Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door doubleyou » wo 7 dec 2022 12:15

[re.gif]
Het blijft mij ook opvallen: veel Fendts liggen enorm laag. Ook nieuwe Fendts. Maar af en toe zie ik er 1 die wat hoger staat en dat zijn altijd 515’s en de 560’s. Volgens mij staat een Fendt met een 2000kg as net een stukje hoger.
Bij andere merken zie ik dat verschil niet echt.

Het zou natuurlijk vreemd zijn als Fendts meer last hebben van een doorgezakte 1700/1800 kg Delta as. Die conclusie lijkt me dan ook niet terecht :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door princewv » wo 7 dec 2022 12:23

Over dat hoger staan met een 2000 kg as klopt. Dit zie je ook opmeet moment dat je naar de omloopmaat lijkt. Deze is groter dan die van een 1700-1800 kg as.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » wo 7 dec 2022 12:28

Nee hoor... niet alleen Fendt heeft er last van.
Bij Knaus ( mijn Knaus ook) een bekend issue.

Wat Wim bij Triorep ( hij werkt er niet meer) mij ook uitlegde, en waar ik goed in mee kan komen....

Veel caravans zijn het hele jaar zwaar beladen.
Niet alleen in vakantietijd dat ze vol zitten, maar ook in de stalling is het vaak een pakhuis van vakantie spullen.
Daar geef ik de man helemaal gelijk in, want zo is het bij mij ook.
Luifel, koelbox, camping meubilair etc etc, het blijft allemaal in de hut.
De hut in de stalling zal 1400-1500 kg wegen met een as van 1700 kg.
Dus flink aan het gewicht....1400-1500 Kg permanente belasting met vakantie uitschieters naar boven....naar de max.
Nooit zal een caravan eens effe lekker licht op de wielen staan....
Lege aanhangers, zoals Ab eens stelde, zijn alleen tijdens gebruik zwaar (over) belast... zeker niet hun hele leven.
Dat continue grote gewicht op de as is natuurlijk niet positief voor een lang en vrolijk leven van de rubbers.

"Het verhaal van een techneut bij Triorep."
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Bartjebart » wo 7 dec 2022 12:47

Wij stallen onze caravan met 2 tons as altijd met redelijk wat inventaris. Hij weegt dan ongeveer 1700 kg. De eigenaar van de stalling draait de poten wel altijd uit, waardoor de belasting van de as iets minder wordt.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » wo 7 dec 2022 14:42

De poten draai je niet uit om de caravan op te tillen maar alleen om de caravan stabiel neer te zetten.
De "ontlasting" van de as zal dus maar weinig voorstellen.
Optillen aan de uitdraaipoten is funest voor de opbouw.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Bartjebart » wo 7 dec 2022 14:43

Weinig, maar altijd weer iets, al was het maar het gewicht van de poten zelf
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

TFJ

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door TFJ » wo 7 dec 2022 16:55

princewv schreef:
wo 7 dec 2022 12:23
Over dat hoger staan met een 2000 kg as klopt. Dit zie je ook opmeet moment dat je naar de omloopmaat lijkt. Deze is groter dan die van een 1700-1800 kg as.
Toch als je naar de specificaties kijkt, dan is de hoogte tussen een 1800kg as en een 2000kg as hetzelfde.
Wat inderdaad wel vreemd is dat de omloopmaat anders wordt zodra je een as upgrade van 1800kg naar 2000kg besteld.

Tendenza 560SG met 1800kg as ==> hoogte 266cm
https://www.fendt-caravan.com/nl/tendenza/560-sg.html

Diamant 560SG met 2000kg as ==> hoogte 266cm
https://www.fendt-caravan.com/nl/diamant/560-sg.html

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door VIP » wo 7 dec 2022 18:03

Was het niet zo dat het eerst bij KNAUS aan het licht kwam met assen uit 2017........en later ook bij andere merken, ook met assen uit 2017.

De rest mag iedereen voor zich invullen......maar 2017 lijkt wel een bijzonder jaar te zijn.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door WanFie » wo 7 dec 2022 18:46

Tja... een rubbergeveerde as. Drie of vier strengen rubber in een kokertje en daar weer een kokertje in. Prachtig principe, maar wat kan er allemaal mis gaan?

1. rubber is misschien niet altijd van dezelfde kwaliteit.
2. hoe wordt de belasting bepaald? Statisch gewicht er op en dan maar wachten, of wordt er echt tot het randje beladen en testrijden op slechte wegen?
3. wat klopt er van het totaal gewicht van een nieuwe caravan met opties?
4. prijzen die onder druk staan.

En dan de gebruiker:
1. 80% van de caravans rijdt overbeladen rond.
2. 100% beladen op een gladde snelweg is heel wat anders dan op slechte wegen. Met welke G factor is er in de fabriek gerekend?
3. Fietsen achterop die nog eens lekker doorzwiepen wanneer je door een gat of over een drempel rijdt.
4. Door de rijwind komt er ook extra belasting op de as. Lekker extra gasgeven in de mistral, want we moeten naar huis.

Wij rijden nu zo'n 50 jaar met rubbergeveerde aanhangers, vouwwagens en caravans. Nimmer een probleem gehad. Maar wél rekening gehouden met bovenstaande.

Bij een Bobcat vouwwagen heb ik eens de strengen laten vervangen. Die waren door de vorige gebruikers zwaar overbelast. Bijzonder was toen, dat de as die eerst 750 kg draagvemogen had, er met nieuwe rubbers plotseling 800 kg gedragen mocht worden. De nieuwe versie (exact dezelfde) van die as mocht dat immers ook.

En dan de Delta as. Wanneer die het meest gebruikt wordt, zullen daar toch ook de meeste problemen mee ontstaan? Sinds 2001 zaten onze caravans (Dethleffs, Wilk en LMC) altijd Delta assen. Geen scheef afgesleten banden of andere problemen. maar dus wel rekening houden met het feit dat het geen terreinwagen is die er achter hangt.

Voor mij zijn de problemen die met onderstellen ontstaan vaak liggen aan slecht onderhoud en onkunde en lompigheid.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

workel

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door workel » wo 7 dec 2022 19:22

VIP schreef:
wo 7 dec 2022 18:03
Was het niet zo dat het eerst bij KNAUS aan het licht kwam met assen uit 2017........en later ook bij andere merken, ook met assen uit 2017.

De rest mag iedereen voor zich invullen......maar 2017 lijkt wel een bijzonder jaar te zijn.
Heb een Hobby gehad, bouwjaar 2013, die heb ik na 3 jaar ingeruild en de dealer heeft daar onder garantie een nieuwe as ondergezet, hij vond de wielen aardig in de wielkasten zitten. Wel netjes vergoed onder garantie van Hobby.

workel

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door workel » wo 7 dec 2022 19:29

WanFie schreef:
wo 7 dec 2022 18:46
Tja... een rubbergeveerde as. Drie of vier strengen rubber in een kokertje en daar weer een kokertje in. Prachtig principe, maar wat kan er allemaal mis gaan?

1. 80% van de caravans rijdt overbeladen rond.
2. 100% beladen op een gladde snelweg is heel wat anders dan op slechte wegen. Met welke G factor is er in de fabriek gerekend?
3. Fietsen achterop die nog eens lekker doorzwiepen wanneer je door een gat of over een drempel rijdt.
4. Door de rijwind komt er ook extra belasting op de as. Lekker extra gasgeven in de mistral, want we moeten naar huis.

Voor mij zijn de problemen die met onderstellen ontstaan vaak liggen aan slecht onderhoud en onkunde en lompigheid.
Je trekt nog al wat conclusies die in mijn ogen totaal niet onderbouwd zijn, overbelaadde, G-Factor, fietsen achterop en zijwind, pffff

En dan afsluiten met slecht onderhoud en lompigheid.

Moet om die laatste regen wel lachen, dan weet iedereen wat de oorzaak is van zijn as, die doorzakt of slecht is.

Opgelost en dooooorrrrr

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Ab » wo 7 dec 2022 20:03

Gek hoor. Ik heb al meer dan 50 jaar nog nooit enig probleem gehad met rubbergeveerde assen.
Niet op mijn caravans, en niet op aanhangers.
Waarvan de caravans op max. aslast zaten, zomer en winter.
De aanhangers soms heel zwaar overbeladen waren als dat wel eens zo uitkwam. 1000 kg teveel was niks bijzonders...
Max 3500 kg betekende vaak: 3500 kg laden.
Het eigen gewicht van de aanhangers telde ik gemakshalve maar niet mee.
1 aanhanger heeft de respectabele leeftijd van 40 jaar gehaald voordat ie met semi-pensioen ging.
Nooit iets aan de assen zelf gedaan. Geen enkel onderhoud aan rubbers. Was ook nooit nodig.
Bijna alle assen waren van Knott. Dat dan weer wel..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » wo 7 dec 2022 20:05

WanFie schreef:
wo 7 dec 2022 18:46
Tja... een rubbergeveerde as. Drie of vier strengen rubber in een kokertje en daar weer een kokertje in. Prachtig principe, maar wat kan er allemaal mis gaan?

1. rubber is misschien niet altijd van dezelfde kwaliteit.
2. hoe wordt de belasting bepaald? Statisch gewicht er op en dan maar wachten, of wordt er echt tot het randje beladen en testrijden op slechte wegen?
3. wat klopt er van het totaal gewicht van een nieuwe caravan met opties?
4. prijzen die onder druk staan.

En dan de gebruiker:
1. 80% van de caravans rijdt overbeladen rond.
2. 100% beladen op een gladde snelweg is heel wat anders dan op slechte wegen. Met welke G factor is er in de fabriek gerekend?
3. Fietsen achterop die nog eens lekker doorzwiepen wanneer je door een gat of over een drempel rijdt.
4. Door de rijwind komt er ook extra belasting op de as. Lekker extra gasgeven in de mistral, want we moeten naar huis.

Wij rijden nu zo'n 50 jaar met rubbergeveerde aanhangers, vouwwagens en caravans. Nimmer een probleem gehad. Maar wél rekening gehouden met bovenstaande.

Bij een Bobcat vouwwagen heb ik eens de strengen laten vervangen. Die waren door de vorige gebruikers zwaar overbelast. Bijzonder was toen, dat de as die eerst 750 kg draagvemogen had, er met nieuwe rubbers plotseling 800 kg gedragen mocht worden. De nieuwe versie (exact dezelfde) van die as mocht dat immers ook.

En dan de Delta as. Wanneer die het meest gebruikt wordt, zullen daar toch ook de meeste problemen mee ontstaan? Sinds 2001 zaten onze caravans (Dethleffs, Wilk en LMC) altijd Delta assen. Geen scheef afgesleten banden of andere problemen. maar dus wel rekening houden met het feit dat het geen terreinwagen is die er achter hangt.

Voor mij zijn de problemen die met onderstellen ontstaan vaak liggen aan slecht onderhoud en onkunde en lompigheid.

Hier scoor je geen punten mee hoor Wanfie.
Aannames die direct naar het fabeltjesland doorgeschoven kunnen worden.
En geen enkele gegronde zekerheid.

Heb je ooit al eens het verschil tussen de "oude" en de " nieuwe " serie Delta assen gezien?
Ik denk het niet als ik je betoog zo lees.
Een beetje een losse flodder.... zonder bodem...

Ik heb me... omdat ik ook "Slachtoffer" ben van de "beroemde" 1700 kg Delta as, behoorlijk ingelezen in deze materie.
De allergrootste openbaring was wel de lengte van de strengen...... zeg ik iets geks??
De oude strengen zijn ruim korter dan de nieuwe strengen.
En net zo gek... de DELTA is in een verleden omgedraaid... waarom???? dat heb ik nog steeds niet helder.
Leest het topic over de bizarre delta assen maar eens... daar haal ik die omgekeerde DELTA ook aan...
Hier... :viewtopic.php?t=39278&hilit=delta+as+bi ... 50#p825595

Maar... waar behoorlijk aan voorbij gegaan wordt is dat ALLE rubber torsie assen kunnen doorzakken.
Ook de rechte Hobby assen ( Knott ) hebben met dit fenomeen te maken.
Het verschil is alleen dat de Alko Delta assen ook een hogere bandenslijtage gaan vertonen, de rechte assen hebben dat niet.
Mja... ik zag bij Triorep een Hobby staan waar het plaatwerk boven de deur een grote scheur vertoonde, doorgezakte as en geen vering meer in de hut.
Die Hobby was echt niet oud...wel overbeladen geweest.
M.a.w.
Doorzakken kan bij alles... overbelading is een nekkebreker...wat bij de Delta assen goed zichtbaar wordt door bandenslijtage.
Maar..
Mijn hut is nu 5 jaar oud... volgend seizoen moeten er nieuwe sloffen op.... de Conti's zijn zichtbaar goed gebruikt maar zeker niet tot op de draad versleten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Hannibalb » wo 7 dec 2022 20:09

Ik weet nu dat als we een Fendt kopen dat het een 2000kg as zal worden.

Mocht het onverwacht toch een Kabe worden ( die we ook heel mooi vinden ) dan weet ik zeker dat er geen delta as onderligt.

Een 2000kg as is voor ons enkel zodat we nooit gevaar lopen met overgewicht aan de kant gezet te worden,
Fendt saphir

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » wo 7 dec 2022 20:11

Die weet ik nou effe niet he.... wat gebruikt KABE onder hun beauty's ??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Ab » wo 7 dec 2022 20:27

KABE gebruikt staalgeveerde assen van BPW.
Tenminste.. altijd wel.
Hopelijk nog steeds. Die assen veren tenminste.
Een max belaste rubbergeveerde as veert hoegenaamd niks meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

TFJ

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door TFJ » wo 7 dec 2022 20:31

Volgens mij staat Kabe op een Alko chassis met delta as.

Laatst gewijzigd door TFJ op wo 7 dec 2022 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » wo 7 dec 2022 20:32

Aha... goed spul was en is dat idd.
Ook Solifer had BPW, of Polar dat ook heeft.... weet Volvodriver zeker.

Vroeger stonden meer merken op BPW assen.
Het zal wel een economische afweging geweest zijn om op rubber over te stappen.

Wilk heeft zelfs een serie gehad met spiraal veren..... helemaal in eigen beheer gemaakt toen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Ab » wo 7 dec 2022 21:16

Hoofdzakelijk Scandinavische merken gebruiken/gebruikten BPW.
Ik betwijfel echter of dat nog zo is.
Kabe niet meer blijkbaar, als ik het bericht van TFJ lees.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8038
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door VIP » wo 7 dec 2022 21:43

Polar staat op ALKO
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2042
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door doubleyou » wo 7 dec 2022 22:53

[re.gif] [re.gif]

Mijn 2021 Kabe staat gewoon op een Alko onderstel met 2.000 kg as.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Ab » wo 7 dec 2022 23:50

Eigenlijk jammer dat ze afgestapt zijn van staalgeveerde assen..
Zal wel met kosten en gewicht (!) te maken hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door WanFie » do 8 dec 2022 09:01

Ab schreef:
wo 7 dec 2022 20:27
KABE gebruikt staalgeveerde assen van BPW.
Tenminste.. altijd wel.
Hopelijk nog steeds. Die assen veren tenminste.
Een max belaste rubbergeveerde as veert hoegenaamd niks meer.
Maar ligt dat dan niet aan de caeavanbouwer? Een as plaatsen die al 90% belast is door alleen de opbouw heeft geen reserve.
Dat geldt voor elke as.
Voordeel van rubber geveerd is ook de demping. Ook zonder schokdempers kan dat redelijk goed gaan.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door WanFie » do 8 dec 2022 12:25

Chris schreef:
wo 7 dec 2022 20:05
WanFie schreef:
wo 7 dec 2022 18:46
Tja... een rubbergeveerde as. Drie of vier strengen rubber in een kokertje en daar weer een kokertje in. Prachtig principe, maar wat kan er allemaal mis gaan?

1. rubber is misschien niet altijd van dezelfde kwaliteit.
2. hoe wordt de belasting bepaald? Statisch gewicht er op en dan maar wachten, of wordt er echt tot het randje beladen en testrijden op slechte wegen?
3. wat klopt er van het totaal gewicht van een nieuwe caravan met opties?
4. prijzen die onder druk staan.

En dan de gebruiker:
1. 80% van de caravans rijdt overbeladen rond.
2. 100% beladen op een gladde snelweg is heel wat anders dan op slechte wegen. Met welke G factor is er in de fabriek gerekend?
3. Fietsen achterop die nog eens lekker doorzwiepen wanneer je door een gat of over een drempel rijdt.
4. Door de rijwind komt er ook extra belasting op de as. Lekker extra gasgeven in de mistral, want we moeten naar huis.

Wij rijden nu zo'n 50 jaar met rubbergeveerde aanhangers, vouwwagens en caravans. Nimmer een probleem gehad. Maar wél rekening gehouden met bovenstaande.

Bij een Bobcat vouwwagen heb ik eens de strengen laten vervangen. Die waren door de vorige gebruikers zwaar overbelast. Bijzonder was toen, dat de as die eerst 750 kg draagvemogen had, er met nieuwe rubbers plotseling 800 kg gedragen mocht worden. De nieuwe versie (exact dezelfde) van die as mocht dat immers ook.

En dan de Delta as. Wanneer die het meest gebruikt wordt, zullen daar toch ook de meeste problemen mee ontstaan? Sinds 2001 zaten onze caravans (Dethleffs, Wilk en LMC) altijd Delta assen. Geen scheef afgesleten banden of andere problemen. maar dus wel rekening houden met het feit dat het geen terreinwagen is die er achter hangt.

Voor mij zijn de problemen die met onderstellen ontstaan vaak liggen aan slecht onderhoud en onkunde en lompigheid.

Hier scoor je geen punten mee hoor Wanfie.
Aannames die direct naar het fabeltjesland doorgeschoven kunnen worden.
En geen enkele gegronde zekerheid.

Heb je ooit al eens het verschil tussen de "oude" en de " nieuwe " serie Delta assen gezien?
Ik denk het niet als ik je betoog zo lees.
Een beetje een losse flodder.... zonder bodem...

Ik heb me... omdat ik ook "Slachtoffer" ben van de "beroemde" 1700 kg Delta as, behoorlijk ingelezen in deze materie.
De allergrootste openbaring was wel de lengte van de strengen...... zeg ik iets geks??
De oude strengen zijn ruim korter dan de nieuwe strengen.
En net zo gek... de DELTA is in een verleden omgedraaid... waarom???? dat heb ik nog steeds niet helder.
Leest het topic over de bizarre delta assen maar eens... daar haal ik die omgekeerde DELTA ook aan...
Hier... :viewtopic.php?t=39278&hilit=delta+as+bi ... 50#p825595

Maar... waar behoorlijk aan voorbij gegaan wordt is dat ALLE rubber torsie assen kunnen doorzakken.
Ook de rechte Hobby assen ( Knott ) hebben met dit fenomeen te maken.
Het verschil is alleen dat de Alko Delta assen ook een hogere bandenslijtage gaan vertonen, de rechte assen hebben dat niet.
Mja... ik zag bij Triorep een Hobby staan waar het plaatwerk boven de deur een grote scheur vertoonde, doorgezakte as en geen vering meer in de hut.
Die Hobby was echt niet oud...wel overbeladen geweest.
M.a.w.
Doorzakken kan bij alles... overbelading is een nekkebreker...wat bij de Delta assen goed zichtbaar wordt door bandenslijtage.
Maar..
Mijn hut is nu 5 jaar oud... volgend seizoen moeten er nieuwe sloffen op.... de Conti's zijn zichtbaar goed gebruikt maar zeker niet tot op de draad versleten.
Laat ik eerst even vertellen dat ik bijna 50 jaar als werktuigbouwkundig ontwerper heb gewerkt. In alle takken van de techniek, van landbouwmachines tot reclamemasten en productielijnen tot simpele handgereedschappen. En nog veel meer. techniek is eigenlijk een aangeboren afwijking.

Ik heb veel met de hier nog niet genoemde Rosta spanners gewerkt. Eigenlijk precies hetzelfde als zo'n Delta as. Daarmee geleerd, dat die dingen in een warme omgeving soepeler veren en minder belast kunnen worden. Rubber is nou eenmaal temperatuur gevoelig.

Die omgekeerde as is misschien wel beter dan die met twee strengen bovenin. De driehoekig buis wordt immers als een spie tussen de twee strengen gedrukt, waardoor veel hogere krachten op het rubber komen. Dat deze krachten dan verdeeld worden over twee strengen is dan een bijkomend geluk. Met één streng bovenin vangt die ene streng de verticale krachten rechtstreeks en direct op. Daar komt bij, dat de torsiekrachten vele malen hoger zijn dat de verticaal optredende krachten.

Geen aannames, maar puur techniek.

Door G krachten wordt de belasting van de as veel hoger dan in statische toestand. Afhankelijk van de soepelheid/stugheid van vering wordt daar voor voertuigen met een belastingsfactor gerekend. De bij Vicon bekende G factor. Voor landbouwwerktuigen aan een trekker zonder vering moesten met G factoren van 3 tot 5 gerekend worden. Dat betekend, dat een ophangpunt waar statisch 100 Kg aan hangt belast kan worden tot wel 5000 N.
Een overbelaste en versleten as veert minder. Die G factor wordt dan dus hoger. Waar mee een as gerekend wordt met een G factor van b.v. 1,3 (hoger zal dat voor dergelijke assen niet zijn), kan bij een versleten rubber deze best op lopen naar 2.

En natuurlijk zijn langere strengen zwaarder belastbaar als korte. Mits die binnenbuis torsiestijf is natuurlijk.

Neem van mij aan, dat Alko veel meer verstand van rubber geveerde assen heeft dan het hele forum hier bij elkaar. Maar dat problemen ontstaan door gebruikt van te lichte assen (caravanbouwers) en overbelasting (caravanbouwers én gebruikers). Dat Alko dus geen garantie op die assen geeft kan ik me heel goed voorstellen. Een keer zwaar belast en met een flinke snelheid door een diepe kuil en het wiel zit tegen de wielkast, as kapot dus.

O ja... als caravanbouwer kun je natuurlijk veel beter € 500,- uitgeven aan een berg opsmuk dan aan een fatsoenlijke as. Die opsmuk verkoopt, die as is maar bijzaak.. Wanneer komt er weer eens een carvantest die ook iets over het onderstel beschrijft? Het blijft nu toch hangen op kleurtjes, indeling en koelkast. Ik vraag me zelfs af of ze met zo'n "test" wel met het ding rijden.
Laatst gewijzigd door WanFie op do 8 dec 2022 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Delta assen onder nieuwe Fendt caravans?

Bericht door Chris » do 8 dec 2022 12:49

Dit zeer generaliserende regeltje van jou bijt in mijn ziel ...als ras techneut.
Voor mij zijn de problemen die met onderstellen ontstaan vaak liggen aan slecht onderhoud en onkunde en lompigheid.

Onderhoud jaarlijks bij de dealer, want niemand kan zelf iets aan zijn as verbeteren, simpelweg de spullen niet.
Onkunde..... zeer pijnlijk om te horen...juist ik die daar zo alert op is..
Lompigheid.... kick in the family jewels...

Wat je zelf allemaal meegemaakt hebt, of niet meegemaakt hebt is echt geen maatstaf om anderen de les mee te lezen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”