inbraak preventie

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 173
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

inbraak preventie

Bericht door VAM » ma 19 dec 2022 09:16

Het is niet dat ik van plan ben van mijn caravan een "onneembare vesting" te maken, want tegen een hamer en een breekijzer is natuurlijk niks bestand. Maar ik vraag mij af hoe inbraak-veilig mijn caravan is.
Ik heb één sleutel voor én de deur, én de service-luiken, én de disselbak-deksels. En als ik zo naar het cylindertje van de serviceluiken kijk vraag ik mij echt af hoe uniek mijn sleutel is.
Ik heb het nog nooit aan iemand gevraagd (of het stiekum geprobeerd!), maar ik denk dat ik met mijn sleutel menig andere caravan van hetzelfde merk en ongeveer hetzelfde bouwjaar open zou kunnen krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

Paul Vingerhoets
Berichten: 2427
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: inbraak preventie

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 19 dec 2022 10:26

Geen ervaring mee, maar als je eens naar de ramen kijkt dan kun je je afvragen of het nut heeft om de caravan op slot te zetten voor het dieven gilde zelfs de deur is met een eenvoudig stuk hulpmiddel uit het slot te buigen.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 173
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: inbraak preventie

Bericht door VAM » ma 19 dec 2022 10:46

Dat bedoel ik dus met: Tegen een hamer en een breekijzer is niets bestand. Maar het gaat mij meer om de "snelle inbreker" die zonder braaksporen even wil kijken of er iets van zijn gading te vinden is.
Bijvoorbeeld een volle gasfles :( . Die is tegenwoordig al snel enkele tientjes waard! Die hoeft hij dan niet los te koppelen. Alleen de hoofdkraan dichtdraaien en de slang doorsnijden/knippen.
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: inbraak preventie

Bericht door Jaap van Duijn » ma 19 dec 2022 12:13

@TS,

In Spanje, schroeven draaier in het slot en open gemaakt.
Alles op zijn kop, maar alles wat waardevol was hadden we bij ons.
Alleen de chocolade was opgegeten.
Geluk? Blij, jazeker en met niet binnen werk van het slot - zelfde slot nummer leefden we nog lang en gelukkig

groeten Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: inbraak preventie

Bericht door Chris » ma 19 dec 2022 12:15

Ik weet toevallig dat mijn dealer een enorm grote bos met caravansleutels heeft hangen.
Van elk van zijn merken 1 zo'n bos.
En hij zegt idd dat ie daarmee tot op heden elke deur open heeft gekregen...
Dus... er zijn dubbele...klopt.

mja... heeft "het Gilde" ook net zo'n bos van jou merk ??
t'Is geen AXA fietsslot waarvan iedereen zomaar een moedersleutel kan kopen, maar het is zeker geen fort
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: inbraak preventie

Bericht door Bartjebart » ma 19 dec 2022 12:57

Als dealers die bossen hebben, dan komen die bossen ook bij dieven terecht. Net als de oude sleutels; iedereen met een Nemef 28 komt bij ons de achterdeur in (nog wel, skg*** staat in de planning)
Maar het feit dat een dealer over een bos met lopers beschikt betekent nog niet per se dat er veel identieke sleutels in omloop zijn.
Onze caravan gaat open met een keersleutel. Als ik die zo bekijk, lijkt het me niet dat daar veel dubbelen van zijn.

PD kan het wel even proberen bij zijn buren met Fendts.
Of loop eens met je caravansleutel naar een dealer en probeer wat in de showroom knipoog.gif
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23448
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: inbraak preventie

Bericht door PD » ma 19 dec 2022 13:00

Bartjebart schreef:
ma 19 dec 2022 12:57
PD kan het wel even proberen bij zijn buren met Fendts.
Of loop eens met je caravansleutel naar een dealer en probeer wat in de showroom knipoog.gif
Ik maak me geen illusies over het slot in de caravandeur, disselbak en serviceluik.... niet meer dan een 1e barrière voor een nietsvermoedende onverlaat en de aanleiding voor braakschade voor je verzekering mocht het je onverhoopt overkomen knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2540
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: inbraak preventie

Bericht door SBerend » ma 19 dec 2022 15:44

Binnen een minuut zijn ze in de caravan. Lichtmetaal en plastic. Moet ik daar wakker van moet liggen.Dan moet ik geen caravan nemen. In huis zijn ze ook no-time binnen. Laten ze het spul dan maar meenemen
ondanks dat je zelf op dat moment onder de spanning zit Altijd beter dan en mes tussen de ribben. Bedoel maar.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19806
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: inbraak preventie

Bericht door Daphne » ma 19 dec 2022 15:59

VAM schreef:
ma 19 dec 2022 09:16
Ik heb het nog nooit aan iemand gevraagd (of het stiekum geprobeerd!), maar ik denk dat ik met mijn sleutel menig andere caravan van hetzelfde merk en ongeveer hetzelfde bouwjaar open zou kunnen krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Er is op het forum wel eens melding gemaakt dat bij een bepaald merk caravan er veel identieke sleutels zijn. Voor de rest zou ik het niet weten. Heel uniek zal de sleutel niet zijn. Je kunt gewoon een elke willekeurige sleutelmaker een sleutel bij laten maken.
Bij de Knaus hoefden we de sleutel bij de dealer nooit achter te laten, van onze Eriba wel. Die zal iets unieker zijn maar tegen inbraak maakt dat weinig uit. Er is bij ons altijd wel iets open. Daarnaast staat er een gevulde (best dure) koelbox onder de luifel en de disselbak is ook niet op slot. Het komt niet in ons op om die op slot te doen vanwege kostbaar gas. De fles kost meer dan de inhoud.

Ik zou zeggen, nodig op de camping je al je buren uit en ga het eens proberen of de sleutels uitwisselbaar zijn knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: inbraak preventie

Bericht door primera » ma 19 dec 2022 21:55

U denkt toch niet dat BMW of Mercedes geen dubbele sleutels en zo gebruiken?

Mijn vader heeft ooit in een BMW van iemand anders open gemaakt . En achter het stuur gezeten voor hij door had , dat dit zijn auto niet was.

De deuren gingen open. Maar de auto starte niet.

Zo zijn er waarschijnlijk genoeg verhalen van auto’s die open gingen met bijvoorbeeld een Samsonite koffer sleutel.

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: inbraak preventie

Bericht door WdePundert » di 20 dec 2022 14:13

Mijn schoondochter had dezelfde BMW als ik. Toen ik eens in haar auto reed had ik beide sleutels, eigenlijk meer rechthoekige blokken, bij mij. Per ongeluk opende ik de auto met mijn sleutel, maar toen ik daarna de sleutel in het contact stopte, startte de auto niet.
Nb. openen ging misschien wel omdat ik de sleutels van beide auto’s wel bij me had.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1952
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: inbraak preventie

Bericht door mrbullmastiff » di 20 dec 2022 19:38

Een 2 of 3 sterren slot en veiligheid beslag vertraagd een inbraak met maximaal 3-5 minuten. Een inbraak in een woning met cilinder sloten maar zonder veiligheid beslag duurt ongeveer 30 seconden. Inbreken in een caravan kost luttele seconden. De enige preventie die nut heeft is geen waardevolle spullen laten liggen.

Een paar jaar geleden kon ik niet meer in mijn kantoor op het werk. Het slot was kort daarvoor vervangen voor een certificaat slot met uitboor bescherming. Tot mijn verbazing duurde het voor de sleutelmaker minder dan 5 minuten om het slot uit te boren en de deur te openen. De enige schade was de cilinder die opnieuw vervangen moest worden.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: inbraak preventie

Bericht door Chris » di 20 dec 2022 21:30

Wie weet reageert Reizigers nog effe.
Die weet uit jarenlange ervaring heel veel van sloten.
En ik begreep al lang van hem dat een slot nooit tegenhoud... alleen vertraagd om binnen te komen.
Die vertragingstijd is de maatstaf.

Hele hut jatten is ook niet moeilijk als ze er op uit zijn.
Zo lastig mogelijk maken dan maar....veel sloten, mover rollen er nog op... auto erachter...dat soort belemmeringen.

En een caravan...
Sloten stellen niets voor..want dit gilde is met gepast gereedschap op weg.
Een schillemesje hebben ze niet, wel een koevoet.
Wel of geen schade maakt hun niet uit... het moet snel, alleen herrie hebben ze niks mee.

Het beste dus is geen waardevolle spullen achterlaten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26760
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: inbraak preventie

Bericht door Ab » di 20 dec 2022 22:32

Dat kan het dievengilde aan de buitenkant ook niet zien.. mrgreen.gif
Misschien een bordje ophangen, " Hier is niks van waarde"
Of : "Pas op..Boobytraps geactiveerd"
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18355
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: inbraak preventie

Bericht door deusjevo » di 20 dec 2022 22:47

Hebben ons eigenlijk nooit druk gemaakt over inbraakpreventie.

De ramen en meestal ook de deur van onze caravan stonden altijd open als wij weg waren naar stad of strand oid.
Liever geen schade aan ramen oid want die waren voor onze 1995’er slecht te krijgen.

Paspoorten en wat cash geld bewaarden wij altijd in de afgesloten auto .
In de hut zelf viel niets te halen, dingen als een Nespresso en dan heb je het wel gehad.
Op eventuele voorseizoen plaatsen ging wel altijd alles op slot en dicht als we weer paar dagen naar huis gingen maar de “duurste” dingen zoals stoelen stonden dan wel altijd gewoon in de voortent.
Nooit wat kwijtgeraakt.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3723
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: inbraak preventie

Bericht door Niels83 » wo 21 dec 2022 01:17

Die slotjes zijn een lachertje. Thule gaf aan zo'n 300 sleutels te hebben. Maar het uitzoeken van de juiste sleutel wordt daar extra makkelijk gemaakt door er ingegraveerde sleutel nummer op het slot. Toch kost het je meer tijd om een sleutel, dan er een staal boortje op te zetten, wat dan weer meer die kost dan het opbreken.

Licht gewicht en goed beveiligen gaat gewoon niet samen.
Het op slot zetten voorkomt eigenlijk alleen dat de gelegenheid dief even snel in en uitloopt. En het zorgt voor lawaai wat op veel campings niet handig is.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11209
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: inbraak preventie

Bericht door dieseltijger » wo 21 dec 2022 06:53

Zelden druk over gemaakt. En ik neem best wel kostbaar spul mee, zoals een laptop, foto apparatuur. Ook niet als ik mijn sterrenkijker meeneem, dan staat er voor zo'n 6 tot 9 duizend aan glaswerk en electronica in de buitenlucht onder een zeiltje. (schrijft u even mee?)

Dan doet de sociale controle haar werk. En zou ik naar zuid Italië gaan dan neem ik die spullen niet mee: want mijn collega uit Parma raadt dat af. De mensen zijn daar duidelijk armer, en ik ga ze daar bovendien niet de ogen uitsteken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 691
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: inbraak preventie

Bericht door Klapzwaan » wo 21 dec 2022 07:32

Ik lees dat de auto als een veilige plek wordt gezien. Mhhh, die is ook in een paar seconden open, al dan niet met alarm. Sociale controle is het enige dat helpt idd.Afbeelding
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11209
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: inbraak preventie

Bericht door dieseltijger » wo 21 dec 2022 08:48

Lieve help! Ik heb de mazzel dat ik een voorkeur heb voor kleurloze Toyota's. En dan de nog kleurlozer subvarianten daarvan. Zelfs met een Prius is je katalysator niet veilig.

De enige "overlast" die ik ervaar is dat er bij het bereiken van een zekere leeftijd briefjes van opkopers onder mijn ruitenwisser worden geschoven - vermoedelijk voor export naar Afrika of Libanon.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5783
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: inbraak preventie

Bericht door Morgoth » wo 21 dec 2022 09:15

[re.gif]
Van mijn ex-schoonvader is de catalysator onder zijn 20 jaar oude Hyundai Matrix gehaald. Niet netjes, maar gewoon met een sjorband er onderuit gerukt. Een kleurlozer auto dan een Hyundai Matrix kun je niet kopen.

Maar die slotjes... Als ik naar mijn ramen kijk en dan die kunststof vergrendelingen zie, dan denk ik dat je met één flinke ruk een gesloten raam open hebt. Of een dakluik, dat is nog fragieler. Ik zou als inbreker de deur laten voor wat het is en me concentreren op een andere opening.

Wij hebben de deur op slot als we langer weg zijn, dus niet als we even gaan douchen of iets dergelijks. Maar dat afsluiten is meer voor de verzekering. Als er iets wordt gejat en je hebt geen braakschade, dan kunnen ze nog wel eens moeilijk doen (weet ik uit ervaring).
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11209
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: inbraak preventie

Bericht door dieseltijger » wo 21 dec 2022 09:25

Laten we wel wezen: met een botte blikopener heb je zo een caravanwandje open, hihihi. En ik bedenk nu dat mijn spullen onderhand meer waard zijn dan mijn caravan en auto bij elkaar. Grappig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: inbraak preventie

Bericht door Bartjebart » wo 21 dec 2022 13:54

Conclusie: een slot op een caravandeur moet precies sterk genoeg zijn dat er bij inbreken wel braakschade ontstaat, maar zonder dat de boel onbewoonbaar wordt? scratch.gif
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 691
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: inbraak preventie

Bericht door Klapzwaan » wo 21 dec 2022 17:01

Bij een auto is het ook fijner dat er braakschade is. Wel duurder voor de verzekeraar, maar geen discussie over schuldvraag AfbeeldingAfbeelding
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2540
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: inbraak preventie

Bericht door SBerend » wo 21 dec 2022 19:30

[re.gif] Wegrijden lukt in ieder geval niet meer.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 691
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: inbraak preventie

Bericht door Klapzwaan » wo 21 dec 2022 20:25

Klopt. Maar het alarm werkte nog wel
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”