Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Sam Pauwels
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 20:27

Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Sam Pauwels » za 17 dec 2022 16:56

Beste,

Wij zijn in het bezit van een caravelair antares titanium 430.
Nu heb ik net een mover (Obelink Prestige II) geinstalleerd en een Discover moverkit 40ah Agm accupakket.

Mijn vraag is nu. Mag ik die accu aansluiten samen met de omvormer (standaard in caravan) en daarbovenop de acculader van de moverkit?
Ik ben niet zo thuis in die omvormers nameijk scratch.gif ... Laden die ook de batterij op of werkt dat enkel 1richting dus stroom afnemen van de batterij?
Want als de omvormer de batterij ook zou opladen en de acculader doet dat ook, werken die elkaar dat niet tegen? of erger nog gaat de boel dan de lucht in? néh néh.gif

Ps: Ik wil de accu niet effectief gebruiken als leefbatterij maar als het kan toch aangesloten op de omvormer zodat als het ooit nodig zou zijn ik toch wat noodverlichting heb. Ik ben er mij zeker van bewust dat die een veel te kleine batterij is om een leefbatterij te zijn ;).

Hopelijk kunnen jullie mij helpen..

Alvast bedankt!

Mvg Sam
Volvo XC90 2018 D4 R-design 235pk 470nm, Carvelair antares titanium 430 2021

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door erikalma » za 17 dec 2022 17:18

Houd accu en bijhorende lader los van het 12 volt net van de caravan als de accu alleen voor de mover bedoeld is.

Accu en bijhorende lader is een systeem op zichzelf, deze lader moet ook niet continu op het lichtnet aangesloten zijn, Als wij aankomen op een camping trekken we de lader na één dag uit het stopcontact, de accu is dan vol.

gr Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Chris » za 17 dec 2022 19:24

@ TS.

Nee... dat mag echt niet ... groot risico op kabelbrand !!
De moveraccu mag wel direct aan de acculader die daarvoor bestemd is.
Maar mag absoluut niet direct aan het 12 volt systeem in de caravan aangesloten worden.
Die 2 bijten elkaar..
En wat nog veel erger is......
Dan bestaat de kans dat de caravan nog aan de auto gekoppeld is, dus de verlichting etc in de caravan werkt dan op de auto accu...
EN TEGELIJK OP DE MOVER ACCU.... !!!!

Er mogen nooit 2 totaal verschillende accu's parallel aangesloten staan en dan ook nog met zoveel meters te dunne kabel.
Want er kunnen enorme vereffenings stromen gaan lopen.
Die vereffnings stromen kunnen simpelweg de complete bedrading in de caravan EN in de auto laten uitbranden.

Dus... nooit de mover accu direct aan de 12 volt van de omvormer.
Maar het kan wel wat je wilt.
2 mogelijkheden.
De eerste is een relais laten inbouwen.
Dat relais zorgt ervoor dat de moveraccu ontkoppeld wordt als de 13 polige JAEGER stekker in de auto geplugt wordt.
Of de tweede, en dat is hier heel veel gemaakt, want het is volkomen "Fool Proof"....
Een z.g. noodstroom kabeltje.
Heel simpel een draad met 2 klemmen die op de accupolen kunnen, zweefzekering ertussen maken van 10 ampere oid... en aan de andere kant een CONTRA JAEGER 13 polige steker in kabel uitvoering.
Daarin die twee draden aansluiten... en als de spanning eens weg valt op de camping is die noodstroomkabel simpel aan te sluiten op de accu en aan de Jaegerstekker voor op de dissel.
Foolproof omdat er nooit tegelijk de auto en deze noodstroom kabel aangesloten kunnen worden.
Dus nooit de kans dat er 2 totaal verschillende accu's parallel aangesloten kunnen zijn.

p.s
In de omvormer zit al standaard een relais wat er voor zorgt dat de auto ( of noodstroomkabel met moveraccu) uitgeschakeld wordt zodra de CEE 230 volt aansluiting weer spanning heeft.
Dat is ideaal.. )

Mocht je meer willen weten over soort kabel, of de aansluitpennen in de contra Jaeger kabel uitvoering... dan hoor ik dat wel.
Dit is trouwens die contra Jaeger...
.
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png (235.86 KiB) 2334 keer bekeken
.
.
Zelf heb ik het wat luxer gemaakt en een aansluitdoos in de disselbak gemaakt.
Die doos is gezekerd en gekoppelt aan de moveraccu.
Daar gaat een kabeltje in naar de dissel...
Ook voor een mede forummer dat kastje en kabeltje gemaakt. ( er zit trouwens nog een extra functie op,hier en bij mij ook..)
Zag er zo uit.
.
noodstroom en contour.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door iemand » za 17 dec 2022 20:24

[re.gif] tja je hebt nu tijd voor serie-productie thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Kipke98 » za 17 dec 2022 20:46

Zou zomaar kunnen zijn dat er een voorbereiding aanwezig is voor een accu. Volgens de specificaties van de huidige caravelairs staat deze aangevinkt.

Hoe de scheiding autoaccu en caravan accu is geregeld zou in de handleiding kunnen staan van omvormer of caravan.

Dus op zoek naar de handleiding.

https://www.caravelair.nl/specificaties ... -titanium/

Sam Pauwels
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 20:27

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Sam Pauwels » zo 18 dec 2022 07:58

Chris schreef:
za 17 dec 2022 19:24
@ TS.

Nee... dat mag echt niet ... groot risico op kabelbrand !!
De moveraccu mag wel direct aan de acculader die daarvoor bestemd is.
Maar mag absoluut niet direct aan het 12 volt systeem in de caravan aangesloten worden.
Die 2 bijten elkaar..
En wat nog veel erger is......
Dan bestaat de kans dat de caravan nog aan de auto gekoppeld is, dus de verlichting etc in de caravan werkt dan op de auto accu...
EN TEGELIJK OP DE MOVER ACCU.... !!!!

Er mogen nooit 2 totaal verschillende accu's parallel aangesloten staan en dan ook nog met zoveel meters te dunne kabel.
Want er kunnen enorme vereffenings stromen gaan lopen.
Die vereffnings stromen kunnen simpelweg de complete bedrading in de caravan EN in de auto laten uitbranden.

Dus... nooit de mover accu direct aan de 12 volt van de omvormer.
Maar het kan wel wat je wilt.
2 mogelijkheden.
De eerste is een relais laten inbouwen.
Dat relais zorgt ervoor dat de moveraccu ontkoppeld wordt als de 13 polige JAEGER stekker in de auto geplugt wordt.
Of de tweede, en dat is hier heel veel gemaakt, want het is volkomen "Fool Proof"....
Een z.g. noodstroom kabeltje.
Heel simpel een draad met 2 klemmen die op de accupolen kunnen, zweefzekering ertussen maken van 10 ampere oid... en aan de andere kant een CONTRA JAEGER 13 polige steker in kabel uitvoering.
Daarin die twee draden aansluiten... en als de spanning eens weg valt op de camping is die noodstroomkabel simpel aan te sluiten op de accu en aan de Jaegerstekker voor op de dissel.
Foolproof omdat er nooit tegelijk de auto en deze noodstroom kabel aangesloten kunnen worden.
Dus nooit de kans dat er 2 totaal verschillende accu's parallel aangesloten kunnen zijn.

p.s
In de omvormer zit al standaard een relais wat er voor zorgt dat de auto ( of noodstroomkabel met moveraccu) uitgeschakeld wordt zodra de CEE 230 volt aansluiting weer spanning heeft.
Dat is ideaal.. )

Mocht je meer willen weten over soort kabel, of de aansluitpennen in de contra Jaeger kabel uitvoering... dan hoor ik dat wel.
Dit is trouwens die contra Jaeger...
.
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png
.
.
Zelf heb ik het wat luxer gemaakt en een aansluitdoos in de disselbak gemaakt.
Die doos is gezekerd en gekoppelt aan de moveraccu.
Daar gaat een kabeltje in naar de dissel...
Ook voor een mede forummer dat kastje en kabeltje gemaakt. ( er zit trouwens nog een extra functie op,hier en bij mij ook..)
Zag er zo uit.
.
noodstroom en contour.jpg
Dag Chris,

Van een top reactie gesproken, wil dit is er 1!

Hiermee kan ik zeker verder, ik ga de 2systemen gescheiden opstellen maar inderdaad door middel van een yeagher stekker(of andere soort stekker) toch een noodstroom voorziening maken voor in echte noodgevallen. Ik heb dat tot nu toe nooit nodig gehad maar de gedachte dat je het hebt is toch altijd leuk!.

Super bedankt!

Mvg Sam
Volvo XC90 2018 D4 R-design 235pk 470nm, Carvelair antares titanium 430 2021

Sam Pauwels
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 20:27

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Sam Pauwels » zo 18 dec 2022 08:01

Kipke98 schreef:
za 17 dec 2022 20:46
Zou zomaar kunnen zijn dat er een voorbereiding aanwezig is voor een accu. Volgens de specificaties van de huidige caravelairs staat deze aangevinkt.

Hoe de scheiding autoaccu en caravan accu is geregeld zou in de handleiding kunnen staan van omvormer of caravan.

Dus op zoek naar de handleiding.

https://www.caravelair.nl/specificaties ... -titanium/
Voorbereiding is inderdaad aanwezig vandaar juist de vraag of ik dat allemaal samen mag aansluiten ;). Indien dat had gemogen kon ik gewoon de 2kabels die van de mover kwamen samen aansluiten met de 2kabels van de omvormer waar al reeds accuklemmen op voorzien zijn. Maar intussen dus duidelijk dat dit niet zomaar mag ;).
Volvo XC90 2018 D4 R-design 235pk 470nm, Carvelair antares titanium 430 2021

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Kipke98 » zo 18 dec 2022 09:05

Als je geen permanente stroomaansluiting vanuit je auto hebt dan kan je ook geen vereffening stromen hebben tussen die accu's. Er is dan namelijk geen verbinding tussen beide accu's.

Daarnaast zijn er omvormers die rekening houden met een permanente stroomaansluiting voor de binnenverlichting vanuit de auto. In mijn Kip is dat vanaf de fabriek prima geregeld.

Twee dingen die je dus kan uitzoeken voordat je kabels en extra stekers gaat maken.






Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Paul » zo 18 dec 2022 09:26

Je kan zo niet zeggen of het wel of niet kan, dan zal je toch echt de handleiding van de caravan moeten raadplegen en moeten kijken welke omvormer / laadregelaar er in zit.
Er zijn genoeg caravans die af fabriek worden geleverd met de optie van het aansluiten van een accu naarst de stroomvoorziening van de auto.
Ik zou als ik jou was nog even wat meer onderzoek doen naar je installatie voordat je de mogelijkheid direct afschrijft.
Als je omvormer tevens een laadregelaar is zou het zelfs kunnen dat je de laadregelaar die bij de accu is geleverd kan laten vervallen aangezien je een AGM accu hebt en de meeste moderne laders daar prima mee om kunnen gaan.

Ik zou het dus nog even verder onderzoeken en navragen bij de dealer als je er niet uitkomt, in de folder staat namelijk dat alle titaniums met accu voorbereiding geleverd worden.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Chris » zo 18 dec 2022 10:12

Dat laatste heb ik ook net gelezen.
Er zou dus een voorbereiding al in de caravan zitten.
Maar wat die voorbereiding is kan ik weer nergens vinden.
Ook niet welke merk/type omvormer gemonteerd is... dus hiermee kom ik niet verder.

De dealer is de infobron in deze denk ik.
Zij zullen vaker dit varkentje gewassen hebben..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Chris » zo 18 dec 2022 10:40

Sam Pauwels schreef:
zo 18 dec 2022 07:58
Dag Chris,
Hiermee kan ik zeker verder, ik ga de 2systemen gescheiden opstellen maar inderdaad door middel van een yeagher stekker(of andere soort stekker) toch een noodstroom voorziening maken voor in echte noodgevallen. Ik heb dat tot nu toe nooit nodig gehad maar de gedachte dat je het hebt is toch altijd leuk!.
Super bedankt!
Mvg Sam
Hallo Sam...

Als je over dit systeem met het losse kabeltje denkt MOET je perse de JAEGER 13 polig contra gebruiken.
Dat is juist de grap van deze constructie ..... hiermee voorkom je altijd dat er 2 accu's aangesloten kunnen zijn.
Of de auto is gekoppeld, of de mover accu is gekoppeld.
Altijd maar 1 van beide.
Daarom geen ander soort stekker...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Hobby Linka » zo 18 dec 2022 11:37

[re.gif]

Hoi Chris,

je kunt toch ook gewoon een 13-polige Multicon West aansluiting gebruiken? Mits je er daar ook maar 1 van gebruikt. Als de caravan nu gebruik maakt van Multicon West hoef je niet perse de boel om te bouwen naar Jaeger (deze is al standaard 13-polig).
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Ab » zo 18 dec 2022 12:40

Elke stekker voldoet inderdaad. Zelfs met een 7 polige kan het.
Je moet het nut van die noodstroom ook niet overschatten.
In de praktijk gebruik je het zelden of nooit.
Mijn laatste kabeltje met 2 krokodillenbekjes aan 1 kant, en een Jaeger contra heeft een jaar of 12 ergens in de disselbak gelegen.
In al die tijd maar 2 keer gebruikt.
Beide keren op een stroomloze plek.
En echt noodzakelijk was het ook niet eens.
Zonder was ook niet eens een probleem geweest.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Chris » zo 18 dec 2022 13:55

Hobby Linka schreef:
zo 18 dec 2022 11:37
[re.gif]

Hoi Chris,

je kunt toch ook gewoon een 13-polige Multicon West aansluiting gebruiken? Mits je er daar ook maar 1 van gebruikt. Als de caravan nu gebruik maakt van Multicon West hoef je niet perse de boel om te bouwen naar Jaeger (deze is al standaard 13-polig).
Die optie kan ook, maar ik begreep een beetje uit de schrijfstijl dat TS een willekeurige aansluitsteker bedoelde..
Wij weten allemaal wel dat het de bedoeling is dat de Jaeger voor bij de dissel ergens mee " aangesloten " wordt... zodat die niet in de auto gepropt kan worden.
( Aan de Caravelair zit Jaeger af fabriek wist ik toevallig)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door erikalma » zo 18 dec 2022 14:26

Waarom naast de mover accu, geen extra lichte accu voor noodstroom gekoppeld aan het systeem van de caravan ? De moderne accus wegen toch niet veel meer ?
Maakt alles eenvoudiger. Mover en caravan accu zijn dan volledig gescheiden, een bedenking.....

Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Ab » zo 18 dec 2022 14:46

Dat kan ook niet zonder meer.
Als de stekker in de auto gaat ontstaat er ook weer een verbinding autoaccu en noodaccu.
Geen verschil met moveraccu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Sam Pauwels
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 20:27

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Sam Pauwels » zo 18 dec 2022 14:47

Intussen eens aangesloten zoals ik in 1ste instantie in mijn hoofd had, mss dat dit zo allemaal wat duidelijker is voor de lezers;).

Ook het boekje van de omvormer eens opgezocht (i know had dat eerst moeten doen)....

Maar als ik het goed begrijp.. (Ik herhaal ben geen krak in electriciteitskennis of toch niet met relais en dergelijke...)
Maar mag ik gewoon aansluiten zoals ik hier gedaan heb.

De kabels van de omvormer waren al van fabriek af aangesloten met accu klemmen dus daar heb ik niks aangepast enkel die plus van de mover bij de plus van de omvormer hetzelfde voor de negatieve.

Dus eigenlijk de accu kan ik hierop perfect aansluiten en de omvormer zal de accu ook opladen met andere woorden de druppellader die obelink samen met de accu meeleverd moet ik niet installeren.

Mvg Sam
Bijlagen
Naamloos.jpg
319059681_826741978397628_1561297085460036815_n.jpg
319746481_518595113565325_6617217240719100419_n.jpg
Volvo XC90 2018 D4 R-design 235pk 470nm, Carvelair antares titanium 430 2021

Sam Pauwels
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 20:27

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Sam Pauwels » zo 18 dec 2022 14:54

erikalma schreef:
zo 18 dec 2022 14:26
Waarom naast de mover accu, geen extra lichte accu voor noodstroom gekoppeld aan het systeem van de caravan ? De moderne accus wegen toch niet veel meer ?
Maakt alles eenvoudiger. Mover en caravan accu zijn dan volledig gescheiden, een bedenking.....

Erik
Wel ik ga al jaren opreis zonder mover en accu, heb me nu laten overhalen door mijn vrouw om toch een mover te kopen==>laatste vakantie was er niet genoeg plaats om met auto te manoeuvreren en hebben we zelf wat moeten duwen. Wat opzich geen probleem was maar wel als de eigenaar van de camping net het terreintje opnieuw inzaaide en de banden toch goed 3cm diep inzakten, pas met hulp van de campingburen toch op zijn plaats gekregen..

Swat nu ik ook accu moet hebben voor de mover dacht ik direct noodstroom te voorzien. maar om een 2de accu te voorzien daarvoor dat is geen oplossing. De prijs voor die lichtgewicht accus tellen al goed door namelijk. En het huidige setje is al 50kg aan extra gewicht 36kg mover en 14kg batterij.
Volvo XC90 2018 D4 R-design 235pk 470nm, Carvelair antares titanium 430 2021

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Ab » zo 18 dec 2022 15:11

Zit je accu nu aangesloten op J2 en J26 ?
Dat zal best goed gaan.
Of je accu geladen wordt, betwijfel ik.
Sterker..ik denk van niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Chris » zo 18 dec 2022 16:18

Tja.... als je dit schema in je openings topic had gezet was het al een totaal ander verhaal geworden.
Dan was er minder water door de Rijn gestroomd....had een hoop gescheeld. whistle.gif whistle.gif
In deze omvormer zit al een extra relais ingebouwd...niemand die dat wist.

Maar...
Ook ik denk, net als Ab, dat het laden wel eens mis kan gaan.
Want... je hebt een AGM accu, die MOET met 14,8 volt geladen worden.
Als je met een lager spanning laad komt de accu nooit vol en wordt ie ook heel snel lui.
En zo lijkt het erop dat de omvormer wel keurig 12 volt levert.... maar die 12 volt is totaal onbruikbaar als laadspanning.

Je hebt het al aangesloten lees ik..... dat getuigt van lef....
Zonder ook maar iets te meten begrijp ik ook...
Niet bang dus.

Maar ja.. meet eens op de accupolen.... 14,8 Volt laadspanning ????

ps.... Als Obeling een DRUPPEL lader heeft geleverd is dat ook niet goed.
Met een druppellader krijg je geen accu vol.
Moet echt een AGM geschikte lader zijn.

ppss....nagekomen info...

Ik zie net dat Obeling de Victron Blue Smart charger van 5 ampere meeleverd.... dat is geen druppellader... maar een goede AGM lader.
Victron is een topmerk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Paul » zo 18 dec 2022 16:26

Volgens mij kan je gewoon de lader aansluiten als er geen laadregelaar in je caravan zit.
Die laad alleen op als je aan de 230v hangt waardoor je accu wordt losgekoppeld van de 12v.

Volgens Obelink zit er een victron smart blue lader bij dit pakket.
Laad met 5ah volgens de specs.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Sam Pauwels
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 20:27

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Sam Pauwels » zo 18 dec 2022 17:32

Chris schreef:
zo 18 dec 2022 16:18
Tja.... als je dit schema in je openings topic had gezet was het al een totaal ander verhaal geworden.
Dan was er minder water door de Rijn gestroomd....had een hoop gescheeld. whistle.gif whistle.gif
In deze omvormer zit al een extra relais ingebouwd...niemand die dat wist.

Maar...
Ook ik denk, net als Ab, dat het laden wel eens mis kan gaan.
Want... je hebt een AGM accu, die MOET met 14,8 volt geladen worden.
Als je met een lager spanning laad komt de accu nooit vol en wordt ie ook heel snel lui.
En zo lijkt het erop dat de omvormer wel keurig 12 volt levert.... maar die 12 volt is totaal onbruikbaar als laadspanning.

Je hebt het al aangesloten lees ik..... dat getuigt van lef....
Zonder ook maar iets te meten begrijp ik ook...
Niet bang dus.

Maar ja.. meet eens op de accupolen.... 14,8 Volt laadspanning ????

ps.... Als Obeling een DRUPPEL lader heeft geleverd is dat ook niet goed.
Met een druppellader krijg je geen accu vol.
Moet echt een AGM geschikte lader zijn.

ppss....nagekomen info...

Ik zie net dat Obeling de Victron Blue Smart charger van 5 ampere meeleverd.... dat is geen druppellader... maar een goede AGM lader.
Victron is een topmerk.
Njah de caravan staat hier niet bij mij dus ik kon niet zomaar eens vlug de handleiding zoeken (a). Deze middag naar de caravan gereden en dan het boekje gevonden en de boel eens aangesloten voor een foto te maken. Maar met aangesloten bedoelde ik dus zonder accu zoals je ziet op de foto. Die leveren ze pas in de loop van volgende week en ik ga inderdaad geen risico's nemen ;).

En obelink geeft idd een agm lader mee en geen druppellader had gewoon wat te snel geweest met te antwoorden mijn excuses!. Maar goed als ik het begrijp zal de omvormer de accu dus niet kunnen opladen maar moet ik de agm lader aansluiten, in dat geval keer ik terug naar de vraag mag ik dat dan gewoon bij aansluiten op de batterij samen met de omvormer? want dat lijkt mij dan nog steeds wat gevaarlijk? want dan geeft de omvormer 12volt naar accu en lader 14.8volt... Gaat de omvormer daar geen last van hebben of zitten daar weer relais in om dat te beschermen?
Volvo XC90 2018 D4 R-design 235pk 470nm, Carvelair antares titanium 430 2021

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door iemand » zo 18 dec 2022 17:49

Ik kreeg een stijve nek dus even de foto gedraaid.

Wat is de functie van RE3 ?
blokschema.JPG
aha hier de gebruiksaanwijzing
28517_gebruiksaanwijzing.pdf
(18.47 MiB) 33 keer gedownload

en nog wat info... laadt met 14.4 volt
specs.JPG
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Paul » zo 18 dec 2022 19:29

RE3 schakelt tussen accu en spanning uit de auto.
Die schakelt zo te zien in bij aanwezigheid van een accu in de caravan.
14.4 volt is wat aan de krappe kant voor een AGM accu maar het zou in principe wel moeten kunnen.
2 laders tegelijkertijd kan ook maar dan raakt de victron lader wel wat van slag omdat hij altijd 14.4 volt ziet.
Ik weet niet wat er gebeurt als je de aux zekering eruit haalt of dan de laadregelaar van de caravan niet meer werkt of dat die ook de inkomende spanning beveiligt.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu aansluiten met lader en omvormer?

Bericht door Chris » zo 18 dec 2022 20:26

Waarom tekenen ze nou niet even de relais spoelen in...wel de kontakten maar dan kan je nog weinig zien/snappen.
Wordt het toch nog meten.

Enne.... 14,4 volt is wel heel krap hoor voor een AGM accu....accu-luiheid ligt dan op de loer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”