vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Bericht door staaf » do 5 jan 2023 19:57

Ik weet niet of ik mijn vraag in de juiste rubriek post, dus doe ik het maar in 'algemeen'.
Mijn vriendin kus.gif heeft 3 jaar geleden een auto-ongeval gehad met een whiplash tot gevolg.
Het grootste gevolg is dat mijn vriendin haar hersenen vanaf dan vrijwel continue overprikkeld zijn, dat is thuis al bij het minste het geval en is op vakantie niet minder.
Normaal gingen wij elk jaar naar het zuiden met de caravan (frankrijk, italie,....). Ik heb dit de voorbije twee jaar ook geprobeerd maar dit is telkens op een fiasco uitgedraaid. Teveel last van de warmte, van de zon, van de geluiden van de krekels etc..... hierdoor vrijwel continue hoofdpijn en duizeligheid. Het gevolg is dus dat heel haar vakantie naar de vaantjes is.

Nu zoek ik een vakantiebestemming in de periode juni, juli waar ik dat allemaal niet heb. Niet te warm, maar wel aangenaam. Niet te veel zon, maar liefst geen regen en wind. Ook nog liefst een regio waar nog wat te zien valt.
Wandelen en zo hoeft allemaal niet, wegens veel te belastend.
Heeft er iemand tips kwa bestemmingen? Of heeft er iemand hetzelfde aan de hand? Dan hoor ik het graag!

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Bericht door sailor wim » do 5 jan 2023 20:08

Hoi,
Dat klinkt allemaal knap vervelend.
Kijk is op www.landgoeddewildert.nl
Een natuur camping die hoofdzakelijk door 50+ gebruikt wordt.
Succes met de zoektocht.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 91
Lid geworden op: do 18 mar 2021 21:13
Locatie: Zwolle

Re: vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Bericht door mikage » do 5 jan 2023 21:02

Ik zou denken aan een (kleinschalige-) camping waar meer ouderen dan jongeren komen. Wij hebben goede ervaringen op Texel (De Koornaar). Dit is een camping met privé sanitair. Het voordeel hiervan is dat je feitelijk niet van de kampeerplaats af hoeft te gaan voor toilet, douche en afwas. Mijn partner heeft een vorm van autisme en raakt bij te veel veranderingen ook sterk overprikkeld. Dat op deze camping op de kampeerplaats alles bij elkaar zit EN te overzien is geeft veel rust. Daarbij is de camping zelf ook rustig: Er is geen muziek en geen autoverkeer. Door deze rust wordt het weer veel makkelijker om even een praatje met de buren te maken of een dorp te bezoeken.
Fendt Topas 495E
Subaru Forester

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Bericht door Chris » do 5 jan 2023 21:18

Geste: https://www.hartjegroen.com/

De foto in mijn avatar is daar gemaakt.
Prachtige rustige camping.
Alleen moet jij geen plek bij de vijver kiezen, water en kinderen..je kan he bedenken.
.
Knaus met Spiegelbeeld Knaus.jpeg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Bericht door Knaus440 » do 5 jan 2023 23:19

Hallo Staaf, allereerst sterkte voor jullie in jullie speurtocht naar leven met whiplash.
Ik heb een heel aantal jaren geleden een ernstig auto ongeval gehad, een hersenkneuzing.
Met restverschijnselen onder de noemer Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). Wij zijn na mijn ongeluk een tijd naar kleine natuurcampings gegaan. Kleine boerencampings gingen vaak ook goed.

Andere vraag: heeft jouw vriendin goede begeleiding in het leren leven met de gevolgen na een whiplash?
Ik heb veel gehad aan de 1 1/2 jaar begeleiding in een revalidatie centrum op een afdeling voor NAH.
Daar waren toen ook enkele deelnemers met whiplash.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

koning

Re: vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Bericht door koning » vr 6 jan 2023 08:17

"Teveel last van de warmte, van de zon, van de geluiden van de krekels etc....Niet te warm maar ook geen regen."
Compliment hoor, hoe jij omgaat met de beperking van je vriendin, maar soms zijn er grenzen aan mogelijkheden, dat lijkt hier helaas bereikt op het gebied van campings.
Ik zou informeren bij een lotgenotengroep of een professionele instantie die met jullie kan zoeken naar een geschikte vakantie.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Bericht door RDDR » vr 6 jan 2023 08:39

Ten eerste: knap hoe je ermee om gaat en veel sterkte gewenst voor je vriendin. Dit is geen pretje.

Vooropgesteld: elke vakantie zorgt voor extra prikkels. Kan je niets aan doen. Je gaat weg uit je vertrouwde omgeving, je breekt met de dagelijkse routine en je zal andere geluiden horen dan je gewend bent thuis. Zal dus altijd een bepaalde vorm van uitdaging zijn.

Met het huidige klimaat is 'niet te warm en niet te veel regen' helaas ook een gok. In 2020 was het snik heet in Nederland. En heerlijk in Noorwegen. In 2021 was het veel regen in beide landen.

Waar ik zelf aan zou denken is een land als Oostenrijk en dan niet het volle Karinthie, maar Vorarlberg / Tirol of richting Salzburg. Is in de zomer heerlijk rustig. Lekkere bergen om je heen waardoor het niet snel extreem heet wordt. Je kan een keer met een lift naar boven en weer terug. Heb zelf chronische rugklachten en kan ook niet langer dan een uurtje wandelen.

Camping Grubhof (https://www.grubhof.com/nl/) zou een optie kunnen zijn. Vraag / boek een plek aan de bloemenweide. Daar sta je lekker vrij en een rustgevend uitzicht op een bloemenweide (joh) en daarachter bergen. Nadeel: is geen kleine camping, dus zullen best wat andere gasten zijn. Kan niet inschatten of dat een probleem is voor haar wat prikkels betreft.

Een andere optie is de kleine camping Mark in Weer (http://www.alpencampingmark.com/nl/index.php) hoewel er daar wel meer geluid is van verkeer van de weg voor de camping en ik persoonlijk de douches onder de maat vind. Wel schoon, maar ouderwets. Ruime plaatsen.

De laatste die ik je kan aanraden is Natur camping Otztal (https://www.oetztalernaturcamping.com/). Lekker rustig in de bergen, vlak bij een hele mooie pas die je met de auto kan rijden (Timolsjoch). Ook een kleine en rustige camping met heel mooi sanitair. In jouw geval zou dit mijn favouriet zijn denk ik.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Bericht door Morgoth » vr 6 jan 2023 09:10

Heftig verhaal!

Wij gaan altijd naar zeer rustig en afgelegen campings, zonder waterglijbanen en kinderspeelplaatsen. Meestal in het zuiden van Frankrijk maar soms ook minder ver. Ik weet campings in midden Frankrijk waar je vrijwel alleen in het bos staat, waar elke caravan 1500 vierkante meter plek heeft, ver weg van de bewoonde wereld. Het enige is dat je je kleding moet thuislaten dus wellicht moet er even een knop om. Maar als je echte rust wilt zou ik het eens proberen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Bericht door yarrah » vr 6 jan 2023 09:40

Ik zelf ben door mijn ziekte ook heel snel overprikkeld. Maar tijdens de vakanties in Engeland. Kom ik helemaal tot rust. fijne rustige campings. Het klimaat is echt heerlijk. We gaan altijd in juni dan hebben de kinderen nog geen vakanties.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Bericht door Knaus440 » vr 6 jan 2023 09:57

[re.gif]
Oja, de vakanties in Schotland, en de campings.
Samen met de gemoedelijkheid van de Schotten, een verademing.
Enig nadeel is de lange reis, of je nu met de trein of boot gaat. De overtocht met de boot is een uitdaging bij prikkel gevoeligheid!
Eenmaal op een kamer/hut gaat het beter. De laatste keer hebben we een hut voor minder validen gevraagd. Beviel erg goed.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

staaf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 19 feb 2009 14:35
Locatie: Dendermonde (Belgie)

Re: vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Bericht door staaf » vr 6 jan 2023 20:17

Bedankt allemaal voor jullie reacties, hier kan ik wat mee.
Eens bekijken wat evt doenbaar lijkt. Mss in het voorjaar een weekje Brabant om te testen hoe dat bevalt.

Voor mij is het allemaal niets in vergelijking wat mijn vriendin elke dag doormaakt, allemaal gratis gekregen omdat er iemand het niet nodig vond om te stoppen voor een rood licht.
Mijn vriendin wordt begeleid door een speciale afdeling in het ziekenhuis, echter is dit vooral gericht op leren leven met de beperkingen en jouw leven leren indelen aan de hand van de beperkingen.

Schotland en Oostenrijk zijn ook twee prachtige landen, zeker de moeite waard. Eerst maar eens proberen dichterbij en zien wat dat geeft.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Bericht door dieseltijger » vr 6 jan 2023 22:16

Kijk eens hier: viewtopic.php?p=814580&hilit=zeeweg#p813644

Dik uurtje rijden vanuit Utrecht. Met de hand het hek open maken, en dan 1 kilometer rijden en dan ben je op de camping. In een duinpan - de caravan wordt met een tractor op haar plaats gezet, dus je hebt geen auto's op de camping. Je staat op afstand van elkaar - dus geen wederzijdse hinder. Boven op een duin bij de ingang is een terrasje waar eenvoudige, doch voedzame maaltijden geserveerd worden (bordje macaroni zonder poespas, of een pizza).

Prima omgeving, en als je de natuur een beetje zat wordt: binnen 10 minuten ben je met de fiets in Overveen - een dorp met allure. En als je de allure zat bent, dan fiets je een kwartiertje langer door en dan zit je in hartje historisch Haarlem. En als je Haarlem zat bent: drie kwartier de andere kant uit fietsen en dan heb je de zee.

Nou, ik hou maar op met mijn reclamespot - maar ik hoop dat dit wat is voor jullie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Bericht door Jan van Vijven » za 7 jan 2023 09:10

Deze lijkt hier geschikt voor, is ons goed bevallen.
Het weer kan ik niets over garanderen…

https://www.domaineaupiet.nl/


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Bericht door yarrah » za 7 jan 2023 16:58

https://www.roeloomskamp.nl/
Dit is een heerlijk camping wat een rust en privacy. In september een weekje gestaan op plekje 6. De plekken zijn groot en het sanitair is top. Prachtig om te wandelen of fietsen een goede restaurant op loop afstand. Dit jaar in mei gaan we weer een weekje. Kijk er nu al naar uit.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: vakantiebestemming voor iemand die overprikkeld is

Bericht door Wie-niets » za 7 jan 2023 17:35

Kijk eens op het internet naar Landgoed Tolhek in Anderen ( Drenthe)
Grote en heel mooie plekken in het groen.

Uitstekend sanitair/wasgelegenheid en wat jaren geleden ook nog een apart invalide gebouw met toilet /douche en wasbak met eigen sleutel beschikbaar.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”