kogeldruk

Lambertus1950
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 30 dec 2020 22:47

kogeldruk

Bericht door Lambertus1950 » wo 28 dec 2022 14:46

Hallo,

Wij hebben een citroen C3 Picasso. 2009
Max trekgewicht 1100 kilo
Kogeldruk 54 kg

Kan ik daar een caracvan aanhangen met een gewicht can 1000 kilo een kogeldruk van 60 of 65 kg.?
Indien ja, wat zijn den da risico's en of problemen,.

Alvast bedankt
Groet
Albert

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kogeldruk

Bericht door Ab » wo 28 dec 2022 16:08

Ja dat kan.
Rustig aan en je hebt geen problemen.
De kogeldruk zou ik op ca 70 kg houden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: kogeldruk

Bericht door Chris » wo 28 dec 2022 16:17

Ook ik zou wat zwaarder gaan met de kogeldruk.
Zolang de Picasso niet door gaat hangen is er niks aan de hand.
Hogere kogeldruk betekend bijna altijd een stabieler rijgedrag.
Dat wil je zeker.
Technisch zou je wel 200 kg kogeldruk kunnen hebben, er gaat niks stuk hoor....maar dat is wel te veel.

Is de kogeldruk het gewicht wat de Picasso opgeeft trouwens???
In de disselbak van de caravan en op de koppeling staan ook max. gewichten, de laagste is wel je gegeven.
Maar met een overschrijding van 10-20 kg zal werkelijk niemand moeite mee hebben.... juist stabieler.
Als de Picasso maar niet doorzakt.

Want... de vuistregel is:
Trekker zo zwaar mogelijk..
Caravan zo licht mogelijk.
Kogeldruk flink tot heel flink, in jou geval max ong. 70Kg. idd.
Dat heb je de meest stabiel rijdende combi..

Succes !!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jekihero

Re: kogeldruk

Bericht door Jekihero » wo 28 dec 2022 16:56

Wat staat er op je trekhaak?
Ook 54 kG?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: kogeldruk

Bericht door Ron » wo 28 dec 2022 16:57

Ik rij ook met een klein huppel trutje. awhoea.gif
Ook die heeft een maximale kogeldruk van 53kg.
Daar heb ik nog nooit exact naar gekeken.
als ik hem nog kan optillen is het prima.
Nu heb ik wel ruim 40 jaar ervaring .
Je kan achter jouw C3 best die 1100kg hangen.
Zolang je er maar bewust van bent dat je met een caravan rijd.
Dus niet volgas afdalingen e.d , opletten als je ingehaald wordt door busjes, vrachtwagens en bussen.
Kortom rijstijl aanpassen , en voortdurend opletten.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Wim Verso
Berichten: 6520
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: kogeldruk

Bericht door Wim Verso » wo 28 dec 2022 22:12

Toyota Corolla Verso 1.8 mag 55 kg kogeldruk hebben, maar zet de kogeldruk op 70 kg.
Rij al jaren zo.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

hvdwolf
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 14 dec 2022 17:18
Locatie: Zwolle

Re: kogeldruk

Bericht door hvdwolf » do 29 dec 2022 12:08

Ik ben nu aan mijn vijfde caravan toe, maar heb al van diverse kanten gehoord dat je er niet zomaar een flink hogere kogeldruk op kan zetten, en dat je nooit hoger dan ca. 20% moet gaan.
Dat het tot nu toe goed gaat bij de meesten is fijn en dat de "gewone" stabiliteit van de combinatie beter wordt is ook een (bewezen) feit.

Echter als je een noodstop moet maken, ook onder een (lichte) hoek tussen caravan en auto, komt er zo'n gigantische hoeveelheid kracht op die kogel en daarmee op de auto (als je fors over je kogeldruk heen gaat), dat het dan ook helemaal mis kan gaan, of forse schade aan je auto op kan leveren. En dan heb ik het niet over een deukje, maar over ophanging, verbuigingen, torderen, enz.

Ik heb het nooit aan de hand gehad en ben dus zeker geen ervarings expert, maar ik zorg zelf dat ik nooit hoger dan ca. 10% van mijn toegestane kogeldruk zit (nu 75 kg en dan max. 85 kg), maar zeker ook niet lager dan 20% van die toegestane kogeldruk (in mijn geval nu 60+ kg). In mijn geval maakt het nogal uit of er 2 fietsen op de dissel staan (NL vakantie) of geen fietsen (Frankrijk, Duitsland).

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: kogeldruk

Bericht door Chris » do 29 dec 2022 13:23

Nou.. wie je dit wijs gemaakt heeft scratch.gif scratch.gif
Echt een broodje aap verhaal hoor.
Met een 15-20 Kg hogere kogeldruk loop je absoluut geen gevaar op wat voor een schade dan ook.
Een trekhaak en de koppeling op de caravan kunnen makkelijk een veelvoud hebben van waar ze nu voor gebruikt worden.
Verbuigen doet er echt niks....

( Copy/paste van jou reactie)
Echter als je een noodstop moet maken, ook onder een (lichte) hoek tussen caravan en auto, komt er zo'n gigantische hoeveelheid kracht op die kogel en daarmee op de auto (als je fors over je kogeldruk heen gaat), dat het dan ook helemaal mis kan gaan, of forse schade aan je auto op kan leveren. En dan heb ik het niet over een deukje, maar over ophanging, verbuigingen, torderen, enz.

Ik denk dat dit "Scharen" heet...oorzaak daarvan is meestal een foutieve belading.... en soms in combinatie met een te LICHTE kogeldruk.
Dan loert het slingeren om de hoek...
En hoe gek ook, sommige mensen beweren dat je plank gas moet geven als de combi in een slinger gaat... dan zou je nl strekken.
Helemaal hardstikke fout... remmen is de enige remedie....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wim Verso
Berichten: 6520
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: kogeldruk

Bericht door Wim Verso » do 29 dec 2022 13:36

Als je het niet zeker weet, ga dan naar je auto dealer, drie verteld jou precies of je verantwoord die kogeldruk met 20/25 kg kan verhogen, zo heb ik dat ook gedaan bij de Toyota, en het was geen probleem, wat er wel kan gebeuren, sta je op een helling bij natte weg, dan zouden de voorwielen kunnen gaan spinnen, maar dat is dan ook het enige, wat overigens in al die (20) jaren nog nooit heb meegemaakt.

Dus verzin niet zelf wat en schrijf dat dan maar hier. knipoog.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: kogeldruk

Bericht door Chris » do 29 dec 2022 13:45

En... wat daar met Franse comfortabel geveerde auto's snel bijkomt is dat ze wat sneller doorzakken.
Setje hulpveren lost dat perfect op..
En het weggedrag wordt een stuk beter..

Ik zal maar niet reageren op het deel waar je schrijft over de "Vakantietrim" naar Frankrijk, zonder de fietsen op de dissel..
Een stuk lagere kogeldruk....de grootste fout die je kan maken, tenzij je graag met een instabiele combi rondrijd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wim Verso
Berichten: 6520
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: kogeldruk

Bericht door Wim Verso » do 29 dec 2022 13:49

[re.gif]

Heel juist Chris. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: kogeldruk

Bericht door doubleyou » do 29 dec 2022 15:40

Chris schreef:
do 29 dec 2022 13:45
Ik zal maar niet reageren op het deel waar je schrijft over de "Vakantietrim" naar Frankrijk, zonder de fietsen op de dissel..
Een stuk lagere kogeldruk....de grootste fout die je kan maken, tenzij je graag met een instabiele combi rondrijd.
"Ik heb het nooit aan de hand gehad en ben dus zeker geen ervarings expert, maar ik zorg zelf dat ik nooit hoger dan ca. 10% van mijn toegestane kogeldruk zit (nu 75 kg en dan max. 85 kg), maar zeker ook niet lager dan 20% van die toegestane kogeldruk (in mijn geval nu 60+ kg). In mijn geval maakt het nogal uit of er 2 fietsen op de dissel staan (NL vakantie) of geen fietsen (Frankrijk, Duitsland)."

Chris, wat reageer je overdreven! Misschien moet je zijn reactie nog eens goed lezen. Je trekt een voorbarige conclusie. Hij geeft aan zelf nooit onder de 60 kilo kogeldruk te gaan. Hdewolf heeft een Bürstner 420 TN uit 1999 en die weegt maximaal 1100 kilo. Dan is 60 kilo op zich niet zo laag als je uitgaat van de richtlijn van een kogeldruk van 5% van het gewicht van de caravan. En dan hoeft een combinatie helemaal niet instabiel te zijn. Hij geeft juist aan zich bewust te zijn van zijn kogeldruk.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Jekihero

Re: kogeldruk

Bericht door Jekihero » do 29 dec 2022 16:29

Wat ik mij afvraag, en nu dan maar hardop, waarom zijn een aantal autofabrikanten zo voorzichtig met de maximale kogeldruk? En waarvandaan komt het gemak waarmee diezelfde voorzichtigheid wordt weggewuifd?

Mijn voorkeursmerk hanteert een regel van 4% van het maximale aanhangergewicht afgerond op 5 kg naar boven.
Bijvoorbeeld, stel max aanhangergewicht is 1.800 kG. 4% is dan 72 kG afgerond wordt dat dan 75 kG. Dat staat dan in het instructieboekje en ook op de trekhaak.

Niemand maakt mij wijs dat die 4% of welk ander getal dan ook een fantasie waarde of toevalstreffer is. Net zo min als dat ik er van overtuigd ben dat bij een 50% hogere kogeldruk de boel kapot gaat.
Evenzo weet ik zeker dat (auto)fabrikanten graag cijfers presenteren die de commercie geen strobreed in de weg leggen en toch gebeurt dat in dit opzicht niet?

Ik zou TS willen adviseren zich te houden aan de voorgeschreven max. kogeldruk. Een caravan van 1100 kg met 54 kG kogeldruk hoeft zeker niet tot een beroerde combi te leiden.

hvdwolf
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 14 dec 2022 17:18
Locatie: Zwolle

Re: kogeldruk

Bericht door hvdwolf » do 29 dec 2022 16:41

Wim Verso schreef:
do 29 dec 2022 13:36
Dus verzin niet zelf wat en schrijf dat dan maar hier. knipoog.gif
Ik verzin niet zelf wat. Dat was inderdaad bij mij ook een toyota dealer en later/nu de Skoda dealer.
En heb je wel eens op de anwb site gekeken? Nu net weer gedaan (kogeldruk volgens ANWB). Misschien zijn die erg voorzichtig, maar die geven aan zelfs aan dat je hier niet overheen mag.
Overigens: waar haal jij je informatie vandaan? Dat meld je ook niet. Ook zelf verzonnen? knipoog.gif
Chris schreef:
do 29 dec 2022 13:45
Ik zal maar niet reageren op het deel waar je schrijft over de "Vakantietrim" naar Frankrijk, zonder de fietsen op de dissel..
Een stuk lagere kogeldruk....de grootste fout die je kan maken, tenzij je graag met een instabiele combi rondrijd.
Als ik zeg 60+ kilo is dat omdat ik mijn belading aanpas om richting de 75 kg te gaan. Zonder die fietsen dus. Met fietsen moet ik oppassen niet boven de 85 te gaan.

We zouden het ook nog eens aan de RDW of de verkeerspolitie kunnen vragen.
Ik wil absoluut de experise van de aanwezige leden hier niet teniet doen, maar ik zou heel graag ook goed gefundeerde, theoretisch onderbouwde verhalen willen zien voor een groot aantal uitspraken over kogeldruk hier die zonder referentie gedaan worden (en het dan wel mij verwijten. Terecht, want ik gaf ook geen referentie).

En waar niemand hier naar kijkt is of je een kleine(re) auto met kleine(re) caravan hebt, of een grote(re) auto met grote(re) caravan. Daar zitten ook grote marge verschillen in.

Edit: Ook caravantrekker.nl zegt precies hetzelfde over overschrijding van de kogeldruk (max. 10%) en de bekeuringen die je daarvoor kunt krijgen. Die acht ik ook erg hoog qua expertise.
Ik zal proberen nog meer referenties te vinden. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: kogeldruk

Bericht door Ron » do 29 dec 2022 16:50

Zoals ik al schreef
Ik rij met een kleine auto.
Peugeot 2008 en een Knaus van 1300kg aan de haak.
Die gewogen 1250 kg er achter hangt. (auto mag 1250 hebben)
Ik meet nooit de kogeldruk.
Uit ervaring weet ik dat wanneer ik hem nog met mijn (reuma) handen kan optillen .
Dat hij er stabiel achter hangt .
Dan zit het gewicht echt rond de 50 a 60 kg.
Te zwaar rijd nl ook niet lekker.
Heel vroeger wel eens wat gewicht (koelbox) naar voren geschoven .
Voor net wat meer kogeldruk omdat hij er iets onrustiger achter lag.
die 4 a 5 % zou best wel eens kunnen kloppen.
Gewoon uitproberen.
En kijken wat voor mogelijkheid je hebt om wat gewicht te kunnen verplaatsen
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

hvdwolf
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 14 dec 2022 17:18
Locatie: Zwolle

Re: kogeldruk

Bericht door hvdwolf » do 29 dec 2022 16:57

Nog helemaal los van alle argumenten hier: Je verzekering kan heel goed niet uitbetalen bij schade als blijkt dat je de maximale kogeldruk (óf caravan óf trekhaak óf auto óf alle) overschreden hebt omdat je niet voldoet aan de wettelijke voorwaarden.

TFJ

Re: kogeldruk

Bericht door TFJ » do 29 dec 2022 16:59


Volvodriver

Re: kogeldruk

Bericht door Volvodriver » do 29 dec 2022 17:01

Lambertus1950 schreef:
wo 28 dec 2022 14:46
Hallo,

Wij hebben een citroen C3 Picasso. 2009
Max trekgewicht 1100 kilo
Kogeldruk 54 kg

Kan ik daar een caracvan aanhangen met een gewicht can 1000 kilo een kogeldruk van 60 of 65 kg.?
Indien ja, wat zijn den da risico's en of problemen,.

Alvast bedankt
Groet
Albert
Met 1000 kg caravan is 54 kg kogeldruk veijwel perfect. Je hoeft zeker niet hoger.

Volvodriver

Re: kogeldruk

Bericht door Volvodriver » do 29 dec 2022 17:02

hvdwolf schreef:
do 29 dec 2022 16:57
Nog helemaal los van alle argumenten hier: Je verzekering kan heel goed niet uitbetalen bij schade als blijkt dat je de maximale kogeldruk (óf caravan óf trekhaak óf auto óf alle) overschreden hebt omdat je niet voldoet aan de wettelijke voorwaarden.
Ook weer zoiets. Het Kan. Maar gebeurt pas bij zeeeeeer uitzonderlijke situaties.
En een ongeluk gebeurt eerder bij te lage kogeldruk dan bij te hoge.
Laatst gewijzigd door Volvodriver op do 29 dec 2022 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: kogeldruk

Bericht door Ron » do 29 dec 2022 17:05

@Volvodriver heeft eens uitgezocht dat het instructieboekje niet wettelijk is.
Wat er op de trekhaak staat en dissel.
Het laagste gewicht van die 2 geld.
En als er niets op de trekhaak staat , dan mag je daar 75 KG voor rekenen.
viewtopic.php?p=916154&hilit#p916160
Pas als je de wet overschrijd kan de verzekering moeilijk doen.
Na een ongeval is trouwens heel moeilijk voor de verzekering te bepalen wat de kogeldruk was.
Belangrijkste is , Hoe voelt de combinatie aan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

hvdwolf
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 14 dec 2022 17:18
Locatie: Zwolle

Re: kogeldruk

Bericht door hvdwolf » do 29 dec 2022 17:32

Volvodriver schreef:
do 29 dec 2022 17:02
hvdwolf schreef:
do 29 dec 2022 16:57
Nog helemaal los van alle argumenten hier: Je verzekering kan heel goed niet uitbetalen bij schade als blijkt dat je de maximale kogeldruk (óf caravan óf trekhaak óf auto óf alle) overschreden hebt omdat je niet voldoet aan de wettelijke voorwaarden.
Ook weer zoiets. Het Kan. Maar gebeurt pas bij zeeeeeer uitzonderlijke situaties.
En een ongeluk gebeurt eerder bij te lage kogeldruk dan bij te hoge.
Verkeerde lading en te hard rijden zijn meestal de oorzaak. Verkeerde kogeldruk, zowel te hoog of the laag hoort daar ook bij.
Een te lage kogeldruk, zeker nu veel mensen de fietsen achterop hebben, en dan mogelijk ook nog een kontkeuken/toilet, is helemaal funest, daar ben ik het dus helemaal mee eens.
Daarom zeg ik ook dat ik nooit lager ga dan 20% van de maximale (!) kogeldruk. En eigenlijk al sinds 1994 toen ik hetzelfde hoorde van mijn caravan dealer (toen, had ik hierboven ook moeten noemen maar schoot me pas later te binnen) en daarna Toyota garage (toen) die ik het ook nog maar eens vroeg. In 1994 was dat mijn eerste eigen caravan, hoewel ik tussen 1983 en 1992 minstens 2x per jaar met de caravan van mijn ouders reed waarbij wij de kogeldruk altijd op precies 50 kg probeerden te houden omdat dat de max. kogeldruk was van mijn vaders auto, en wij dat ook de minimale kogeldruk vonden (Notabene: Tot 1994 was ik en daarna wij, tent kampeerder).

Wim Verso
Berichten: 6520
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: kogeldruk

Bericht door Wim Verso » do 29 dec 2022 17:39

hvdWolf, je schrijft waar ik mijn Informatie vandaan heb?
Als je goed leest, bij mijn Toyota Dealer, ik verzin niets zelf, sterker nog, ik weet niet veel van auto's af.
Mijn caravan is van kop tot staart 6.54 mtr.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Volvodriver

Re: kogeldruk

Bericht door Volvodriver » do 29 dec 2022 17:46

[re.gif] [re.gif]
Joh, moet jij weten wat je doet. Als ik met mijn zeer evenwichtig beladen caravan van 1600 kg slechts 50 kg kogeldruk aan houd dan rij ik NIET prettig en veilig. Een kogeldruk van 80 kg MOET ik daar zeker bij aanhouden. Ik rij dan ook met circa 85 kg kogeldruk. En dat heb ik bij elke auto gedaan. Lager ga ik niet. Hoger ben ik wel gegaan. Maar dat vond mijn toenmalige auto (die dat wel mocht hebben trouwens) niet prettig.

hvdwolf
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 14 dec 2022 17:18
Locatie: Zwolle

Re: kogeldruk

Bericht door hvdwolf » do 29 dec 2022 18:04

[re.gif]
In 1983-1992 ging dat om een auto van 730 kg (opel corsa 1.3s) met een caravan van 500~600 kg (Eriba Pan). Daar was 50 kg voor die combinatie heel goed.
Ik gaf ook al eerder aan dat er een groot verschil zit tussen kleine(re) caravans/auto's en de grote(re) combi's. Mijn eigen combi gaat de 2500 kg ook niet te boven, terwijl er hier mensen rondrijden met combi's van 3000-4000 kg. Daar probeer ik hier juist (een paar posts hierboven) op te wijzen.

De OP (lambertus1950) mag maximaal 1100 kg trekken met een relatief lichte Picasso die max. 54 kg kogeldruk mag hebben.
Ik snap niet waarom ik aangevallen wordt, of voor gek verklaard wordt, als ik mijn antwoord richt op zo'n combi en niet één van 3000+ kg.

Ik weet dat de ervaren caravanners die hier op het forum zitten hun caravan goed beladen.

Volvodriver

Re: kogeldruk

Bericht door Volvodriver » do 29 dec 2022 18:25

[re.gif]
En jij kan lezen dat ik al aangeven heb dat TS goed bezig is.
Maar jij begint met vreemde aanames. Daardoor raken sommigen van de leg.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”