koelkast op gas tijdens het rijden
koelkast op gas tijdens het rijden
In mijn nieuwe caravan is Dometic absorptie koelkast (kk) geplaatst type RMS10.5XT en wil deze kk tijdens het rijden op gas laten functioneren.
Nu lees ik in de handleiding dat de gastoevoer tijdens het tanken voor 15 minuten wordt gesloten (doordat de geschakelde voeding vanuit de auto bij uitschakelen van de motor wordt onderbroken), mits de kk op AUTO staat ingesteld.
Maar als de kk op AUTO staat ingesteld kiest het systeem de prioriteit voor de beschikbare (aangesloten) energie voorziening, t.w. 240 volt, 12 volt of gas, in die volgorde.
Hieruit maak ik op dat bij aangekoppelde auto door het systeem de keus maakt de kk te voeden met 12 volt (240 volt is niet aanwezig) en dus niet op gas “draait" (dat staat op 3e plaats)”
Als de kk ingesteld is op GAS dan moet deze met de hand worden uitgezet is het advies.
Waar maak ik de fout in mijn redenatie of wat lees ik verkeerd?
Ik wil op de meest veilige manier rijden met de koelkast ingeschakeld op gas. Hiervoor zal ik ook een gasreduceertoestel met crashsensor laten installeren.
Nu lees ik in de handleiding dat de gastoevoer tijdens het tanken voor 15 minuten wordt gesloten (doordat de geschakelde voeding vanuit de auto bij uitschakelen van de motor wordt onderbroken), mits de kk op AUTO staat ingesteld.
Maar als de kk op AUTO staat ingesteld kiest het systeem de prioriteit voor de beschikbare (aangesloten) energie voorziening, t.w. 240 volt, 12 volt of gas, in die volgorde.
Hieruit maak ik op dat bij aangekoppelde auto door het systeem de keus maakt de kk te voeden met 12 volt (240 volt is niet aanwezig) en dus niet op gas “draait" (dat staat op 3e plaats)”
Als de kk ingesteld is op GAS dan moet deze met de hand worden uitgezet is het advies.
Waar maak ik de fout in mijn redenatie of wat lees ik verkeerd?
Ik wil op de meest veilige manier rijden met de koelkast ingeschakeld op gas. Hiervoor zal ik ook een gasreduceertoestel met crashsensor laten installeren.
Audi A3 35 TFSI (2020), Fendt Saphir 465 TG (2022), E&P level system, Enduro mover EM 505 FL, PowerExtreme 30A
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Volgens mij lees je het niet verkeerd. Holy moly - wat weten ze die dingen ingewikkeld te maken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Ik heb dezelfde koelkast en heb het uit laten zoeken door mijn dealer. Ik zag in de handleiding van de koelkast dat er een functie is die "tankstopmodus" heet. Dan zou de koelkast automatisch op 12v moeten overschakelen zodra je de motor afzet en na 15 minuten weer overgaan op gas. Dat zou ideaal zijn want dan hoef je de koelkast niet handmatig van het gas te halen voordat je het tankstation inrijdt. Deze functie blijkt alleen te werken bij campers en niet bij caravans. Ik had gehoopt dat mijn dealer dit werkend kon maken voor de caravan want dat zou natuurlijk ideaal zijn.
Ik heb een app waarmee ik een aantal caravanfuncties kan bedienen. Maar het kiezen of je de koelkast op gas/230v of 12v zet ontbreekt daarop helaas. Gemiste kans van Kabe .Dus stop ik voordat ik een tankstation inrij en zet de koelkast even op 12v. Als ik het tankstation weer uit ben stop ik nog een keer om 'm weer op gas te zetten. Die kleine moeite neem ik graag om zodoende een lekker koude koelkast te houden onderweg. Op 12v lukt dat niet.
Ik heb een app waarmee ik een aantal caravanfuncties kan bedienen. Maar het kiezen of je de koelkast op gas/230v of 12v zet ontbreekt daarop helaas. Gemiste kans van Kabe .Dus stop ik voordat ik een tankstation inrij en zet de koelkast even op 12v. Als ik het tankstation weer uit ben stop ik nog een keer om 'm weer op gas te zetten. Die kleine moeite neem ik graag om zodoende een lekker koude koelkast te houden onderweg. Op 12v lukt dat niet.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Hier ook een fervente koelkast-op-gas-tijdens-het-rijden bestuurder. Deze automatische stand is mij verder niet bekend maar klinkt wel logisch? Wat evt zou kunnen bedenk ik me; je zou de 12V naar de koelkast kunnen onderbreken, dan gaat de koelkast nooit op 12V en zal hij op gas draaien. Of ontsteekt hij dan ook niet?
Overigens denk ik zelf dat er helemaal niets gebeurt als je je koelkast gewoon op gas door laat draaien, maar laten we die discussie niet opnieuw beginnen ;-)
Overigens denk ik zelf dat er helemaal niets gebeurt als je je koelkast gewoon op gas door laat draaien, maar laten we die discussie niet opnieuw beginnen ;-)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Kleine moeite inderdaad.
Het is echter vlgs mij wel werkend te krijgen in een caravan.
Dan moet je, net zoals in een camper, de koelkast van continu 12 volt voorzien.
De geschakelde 12 volt regelt dan dat de gasvlam uitgaat als je het contact uit zet.
En pas na 15 minuten weer aangaat als je het concact weer aan zet.
Zo werkt het in mijn camper ook.
Om het werkend te krijgen zou de plus van koelkast op pool 9 moeten in mijn beleving.
Beter zou het zijn om 2 aparte draden van 10 mm2 met een aparte stekkerverbinding met de auto te verbinden.
Dan heb je veel meer kans dat het werkt.
Ik weet, dat de stroomtoevoer nogal kritisch is bij dit soort koelkasten, bij mijn Thetford in ieder geval wel.
Iets te lage spanning en hij verrekt het en gaat op gas over.
Of helemaal niet, gaat in storing, dan moet ik het handmatig alsnog doen.
Het is niet zo simpel.
Ik zou het lekker zo laten.
Kleine moeite om die paar keer per jaar effe uit en weer aan te zetten.
Met mijn caravan deed ik dat overigens nooit.
Benzine tanken ook bijna nooit trouwens..
Altijd LPG. Veel veiliger.
Het is echter vlgs mij wel werkend te krijgen in een caravan.
Dan moet je, net zoals in een camper, de koelkast van continu 12 volt voorzien.
De geschakelde 12 volt regelt dan dat de gasvlam uitgaat als je het contact uit zet.
En pas na 15 minuten weer aangaat als je het concact weer aan zet.
Zo werkt het in mijn camper ook.
Om het werkend te krijgen zou de plus van koelkast op pool 9 moeten in mijn beleving.
Beter zou het zijn om 2 aparte draden van 10 mm2 met een aparte stekkerverbinding met de auto te verbinden.
Dan heb je veel meer kans dat het werkt.
Ik weet, dat de stroomtoevoer nogal kritisch is bij dit soort koelkasten, bij mijn Thetford in ieder geval wel.
Iets te lage spanning en hij verrekt het en gaat op gas over.
Of helemaal niet, gaat in storing, dan moet ik het handmatig alsnog doen.
Het is niet zo simpel.
Ik zou het lekker zo laten.
Kleine moeite om die paar keer per jaar effe uit en weer aan te zetten.
Met mijn caravan deed ik dat overigens nooit.
Benzine tanken ook bijna nooit trouwens..
Altijd LPG. Veel veiliger.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
En een spontaan opkomende gedachte: deze functie is totaal overbodig als je met jouw EV aan het laden bent - sprak deze wijsneus.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Als je de geschakelde spanning los haalt in de caravan zal de koelkast automatisch voor gas kiezen zodra de 220v spanning weg valt, zorg wel voor een constante 12 v of batterijen in de koelkast om in te kunnen schakelen op gas (ontsteking en gasklep)
Helaas zal deze dan niet afschakelen als je gaat tanken maar wel op gas blijven draaien tijdens rijden.
Helaas zal deze dan niet afschakelen als je gaat tanken maar wel op gas blijven draaien tijdens rijden.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
-
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Geen idee, maar is dit niet de set voor het probleem?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Dat hoeft niet. Je kunt gewoon handmatig kiezen voor gas.Dan blijft ie gewoon op gas werken.
Het gaat hier over de automatische tankstop schakeling.
Het gaat hier over de automatische tankstop schakeling.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Maar als je motor uitzet tijdens het tanken is de voeding naar de koelkast toch onderbroken?doubleyou schreef: ↑wo 4 jan 2023 09:23Ik heb dezelfde koelkast en heb het uit laten zoeken door mijn dealer. Ik zag in de handleiding van de koelkast dat er een functie is die "tankstopmodus" heet. Dan zou de koelkast automatisch op 12v moeten overschakelen zodra je de motor afzet en na 15 minuten weer overgaan op gas. Dat zou ideaal zijn want dan hoef je de koelkast niet handmatig van het gas te halen voordat je het tankstation inrijdt. Deze functie blijkt alleen te werken bij campers en niet bij caravans. Ik had gehoopt dat mijn dealer dit werkend kon maken voor de caravan want dat zou natuurlijk ideaal zijn.
Ik heb een app waarmee ik een aantal caravanfuncties kan bedienen. Maar het kiezen of je de koelkast op gas/230v of 12v zet ontbreekt daarop helaas. Gemiste kans van Kabe .Dus stop ik voordat ik een tankstation inrij en zet de koelkast even op 12v. Als ik het tankstation weer uit ben stop ik nog een keer om 'm weer op gas te zetten. Die kleine moeite neem ik graag om zodoende een lekker koude koelkast te houden onderweg. Op 12v lukt dat niet.
Er staat ook in de handleidng dat de kk van het gas moet als de tankstop LANGER dan 15 minuten duurt.
Daaruit maak ik op dat het pas "gevaarlijk" wordt als je langer dan 15 minuten tankt, waarom is die tankstop dan ingevoerd?
Ik vind dit nogal tegenstrijdig.
Audi A3 35 TFSI (2020), Fendt Saphir 465 TG (2022), E&P level system, Enduro mover EM 505 FL, PowerExtreme 30A
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
De kk wordt al continu voorzien van 12 V voor de regeling, binnenlampje en ontsteking maar niet om het verwarmingselement te voeden, daar is nu juist de geschakelde voeding ( 8 á 10 amp) voor nodig.Ab schreef: ↑wo 4 jan 2023 10:00Kleine moeite inderdaad.
Het is echter vlgs mij wel werkend te krijgen in een caravan.
Dan moet je, net zoals in een camper, de koelkast van continu 12 volt voorzien.
De geschakelde 12 volt regelt dan dat de gasvlam uitgaat als je het contact uit zet.
En pas na 15 minuten weer aangaat als je het concact weer aan zet.
Zo werkt het in mijn camper ook.
Om het werkend te krijgen zou de plus van koelkast op pool 9 moeten in mijn beleving.
Beter zou het zijn om 2 aparte draden van 10 mm2 met een aparte stekkerverbinding met de auto te verbinden.
Dan heb je veel meer kans dat het werkt.
Ik weet, dat de stroomtoevoer nogal kritisch is bij dit soort koelkasten, bij mijn Thetford in ieder geval wel.
Iets te lage spanning en hij verrekt het en gaat op gas over.
Of helemaal niet, gaat in storing, dan moet ik het handmatig alsnog doen.
Het is niet zo simpel.
Ik zou het lekker zo laten.
Kleine moeite om die paar keer per jaar effe uit en weer aan te zetten.
Met mijn caravan deed ik dat overigens nooit.
Benzine tanken ook bijna nooit trouwens..
Altijd LPG. Veel veiliger.
Audi A3 35 TFSI (2020), Fendt Saphir 465 TG (2022), E&P level system, Enduro mover EM 505 FL, PowerExtreme 30A
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Dit begrijp ik niet, wil je mij uileggen wat dit met laden te maken heeft?dieseltijger schreef: ↑wo 4 jan 2023 10:30En een spontaan opkomende gedachte: deze functie is totaal overbodig als je met jouw EV aan het laden bent - sprak deze wijsneus.
Audi A3 35 TFSI (2020), Fendt Saphir 465 TG (2022), E&P level system, Enduro mover EM 505 FL, PowerExtreme 30A
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Klopt, maar dan stel ik de kk niet in op AUTO maar gewoon op Gas.Paul Vingerhoets schreef: ↑wo 4 jan 2023 10:46Als je de geschakelde spanning los haalt in de caravan zal de koelkast automatisch voor gas kiezen zodra de 220v spanning weg valt, zorg wel voor een constante 12 v of batterijen in de koelkast om in te kunnen schakelen op gas (ontsteking en gasklep)
Helaas zal deze dan niet afschakelen als je gaat tanken maar wel op gas blijven draaien tijdens rijden.
Audi A3 35 TFSI (2020), Fendt Saphir 465 TG (2022), E&P level system, Enduro mover EM 505 FL, PowerExtreme 30A
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Nee, deze set is bedoeld voor autarkisch bedrijf dus zonder voeding vanuit de auto tijdens het rijden.sailor wim schreef: ↑wo 4 jan 2023 10:50Screenshot_20230104_104710_Samsung Internet.jpg
Geen idee, maar is dit niet de set voor het probleem?
Dank voor het meedenken.
Audi A3 35 TFSI (2020), Fendt Saphir 465 TG (2022), E&P level system, Enduro mover EM 505 FL, PowerExtreme 30A
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Dat snap ik. Maar dat is ook juist het probleem.joost48 schreef: ↑wo 4 jan 2023 17:12De kk wordt al continu voorzien van 12 V voor de regeling, binnenlampje en ontsteking maar niet om het verwarmingselement te voeden, daar is nu juist de geschakelde voeding ( 8 á 10 amp) voor nodig.Ab schreef: ↑wo 4 jan 2023 10:00Kleine moeite inderdaad.
Het is echter vlgs mij wel werkend te krijgen in een caravan.
Dan moet je, net zoals in een camper, de koelkast van continu 12 volt voorzien.
De geschakelde 12 volt regelt dan dat de gasvlam uitgaat als je het contact uit zet.
En pas na 15 minuten weer aangaat als je het concact weer aan zet.
Zo werkt het in mijn camper ook.
Om het werkend te krijgen zou de plus van koelkast op pool 9 moeten in mijn beleving.
Beter zou het zijn om 2 aparte draden van 10 mm2 met een aparte stekkerverbinding met de auto te verbinden.
Dan heb je veel meer kans dat het werkt.
Bij mijn camper is ook altijd 12 volt aanwezig. Ook op het verwarmingselement,
Echter, als de geschakelde spanning afvalt, dan valt ook de spanning van het verwarmingselement af, en de koelkast gaat automatisch op gas. De spanning op het bedieningspaneel blijft.
Wil ik onderweg op gas koelen, dan moet ik dat op het paneel aangeven, en de 12 volt op het verwarmingselement uitschakelen.
In die modus sluit het gas ook af als ik de motor uitzet.
Bij weer starten ( contact aan) gaat de koelkast na ca 15 minuten weer koelen. Eerder niet, zolang het contact uit is gebeurt er niks.
Al blijf ik 2 uur staan bij de pomp..er gebeurt niks.
Meestal gebruik ik deze modus echter niet.
Ik zet 'm handmatig op gas.
Dan blijft ie ook gewoon aan, ook als ik ergens parkeer voor een langere tijd. Al een paar keer vergeten om 'm weer aan te zetten op gas, als ik ergens bleef staan voor een nacht, zonder 230 volt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
nou je bent op vakantie, je gaat naar een snellaadstation op jouw auto op te laden - en dan gaat de vlam uit - uit veiligheidsoverwegingen. En dat minimaal 15 minuten terwijl je aan het laden ipv aan het tanken bent. Dus....straks krijg je koelkasten die speciaal voor EV's zijn - die zich niet uitschakelen gedurende 15 minuten zodra het contact uitgaat.joost48 schreef: ↑wo 4 jan 2023 17:14Dit begrijp ik niet, wil je mij uileggen wat dit met laden te maken heeft?dieseltijger schreef: ↑wo 4 jan 2023 10:30En een spontaan opkomende gedachte: deze functie is totaal overbodig als je met jouw EV aan het laden bent - sprak deze wijsneus.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Nee, er gaat niks aan.
Pas als je weer gaat rijden, en het contact weer aan is begint na 15 minuten de koelkast weer.
Pas als je weer gaat rijden, en het contact weer aan is begint na 15 minuten de koelkast weer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Dan zijn de ouderwetsche koelkasten dus weer modern: Ze blijven gewoon op gas werken als je het contact uitschakelt tijdens het laden! Nieuw! Verbeterd! EV compatible!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Dat was ik vergeten te vermelden dat ik als trekker een auto met benzine motor gebruik.
Daarbij is het mijns inziens uit veiligheidsoverwegingen niet nodig het gas uit te schakelen bij het “tanken” (opladen) van een EV, er is immers geen risico op brand ten gevolgen van vrijkomende brandbare dampen zoals bij het tanken van benzine of LPG.
Dank voor het meedenken.
Daarbij is het mijns inziens uit veiligheidsoverwegingen niet nodig het gas uit te schakelen bij het “tanken” (opladen) van een EV, er is immers geen risico op brand ten gevolgen van vrijkomende brandbare dampen zoals bij het tanken van benzine of LPG.
Dank voor het meedenken.
Audi A3 35 TFSI (2020), Fendt Saphir 465 TG (2022), E&P level system, Enduro mover EM 505 FL, PowerExtreme 30A
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Elke koelkast blijft gewoon op gas werken als je dat wilt.
Gewoon op handmatige energiekeuze zetten.
Dan blijft ie gewoon werken. Totdat het gas op is..
Geen verschil met een moderne ouderwetse koelkast.
Gewoon op handmatige energiekeuze zetten.
Dan blijft ie gewoon werken. Totdat het gas op is..
Geen verschil met een moderne ouderwetse koelkast.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Dat had ik ook begrepen. Stomme vraag: waarom niet een metalen gaas-scherm geplaatst bij de lucht in- en uitlaat? Net zoals bij een mijnwerkerslamp voorkom je hiermee dat brandbare dampen ontsteken toch? Betrouwbaar en eenvoudig in het gebruik.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Waarschijnlijk omdat er nog nooit iets mee gebeurd is ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Shhhhhhhttttt!!!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Het is misschien vloeken in de kerk maar ik denk zelf ook dat het best meevalt, dat "open vuur" van je koelkast bij een benzinestation.
Als er een klein beetje benzinedamp ontsnapt dan waait het doorgaans dusdanig dat dat eigenlijk nooit een brandbaar mengsel op zal leveren. En tegen de tijd dat er dusdanig veel ontsnapt dat het wél een brandbaar mengsel oplevert, dan komt dat mengsel daar bij de pomp al zó veel potentiële ontstekingsbronnen tegen dat het ook zonder jouw vlammetje in de koelkast heus wel ontsteekt. Denk alleen al aan draaiende verbrandingsmotoren of hete oppervlakken zoals uitlaten van auto's.
Neu, ik maak me er zelf niet zoveel zorgen over.. Als iemand een jerrycan benzine over zijn auto heen kiepert dan kun je het beste gewoon weg rennen
Als er een klein beetje benzinedamp ontsnapt dan waait het doorgaans dusdanig dat dat eigenlijk nooit een brandbaar mengsel op zal leveren. En tegen de tijd dat er dusdanig veel ontsnapt dat het wél een brandbaar mengsel oplevert, dan komt dat mengsel daar bij de pomp al zó veel potentiële ontstekingsbronnen tegen dat het ook zonder jouw vlammetje in de koelkast heus wel ontsteekt. Denk alleen al aan draaiende verbrandingsmotoren of hete oppervlakken zoals uitlaten van auto's.
Neu, ik maak me er zelf niet zoveel zorgen over.. Als iemand een jerrycan benzine over zijn auto heen kiepert dan kun je het beste gewoon weg rennen
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: koelkast op gas tijdens het rijden
Daar ben ik het helemaal mee eens.Gemineye schreef: ↑do 5 jan 2023 16:37Het is misschien vloeken in de kerk maar ik denk zelf ook dat het best meevalt, dat "open vuur" van je koelkast bij een benzinestation.
Als er een klein beetje benzinedamp ontsnapt dan waait het doorgaans dusdanig dat dat eigenlijk nooit een brandbaar mengsel op zal leveren. En tegen de tijd dat er dusdanig veel ontsnapt dat het wél een brandbaar mengsel oplevert, dan komt dat mengsel daar bij de pomp al zó veel potentiële ontstekingsbronnen tegen dat het ook zonder jouw vlammetje in de koelkast heus wel ontsteekt. Denk alleen al aan draaiende verbrandingsmotoren of hete oppervlakken zoals uitlaten van auto's.
Neu, ik maak me er zelf niet zoveel zorgen over.. Als iemand een jerrycan benzine over zijn auto heen kiepert dan kun je het beste gewoon weg rennen
Ik rijd al 35 jaar met de koelkast aan op gas naar het zuiden zonder extra voorzieningen te treffen bij het tanken van benzine.
Maar ik wilde gebruikmaken van de mogelijkheid die dit type KK biedt om bij een tankstop de KK automatisch van het gas af te koppelen en na circa 15 minuten weer op gas in bedrijf te komen. Maar dat kan niet als, in der stand automatisch, de keuze volgorde 240V-12V-gas is, beter zou zijn als de volgorde 240V-gas-12V.
Dank voor je reactie.
Audi A3 35 TFSI (2020), Fendt Saphir 465 TG (2022), E&P level system, Enduro mover EM 505 FL, PowerExtreme 30A