Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
HarryBi.2022K
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 26 jan 2022 18:10

Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Bericht door HarryBi.2022K » vr 30 dec 2022 13:50

Wij gaan voor 1e keer naar Gardameer , we zijn onervaren. Nou heb ik gelezen dat er 3 routes zijn of via Gort hard tunnel of via Brenner pas ( autobaan).

Wij vertrekken op een zondag in de maand juni en willen op woensdag aankomen op onze bestemming.
Wat zijn de beste dagen zonder te weinig files .
Wij hebben achter onze Ford Kuga Vignale een hobby 495 Ul hangen.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Bericht door eurotrotter » vr 30 dec 2022 14:13

DE kortste weg is via de Gotthart tunnel.scheelt 150 km als over de Brenner.
Als je op zondag vertrekt zul je weinig files aantreffen ,hooguit bij Milano kan het wat druk zijn.
OP zondag rij je achter de eventuele files aan en kom je ongeveer tot de Gotthart tunnel.
OP maandag tref je het reguliere werkverkeer ( inclusief het vrachtverkeer , maar daar heb je geen hinder van , die gaan sneller dan jij mrgreen.gif )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Bericht door Chris » vr 30 dec 2022 14:37

Ik koos voor het Gardameer altijd via DL en dan de Fernpass, gevolgd door de Brenner.
Zat campings onderweg om te overnachten.
En een prachtige route, daar deed ik het ook al voor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Bericht door willianv » vr 30 dec 2022 14:45

Ik ga vaak naar San Felice. De route over de Gotthardt of Fernpass/Brenner maakt niet heel veel uit.

Mijn voorkeur is duidelijk de route over de Brenner. We overnachen vaak in Imst West of aan de Natterrersee...

Enige vervelende is de eindeloze colonne vrachtwagen die op de terugweg stilstaan op de Brenner.
Deze mag je 'eigennlijk' niet inhalen, ik doe het altijd en beschouw het als een eenmaalige inhaalactie mrgreen.gif

Overigens nog nooit voor beboet.

Veel plezier aan het Gardameer.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

workel

Re: Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Bericht door workel » vr 30 dec 2022 15:14

Tja blijft een lastige keuze, als wij die kant op gaan via de Brenner, Fernpass heeft niet mijn voorkeur. Afgelopen mei-vakantie via de Gotthardt gegaan wel uurtje in de file gestaan. Prima voor 1 keer maar niet voor de 2de keer.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Bericht door eurotrotter » vr 30 dec 2022 16:12

[re.gif]

T.S. wil op zondag vanuit Zeeland vertrekken ,
Dan is hij zondag late namiddag of tegen de avond aan de Gotthart tunnel en dan staat er geen file meer.
Zelfs op maandagochtend rij je dan zo door daar.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Bericht door SBerend » vr 30 dec 2022 16:22

In Juni niet meegemaakt dat vanaf de noordkant Gotthard tunnel in de file hebben gestaan. Mogelijk omdat wij vaak in Sempach staan en om 7:00 uur vertrokken. Vanaf de zuidkant wel. Vaak kort en 1 keer langer gestaan.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Bericht door eurotrotter » vr 30 dec 2022 16:23

willianv schreef:
vr 30 dec 2022 14:45


Enige vervelende is de eindeloze colonne vrachtwagen die op de terugweg stilstaan op de Brenner.
Deze mag je 'eigennlijk' niet inhalen, ik doe het altijd en beschouw het als een eenmaalige inhaalactie mrgreen.gif

Als je combi niet zwaarder is dan 7500 kg mag je die rij gewoon voorbij gaan.
Althans vanaf de barriera van Vipiteno tot de staats grens.

https://www.google.nl/maps/@46.8867969, ... 2!1b1!2i48
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Bericht door willianv » vr 30 dec 2022 19:43

[re.gif]

Nee, dit bord bedoel ik niet. Het is echt het verbodsbord voor caravans wat ik bedoel. Staat ook erg goed aangegeven.

Vreemde is wel dat als ik in de winter in de Dolomieten zit, ik de borden niet zie (of ik let er gewoon niet op). Zal toch niet zo zijn dat ze de verbodsborden voor caravans weghalen en terugplaatsen later in het jaar?
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 30 dec 2022 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten op voorgaand bericht verwijderd.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Bericht door eurotrotter » vr 30 dec 2022 21:45

[re.gif]

OP de hele A 22 vanaf Modena tot de barriere van Vipiteno is een inhaalverbod voor voertuigen met aanhangers ,waartoe ook caravan combi,s behoren , soms 24/24 uur en soms van 06.00 tot 22.00 uur.
Deze inhaalverboden worden duidelijk aangegeven door het verbodsbord met daaronder een aanvullend bord met een auto met caravan erachter.
Na de barriere (de betaalpost dus) van Vipiteno staat,in noordelijke richting, een bord inhaalverbods bord voor zwaar verkeer waar slechts een onderbord van "7500 kg"( 7,5 t) staat.
En daar mag je met een voertuig van minder dan 7500 kg ,óók mét aanhanger , dus gewoon inhalen .

En nee , die borden worden in de winter niet weggehaald , die staan er permanent.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

LeReve
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jul 2015 23:49

Re: Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Bericht door LeReve » di 3 jan 2023 23:14

Onze eerste keer Gardameer (ook eerste lange caravan rit) zijn we via Reschenpas gereden. Niet de snelste en makkelijkste, maar wel mooi en goed te doen (denk wel even aan je caravan remmen, kan warm worden met afdalen). Wat ik absoluut afraad is via Riva del Garda de west kant naar Salo te rijden. Die tunnels zijn boven in krap met een 2,5 meter brede caravan (ik had klamme handjes). Dan liever de SS12 doorrijden en onderlangs rijden.

Gotthart is korter en saaier (de tunnel). Wel makkelijker, maar duurder qua vignet (dubbel). Zwitserland daarentegen is wel prachtig!
BMW X5 45e + Adria Adora 673 PK

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 964
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Bericht door Rodo » wo 4 jan 2023 11:07

HarryBi.2022K schreef:
vr 30 dec 2022 13:50

Wat zijn de beste dagen zonder te weinig files .
In hoeveel files wil je achteraan sluiten? 😜
Als je het in 2 - 21/2 dag wil doen, kies dan de mooiste route, via de Fernpas en Brenner.
Qua kosten ontloopt het elkaar niet veel. Je spaart 2 dure vignetten in CH, betaalt een vignet in A (of je moet van Telfs via B-weg naar Innsbruck) en je betaalt de Brenner. Rijd je deze route, blijf dan aan de oostkant van het meer rijden en rijd zuidelijk er om heen. Sneller en betere wegen.
Mogelijkheden genoeg, afstemmen op je wensen.
Spending a fortune to live like a wanderer

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Bericht door eurotrotter » wo 4 jan 2023 12:38

LeReve schreef:
di 3 jan 2023 23:14
maar duurder qua vignet (dubbel).
Als je de terugweg ook via CH doet mag je de prijs van die "dure "vignetten door 2 delen.
DE vignetten zijn n.l het hele jaar geldig.
Hoe meer je door Zwitserland rijdt ,hoe goedkoper ze zijn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7993
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Bericht door Ron » wo 4 jan 2023 13:09

Welke route je ook neem.
Heen en terug reis altijd door hetzelfde land.(vanwege de vignetten)
Dus of via Zwitserland of Oostenrijk
Beide routes zijn prachtig en prima met de caravan te doen.
Ook voor onervaren rijders.
Via Oostenrijk nam ik zelf altijd de Fernpass Insbruck en Brennerpas
En pas klinkt heel erg .
Maar de Fernpass is mooie 2 baans weg met een beetje klimmen en 1 haarspeld bocht
De Brenner is autosnelweg waar je nauwelijks beseft dat je omhoog gaat.

En de Gotthard prachtige route en iets meer klimmen dan de Fernpas.
En je moet geen tunnel angst hebben. 17km mrgreen.gif
Overal kan je file krijgen.
Tot nu toe red ik het altijd in 2 dagen (Toscane via Zwitserland , Trentino via Fernpas) ook in juni
Ik vertrek op Dinsdag ochtend aankomst op camping in Trentino of Toscane Woensdag middag.
Dus in juni zondag vertrek en woensdag aankomen moet makkelijk kunnen.
Via de westkant rijden langs het Garda meer heb ik geen ervaring mee.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Beste route vanuit Zeeland naar Gardameer ( Sálo )

Bericht door Chris » wo 4 jan 2023 16:58

Je leest al dat er doorgaans niet op zaterdag "Gestart" wordt.
Mijn voorkeur lag om op zondag te starten, wel heel vroeg, maar dan reed je achter de opgeloste files aan.
Ideaal....
Afgelopen zomer mijn eigen voorkeur genegeerd..... wat een bende,, zaterdagse files in DL waren bizar..
( Naar en voorbij Munchen was gewoon stapvoets over een paar honderd kilometer..)
Die Fernpass is echt zo gek nog niet op maandag..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”