Reservewiel beugel en Fendt lage instap

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Reservewiel beugel en Fendt lage instap

Bericht door stefertje » wo 21 dec 2022 21:20

Hi Allen,

Ik ben in het bezit van een Fendt 495 SKM met verlaagde instap achter de wielen.
Ik heb de caravan aangeschaft zonder reservewiel welke ik nu wel heb aangeschaft.
Ik heb echt een hekel aan dat ding in de disselbak en daarom op zoek naar opties om deze onder de caravan te schroeven.
Nu heb ik gelezen dat de meest gebruikte Alko drager je een probleem krijgt bij de Fendt caravans met lage instap achter de wielen. Er zijn dan denk ik 2 opties: 1: beugel verkeerd om monteren zodat het wiel aan de weg zijde eraf gehaald kan worden of 2: de lage instap zit in de weg.
Optie 1 is niet ideaal, of misschien zelfs verre van, maar blijft toch een optie. Optie 2: hoe precies zit de lage instap in de weg? Is het niet mogelijk om de beugel te monteren? Kan je er wat moeilijker bij? Moet je het wiel er nu vanaf de zijkant eraf pakken ipv de voorkant?
Allemaal vragen waarvoor ik een antwoord hoop te krijgen.

Verder is het voor mij absoluut geen probleem om met pech onder de hut te kruipen, tevens staat mijn hut hoger dan normaal door een 2000 kg as.

Ik zie graag jullie antwoord..
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reservewiel beugel en Fendt lage instap

Bericht door Chris » wo 21 dec 2022 21:25

Enduro heeft een drager die wel past onder jou Fendt.
Die gebruikt de Alko gaten niet.
De beugel aan de "wegkant" moet je niet willen..... bloedlinke keuze.
Zoek die Enduro maar eens op.... heel ander ding.

Maar...
Hou de kogeldruk in de gaten.
Ik zou ook graag mijn reservewiel uit de disselbak hebben maar ik heb zijn gewicht hard nodig voor de kogeldruk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Reservewiel beugel en Fendt lage instap

Bericht door stefertje » do 22 dec 2022 06:00

Ik zal eens kijken naar de enduro beugel, thanks.
Qua kogel druk is het juist schipperen om niet te hoog uit te komen. Zeker met 25 kg extra gewicht moet ik dan weer 25 kilo achter compenseren.
Verder ga ik nog een airco inbouwen die ook voor de wielen komt, weer een relatief zwaargewicht voor de wielen.
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1962
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Reservewiel beugel en Fendt lage instap

Bericht door moyzo » do 22 dec 2022 07:04

viewtopic.php?t=46455
Wij hadden hetzelfde probleem, met de enduro opgelost, niet de makkelijkste reservewielhouder om te monteren en in gebruik maar in combinatie met de nieuwe fietsendrager met 2 fietsen voorop was het een must.
BTW, als de fietsen niet mee gaan naar Kroatie (daar vind ik het bloedlink om te fietsen dus gebruiken ze toch niet) dan gaat het reservewiel lekker op de pak in de disselbak. Qua disseldruk hebben we hem dan graag voorin.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Reservewiel beugel en Fendt lage instap

Bericht door stefertje » do 29 dec 2022 17:05

Hi, ben vandaag in de stalling even bezig geweest om de AL-KO Big Foots te monteren en de kras uit de achterzijde van de caravan te halen.
Terwijl ik onder de caravan lag viel het mij op dat er een afwatering leiding loopt precies op de plek waar de AL-KO beugel moet komen, heeft iemand dit eerder gezien? Valt de endure beugel ook op deze plek of kan ik deze op elke gewenste plek monteren?

Zie de plaatjes:
Bijlagen
IMG_7497.jpg
IMG_7496.jpg
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Jekihero

Re: Reservewiel beugel en Fendt lage instap

Bericht door Jekihero » do 29 dec 2022 17:16

Bij de Fendt 515 hebben we dezelfde problematiek. Lage instap achter de as, en de leidingen onder de vloer. Daarom staat de ALKO beugel in de garage en het reservewiel in de dissel. Het past maar er moet veel verbouwd worden. Een familielid heeft een Enduro beugel onder een 515 SG, dat zou ook mijn oplossing niet zijn. het wiel zit vrij ver naar achteren en vrij ver weg.

Kortom, imho, als het ff kan in de disselbak met dat ding.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Reservewiel beugel en Fendt lage instap

Bericht door stefertje » do 29 dec 2022 19:54

Ja dat dus... ik heb dus een nogal zware neus (lees: vast bed met groooote opbergruimte onder het bed voorin) waardoor een reservewiel in de dissel resulteerd in een praktisch lege opbergruimte onder het bed.
Is de enduro beugel op elke willekeurig passende plek te monteren aan het frame? Dan kan je hem alsnog zo ver als mogelijk naar voren monteren.
Mijn mover komt ook achter de wielen, de accu en elektronica ook maar wil de airco weer voor de wielen in de bank plaatsen... hopen dat het zo een beetje gelijk blijft.
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Jekihero

Re: Reservewiel beugel en Fendt lage instap

Bericht door Jekihero » do 29 dec 2022 21:00

Met het reservewiel in de disselkast en twee volle gasflessen is bij ons de kogeldruk ook snel 95 kG.
Dat is al te veel naar mijn zin, onhandelbaar voor mij. Ik kan dat niet meer tillen en als ik b.v. het neuswiel iets wil draaien omdat het in die twee uitsparingen moet schuiven dan lukt mij dat niet meer alleen. (Op d'een of andere manier gebeurt het wel eens dat bij het opdraaien van het neuswiel deze nog op de grond staat terwijl hij gedraaid moet worden om verder te kunnen worden opgedraaid).
Ook de controle of de boel goed aangekoppeld is door de dissel op te tillen is met 95 kG kansloos. Nu moet ik vertrouwen op het groene vlakje op de koppeling.
Als dit soort oefeningen toch nodig zijn moet mijn partner tegenwoordig achterin de caravan gaan staan.
Tijdens de reis wordt dat laatste lastig daarom staan de fietsen op het dak van de auto.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reservewiel beugel en Fendt lage instap

Bericht door Chris » do 29 dec 2022 21:10

Heel veel speling naar voor of achter heb je niet hoor met de Enduro beugel.
Aan de andere kant.... die afvoer verleggen is nou niet echt het aller moeilijkste.
Vaak zit het zelfs los in elkaar gedrukt.
Stukkie pijp... beetje jongleren met de pijp en zaag liggend op je rug,,,, en die afvoer een gat opschuiven... naar een groot gat.
Stevige Tie-rap houd dat best op z'n plek.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Reservewiel beugel en Fendt lage instap

Bericht door stefertje » do 29 dec 2022 22:19

Daar heb ik inderdaad ook al naar zitten kijken om de afvoer te verleggen ware het niet dat aan de andere kant precies deze leiding ook verbonden zit met een afvoer… dan wordt het wel een gedoe met hele stukken pijp omleggen….
Ik zal me eens verdiepen in de enduro
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”