route van Salzbourg naar Florence

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
torrente
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 25 apr 2012 13:22

route van Salzbourg naar Florence

Bericht door torrente » vr 23 dec 2022 22:38

Ik overweeg om eens een andere route naar Florence te nemen dan meer de meest gebruikelijke en denk dan om via Salzbourg, Villach, Udine, Venetie naar Florence te rijden met de caravan. Wie heeft ervaring met deze route, en campings op dit gedeelte en hoe is het gesteld met de hellingen en afdalingen op deze route.
VW Tiguan TSI 1.4 160PK Knaus Sport 460 EU Caravanluifel Unico Verona

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: route van Salzbourg naar Florence

Bericht door Ron » za 24 dec 2022 01:05

Ik weet niet waar je vandaan komt.
Maar als je uit Nederland komt dan rij je een flink stuk om via Salzburg +/- 300 km extra
Wat is de reden van deze route ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

torrente
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 25 apr 2012 13:22

Re: route van Salzbourg naar Florence

Bericht door torrente » za 24 dec 2022 11:02

Ik wil eens een andere route rijden. Ben gepensioneerd heb alle tijd dus die meer kilometers maken mij niets uit. Had ik natuurlijk zelf ook wel gezien dat het is omrijden. Mijn vraag is alleen heeft iemand ervaring via de genoemde route.
VW Tiguan TSI 1.4 160PK Knaus Sport 460 EU Caravanluifel Unico Verona

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: route van Salzbourg naar Florence

Bericht door Chris » za 24 dec 2022 11:55

Ik ken het stuk vanaf Salzburg naar Udine maar dan andersom... wij kwamen uit de richting van Trieste.
Salzburg Villach is een prachtig stuk snelweg met mooie bergketens rondom, wel een grote tunnel, de Tauern tunnel.
Die is met 2 buizen... ik heb er geen problemen gehad maar je hoort wel eens iets van vertragingen.
Schrik niet als je ineens de tunnel inrijd zonder betaald te hebben, de tolbetaling is na de tunnel.
Verder richting Villach is gewoon mooi rijden.. prima autobaan.
Omdat je bij Villach naar Udine gaat mis je de Karenwankentunnel net.... da's heel mooi... die kan nl behoorlijk ophouden.
Naar Udine rij je eigenlijk dwars door de Alpen en de Italianen hebben er geloof ik 100 tunneltjes gemaakt, prachtig gewoon.
En dan kom je vanzelf in de Po vlakte....jij gaat daar richting Venetie...dat weet ik dan niet.
Kortom... een heel mooie route zo dwars door de Alpen.
Dit jaar doe ik het ook richting Kroatie....en weer terug.
( Let wel, in Italie is het Tolweg )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: route van Salzbourg naar Florence

Bericht door eurotrotter » za 24 dec 2022 12:56

torrente schreef:
za 24 dec 2022 11:02
Ik wil eens een andere route rijden. Ben gepensioneerd heb alle tijd dus die meer kilometers maken mij niets uit. Had ik natuurlijk zelf ook wel gezien dat het is omrijden. Mijn vraag is alleen heeft iemand ervaring via de genoemde route.
Wat klimmen en dalen betreft stelt de route niet zo veel voor; alleen in Duitsland en Oostenrijk zitten er wat glooiinkjes ,het Italiaanse gedeelte is geheel vlak ,vanaf de grens bij Villach zit er tot Modena geen enkele klim in.
Echter als je op de autostrada blijft bestaat de autostrada vanaf Udine tot Venezia en van Padova tot Bologna uit een 2 x 2 baans tolweg die niet echt breed is en behoorlijk druk.
Vanaf Bologna naar Firenze ga je door de Appenijnen deze autostrada is in het verleden geheel vernieuwd en bij mijn weten nu volledig 3 + 3 rijbanen,maar deze stelt met klimmen en dalen ook niks voor.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: route van Salzbourg naar Florence

Bericht door Daphne » za 24 dec 2022 13:00

Afgelopen zomer een deel van de gevraagde route als onderdeel van een rondreis door Italië gereden in noordelijke richting. Zie screenshot (Florence bij de pijl)

Als je deze route wil rijden om bijvoorbeeld Salzburg, Villach of Venetië te bezoeken dan snap ik de route wel. Vanaf Udine naar Florence is best saai. Via Zwitserland was veel mooier, zoals we naar het zuiden zijn gereden.

De door ons bezochte campings op dat stukje van de route ( de andere heb ik weggelaten)

Camping Katzenkopf, Sommerach Duitsland
Panoramacamping Stadtblick, Salzburg Oostenrijk
Camping Lago 3 Comuni, Udine Italië
Camping Citta di Bologna, Bologna Italië
Camping Riccione, Riccione
Camping Il Pogetto, Troghi ( Florence)
75F1C97A-AF85-40EE-8E95-0B68396D4F0B.jpeg
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: route van Salzbourg naar Florence

Bericht door Daphne » za 24 dec 2022 13:32

Chris schreef:
za 24 dec 2022 11:55
Naar Udine rij je eigenlijk dwars door de Alpen en de Italianen hebben er geloof ik 100 tunneltjes gemaakt, prachtig gewoon.
En dan kom je vanzelf in de Po vlakte....jij gaat daar richting Venetie...dat weet ik dan niet.
Dan heb ik vast liggen slapen, kan me dat stuk geen 100 tunneltjes herinneren. knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: route van Salzbourg naar Florence

Bericht door Chris » za 24 dec 2022 15:25

Ok ok... geen 100... maar tussen Villach en Udine ben ik de tel kwijt geraakt, zoveel van die korte tunneltjes in Italie..
Schitterende route vond ik het..
Wij kwamen natuurlijk uit het zuiden, dus andersom als TS vraagt, dan rij je in/op de Po vlakte echt naar de Alpen toe, een prachtig gezicht.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: route van Salzbourg naar Florence

Bericht door Ron » za 24 dec 2022 16:33

Het is heel lang geleden dat ik in die hoek gereden heb.
Maar wat ik me er van kan herinneren is dat je nergens op de doorgaande wegen in de problemen komt met de caravan.
Dus als het leuk vind om iets anders te zien.
Gewoon doen en genieten. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: route van Salzbourg naar Florence

Bericht door Ab » za 24 dec 2022 18:27

Die route hebben wij vele malen gereden naar Kroatie, dus het stukje naar Venetië niet, bij Trieste langs de kust naar het zuiden.
Wel andersom, van Zuid Frankrijk via Toscane langs Venetië naar Krk en verder. Ook erg mooi.
Het rijdt uitstekend. 100 tunneltjes weet ik zo niet, maar elk jaar raakten we de tel kwijt..het zijn er best veel.
Mooie route, en het rijdt prima door over het algemeen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: route van Salzbourg naar Florence

Bericht door Chris » zo 25 dec 2022 12:16

TS... Torrente.... zou eigenlijk effe een "klein" omwegje langs Trieste moeten maken.
Wat een geweldig gezicht als je zo bovenop de stad en zee kijkt.
Spectaculair gewoon.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

torrente
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 25 apr 2012 13:22

Re: route van Salzbourg naar Florence

Bericht door torrente » ma 26 dec 2022 11:12

Dank voor alle informatie en tips en Daphne voor de campings onderweg. We gaan het zien volgendjaar.
VW Tiguan TSI 1.4 160PK Knaus Sport 460 EU Caravanluifel Unico Verona

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: route van Salzbourg naar Florence

Bericht door eurotrotter » ma 26 dec 2022 13:12

Chris schreef:
za 24 dec 2022 15:25
Ok ok... geen 100... maar tussen Villach en Udine ben ik de tel kwijt geraakt, zoveel van die korte tunneltjes in Italie..
Schitterende route vond ik het..
Wij kwamen natuurlijk uit het zuiden, dus andersom als TS vraagt, dan rij je in/op de Po vlakte echt naar de Alpen toe, een prachtig gezicht.
Na Venezia ben je de Povlakte al lang voorbij ,de Po ontspring ook in de Alpen ,maar in de provincie Cuneo.
DE rivier die je ziet tussen Palmanova en de Oostenrijkse grens ,die dus de Alpen in gaat, is de Tagliamento.
Deze ontspringt ook in de Alpen maar is niet dezelfde als de beroemde Po. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”