Over DAB +

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Over DAB +

Bericht door shanty1959 » di 20 dec 2022 10:23

@PD: High End Audio, daar gaat toch niets overheen, zelf heb ik mijn set een aantal jaren geleden aangeschaft, samengesteld en geadviseerd bij XFI Audio in Buren. Top!
Geen DAB maar streamen, dat is het. In mijn auto wel DAB en inderdaad buiten de Randstad toch wel wat uitval.

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Over DAB +

Bericht door euroland » di 20 dec 2022 10:24

Zo zie je maar, vele meningen over DAB+
Dat het bij de een wel en bij de ander niet werkt geeft toch wel aan dat het nog lang niet perfect is.
Dat heb ik bij FM in het verleden nooit gezien hoor.
Kocht je een autoradio, antenne erin en spelen maar.
Zelf heb ik sinds de omroep op het onzinnige idee kwam Radio 5 van de FM te halen een poos geleden ook maar een DAB+ ontvanger aangeschaft en op mijn home cinema set aangesloten.
Wij ouderen luisteren daar toch vrij vaak naar.
Deze :

2490

DAB, FM, Internet radio, Bluetooth enz , bevalt goed maar het plaatsen van de antenne was ook hier niet zomaar gedaan.
Aan de voorkant van het huis achter het raam ( antenne aan het apparaat ) bijna geen zenders gevonden.
Toen de antenne losgehaald en met een coaxkabel achter naar buiten geprobeerd, toen prima DAB en FM ontvangst.
FM was binnen geen probleem.
Dus het blijft toch niet zo simpel als het lijkt.
Maar zo simpel is het in de auto dus niet. De zelfgemaakte coax antenne had ik ook gevonden maar dat was het in de auto ook niet tijdens het rijden en waar laat je die.
We hebben niet allemaal een nieuwe auto met standaard geleverde DAB radio.
Heb met mijn Android head unit dus wel de dakantenne moeten vervangen door een combi FM / DAB+ antenne en nu werkt het maar overschakelen bij geen signaal naar FM werkt niet, dat is een Android dingetje aangezien de FM ontvanger in deze units geen app is maar een chip op het moederbord.
Maar goed, over het algemeen doe ik het er maar mee, het werkt en ben ik ergens waar de ontvangst slecht is ga ik over op internet radio ( VRadio, prima overzichtelijke app ).
Euroland 430 TM SE 1993

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Over DAB +

Bericht door deusjevo » di 20 dec 2022 11:02

Wij luisteren in m’n Dyane naar het heerlijke motorgeroffel en als ik daar behoefte aan heb naar Spotify via de JBL speaker, in de Range Rover en Panda ouderwets naar de FM, in de MINI en de Ducato buscamper naar de DAB+ en dat bevalt op zich prima.
Buitenland minder DAB+ aanbod maar gaat steeds beter heb ik het idee.
Onder de luifel meestal Spotify aan via een JBL speaker.

Thuis alleen maar internet radio, helemaal top met zeer veel keuze en prima kwaliteit.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Over DAB +

Bericht door euroland » di 20 dec 2022 11:14

Zo, wat een wagenpark deusjevo thumbup.gif
Zelf luister ik in de auto ook graag naar de heerlijke 5 cil van mijn Fiat Stilo 2.4 Abarth !
Kan weinig muziek tegenop.
Wel een beetje off topic , het gaat hier niet over lekkere motorgeluiden knipoog.gif
Euroland 430 TM SE 1993

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Over DAB +

Bericht door Ron » di 20 dec 2022 13:07

Ik ben het wel met je eens dat het binnenshuis even zoeken is voor de juiste plek van de DAB+ antenne.
En mijn auto is van 2016 en daar zit standaard een DAB+ radio in.
Dus zo heel nieuw is deze nu ook weer niet.
En ook geen limousine , maar een dood ordinaire Peugeot 2008
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Over DAB +

Bericht door euroland » di 20 dec 2022 13:31

@ronk
Ja, weet ik maar dat was ook toen nog lang niet algemeen goed.
En voorlopig is het grootste deel van het wagenpark ouder dan 2016
En er waren er in die tijd die DAB standaard hadden maar niet de later ingevoerde DAB + en dan
werkte het ook weer niet.
Altijd een punt met die af fabriek mediasystemen, zo ook de navigatie, je mag blij zijn als ze 2 of 3 jaar kaartupdates blijven uitbrengen.
Euroland 430 TM SE 1993

hvdwolf
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 14 dec 2022 17:18
Locatie: Zwolle

Re: Over DAB +

Bericht door hvdwolf » wo 21 dec 2022 13:45

euroland schreef:
di 20 dec 2022 10:24
Heb met mijn Android head unit dus wel de dakantenne moeten vervangen door een combi FM / DAB+ antenne en nu werkt het maar overschakelen bij geen signaal naar FM werkt niet, dat is een Android dingetje aangezien de FM ontvanger in deze units geen app is maar een chip op het moederbord.
Maar goed, over het algemeen doe ik het er maar mee, het werkt en ben ik ergens waar de ontvangst slecht is ga ik over op internet radio ( VRadio, prima overzichtelijke app ).
Ik heb ook een 10" Android unit (Mekede 500S) ingebouwd in mijn auto (eigenlijk de vierde unit al over de jaren heen), en daar ook een DAB+ dongle bij gekocht (vorige unit) met voorruit plak-antenne. In combinatie met de DAB-Z app (i.p.v. de overal meegeleverde waardeloze chinese DAB+ app) werkt dat overal in Nederland perfect en ook in Duitsland. De overige landen laat nog wel wat te wensen over, maar ook daar wordt het steeds beter.

Het blijkt echter dat het merendeel van de autogebruikers nog steeds naar FM luistert en niet naar DAB+. Dus de plannen van de overheid om FM in 2022, uitgesteld 2025, uitgesteld 2028, uit te schakelen gaan niet door, en voor de veiling van FM frequenties in september 2023 hebben vele commerciele stations nog tientallen miljoenen over.

Gebruikersavatar
euroland
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 13:03
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Over DAB +

Bericht door euroland » wo 21 dec 2022 14:20

Klopt hoor maar met de ontvangst moet je toch mazzel hebben.
Mijn bijgeleverde plakantenne deed alleen iets wanneer ik hem op het dak legde, binnen in de auto zo goed als niks.
Hangt ook voor een deel af van de construktie van de auto, soort ruiten enz.
En de app van realzoulou is inderdaad een stuk beter maar blijft een feit wanneer het signaal er niet is geeft deze app ook geen geluid want ja, het is met digitale radio alles of niks, ruis is er niet bij.

Beetje nostalgie.....herinner me nog de lange golf, kon je met een beetje mazzel in heel Europa de Nederlandse maar ook Engelse zenders beluisteren. Oké, kwaliteit mwah maar het werkte wel :-)
Euroland 430 TM SE 1993

hvdwolf
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 14 dec 2022 17:18
Locatie: Zwolle

Re: Over DAB +

Bericht door hvdwolf » wo 21 dec 2022 14:30

euroland schreef:
wo 21 dec 2022 14:20
Beetje nostalgie.....herinner me nog de lange golf, kon je met een beetje mazzel in heel Europa de Nederlandse maar ook Engelse zenders beluisteren. Oké, kwaliteit mwah maar het werkte wel :-)
Of vroeger met zijn allen rond een transistor radiootje op vakantie. Naar de ANWB oproepen luisteren :)

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Over DAB +

Bericht door SBerend » wo 21 dec 2022 14:42

In de caravan de Grundig wereldontvanger Yacht-Boy 50 liggen. Of anders de GSM met 8gb muziek. Hard aanzetten doen wij toch niet. Thuis nog een 4 delige Sony
Bijlagen
400x400.jpg
400x400.jpg (27.64 KiB) 1326 keer bekeken
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Over DAB +

Bericht door RogerS » wo 21 dec 2022 14:43


euroland schreef:
Beetje nostalgie.....herinner me nog de lange golf, kon je met een beetje mazzel in heel Europa de Nederlandse maar ook Engelse zenders beluisteren. Oké, kwaliteit mwah maar het werkte wel :-)
Tja tegenwoordig is dat niet meer zo romantisch. Gewoon elk radiostation van de wereld streamen via mobiel internet. En ook de dekking van mobiel internet wordt in het buitenland steeds beter.
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Over DAB +

Bericht door SBerend » wo 21 dec 2022 14:46

In de caravan de Grundig Yacht-boy 50 wereldontvanger liggen. Thuis nog de analogie 4delige Sony. Verder op een SD van de GSM en op USB in de auto ruim 8 gb aan muziek.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Over DAB +

Bericht door Micky » wo 21 dec 2022 14:51

WillyL schreef:
ma 19 dec 2022 15:31
Ik gebruik FM thuis en in de auto. In het buitenland radio via mobiel internet.
FM gaat hier uit de lucht binnenkort, dus dat zal bij jullie nog wel een tijdje duren mrgreen.gif


DAB+ werkt bij mij perfect in de auto als ik in Nederland ben, in Belgie en Duitsland is het een drama
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Over DAB +

Bericht door Morgoth » wo 21 dec 2022 15:28

Dat klopt. Bij mij thuis werkt DAB+ al heel erg matig.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Over DAB +

Bericht door WillyL » do 22 dec 2022 09:14

Dat afschaffen van FM. Ze drukken ook alles door de gebruiker hun strot. Veel wekkerradio´s zullen aan vervanging toe zijn. De economie krijgt er een boost mee. Ook is FM enige tijd geleden hier van de telenet-kabel gehaald. Nu is het soms kunst en vliegwerk om een goede ontvangst te krijgen (stabiel en ruisvrij in stereo) boos.gif
En ja FM is hier in Mechelen op meerdere plekken dus een ramp. Met DAB+ nog geen ervaring.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Over DAB +

Bericht door Jan van Vijven » do 22 dec 2022 09:17

Waarom willen ze FM eigenlijk afschaffen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Over DAB +

Bericht door Micky » do 22 dec 2022 09:22

[re.gif]

omdat het analoog is denk ik, zou per 2025 verdwijnen maar ik lees nu dat dat waarschijnlijk niet doorgaat.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Over DAB +

Bericht door Jan van Vijven » do 22 dec 2022 09:24

Analoog als reden? Verklaar u nader…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Over DAB +

Bericht door Ron » do 22 dec 2022 10:02

Heeft naast de kwaliteit van het geluid ook te maken met de energie .
Onderstaand bericht is toevallig van vandaag.
https://radiowereld.nl/medianieuws/2022 ... m-zenders/
De grote zenders verbruiken nog veel meer.
Zoals jullie wellicht weten waren er een aantal jaar geleden 2 zendmasten in de brand gevlogen na onderhoud.(lopik en Smilde)
Slechte verbindingen ?
Daar gingen grote vermogens over .
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Over DAB +

Bericht door wolf » do 22 dec 2022 12:25

Hier in de auto en thuis prima DAB+, alleen...
Als de led-verlichting (met ledtransfo) in de badkamer aan is, dan valt DAB in de keuken regelmatig weg.
een heel raar fenomeen.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Corvanwaesberge
Berichten: 160
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: Over DAB +

Bericht door Corvanwaesberge » do 22 dec 2022 12:44

Dan heb je in de keuken waarschijnlijk COB Led zitten. Ik heb in de caravan hetzelfde probleem gehad: Als ik het licht (COB Led) aandoe dan stopt DAB+ ermee. De electronica in een COB Led zend waarschijnlijk een storing uit die het DAB+ signaal "wegdrukt".
Ik zou het eens met een 12V Led zonder COB proberen.
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Jo VdB
Berichten: 128
Lid geworden op: za 27 jun 2009 23:08

Re: Over DAB +

Bericht door Jo VdB » do 22 dec 2022 16:01

In Vlaanderen is alvast de verkoop van puur FM radio's verboden vanaf 01/01/2023.
Je mag ze zelfs niet meer "onder de toonbank verkopen", en ook "oude stock in het magazijn" mag niet, op straffe van boetes.

En neem maar aan dat de FOD (federale overheidsdienst economie) daar controles zal op uitoefenen...

Ik heb alvast de laatste 2 FM radio's vandaag aan 2 € gezet in mijn winkel... Want ze moeten weg.

In Vlaanderen zal de FM band dus wel stilaan "uitdoven"

Jo VdB

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Over DAB +

Bericht door wolf » do 22 dec 2022 16:44

Corvanwaesberge schreef:
do 22 dec 2022 12:44
Dan heb je in de keuken waarschijnlijk COB Led zitten. Ik heb in de caravan hetzelfde probleem gehad: Als ik het licht (COB Led) aandoe dan stopt DAB+ ermee. De electronica in een COB Led zend waarschijnlijk een storing uit die het DAB+ signaal "wegdrukt".
Ik zou het eens met een 12V Led zonder COB proberen.
Bedankt voor de tip, dat zal ik zeker onthouden bij mijn volgende bezoek aan de "ledboer"
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Over DAB +

Bericht door thmeyer » do 22 dec 2022 17:36

[re.gif]
Mijn ervaring is dat in een COB led-lamp meer elektronica zit, wat stoort op de DAB+.
In een gewone led-lamp zit gewone onderdelen (zoals een gelijkrichter, weerstand en een condensator) om de spanning en stroom in balans te houden en meer niet.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Over DAB +

Bericht door dieseltijger » do 22 dec 2022 21:39

Zou kunnen. Ik heb een geschakelde voeding om een Bente satellietfinder op te laden: Meteen geen DVBT-T2 ontvangst meer en de DAB radio kapt er ook mee. Volgens mij mist er een filtertje om de hogere harmonischen af te vangen.

Dus ja...mixed feelings over DAB+ ontvangst, maar als je ontvangst hebt dan is het ok. En ik gebruik een alleraardigste portable DAB+ ontvanger voor achtergrondmuziek tijdens het werken of koken - gelukkig kan íe ook een FM band aan. Een van de weinige portables met een goed, vol geluid. Wel lomp.
Schermafbeelding 2022-12-22 213843.png
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”