koelkast op gas tijdens het rijden

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 962
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: koelkast op gas tijdens het rijden

Bericht door Rodo » do 5 jan 2023 20:06

Gemineye schreef:
do 5 jan 2023 16:37
Als er een klein beetje benzinedamp ontsnapt dan waait het doorgaans dusdanig dat dat eigenlijk nooit een brandbaar mengsel op zal leveren. En tegen de tijd dat er dusdanig veel ontsnapt dat het wél een brandbaar mengsel oplevert, dan komt dat mengsel daar bij de pomp al zó veel potentiële ontstekingsbronnen tegen dat het ook zonder jouw vlammetje in de koelkast heus wel ontsteekt. Denk alleen al aan draaiende verbrandingsmotoren of hete oppervlakken zoals uitlaten van auto’s


Een warme motor of uitlaat doet inderdaad niets met benzinedampen. Een open vuur daarentegen wel. Die vergelijking gaat niet op. Als je zelf staat te tanken zijn de dampen inderdaad veelal al verwaait. Maar je buurman die ter hoogte van je caravan staat te tanken is andere koek. Een kans van 1 op……. Maar toch een kans. En bij iedere pomp staat wel: “roken en open vuur verboden”.
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: koelkast op gas tijdens het rijden

Bericht door euroland » vr 6 jan 2023 12:19

joost48 schreef:
wo 4 jan 2023 21:38
Dat was ik vergeten te vermelden dat ik als trekker een auto met benzine motor gebruik.
Daarbij is het mijns inziens uit veiligheidsoverwegingen niet nodig het gas uit te schakelen bij het “tanken” (opladen) van een EV, er is immers geen risico op brand ten gevolgen van vrijkomende brandbare dampen zoals bij het tanken van benzine of LPG.
Dank voor het meedenken.
Klopt helemaal met één maar....wanneer een EV tijdens het laden in de fik gaat, en dat is al diverse keren gebeurd, dan is er ook geen houden meer aan, blussen ho maar.
Euroland 430 TM SE 1993

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: koelkast op gas tijdens het rijden

Bericht door Ron » vr 6 jan 2023 13:36

Laten we het bij de koelkast op gas tijdens het rijden houden. !!!!!
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

PatrickdD
Berichten: 43
Lid geworden op: za 12 mar 2022 09:17

Re: koelkast op gas tijdens het rijden

Bericht door PatrickdD » vr 6 jan 2023 17:17

Ab schreef:
wo 4 jan 2023 10:00

Ik weet, dat de stroomtoevoer nogal kritisch is bij dit soort koelkasten, bij mijn Thetford in ieder geval wel.
Iets te lage spanning en hij verrekt het en gaat op gas over.
Of helemaal niet, gaat in storing, dan moet ik het handmatig alsnog doen.
Herkenbaar! Vooral als het warm is. Dan is het voltage wat de Dynamo opwekt wat lager en gaat de koelkast in storing.
2007 Ford S-max 2.5T - 2022 Burstner Premio Life 490 TK

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: koelkast op gas tijdens het rijden

Bericht door dieseltijger » vr 6 jan 2023 20:04

Ik heb een "old school" uitvoering: "In storing" bestaat gelukkig niet. Hij doet het gewoon.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”