gebeuren is weer heel wat anders. Overbelading, door kuilen scheuren, lange afdalingen, versleten rubberstrengen. Al dan niet bewust natuurlijk.
Mijn insteek als machineconstructeur is... bij de minste twijfel vervangen. Er kunnen immers levensgevaarlijk situaties ontstaan.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Hmm..Dan heb ik vast heel bijzonder exceptioneel goede lagers gebruikt..WanFie schreef: ↑wo 11 jan 2023 10:31
Voor een caravanwiel met een omtrek van inderdaad ca. 2 m omtrek en 80 km/uur gemiddeld is dat dus 80.000/2 = 40.000 rpm/h. Met de dynamisch toegestane rekenbelasting volgens ISO (C) is dat dan 25 uur. En dat bij gunstige laboratoriumomstandigheden.
Met een slechtverende as, stotende belasting én zijdelingse krachten bij het door de bocht gaan enz. is de belasting veel hoger. Temperatuur en smering tellen ook nog mee.
Mijn aanhangers waar we die lagers af en toe instopten, reden gemiddeld makkelijk 25 uur per week In drukke tijden nog veel meer.
De lagers gingen vlotjes een jaar mee voordat vervangen nodig was. Soms nog veel langer.
Ergens klopt er hier iets niet vlgs mij.
Het waren absoluut geen laboratorium toestanden, integendeel.
Eerder hard werken onder (te) zware omstandigheden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoelang gaan wiellagers mee?
Ik denk dat je niet begrijpt wat ik probeer uit te leggen. Dat zal wel aan mijn gebrekkige manier van uitleggen liggen.
Nog 'n keer opnieuw.
"n korte cursus lagers kiezen.
- Er zijn lagers in vele maten soorten en materialen.
- Voor elke toepassing wordt een lager gekozen middels een berekening.
- Om een basis te hebben krijgt elk lager door de fabriek een standaard belastbaarheid (Co). Die behoort bij een levensduur van 1.000.000 omw.
- Wanneer je een lager maar voor de helft van die Co waarde belast (als voorbeeld) gaat dat veel langer mee dan die 1.000.000 omw. Die langere levensduur is heel goed te berekenen. Belast je het zwaarder (wat soms ook voorkomt) dan is de levensduur korter.
- Door trillingen, stoten, dwarsbelasting, kantelen en temperatuur gaat een lager juist weer korter mee. Ook die zijn heel goed te berekenen, zeker wanneer er ervaring is.
- De berekende levensduur is de levensduur die door de meeste lagers gehaald worden. Sommige lagers gaan eerder stuk, andere gaan veel langer mee. Dat heeft te maken met materiaalkwaliteit en hardheid. Maar die is tegenwoordig erg hoog.
- De afdichting van een lager is bepalend of het vet er in blijft of verdwijnt. Zonder vet of olie loopt geen enkel wentellager lang. Afdichtingen zijn er ook weer in vele soorten. O.a. hittebestendige. Afdichtingen slijten ook. Dit is immers meestal maar een dun rubber lipje op de geslepen stalen ringen.
- Het vet in een lager is ook bepalend voor de toepassing. Een lager met dik vet kan niet snel draaien. Een lager met olie verliest veel makkelijker de olie. Dat kan er immers uitlopen.
- en dan vergeet ik zeker nog andere factoren.
Een fabrikant die verantwoordelijk is voor zijn product, en dat is elke fabrikant sinds we CE kennen, zal berekeningen daarom nauwgezet uitvoeren en in geval van serieproductie uitvoerig testen. Met de moderne computers zijn de berekeningen heel nauwkeurig uit te voeren en zal een constructeur niet snel een overbemeten lager meer toepassen. Vroeger kwam dat vaker voor. Ook al omdat de kwaliteit van lagers niet altijd hetzelfde was.
Neem van mij aan dat Alko niet bewust met de lagers gaat rommelen. Dan staan ze bij ongelukken zo voor de rechtbank.
Dat gebruikers dat wél doen is niet hun probleem. Overbelasting, jakkeren, kuilen, uitwijkmanoeuvres lang remmen bij een afdaling. Het komt allemaal voor.
En caravanbouwers die assen van 1000 kg onder caravans die maximaal 1100 kg mochten wegen kwam ook voor. Kijk maar eens naar een Buerstner uit 1980. Maar de andere waren toen niet beter. De ervaring was immers dat het meestal wel goed ging.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt.