problemen met Enduro lithium accu 20AH
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
Ik heb de info uit de gebruiksaanwijzing die bij de lader zit. De lader zelf niet binnen bereik, ligt in caravan en is tot maart in winterslaap. Toch is de aansluiting identiek als bovenstaande foto, zo ook de accu. Of de specs vd lader zelf dan toch anders zijn!? Sorry als ik hierdoor iemand op het verkeerde been heb gezet, maar de gebruiksaanwijzing is dan schuldig
Net ook ff nagekeken op de site van enduro, kom ik dezelfde specs tegen. RaRa!?
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
De lader (zoals op eerdere foto) moet dus via de stekker met 3 pinnetjes gebeuren! Overtuig jezelf dat dit zo is.
Bovendien mag er GEEN lader via de Polen aangesloten zijn. Dus overtuig jezelf ook dat dit niet het geval is. Meet eventueel eens terwijl je 230V aangesloten is EN de accukabels los zijn en dat er dan op die acculaders GEEN spanning zit. Indien wel dan laden die waarschijnlijk wel langs daar.
Moest je een Kip hebben dan zit daarr bij mijn weten dikwijls een CERS in die een laadfunctie geeft. Die moet dan gedeactiveerd worden. Hoe, dat weet ik niet.
Bovendien mag er GEEN lader via de Polen aangesloten zijn. Dus overtuig jezelf ook dat dit niet het geval is. Meet eventueel eens terwijl je 230V aangesloten is EN de accukabels los zijn en dat er dan op die acculaders GEEN spanning zit. Indien wel dan laden die waarschijnlijk wel langs daar.
Moest je een Kip hebben dan zit daarr bij mijn weten dikwijls een CERS in die een laadfunctie geeft. Die moet dan gedeactiveerd worden. Hoe, dat weet ik niet.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
TS heeft een Fendt 515SGE. Geen lichtgewicht. Maar dan nog. Ik rij rustig een paar keer op en neer van achter naar voor en dat is zo'n 50 m met een paar haakse bochten. Wel met een Kip Kompakt van 950kg.
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
En die Fendt is denk ik 1700 Kg...
950 of 1700..... wel een enorm verschil.
Mijn hut is ook 1700 kg en ik heb juist daarom voor een 30 Ah Lifepo4 gekozen.
Daarom blijf ik erbij dat de problemen in de spannings/stroom voorziening zitten.
Als de accu niet tot "vol" geladen is... met welke reden dan ook... dan is het snel over en uit.
Of..
Er hoeft maar 1 slecht kontakt hier of daar te zitten en dan is het ook klaar over en uit.
Dan kan de accu en de lader prima zijn, maar toch werkt het niet.
950 of 1700..... wel een enorm verschil.
Mijn hut is ook 1700 kg en ik heb juist daarom voor een 30 Ah Lifepo4 gekozen.
Daarom blijf ik erbij dat de problemen in de spannings/stroom voorziening zitten.
Als de accu niet tot "vol" geladen is... met welke reden dan ook... dan is het snel over en uit.
Of..
Er hoeft maar 1 slecht kontakt hier of daar te zitten en dan is het ook klaar over en uit.
Dan kan de accu en de lader prima zijn, maar toch werkt het niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
Da's een foutje Rodo.... verkeerde lader voor deze accu.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 20 jun 2020 21:20
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
hey Chris, het is een Fendt 515SGE uit 2020 met leeg ca. 1400kg.
type mover is Enduro EM305 vol-automaat.
Grt,
Herman
type mover is Enduro EM305 vol-automaat.
Grt,
Herman
Chris schreef: ↑wo 14 dec 2022 16:46Hi Herman.
Je schrijft ergens: Zware caravan.
Wat is zwaar in dit geval?
99% van jou klachten komt voort uit de stroomvoorziening.
Dat zijn 2 dingen.
Accu.
Lader.
Als daar iets mis is, wat dat dan ook moge zijn, dan krijg je jou klachten.
Maar..
Als de mover meer stroom trekt dan de accu kan leveren, dan gaat het ook fout.
Soms is er een heel hoge aanloopstroom, (als de mover net start in zwaar terrein,) en als de accu dat niet aankan is het ook over en uit.
Dus heel graag het "zware" gewicht van de caravan.... EN.... het type mover dat je hebt.
Dan kunnen we appels met appels vergelijken....
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
Vol had ik al gezien...1700 Kg..
Dan mag die Enduro accu ook geen veertje laten vallen...
De max piek belasting van deze accu is 120 A voor max 5 seconden in 1 minuut.
Als je de Enduro 305 + mover hebt is dat ook direct de piekstroom ( 120 Ampere) die deze mover trekt.
De 505 trekt zelfs een piek van 140 Ampere en de 303 houd het bij 100 Ampere piekstroom.
Kortom...
Ik vind dat de accu werkelijk op zijn tenen moet lopen.... met een max piekbelasting van 120 ampere....voor 5 seconden.
In vergelijk..
Ik heb van de Victron PPP20 en de Powerxtreme 20 ook de max piekstromen opgezocht...
Victron PPP20 max piekstroom is 200 Ampere en de kortsluitstroom is zelfs 300 Ampere.
De powerxtreme heeft ook een max piekstroom van: 200 ampere.....de kortsluitstroom heeft geen opgave.
Daarmee gezegd... de Enduro 1220 is maar een magere powersupply voor een 1700 Kg caravan, want je zal nooit leeg met 1400 kg moveren.
Elk veertje wat valt is er een teveel.
En veertjes zullen er vallen, bij jou helaas wel erg snel.....
Mijn bescheiden mening is dat deze accu te licht is voor jou caravan.
Dan mag die Enduro accu ook geen veertje laten vallen...
De max piek belasting van deze accu is 120 A voor max 5 seconden in 1 minuut.
Als je de Enduro 305 + mover hebt is dat ook direct de piekstroom ( 120 Ampere) die deze mover trekt.
De 505 trekt zelfs een piek van 140 Ampere en de 303 houd het bij 100 Ampere piekstroom.
Kortom...
Ik vind dat de accu werkelijk op zijn tenen moet lopen.... met een max piekbelasting van 120 ampere....voor 5 seconden.
In vergelijk..
Ik heb van de Victron PPP20 en de Powerxtreme 20 ook de max piekstromen opgezocht...
Victron PPP20 max piekstroom is 200 Ampere en de kortsluitstroom is zelfs 300 Ampere.
De powerxtreme heeft ook een max piekstroom van: 200 ampere.....de kortsluitstroom heeft geen opgave.
Daarmee gezegd... de Enduro 1220 is maar een magere powersupply voor een 1700 Kg caravan, want je zal nooit leeg met 1400 kg moveren.
Elk veertje wat valt is er een teveel.
En veertjes zullen er vallen, bij jou helaas wel erg snel.....
Mijn bescheiden mening is dat deze accu te licht is voor jou caravan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
Misschien wel te licht voor het echt zware werk, maar hoe vaak en lang is dat? Een keg oprijden, door een greppeltje, over een oneffenheid pf een helling. Bij normaal moveren heb je bijna nooit alle kracht nodig.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
Kritisch blijft kritisch.
En nieuw is ie altijd beter dan niet nieuw...
Degradatie is een bekend verschijnsel.
En nieuw is ie altijd beter dan niet nieuw...
Degradatie is een bekend verschijnsel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
TS vraagt of er forumleden zijn met vrijwel dezelfde ervaringen. Helaas heb ik die met onze (nog maar) 2 jaar oude Fendt 515SG en de mover + accu van Enduro:
Ik had/heb met mijn 2 jaar oude Enduro mover EM305+ met accu Enduro EM1230 vrijwel dezelfde problemen: Ongeveer na 1 jaar kwam het regelmatig voor dat de mover na een paar meter er mee stopte. De noodoplossing was dan: de AB uit- en weer aan zetten en ook het sleuteltje (aan de buitenkant) heen en weer draaien.
Voor een structurele oplossing kreeg ik een nieuwe AB. Dat leek beter te gaan. D.w.z de verbinding viel nog wel eens weg, maar niet zo vaak meer als voorheen. Met de ‘noodoplossing’ was het te doen, tot afgelopen najaar: De rollen van de mover kwamen nog wel op de banden, maar daarna waren er (weer) van die piepjes te horen en de verbinding viel weg. Na een poosje wachten en de ‘noodoplossing’ kwam er weer leven in en hebben we de rollen van de banden gehaald en met handkracht (en buren) de caravan op zijn plek gezet.
De caravan is bij de dealer gebracht. Wij dachten dat het weer aan de AB lag. De dealer had het al over een andere systeemkast. Maar de monteur heeft toen eerst de accu nauwkeurig getest en onderzocht, terwijl die met de mover gekoppeld was. Het bleek dat de accu vol leek te zijn, maar als dan de mover maar heel even aan stond, dan kelderde de spanning naar beneden. De ‘restspanning’ was vaak te laag om de boel direct weer aan de gang te krijgen, soms lukte het maar de laatste keer dus niet.
De nog maar 2 jaar oude Enduro accu is terug naar de leverancier en ik heb een (lichtere) accu Enduro te leen gekregen. Daarmee werkt alles probleemloos. Nu wachten op de reactie van de leverancier.
Ik volg dit draadje en laat tzt de reactie van de leverancier weten.
Ik had/heb met mijn 2 jaar oude Enduro mover EM305+ met accu Enduro EM1230 vrijwel dezelfde problemen: Ongeveer na 1 jaar kwam het regelmatig voor dat de mover na een paar meter er mee stopte. De noodoplossing was dan: de AB uit- en weer aan zetten en ook het sleuteltje (aan de buitenkant) heen en weer draaien.
Voor een structurele oplossing kreeg ik een nieuwe AB. Dat leek beter te gaan. D.w.z de verbinding viel nog wel eens weg, maar niet zo vaak meer als voorheen. Met de ‘noodoplossing’ was het te doen, tot afgelopen najaar: De rollen van de mover kwamen nog wel op de banden, maar daarna waren er (weer) van die piepjes te horen en de verbinding viel weg. Na een poosje wachten en de ‘noodoplossing’ kwam er weer leven in en hebben we de rollen van de banden gehaald en met handkracht (en buren) de caravan op zijn plek gezet.
De caravan is bij de dealer gebracht. Wij dachten dat het weer aan de AB lag. De dealer had het al over een andere systeemkast. Maar de monteur heeft toen eerst de accu nauwkeurig getest en onderzocht, terwijl die met de mover gekoppeld was. Het bleek dat de accu vol leek te zijn, maar als dan de mover maar heel even aan stond, dan kelderde de spanning naar beneden. De ‘restspanning’ was vaak te laag om de boel direct weer aan de gang te krijgen, soms lukte het maar de laatste keer dus niet.
De nog maar 2 jaar oude Enduro accu is terug naar de leverancier en ik heb een (lichtere) accu Enduro te leen gekregen. Daarmee werkt alles probleemloos. Nu wachten op de reactie van de leverancier.
Ik volg dit draadje en laat tzt de reactie van de leverancier weten.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.
- mrbullmastiff
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
Mijn hut staat ook op een gewicht van 1700Kg, mijn Enduro mover en accu is nog in alle gevallen sterk genoeg gebleken en ik heb er al verschillende keren lang mee gemoverd.Chris schreef: ↑do 15 dec 2022 19:47Vol had ik al gezien...1700 Kg..
Dan mag die Enduro accu ook geen veertje laten vallen...
De max piek belasting van deze accu is 120 A voor max 5 seconden in 1 minuut.
Als je de Enduro 305 + mover hebt is dat ook direct de piekstroom ( 120 Ampere) die deze mover trekt.
De 505 trekt zelfs een piek van 140 Ampere en de 303 houd het bij 100 Ampere piekstroom.
Kortom...
Ik vind dat de accu werkelijk op zijn tenen moet lopen.... met een max piekbelasting van 120 ampere....voor 5 seconden.
In vergelijk..
Ik heb van de Victron PPP20 en de Powerxtreme 20 ook de max piekstromen opgezocht...
Victron PPP20 max piekstroom is 200 Ampere en de kortsluitstroom is zelfs 300 Ampere.
De powerxtreme heeft ook een max piekstroom van: 200 ampere.....de kortsluitstroom heeft geen opgave.
Daarmee gezegd... de Enduro 1220 is maar een magere powersupply voor een 1700 Kg caravan, want je zal nooit leeg met 1400 kg moveren.
Elk veertje wat valt is er een teveel.
En veertjes zullen er vallen, bij jou helaas wel erg snel.....
Mijn bescheiden mening is dat deze accu te licht is voor jou caravan.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
Uit het draadje van de gerepareerde li1220 blijkt dat lifepo4 accu's ook een storing kunnen geven en niet meer doen wat er beloofd wordt. Ze zijn ook te repareren maar zijn 'elektronische' apparaten en daardoor niet te vergelijken met een loodaccu. Testen van een loodaccu is redelijk eenvoudig.
Of iedere leverancier een lifepo4 systeem kan checken op storingen... Ik denk het niet.
Ook deze lifepo4 accu's van Enduro worden in China geassembleerd en voorzien van een sticker.
Of iedere leverancier een lifepo4 systeem kan checken op storingen... Ik denk het niet.
Ook deze lifepo4 accu's van Enduro worden in China geassembleerd en voorzien van een sticker.
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
Dezelfde problemen als bij TS zijn bij ons achter de rug. Nadat de dealer ook zelf de problemen geconstateerd had, en dit toeschreef aan de accu, heeft hij de Enduro LI1230 met oplader naar Enduro teruggestuurd. We kregen te horen dat deze vervangen mocht worden door een nieuwe. Die hebben we vandaag, inclusief lader, opgehaald. Mooi dat het allemaal onder de garantie viel.A3jaan schreef: ↑do 15 dec 2022 22:57TS vraagt of er forumleden zijn met vrijwel dezelfde ervaringen. Helaas heb ik die met onze (nog maar) 2 jaar oude Fendt 515SG en de mover + accu van Enduro:
Ik had/heb met mijn 2 jaar oude Enduro mover EM305+ met accu Enduro EM1230 vrijwel dezelfde problemen: Ongeveer na 1 jaar kwam het regelmatig voor dat de mover na een paar meter er mee stopte. De noodoplossing was dan: de AB uit- en weer aan zetten en ook het sleuteltje (aan de buitenkant) heen en weer draaien.
Voor een structurele oplossing kreeg ik een nieuwe AB. Dat leek beter te gaan. D.w.z de verbinding viel nog wel eens weg, maar niet zo vaak meer als voorheen. Met de ‘noodoplossing’ was het te doen, tot afgelopen najaar: De rollen van de mover kwamen nog wel op de banden, maar daarna waren er (weer) van die piepjes te horen en de verbinding viel weg. Na een poosje wachten en de ‘noodoplossing’ kwam er weer leven in en hebben we de rollen van de banden gehaald en met handkracht (en buren) de caravan op zijn plek gezet.
De caravan is bij de dealer gebracht. Wij dachten dat het weer aan de AB lag. De dealer had het al over een andere systeemkast. Maar de monteur heeft toen eerst de accu nauwkeurig getest en onderzocht, terwijl die met de mover gekoppeld was. Het bleek dat de accu vol leek te zijn, maar als dan de mover maar heel even aan stond, dan kelderde de spanning naar beneden. De ‘restspanning’ was vaak te laag om de boel direct weer aan de gang te krijgen, soms lukte het maar de laatste keer dus niet.
De nog maar 2 jaar oude Enduro accu is terug naar de leverancier en ik heb een (lichtere) accu Enduro te leen gekregen. Daarmee werkt alles probleemloos. Nu wachten op de reactie van de leverancier.
Ik volg dit draadje en laat tzt de reactie van de leverancier weten.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 20 jun 2020 21:20
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
update:
ik heb in Q3 2022 een nieuwe lader van de dealer gekregen. Toen ik vanochtend de caravan weer in de stalling wilde zetten stopte de AB er weer mee.
Blauwe lampje weer branden en piepen....mover stopte ermee.
wellicht is de accu toch te licht als het gaat om de piekbelasting....
ga eind volgende week caravan wegbrengen; gaan ze alles nakijken...
Houd jullie op de hoogte.
ik heb in Q3 2022 een nieuwe lader van de dealer gekregen. Toen ik vanochtend de caravan weer in de stalling wilde zetten stopte de AB er weer mee.
Blauwe lampje weer branden en piepen....mover stopte ermee.
wellicht is de accu toch te licht als het gaat om de piekbelasting....
ga eind volgende week caravan wegbrengen; gaan ze alles nakijken...
Houd jullie op de hoogte.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 20 jun 2020 21:20
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
de accu ligt nu al weer ruim 3 uur aan de lader en het lampje van de lader is nog steeds rood.....
en dan maar zeggen dat er niets mis is met de lithium accu....
en dan maar zeggen dat er niets mis is met de lithium accu....
- dieseltijger
- Berichten: 11148
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
We kunnen er kort en lang over schrijven: Die accu is naar haar grootje. Punt. Merk de accu, en vraag aan dealer om een goed werkende accu.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
Ik denk..... jaja... ik denk..
De Fendt is max 1700 Kg..
De Enduro moverr trekt piek dacht ik max 120 A..
En de accu kan dat ook maar net leveren.
Als er ook maar ergens een heel klein kinkje in de kabel zit is het mis..
Een minder kontakt, ergens toch wat spanningsverlies, een slecht aangeknepen kabelschoen..... noem maar wat op.... zoiets..
Dus...
Te kritische combinatie..in mijn optiek dan.
En dat ie, na amper power geleverd te hebben al weer 3 uur aan de lader hangt... niet goed.
Alles klinkt naar een defecte accu...
Herman.... heb jij heel toevallig de beschikking over een digitale meter???
Wil je dan 2 dingen metenn...
De spanning op de polen als de accu niet aan de lader hangt.... en al wat uurtjes los is van de lader...
En..
De spanning op diezelfde polen als de accu aan het werk is, dus tijdens het moveren.... op het moment van rijden...
Dan heb je een stok om mee te slaan bij de dealer die dit gemonteerd heeft.
De Fendt is max 1700 Kg..
De Enduro moverr trekt piek dacht ik max 120 A..
En de accu kan dat ook maar net leveren.
Als er ook maar ergens een heel klein kinkje in de kabel zit is het mis..
Een minder kontakt, ergens toch wat spanningsverlies, een slecht aangeknepen kabelschoen..... noem maar wat op.... zoiets..
Dus...
Te kritische combinatie..in mijn optiek dan.
En dat ie, na amper power geleverd te hebben al weer 3 uur aan de lader hangt... niet goed.
Alles klinkt naar een defecte accu...
Herman.... heb jij heel toevallig de beschikking over een digitale meter???
Wil je dan 2 dingen metenn...
De spanning op de polen als de accu niet aan de lader hangt.... en al wat uurtjes los is van de lader...
En..
De spanning op diezelfde polen als de accu aan het werk is, dus tijdens het moveren.... op het moment van rijden...
Dan heb je een stok om mee te slaan bij de dealer die dit gemonteerd heeft.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
Ik zit nog aan je accu te denken....
Je zou ook op de oer ouderwetse manier je accu kunnen testen.
Neem een zware autolamp, 12 volt en bv 25 watt....verbruikt dan 2 ampere.
Die aansluiten op de accu..
Dan moet de accu het wel een uurtje of 10 volhouden...9 zeker...
De ontlaadcurve van een Lifepo4 accu is zo dat er heel lang een constante spanning wordt afgegeven en al ie bijna leeg is gaat ie ook in een keer heel snel naar beneden.
HEt mooiste zou nog zijn om hier een voltmeter bij te hangen, kan je zien wanneer het mis gaat... en de tijd opnemen..die is bepalend..
Als de lamp na 2 uur al uit is klopt er niks van... is de accu naar de vaantjes.
Je zou ook op de oer ouderwetse manier je accu kunnen testen.
Neem een zware autolamp, 12 volt en bv 25 watt....verbruikt dan 2 ampere.
Die aansluiten op de accu..
Dan moet de accu het wel een uurtje of 10 volhouden...9 zeker...
De ontlaadcurve van een Lifepo4 accu is zo dat er heel lang een constante spanning wordt afgegeven en al ie bijna leeg is gaat ie ook in een keer heel snel naar beneden.
HEt mooiste zou nog zijn om hier een voltmeter bij te hangen, kan je zien wanneer het mis gaat... en de tijd opnemen..die is bepalend..
Als de lamp na 2 uur al uit is klopt er niks van... is de accu naar de vaantjes.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
lijkt me ook de gepaste test met beschikbare middelen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
Ik weet nog steeds niet of ik de Ri van mijn Lifepo4 met mijn accutester zou kunnen meten.... lijkt mij van niet n.l.
BMS zal vast parten spelen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
Testen met een Lamp... een klassiek remlichtlamp met gloeidraad is 21W... bijna exact 2A en dus 10 uur bij volgeladen accu (ongeveer).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
- dieseltijger
- Berichten: 11148
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
@Herman: De benadering gaat wel gepaard met het risico dat er over details gesteggeld wordt met als uitkomst: geen overeenstemming over de mogelijke oorzaak. Je kan het ook (minder risicovol) benaderen: Jij hebt een mover besteld, dealer heeft het niet afgeraden, heeft het ingebouwd, en het werkt niet conform verwachting. Verzoek richting dealer: "Please fix".
Ik snap dat het allemaal reuze interessant is - vergeet niet dat je een oplossing wil, en wel snel (je wil de caravan gebruiken, je baalt er van, hoe langer je de mover gebruikt des te onduidelijker wordt het of het veroudering betreft versus dat het gewoon een ondeugdelijk product is) .
Klassieke valkuil van techneuten, specialisten, enz: Dokteren, zich in de details laten zuigen - want ze willen de oorzaak weten. Soms staat dat op gespannen voet met het realiseren van een oplossing.
Ik snap dat het allemaal reuze interessant is - vergeet niet dat je een oplossing wil, en wel snel (je wil de caravan gebruiken, je baalt er van, hoe langer je de mover gebruikt des te onduidelijker wordt het of het veroudering betreft versus dat het gewoon een ondeugdelijk product is) .
Klassieke valkuil van techneuten, specialisten, enz: Dokteren, zich in de details laten zuigen - want ze willen de oorzaak weten. Soms staat dat op gespannen voet met het realiseren van een oplossing.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
De laders van lifepo4 zijn eenvoudige apparaten. De accu's bestaan uit losse cellen die samen met het BMS een accu vormen.
Raken de cellen in onbalans dan bepaalt de cel met de minste lading de capaciteit van de accu.
Het BMS schakelt bij een te laag voltage van 1 cel de volledige accu ter bescherming uit.
Een andere taak van het BMS is te zorgen dat de cellen in balans blijven. Dat gebeurt in de regel in de laatste fase van het laden. Laden kan daarmee ook langer duren.
Deze accu's zijn te ingewikkeld om ze zonder ze open te maken te controleren. De aparte cellen kan je dan alleen meten.
Beoordelen op capaciteit kan alleen door ze volledig te laden en vervolgens volledig te ontladen met een bekende en te meten belasting. Hierbij kan dan de capaciteit bepaald worden. Dat kan o.a. met behulp van een shunt (bv de Victron smartshunt).
Je beoordeelt dan de capaciteit van de accu niet van de cellen apart.
De zwakste schakel in de accu bepaalt de capaciteit. En de zwakste schakel in de verbindingen in en buiten de accu de maximale stroomsterkte.
De cellen kan je vergelijken met lucifers van verschillende lengte. Als de kortste lucifer opgebrand is dooft het hele vuurtje.
De maximale stroomsterkte als water door een slang. De diameter van het dunste stukje bepaalt de kracht van de hoeveelheid water.
Reuze interessant voor een techneut, zoals @dieseltijger al aangeeft. Maar het is aan de leverancier om een deugdelijk product te leveren en dat bestaat hierbij uit het volledige pakket mover, accu en afstandsbediening. Of om aan te tonen dat dat allemaal in orde is door een livetest of rapport.
Raken de cellen in onbalans dan bepaalt de cel met de minste lading de capaciteit van de accu.
Het BMS schakelt bij een te laag voltage van 1 cel de volledige accu ter bescherming uit.
Een andere taak van het BMS is te zorgen dat de cellen in balans blijven. Dat gebeurt in de regel in de laatste fase van het laden. Laden kan daarmee ook langer duren.
Deze accu's zijn te ingewikkeld om ze zonder ze open te maken te controleren. De aparte cellen kan je dan alleen meten.
Beoordelen op capaciteit kan alleen door ze volledig te laden en vervolgens volledig te ontladen met een bekende en te meten belasting. Hierbij kan dan de capaciteit bepaald worden. Dat kan o.a. met behulp van een shunt (bv de Victron smartshunt).
Je beoordeelt dan de capaciteit van de accu niet van de cellen apart.
De zwakste schakel in de accu bepaalt de capaciteit. En de zwakste schakel in de verbindingen in en buiten de accu de maximale stroomsterkte.
De cellen kan je vergelijken met lucifers van verschillende lengte. Als de kortste lucifer opgebrand is dooft het hele vuurtje.
De maximale stroomsterkte als water door een slang. De diameter van het dunste stukje bepaalt de kracht van de hoeveelheid water.
Reuze interessant voor een techneut, zoals @dieseltijger al aangeeft. Maar het is aan de leverancier om een deugdelijk product te leveren en dat bestaat hierbij uit het volledige pakket mover, accu en afstandsbediening. Of om aan te tonen dat dat allemaal in orde is door een livetest of rapport.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 20 jun 2020 21:20
Re: problemen met Enduro lithium accu 20AH
Dankjulliewel allemaal voor de input!!