Vaste water voorziening

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Zyon

Vaste water voorziening

Bericht door Zyon » ma 2 jan 2023 10:56

Hallo,

Ik ben een caravan aan het ombouwen voor tijdelijke bewoning. Er komt een nieuwe (aparte) douche ik en ook de keuken wordt aangepast. Alle oude slangen trek ik eruit en het leidingwerk wordt vervangen met 16mm Pexfit buis (net zoals thuis). Boiler e.d. moet ook vervangen worden. Aangezien hij op een vast plek komt te staan overweeg ik een 50L 230V boiler (Tesy 800W) te plaatsen. Watervoorziening wil ik dus met stromend water doen via een soort city aansluiting.

Zijn er mensen die dit eerder hebben gedaan en tips hebben?

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vaste water voorziening

Bericht door Morgoth » do 5 jan 2023 14:54

Welkom.

Het is wel eerder gedaan. Denk erom dat je kraan de waterdruk niet aan kan. Die moet je ook vervangen
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Vaste water voorziening

Bericht door Bartjebart » do 5 jan 2023 16:55

Niet eerder gedaan, maar misschien gewoon een gardena-aansluiting aan de caravan maken? Vanaf daar leidingen naar boiler, keuken en badkamer. En dan zorgen dat alle apparaten bestand zijn tegen die waterdruk.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vaste water voorziening

Bericht door Chris » do 5 jan 2023 16:59

Echt niet de normale waterleiding druk op de caravan zetten hoor !!!!!

De leidingen en koppelingen en kranen in een caravan zijn absoluut niet bestand tegen de gewone waterleiding druk.
Dus echt ALLES in de caravan moet eruit en vervangen worden voor gewoon sanitair water materiaal wat je bij de bouwmarkt koopt...

Echt niet zomaar aansluiten hoor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Vaste water voorziening

Bericht door iemand » do 5 jan 2023 18:46

Ach indien je dat toch doet, willen we graag wat actiefoto's in de categorie humor.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

CeesZ
Berichten: 158
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Vaste water voorziening

Bericht door CeesZ » vr 6 jan 2023 08:26

Al dat water dat je de caravan inpompt moet er natuurlijk ook weer uit. Dus is een goede aansluiting op een riool belangrijk. Is die er niet, dan zou ik het hele project vergeten. Is dat een slang die je in een afvoerput hangt, blijft het punt van het toilet. De standaard caravan toilet is niet geschikt en zou je dan ook moeten vervangen door een porseleinen pot. En die werkt alleen met een normale rioolaansluiting. Dan maak je eigenlijk gewoon een stacaravan van je huidige hut. Is vaker gedaan. Of al dat werk zinvol is hangt erg af van de standplek, het doel en hoe tijdelijk de bewoning is.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Vaste water voorziening

Bericht door iemand » vr 6 jan 2023 09:59

Je toilet kun je dan ook wel VAST aansluiten op het riool. Loopt hier een draadje over.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Vaste water voorziening

Bericht door WillyL » vr 6 jan 2023 10:33

Ga je in een stacaravan dan zal je allicht woningleidingen en kranen hebben die tegen normale druk kunnen.
Is het een caravan met caravankranen (plastiekerig) dan moet je zeker een reductieventiel plaatsen op de invoerleiding, Reich Colorado oid... Die brengen druk terug tot een haalbaar niveau voor je kranen en caravanboilers (ala Trumaterm).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Water”